Jeg må ikke køre bil i 3 mdr.
Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 23:03

Siger min læge....

pga. jeg har diabetes og en søndag morgen vågner op i et insulin koma, og
bliver afhentet af ambulancen og ender selvfølgelig på sygehuset...

Men må en læge udmelde det ?

Hans kommentar er at sagen er skrevet i min journal, og hvis jeg kommer ud
for et trafikuheld vil forsikringsselskabet kunne se det i min journal, og
derefter nægte at udbetale forsikringen grundet lægens forbud.

MEN... jeg har haft en dialog med en jurist ved diabetes foreningen der
skriver følgende :

Mange tak for din mail. Jeg kan oplyse, at din læge ikke har myndighed til
at udstede kørselsforbud. Denne ret tilkommer alene politiet.

Lægen kan således ikke beordre dig til at indstille din kørsel i 3 måneder,
men kan selvfølgelig opfordredig til ikke at køre bil.

Læger er ifølge Lægeloven § 12 kun forpligtet til at indberette patienter
til embedslægen eller Sundhedsstyrelsen, hvis de ved deres adfærd udsætter
andres liv eller helbred for nærliggende fare.

Jeg vedlægger Lægeloven til orientering.

Som jeg forstår din mail, så har politiet ikke udstedt kørselsforbud. Det
betyder, at din forsikring selvfølgelig dækker, hvis der skulle ske noget.
Dog skal du være opmærksom på, at der ofte er en generalklausul, som
foreskriver, at der ikke er dækning, hvis ulykken skyldes eller forværres af
ens kroniske sygdom. Men i så fald er det forsikringsselskabets opgave at
bevise, at det forholder sig sådan. Her kan det naturligvis spille ind, at
lægen har opfordret ham til ikke at køre bil, men du kan afbøde situationen
ved at måle blodsukker og notere det ned, inden du sætter dig bag rattet.

Færdselsloven almindelige regler gælder selvfølgelig for alle og betyder, at
man ikke må køre, hvis man på grund af sygdom, træthed, svækkelse o. lign.
ikke føler sig i stand til at køre.

--

Hvad siger gruppen ???
Jeg ANER ikke hvordan jeg skal komme vidre med sagen, men overvejer

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 00:10

Søren H. Wind - 8723 wrote:
> Siger min læge....

> Jeg ANER ikke hvordan jeg skal komme vidre med sagen, men
overvejer
> selvfølgeligt at flyve i flæsket på lægen via. telefonen imorgen.

Uanset om han vitterlig har sagt sådan eller du bare har
misforstået ham, vil jeg råde dig til at glemme det - du har fået
et udmærket svar fra juristen, der egentlig dækker, hvad der er at
sige om den sag. Du bør ikke ende med at få mavesår blot fordi din
læge evt. har sagt noget sludder.

Livet har plager nok - som diabetiker kender du sikkert nogle
stykker, der sagtens kunne tage pippet fra de fleste - så lad være
med at brug mere blodsukker på den sag.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 00:29

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message

> [...]
> et udmærket svar fra juristen, der egentlig dækker, hvad der er at
> sige om den sag. Du bør ikke ende med at få mavesår blot fordi din

Jeg vil så gerne følge dit råd... men hvad nu HVIS man laver et uheld, og
det viser sig at lægen havde ret ??? så har jeg et økonomisk problem jeg
måske ikke kan overkomme, og både mig og konen kommer op og hænge godt på...

Og hvis jeg henvender mig til lægen med de informationer jeg har fået nu,
kunne de tjo være han vælger at gå tiol embedslægen og politiet og får mit
korekort inddraget, for at han kan få sin vilje.... ?

Kort om mig.. Jeg er 31 år, og har haft diabetes siden jeg var 6 år gammel,
og weekende for 14 dage siden er første gang jeg har haft insulin chock.
Min diabetes er yderst velkontrolleret og ikke vidre problematisk, og jeg
har ingen følge sygdomme tiltrods for de 25 år med diabetes.
Jeg har desuden aldrig haft problemer med fornyelsen af kørekortet som er
fast hvert 2. år, og mener det er fuldt forsvarligt at jeg sætter mig bag
rattet igen.

Og så lige oven i det hele, så blev jeg fyret fra mit job 5 dage efter
"denne oplevelse..." , men ikke pga. sygemeldingen....men ellers går det
meget godt...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-03 00:40

Søren H. Wind - 8723 wrote:

> [...]
> måske ikke kan overkomme, og både mig og konen kommer op og hænge godt på...

