[VB60] NT Service driller
Fra : Stefan Kristensen

Dato : 05-11-03 09:14

Hej NG.

Jeg roder lidt med at lave en service. Der er dog en lille detalje, der
driller mig:
Jeg har lavet en manager til servicen, der skal brugest
installation/afinstallation og start/stop af servicen. Manageren er en form
i samme projekt som selve servicen, og kan godt installere og afinstallere
servicen, men start og stop virker ikke. Jeg kan godt starte og stoppe
servicen fra Start/Programs/Administrative tools/Services.

Nogle ideer?

mvh
Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-11-03 00:07

Stefan Kristensen skrev:
> Der er dog en lille detalje, der driller mig:
> Nogle ideer?

Siden du så præcist skriver hvordan du griber sagen an i VB, vil jeg komme
med et lige så præcist svar: "Du må have lavet en fejl".

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 06-11-03 12:44

> Siden du så præcist skriver hvordan du griber sagen an i VB, vil jeg komme
> med et lige så præcist svar: "Du må have lavet en fejl".
Godt ord igen
Jeg har en form med en service (frmService). I formens koder er der metoder
der kaldes ved start og stop af servicen. På en anden form(frmManager) er
nogle knapper til at installere og afinstallere servicen samt til at starte
og stoppe den. Installatione foregår i frmManager ved kaldet
frmService.NTService.Install. Det virker fint, servicen bliver installeret
og jeg kan se den i service manageren. Afinstallering virker også fint. Men
når jeg i frmManager prøver at starte servicen med kaldet
frmService.NTService.StartService sker der ikke noget. Men servicen kan godt
startes fra service manageren.
Håber det beskriver mit problem, eller skal jeg komme med lidt specifik
kode?

mvh
Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 07-11-03 10:01

Stefan Kristensen skrev:
> [...]
> Men servicen kan godt startes fra service manageren.
> Håber det beskriver mit problem, eller skal jeg komme med lidt

Tjaaa...

"frmService.NTService.StartService" siger mig jo ikke meget, vel?

Det ville da hjælpe hvis du fortalte hvad "NTService" er for en komponent.
Er det noget du selv har kodet, eller er det en ActiveX-komponent som du har
downloadet et eller andet sted?

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 10-11-03 11:20

> Tjaaa...
Tjooo...

> [...]
> Er det noget du selv har kodet, eller er det en ActiveX-komponent som du
Jeg er jo bare en nørd, der forventer at alle ved hvad en NT Service er
Det er en Active-X komponent, der følger med VB eller Windows, jeg er ikke
helt sikker. Den hedder Microsoft NT Service Control og ligger i
\System32\NTSVC.ocx.

mvh
Stefan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-03 21:48

Stefan Kristensen wrote:

> [...]
> er Det er en Active-X komponent, der følger med VB eller Windows,
> jeg er ikke helt sikker. Den hedder Microsoft NT Service Control og

Måske den her artikel kan hjælpe lidt på vej?
http://www.montgomerysoftware.com/CreatingNTServiceInVB.aspx

- Peter

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 10-11-03 22:56

Stefan Kristensen skrev:
> [...]

> Det er en Active-X komponent, der følger med VB eller Windows, jeg er ikke
> helt sikker. Den hedder Microsoft NT Service Control og ligger i

Der er flere måder at opnå at køre et VB6 program som en "NT Service".
DU benytter altså den ÁctriveX-komponent som hedder "Microsoft NT Service
Control".

Jeg kan se at P.L. er kommet med et udmærket link, som måske kan hjælpe dig
på vej. Hvis ikke så:

Du har formodentlig hentet koden ét eller andet sted fra (MS's site?), og
går ud fra at så bør det naturligvis også virke.
Hvis vi går ud fra at du ikke har begået fejl i koden, må det være det
omkringliggende system, som gør knuder.
"Microsoft NT Service Control" er udviklet til Windows NT, og den kører uden
problemer på Windows 2000 (bruger den selv i flere af mine VB6-programmer).

Så er spørgsmålet: Kører du andet end WinNT/2K?

Det næste som ofte giver problemer er afgangsbegrænsninger. Hvis den bruger
som man køre programmerne/servicen under ikke har de rigtige rettigheder, så
går det galt. Husk lige at checke hvilket drev din service ligger på - det
skal være en lokal disk.

