Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Er der nogen som kan huske...?
Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-03 01:07

Jeg har endevendt nettet, men jeg kan ikke finde oplysninger om
hvilket årstal Ilford lancerede deres Multigrade system, så vidt
jeg husker, så var det i starten af 80'erne, men jeg er ikke helt
sikker på året...

Og det vil også være fint, hvis nogen kan huske, om Kodak's poly-
contrast system kom før eller efter Ilford's Multigrade.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-11-03 08:44

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> hvilket årstal Ilford lancerede deres Multigrade system, så vidt
> jeg husker, så var det i starten af 80'erne, men jeg er ikke helt

Svjh kom det det sidste år jeg var i lære. Jeg har regnet
tilbage at det må være omkring 1977...

> Og det vil også være fint, hvis nogen kan huske, om Kodak's poly-
> contrast system kom før eller efter Ilford's Multigrade.

Mener det var noget efter. Antagelig i starten af 80'erne.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-03 10:21

Peter Schrøder wrote:

> Svjh kom det det sidste år jeg var i lære. Jeg har regnet
> tilbage at det må være omkring 1977...

Er du sikker, jeg har stadig Dansk Fotografisk Forenings gamle
blade fra 1979, det er 100 år jubilæumsskrifter, og de er fyldt
med annoncer fra hele branchen, og i Ilford annoncen står der
ikke noget om Multigrade.

> Mener det var noget efter. Antagelig i starten af 80'erne.

Tja - jeg kan godt huske KODAK polycontrast, men jeg kan slet
ikke placere det i den historiske kronologi...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Schrøder

Dato : 05-11-03 11:09

"Niels Ebbesen" skrev
> [...]
> blade fra 1979, det er 100 år jubilæumsskrifter, og de er fyldt
> med annoncer fra hele branchen, og i Ilford annoncen står der

Njah...Jeg kan ikke helt huske hvornår jeg var i lære...
Men jeg blev udlært i '78 eller '79 og da var det lige
kommet på markedet (ca. 6 mdr før.)

Fra : Erik Aalund

Dato : 05-11-03 10:18

Hej Niels,

> [...]
> hvilket årstal Ilford lancerede deres Multigrade system, så vidt
> jeg husker, så var det i starten af 80'erne, men jeg er ikke helt

Jeg vil umiddelbart mene at det var omkring 83-84 engang. Jeg boede i
Englang fra 86-88 og der var det i hvert fald noget man brugte mange
steder.

> Og det vil også være fint, hvis nogen kan huske, om Kodak's poly-
> contrast system kom før eller efter Ilford's Multigrade.

Som jeg husker det så var det Ilford der var først på banen med deres
Multigrade.
Kodaks Polycontrast slog vel egentlig ikke rigtig igennem? Eller husker
jeg forkert!
Vh
Erik Aalund

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-03 10:26

Erik Aalund wrote:

> Kodaks Polycontrast slog vel egentlig ikke rigtig igennem? Eller
> husker jeg forkert!

Næ - det er også min erindring, og Kodak har en meget omfattende
web-site, der år for år nævner alle firmaets bedrifter, og på den
nævner de slet ikke Polycontrast.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-11-03 11:25

> [...]
> hvilket årstal Ilford lancerede deres Multigrade system, så vidt
> jeg husker, så var det i starten af 80'erne, men jeg er ikke helt

Nærmere 81-82. Jeg lukkede mit mørkekammer endelig ned i ´82, og der var det
på markedet.

--
-Jens B.

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 05-11-03 12:03

Glæder mig til at se hvad du har gang i med alle de årstal.

Jan

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-03 13:24

Jan Emil Christiansen wrote:

> Glæder mig til at se hvad du har gang i med alle de årstal.

Nå så du ka' godt lugte, at jeg har gang i noget...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : thl

Dato : 05-11-03 17:11

"Niels Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i en meddelelse news:3FA83F31.F3DA6DB0@niels-ebbesen.net...

> [...]
> hvilket årstal Ilford lancerede deres Multigrade system, så vidt
> jeg husker, så var det i starten af 80'erne, men jeg er ikke helt

Hukommelsen har det ikke let, men prøv disse links:
http://www.onlinephotography.com/cgi-bin/forum/webbbs_config.pl%3Fread%3D4463+ilford+multigrade+history+first&hl=da&ie=UTF-8
www.tasc.ac.uk/depart/media/docs/ Digital%20Photography.doc

se side 13 i det nederste.

mvh
Thorbjørn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 05-11-03 18:29

http://www.tasc.ac.uk/depart/media/docs/Digital%20Photography.doc

> se side 13 i det nederste.

Det første link ka' jeg ikke få til at virke, heller ikke når jeg
manuelt kopierer det over i browserens location feldt, det andet
link virker når jeg fjerner et ordmellemrum.

Men jeg tvivler på årstallet, som muligvis ka' dække over en
prototype på fotopapir med variabel gradition, det jeg er ude efter,
er hvornår Multigrade kom på markedet som et produkt.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : thl

Dato : 06-11-03 13:42

> [...]
> prototype på fotopapir med variabel gradition, det jeg er ude efter,
> er hvornår Multigrade kom på markedet som et produkt.

Noget tyder nu på at årtallet er rigtigt nok, Vær opmærksom på at der
findes to generationer Multigrade,
Den første brugte kun tre filtergrader, alle gule.
http://www.bjphoto.co.uk/millennium/sponsors/ilford.shtml

Her er lidt mere læsning.

mvh

Thorbjørn

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-11-03 19:37

thl wrote:

> [...]
> findes to generationer Multigrade,
> Den første brugte kun tre filtergrader, alle gule.

Jeg takker og vil sige, at jeg har fået tjek på, at princippet
med multigradition blev opfundet i 1940, men at krigen satte
en stopper for udvikling og markedsføringen, da alle Ilfords
resoucer blev sat ind på at forsyne militæret.

Multigrade I på RC-papir (plastcoatet), blev lanceret i 1977
og på det tidspunkt dækkede systemet 6 gradetioner, der var
endda halve trin.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen