Udtørrede slimhinder med opkast til følge.~
Fra : kim

Dato : 14-04-01 20:43

Udtørrede slimhinder med opkast til følge...
Jeg har fået nyt arbejde :), men der er åbenbart så støvet i huset, så når
jeg har været på arb. er mine slimhinder i svælget fuldstændig udtørret,
samtidig med at jeg har en meget ubehagelig bi-smag i munden, med det
resultat at jeg nu har fået flere opkast-dvs jeg har brækket mig, men der er
intet kommet op...et par enkelte af mine kollegaer har det samme problem...
Nogen her der har et forslag til hvad jeg skal gøre... andet det at gå til
min lægen, sige det til min sikkerhedsmand ( som jeg allerede har gjort ),
ringe til arbejdstilsynet ( anonymt )...???

Med Venlig Hilsen
Kim
----------------------------oooOOooo------------------------------

Fra : Nynne Hansen

Dato : 15-04-01 21:05

Bliv hjemme fra arbejde og få da arbejdstilsynet/BST i swing rioght away og
særdeles åbenlyst.....ikke for at skade din arbejdsplads, men for at få løst
problemet - som kunne tænkes at eksistere andetsteds i kongeriget osse!!!
Det her lyder alt for alvorligt til at du skal risikere dit helbred ved at
gå på arbejde!!!!

"Bad" slimhinderne ved at putte salvie- eller rosmaring dråber i noget
kogende vand hvor du holder hovedet hen over med et håndklæde over, og træk
vejret dybt for at få urterne trukket ind

Hmmm.......og så er der lidt forgiftning over det her, når du får
opkastfornemmelser og så dårlig smag i munden.....hvad siger du,
Arcana?!!!!!!

Mvh Nynne

Fra : /arcana

Dato : 16-04-01 12:42

"Nynne Hansen" <nynnesen@email.dk> wrote in message

> Hmmm.......og så er der lidt forgiftning over det her, når du får
> opkastfornemmelser og så dårlig smag i munden.....hvad siger du,
> Arcana?!!!!!!

Tjah - hvad er det for et arbejde? Tømrerværksted eller ??? Vi skal jo lige
vide hvad det er for noget støv kim får indenbords.

--
/arcana

Fra : kim

Dato : 16-04-01 22:45

arbejdet består meget i at man skal være "standby" ligesom en brandmand, dvs
vi sidder i det pågældende "hus" og venter på at blive kaldt ud... især om
natten er der meget ventetid, og der går alle kollegaerne ind og sover...
det gjorde jeg også, indtil jeg kunne mærke den kraftige bismag i munden om
morgenen da vi vågnede... det skal lige siges at "huset i sig selv er meget
støvet ( og beskidt men det er jo en arb.plads ), selv om der kommer en
rengøringsdame en gang imellem, ligger der konstant et ordentlig lag støv
over det hele....

Huset ligger lige ved siden af tog-skinner ( ca. 3 m. ) hvor der hele dagen
kører s-tog forbi, og jeg har en mistanke til det " bremsestøv" der opstår
når toget bremser... Jeg fik på et tidspunkt af vide at de bremseklodser man
brugte på togene var lavet af aspest... men det skulle de ikke være
mere...( men jeg har intet bevis )

......salvie- eller rosmaring dråber ??? er det ok at købe det i Matas eller
skal jeg ind i en urteforretning ?

Med Mange Venlige Hilsen
Kim

Fra : /arcana

Dato : 17-04-01 00:03

> Huset ligger lige ved siden af tog-skinner ( ca. 3 m. ) hvor der hele
dagen
> kører s-tog forbi, og jeg har en mistanke til det " bremsestøv" der opstår

Snak med din sikkerhedsrepræsentant! Hvis han ikke ved noget, så gå til BST
(Bedrifts-sundhedstjenesten).

> .....salvie- eller rosmaring dråber ??? er det ok at købe det i Matas
eller
> skal jeg ind i en urteforretning ?

Hvis det er en ægte æterisk olie, er den lige så god i Matas som i en
helsekostforretning.

Men find lige ud af hvad det er for noget støv du inhalerer - det lyder ikke
rart! Hvad med dine kolleger? Kan de mærke noget?

--
/arcana

Fra : kim

Dato : 17-04-01 20:41

> Men find lige ud af hvad det er for noget støv du inhalerer - det lyder
ikke
> rart! Hvad med dine kolleger? Kan de mærke noget?
> /arcana

Ja, vi er 2 der lige er startet og hun kunne også smage en ubehagelig
bismag i munden...
om hun har haft opkast ved jeg ikke...
De andre kollegaer, ja nogle af dem har gået derinde i 25-30 år, siger de
ikke kan mærke
noget, dog har jeg fået nogle få tilkendegivelser fra nogle enkelte
kollegaer....
Men den går jo også på, at det er noget man vender sig til...efter nogle
år...hmmmm...
Det er ihvertilfald rart at få noget feedback her i gruppen...
Med Venlig Hilsen
Kim
-------------------oooOOooo----------------------

Fra : /arcana

Dato : 19-04-01 16:19

> Ja, vi er 2 der lige er startet og hun kunne også smage en ubehagelig
> bismag i munden...
> om hun har haft opkast ved jeg ikke...

Det skal undersøges - STRAKS! Gå til din fagforening, hvis BST eller SR ikke
kan hjælpe!!!

> Men den går jo også på, at det er noget man vender sig til...efter nogle
> år...hmmmm...

DET holder ikke en meter!

> Det er ihvertilfald rart at få noget feedback her i gruppen...

Hold os underrettet om det videre forløb!