Som juristen skriver, kan lægen ikke forbyde dig at køre.

> Og hvis jeg henvender mig til lægen med de informationer jeg har fået nu,
> kunne de tjo være han vælger at gå tiol embedslægen og politiet og får mit
> korekort inddraget, for at han kan få sin vilje.... ?

Det er til gengæld en reel risiko, spørgsmålet er så, om politiet vil
inddrage kørekortet på det grundlag. Jeg ville ikke løbe den risiko, men
i stedet blot ignorere lægen, og så selvfølgelig være ekstra opmærksom
på blodsukkeret inden en evt. køretur. Hvis du ikke fik føling, før du
gik i koma, skal du nok være endnu mere opmærksom, inden du sætter dig
bag rattet. Det er både dit og andres liv, der kan være på spil.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 01:05

> på blodsukkeret inden en evt. køretur. Hvis du ikke fik føling, før du
> gik i koma, skal du nok være endnu mere opmærksom, inden du sætter dig
> bag rattet. Det er både dit og andres liv, der kan være på spil.

Jeg sov fra det hele desværre.... min kæreste kalder på mig kl. 7.30 om
morgenen.. jeg var morgensur... og gad ikke stå op, selvom jeg havde en
aftale kl. 8.00 med bilmessen i Herning.
kl. 8.15 ankommer min bror, da kæresten har ringet til ham, at der er noget
galt. Kl. 9.00 ankommer anbulancen, og de kører igen kl. 10.15, jeg har
gået ud til båren uden for huset, men kan INTET huske før kl. kl. ca. 14.00
hvor jeg får at vide at jeg skal til røntgen pga. de tror at falchredderne
har brækket et ribben på mig, da jeg næsten ikke kan trække vejret, men det
var blot trykket, og så en masse blå mærker.... Jeg havde vist været ret
voldsom da de ville tage blodsukker, give sukkersprøjte og lægge mig på
båren... husker INTET.. men har altså været ved bevidsthed.

Blodsukkeret var 2.5 kl. 8.15 før anbulancen kom, og 3.3 da anbulancefolkene
måler mig kl. 9.15.

Fra : Mogens

Dato : 05-11-03 07:32

"Søren H. Wind - 8723" <wind(a)2o6.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> båren... husker INTET.. men har altså været ved bevidsthed.
> Blodsukkeret var 2.5 kl. 8.15 før anbulancen kom, og 3.3 da

Ovenstående fortæller MIG, at du bør lytte til lægens råd.
Du tror, du kan styre det, men kunne det altså ikke den
pågældende morgen..............................

Jeg har engang oplevet een, som faldt omkring med epilepsi
midt i en bilhandel. Han var 21 og havde aldrig fejlet noget.
Lægen gav ham et halvt års karantæne, og manden tog imod
det. Iøvrigt købte han bilen "dagen efter..."

Man skal lytte til eksperterne - de har som regel noget
at have deres udtalelser i.

/MK

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-03 09:42

"Mogens" <dkfritidbilER@SEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har engang oplevet een, som faldt omkring med epilepsi
> midt i en bilhandel. Han var 21 og havde aldrig fejlet noget.

Der er nu stor forskel på sukkersyge og epilepsi...

Jeg er sikker på, at det kun skete for Søren fordi det var om morgenen...
Han har jo ikke kunne måle sit blodsukker i løbet af natten...

Så jeg er overbevist om, at hvis han først er vågen, måler sit blodsukker, og
det er tilfredsstillende, så er der intet i vejen for at kører en tur i
løven...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 08:54

Søren H. Wind - 8723 wrote:
> [...]
> uheld, og det viser sig at lægen havde ret ??? så har jeg et
> økonomisk problem jeg måske ikke kan overkomme, og både mig og

Jamen, så følg hans råd - det fører ikke til noget at gå til lægen
og give ham en skideballe - hvis du altså er klog, ignorerer du
ham, men følger hans råd.
Når du er blevet arbejdsløs, er der vel heller ingen reel grund til
at du har bil? Jeg ved naturligvis ikke hvor du bor, men hvis du
bor i et byzoneområde, så er der da udmærkede offentlige
transportmidler.

Og hvis du "kun" skal undværet bilen i tre måneder, så er det da
billigt sluppet mod at miste kørekortet helt?

--
ahw

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 05-11-03 09:35

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> wrote in message news:3fa8ab60$0$94886$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> at du har bil? Jeg ved naturligvis ikke hvor du bor, men hvis du
> bor i et byzoneområde, så er der da udmærkede offentlige

Mærkeligt råd imho....