Hvis alt andet fejler, så send os nok kode til at vi kan forsøge at
reproducere fejlen - så kan du være evig forvisset (nå, ja, næsten da) om at
én herinde nok skal finde fejlen.

-------
Tomas

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 10-11-03 23:38

Tomas Christiansen wrote:

> Det næste som ofte giver problemer er afgangsbegrænsninger. Hvis den
> bruger som man køre programmerne/servicen under ikke har de rigtige
> rettigheder, så går det galt.

Eller man prøver at kalde et andet component der kræver fuld desktop
interaktion - fx OL
Har selv prøvet det...

- Peter

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-11-03 10:12

Jeg fandt ud af jeg har mistforstået noget mht. opstart af en service. Jeg
ser lige på det link og vender så frygteligt tilbage

stefan

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 11-11-03 12:35

> Der er flere måder at opnå at køre et VB6 program som en "NT Service".
> DU benytter altså den ÁctriveX-komponent som hedder "Microsoft NT Service
> Control".
Nu er jeg ikke ude på at blive forvirret på et langt højere plan, men meget
kort: Hvordan kan man ellers gøre?

Som nævnt har jeg misforstået noget mht. opstart af servicen:
NTService.StartService er ikke en kommando til at starte servicen, men til
at knytte den til Service Manageren, der så kan starte og stoppe servicen.
Så efter at være blevet så meget klogere, er mit spørgsmål i stedet: Er der
en anden måde at starte en service fra VB end at bruge Shell "NET START
ServiceName" ?

mvh
Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 11-11-03 21:45

Stefan Kristensen skrev:
Service
> Nu er jeg ikke ude på at blive forvirret på et langt højere plan, men
meget
> kort: Hvordan kan man ellers gøre?

Der findes flere andre end lige MS, som har lavet kontroller eller andre
krumspring, for at få (VB5/6) programmer til at køre som en rigtig Windows
NT/2000/XP/... service.

Jeg kan i flæng nævne:
- SRVANY (lille utility fra MS's Reource Kit - har adskillige ulemper men
også et par fordele)
- FireDeamon (har aldrig prøvet den)
- Sergey Merzlikin's VB-source m.m. på
http://www.smsoft.ru/en/ntservice.htm
- Eksempler fundet på planet-source-code eller nogle af de andre VB-sites

> Så efter at være blevet så meget klogere, er mit spørgsmål i stedet: Er
der
> en anden måde at starte en service fra VB end at bruge Shell "NET START
> ServiceName" ?

Det er der mange andre, som har brugt lang tid på, og det er bare at gå ud
og søge.

Gå f.eks. ind på www.planet-source-code.com og søg efter "start service" i
deres Visual Basic sektion, og du finder frem til flere.

Her er et par af dem:
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=40264&ln
gWId=1
http://www.planet-source-code.com/vb/scripts/ShowCode.asp?txtCodeId=42120&ln
gWId=1

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 12-11-03 09:52

Det ser spændende ud alt sammen.
Tak for links'ne.

mvh
Stefan

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 12-11-03 12:41

Stefan Kristensen skrev:
> Det ser spændende ud alt sammen.
> Tak for links'ne.

Selv tak, og nu kan du sikkert godt se hvorfor dit oprindelige indlæg:

> Jeg roder lidt med at lave en service.
> ... og kan godt installere og afinstallere servicen, men start og
> stop virker ikke...

ikke siger en hujende hattefis om HVAD det rent faktisk er du sidder og
roder med. Der er alt for mange ukendte parametre til at man vil kunne
hjælpe dig på det grundlag.

-------
Tomas

Fra : Stefan Kristensen

Dato : 13-11-03 11:30

> [...]
>
> ikke siger en hujende hattefis om HVAD det rent faktisk er du sidder og
> roder med. Der er alt for mange ukendte parametre til at man vil kunne
Det er en af mine uheldige egenskaber: Jeg forventer at alle andre ved hvad
jeg ved og tænker. Men så er det jo godt vi har dk.edb.* så man kan blive
sadt lidt på plads en gang imellem

Stefan