/arcana

Fra : ANNE-LISE SELFORS

Dato : 17-04-01 18:30

Ring arbeidstilsynet
Prøv å øke luftfuktigheten, ha vann stående på varmekilden gjerne med
eterisk olje som f.eks eukalyptus.
Går det å ha noen planter stående der. Lest i en bok om planter som renser
luften spesielt godt. Kan sjekke for deg hvilke det var vis dette er
interessant.
"kim" <kio@e-box.dk> skrev i melding

Fra : kim

Dato : 17-04-01 20:45

"ANNE-LISE SELFORS" <anne-lise.selfors@c2i.net> skrev i en meddelelse
> Går det å ha noen planter stående der. Lest i en bok om planter som renser
> luften spesielt godt. Kan sjekke for deg hvilke det var vis dette er
> interessant.

Hej.
Ja vi kan sagtens have planter stående der...
Og du må meget gerne checke hvilke planter det er, der evt. renser luften...
og evt give navnet på bogen...
-
Med Venlig Hilsen
Kim
-------------------oooOOooo----------------------

Fra : /arcana

Dato : 18-04-01 14:56

> Og du må meget gerne checke hvilke planter det er, der evt. renser
luften...

Hurtigløber og Filodendron er begge to gode til at rense luften, og de er
meget nemme at holde.

--
/arcana

Fra : ANNE-LISE SELFORS

Dato : 22-04-01 22:27

Boken heter: Grønn trivsel - inne planter som renser luften hjemme og på
jobben og er skrevet av B.C. Wolverton, er utgitt på Grøndahl Dreyer
forlag med ISBN-nr: 82-504-2422-0. Skriver litt om det som sto i boken om
noen av plantene de har litt forskjellige egenskaper. Håper det hjelper.
Det har vært fint om du kunne fortelle om det har noen effekt. Du får
unnskylde jeg ikke har svart før, men jeg har vært på kurs.

Areapalme (chrysalidocarpus lutescens)
areapalmen kalles også gul palem eller sommerfuglpalme og er en av våre
vakreste og mest populære palmer. Den trives i inneklima, avgir store
mengder fuktighet til luften og opptar giftige gasser, samtidig som den er
vakker å se på.
Areaen vokser meget raskt, med tettstilte rørformede stammer og
fjærlignende, vifteformet og gulgrønt bladverk.
Den er den overlegent beste inneplanten når det gjelder å rense luften for
giftige gasser. Den har også den egenskapen at den konsentrerer overflødige
salter til enkelte grener. Når disse når toleransegrensen, dør de og bør da
fjernes straks.
Gjennomsnittskarakter: 8,5
Luftrensing: 8
Stell og vedlikehold: 8
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 10

Ladypalme:
Bladverket på denne store planten består av vifter av tykke, balnke blader.
Hver vifte har fra fire til ti blader og har en bredde på 15-30 cm. Bladene
er festet til den brune hårete stammen med tynne grasiøse stilker.
Ladypalmen er en av de mest lettstelte inneplantene og meget motstandsdyktig
mot angrep fra de fleste planteinnsekter. Det er også en av de beste
plantene for forbedring av inneklimaet. Den vokser sakte og er lett å få til
å trives.
Gjennomsnittskarakter: 8,5
Luftrensing: 7
Stell og vedlikehold: 9
Motstandsdyktighet: 10
Fuktighetsfaktor: 8

Bambuspalme:
Gjennomsnittskarakter: 8,4
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 8
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 9

Gummiplante
Gjennomsnittskarakter: 8,0
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 9
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 7

Dracaena
Gjennomsnittskarakter: 7,8
Luftrensing: 8
Stell og vedlikehold: 9
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 7

Eføy
Gjennomsnittskarakter: 7,8
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 8
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 7

Dverdaddelpalme
Gjennomsnittskarakter: 7,8
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 6
Motstandsdyktighet: 7
Fuktighetsfaktor: 6

Ficus Alii
Gjennomsnittskarakter: 7,7
Luftrensing: 6
Stell og vedlikehold: 6
Motstandsdyktighet: 9
Fuktighetsfaktor: 8

Sverdbregne:
Gjennomsnittskarakter: 7,5
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 4
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 9

Fredslilje:
Gjennomsnittskarakter: 7,5
Luftrensing: 8
Stell og vedlikehold: 7
Motstandsdyktighet: 7
Fuktighetsfaktor: 8

Draketre
Gjennomsnittskarakter: 7,5
Luftrensing: 9
Stell og vedlikehold: 7
Motstandsdyktighet: 8
Fuktighetsfaktor: 7

Fra : kim

Dato : 23-04-01 21:22

Jeg har idag fortalt min chef hvordan jeg har det med indeklimaet på arb.
og at jeg ikke vil arb. på det pågældende sted mere, men ville melde mig
syg,
da jeg prioterer mit helbred mere end arb. og han derfor må omrokere mig.
Han sagde at han ikke havde hørt om problemet før med andre kollegaer,
men at han vil kikke på sagen for at få mig overflyttet.
Jeg venter med optimisme.
Ligeledes har jeg fået en mail fra en arbejdslæge, som råder mig til at gå
til
min praktiserende læge og bede ham om at henvise mig til en arbejdsmedicinsk
klinik til nærmere vurdering.

Med Venlig Hilsen
Kim
-------------------oooOOooo----------------------

Fra : /arcana

Dato : 25-04-01 16:58

> Jeg har idag fortalt min chef hvordan jeg har det med indeklimaet på arb.
> min praktiserende læge og bede ham om at henvise mig til en
arbejdsmedicinsk
> klinik til nærmere vurdering.

Way to go! På den måde gør du måske både dig selv og dine kolleger en stor
tjeneste!

--
/a