Desuden tror jeg ikke de offentlige transportmidler er verdens
mest omfattende i Løsning hvor Søren tilsyneladende bor
(hint: 8723).

/Jakob

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 09:48

Jakob Jeppesen wrote:
> [...]
>
> Desuden tror jeg ikke de offentlige transportmidler er verdens
> mest omfattende i Løsning hvor Søren tilsyneladende bor

Du må naturligvis selv om du mener at det er et mærkeligt råd - men
hvis du læser mit seneste indlæg, hvor jeg uddyber det, så kan det
være at du ændrer opfattelse af mit råd?

8723 siger mig intet - jeg kan ikke regne ud at det skulle være et
postnummer eller et alias, og jeg har ingen mening om
transportmidlerne dér. Jeg konstaterer blot at når lægen har sagt
tre måneder, så er det nok en god idé at følge det, i stedet for at
være på tværs og risikere alle landens ulykker - som han selv
antyder - hvis det går galt.

Jeg er efterhånden som denne debat skrider frem, ved at blive så
irriteret at jeg begynder at tænke med mine følelser og siger til
mig selv: hvad i alverden skal diabetikere have kørekort for?
Hvorfor skal de overhovedet risikere at det går ud over andre
menneskers liv og førlighed, hvis de får et insulinchok?

Og det tror jeg at mange almindelige mennesker tænker - og selvom
det ikke er mere rationelt end at forbyde HIV-positive at lave mad
til andre, så er det ikke altid rationaliteten, der tæller i
lovgivningen: lovgivere er jo almindelige mennesker med deres
fordomme og følelser, og de har den fordel fremfor os andre, at de
laver lovene, som folk så skal rette sig efter.

Men læs mit seneste svar grundigt og prøv at forstå, hvorfor jeg
giver det råd, som jeg gør. Du er naturligvis velkommen til at være
uenig med mig i dette, men prøv i det mindste at forstå baggrunden
for, hvofor jeg skriver som jeg gør -så vil du måske indse, at
rådet er et glimrende råd?
(Måske kunne det være at jeg besidder oplysninger som du ikke
besidder og som gør mig skikket til at svare som jeg gør? - man kan
jo aldrig vide!)
--
ahw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 05-11-03 09:47

"Arne H. Wilstrup" <Karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvorfor skal de overhovedet risikere at det går ud over andre
> menneskers liv og førlighed, hvis de får et insulinchok?

Hvor tit er det lige at du hører om en ulykke pga. et insulinchok?

De fleste, som har sukkersyge, lever med det uden de store problemer.
De skal dog måle deres blodsukker, tage sprøjter og spise efter det. Og hvis
de gør det sker der sjældent noget.
Jeg tror at årsagen hos Søren er, at det var om morgenen, hvor han ikke har
aft mulighed for at måle eller føle noget i løbet af natten... Jeg tror at
hvis det var sket om eftermiddagen var det ikke sket, da han så kunne mærke,
at der var ved at være noget galt..

Jeg kender fx en racerkører, som har sukkersyge....

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 17:02

Morten Fruergaard wrote:

> Hvor tit er det lige at du hører om en ulykke pga. et
insulinchok?

jeg vidste godt at jeg lukkede en kat ud af sækken, da jeg skrev
ovenstående, men du misser pointet i forhold til hvad sagen drejer
sig om.
jeg har ikke mere at tilføje til dette spørgsmål i denne gruppe.
Jo, lige måske dette:

Hvor tit hører du om en sindssyg, der har været behandlet med
medicin i årevis, pludseligt er involveret i en ulykke på grund af
akut opstået sindsyge?

Alligevel får disse patienter sjældent kørekort uden videre - og
når man ikke må køre taxa eller bus som diabetiker, hvad er så
grunden til det?

Men som sagt - det er ikke en debat om rimeligheden af at
sukkersyge skal have kørekort, men alene den aktuelle sag, hvor han
frarådes at gøre mere ved den og i stedet følge lægens gode råd.

--
ahw

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 06-11-03 01:01

Morten Fruergaard wrote:
> Hvor tit er det lige at du hører om en ulykke pga. et insulinchok?

Den sidste ulykke hvor jeg måtte lege førstehjælper skyldtes insulinchok, og
det har da alvorligt fået mig til at tænke om folk som er i den risicizone
bør føre et køretøj som kan forårsage skade på andre.

(en lastbil som ligger sig ned på tværs af sydmotorvejen i den værste morgen
myldretid fylder altså ret meget, og det kunne være gået grueligt galt, det
gjorde det heldigvis ikke).

Men det er jo så ikke jura, så feel free to fut.

--
Morten!

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-11-03 01:17

Morten Kjaer Nielsen wrote:
> [...]
> grueligt galt, det gjorde det heldigvis ikke).
>

> Men det er jo så ikke jura, så feel free to fut.

jeg havde ellers svoret ikke at deltage mere i denne debat, men jeg
kan ikke undlade at sige om ovenstående: hvad sagde jeg? som en
opfølgning på min bemærkninger om at der nok skal være mennesker,
der tænker som dig - og jeg bebrejder dig ikke dit synspunkt, men
jeg ville med mine indlæg blot vise, hvor mange mennesker, der
opfatter det som en meget følelsesladet sag og som så reagerer på
det - det gør du, og det bekræfter derved mine indlæg.

Mon man nu har forstået dem og mine advarsler?

--
ahw

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-03 08:20

"Morten Kjaer Nielsen" <usenet.20031001@spam.gummiand.dk> skrev i en
meddelelse news:slrnbqj3pr.1732.usenet.20031001@flaf.gummiand.dk...

Ok. Nu har vi vist hørt om 2 tilfælde... Hvor mange ulykker har der været
totalt de sidste mange år?

> Den sidste ulykke hvor jeg måtte lege førstehjælper skyldtes insulinchok, og
> det har da alvorligt fået mig til at tænke om folk som er i den risicizone
> bør føre et køretøj som kan forårsage skade på andre.

Skal unge også forbydes at køre bil, fordi de fylder i statistikkerne?

Uheld vil ske. Hvis man vil undgå dette skal biler/busser/lastbiler mv.
afskaffes.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 06-11-03 09:54

Morten Fruergaard wrote:

> Ok. Nu har vi vist hørt om 2 tilfælde... Hvor mange ulykker har der været
> totalt de sidste mange år?

Jeg tvivler på at mange er uenige med mig, når jeg siger at 1 ulykke er en
for meget.
Det gør også at 2 ulykker, som måske kunne være undgået, er 2 for meget.

> Skal unge også forbydes at køre bil, fordi de fylder i statistikkerne?

Jeg argumenterer ikke for at forbyde folk at føre et køretøj, jeg argumentere
for at man skal tænke sig meget godt om, hvor som har lov at føre dette
dræbende våben.

> Uheld vil ske. Hvis man vil undgå dette skal biler/busser/lastbiler mv.
> afskaffes.

Jeg mener vi bør tilstræbe at få verden struktureret således at uheld ungåes,
og at holdninger som "uheld vil ske" ikke føre til omtanke, men blot til accept.

Jeg har ikke de rette forudsætninger for at vurdere om folk med sukkersyge er
istand til at føre et køretøj, jeg beretter blot at min seneste oplevelse
netop var en person med insulinchok, og at det for mig har fået nogle tanker
igang.

Men det er stadig ikke jura, så feel free to fut.

--
Morten!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 06-11-03 10:18

"Morten Kjaer Nielsen" <usenet.20031001@spam.gummiand.dk> skrev i en
meddelelse
> Jeg tvivler på at mange er uenige med mig, når jeg siger at 1 ulykke er en
> for meget.

Det kan vi ikke være unige om...

> Det gør også at 2 ulykker, som måske kunne være undgået, er 2 for meget.

Når man lever i en verden, som vil benytte sig af bil/bus mv. må man også
acceptere at der sker ulykker - også ulykker med dødelig udfald - det kan ikke
undgås.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 06-11-03 09:18

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> De fleste, som har sukkersyge, lever med det uden de store problemer.
> De skal dog måle deres blodsukker, tage sprøjter og spise efter det.

Meget enig. Det er noget vrøvl at begynde at tale om at folk med sukkersyge
generelt ikke skulle hav lov til at køre bil. Langt de fleste lever med
deres sygdom uden de store problemer.

Lige i dette tilfælde drejer det sig også om at Søren mener at vide bedre
end en læge, som trods alt er fagmand og burde vide en hel del mere om
sukkersyge end politiet og jurister.
Når lægen udtaler at Søren bør lade bilen stå, er det på baggrund af en
vurdering som fagmand. Det er ikke uvæsentligt.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-11-03 09:31

Allan Lund Soerensen wrote:

> Meget enig. Det er noget vrøvl at begynde at tale om at folk med
> sukkersyge generelt ikke skulle hav lov til at køre bil. Langt de
> fleste lever med deres sygdom uden de store problemer.

Nu ved jeg ikke hvor du har det fra med at "langt de fleste..." -
det er vist det man kalder et gæt, som er uden dokumentation. Fra
praksis ved jeg at der er mange problemer forbundet med at få både
børn og voksne til at følge de forskrifter, der må være omkring
denne sygdom - at nogle har en veltipasset diabetes, betyder ikke
at "langt de fleste" ikke har problemer - det er en alvorlig
lidelse, som man bestemt ikke skal tage let på.

Derfor bliver man nødt til at gøre sig nogle overvejelser omkring
diabetespatienters ret til at få lov til at føre bil. Da
færdselsloven i dag siger at det må de godt, hvis det kan ske fuldt
betryggende, at lægerne siger god for det, er så den vurdering, der
ligger til grund for lovgivningen, men det er ikke sådan at man som
menigmand nødvendigvis er enig i dette - akkurat som Søren åbenbart
ikke er enig med lægen.

> [...]
af
> en vurdering som fagmand. Det er ikke uvæsentligt.

Enig!

--
ahw

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 05-11-03 09:41

> [...]
> det viser sig at lægen havde ret ??? så har jeg et økonomisk problem jeg
> måske ikke kan overkomme, og både mig og konen kommer op og hænge godt

*Et absolut ikke juridisk svar*

En ting er de økonomiske problemer, noget helt andet er om du vil kunne leve
med at du i værste fald er kommet til at slå et andet menneske ihjel fordi
du ikke fulgte lægens opfordring om at lade bilen stå.

Jeg husker stadig nogle temmelig chokerende billeder, der gik landet rundt
for et par år siden.
En uskyldig cyklist var blevet dræbt at den døddrukken bilist, der var
faldet i søvn bag rattet. Tilfældigvis var der et kamerahold tilstede, som
filmede hvordan politiet måtte trække fulderikken ud af bilen og slæbe ham
hen til en transportvogn, hvor man smed ham ind på gulvet i lastrummet fordi
han var for fuld til at sidde selv.
Efterfølgende viste det sig at bilisten slet ikke var alkoholpåvirket, men
at han havde fået et insulin-chok (jeg blev faktisk lidt lettet).

Vil du kunne tilgive dig selv, hvis det var dig der kom i den situation, når
din læge på forhånd havde advaret dig?

Fra : Johan Wedell

Dato : 05-11-03 15:38

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> med at du i værste fald er kommet til at slå et andet menneske ihjel fordi
> du ikke fulgte lægens opfordring om at lade bilen stå.
*snip*
> Vil du kunne tilgive dig selv, hvis det var dig der kom i den situation,
når
> din læge på forhånd havde advaret dig?

At Søren ikke svarer på indlæg, som viser denne side af sagen, kunne tolkes
som at han er bedøvende ligeglad.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 17:31

Johan Wedell wrote:

> At Søren ikke svarer på indlæg, som viser denne side af sagen,
kunne
> tolkes som at han er bedøvende ligeglad.

Jeg tror ikke at Søren er bedøvende ligeglad selvom han ikke svarer
just på dette. Han er blot i oprør over endnu en gang at føle sig
diskrimineret og umyndiggjort af en læges udtalelser - det er kun
naturligt at man reagerer fordi man føler sig trådt på bare fordi
man er diabetiker. Man kan sagtens forstå, hvor følsomt man kan
opleve en situation, når andre mennesker pludselig skal bestemme om
man må gøre dette eller hint -især hvis man er et voksent menneske

--
ahw.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:22

> Vil du kunne tilgive dig selv, hvis det var dig der kom i den situation,
når
> din læge på forhånd havde advaret dig?

Det ville jeg ikke.. men det er jo blot mit personlige ansvar at sikre mig
at mit blodsukker holder sig inde for de rimelige grænser der er for at man
ikke kommer i sådan en situation, og det er 100% min hensigt... !

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 05-11-03 00:07

Søren H. Wind - 8723 wrote:
> [...]
> kommer ud for et trafikuheld vil forsikringsselskabet kunne se det i
> min journal, og derefter nægte at udbetale forsikringen grundet

Hmmm han har bestemt det - eller tilrådet at du ikke kører bil ? Hvis din
læge mener at det udgør en risiko for både dig selv og dine medmennesker, så
er det da meget normalt at han fraråder det der kan udgøre en risiko. Ex. da
jeg havde dårlig ryg frarådede min læge også at jeg løftede tunge ting, og
at min forsikring ikke ville dække hvis jeg gjorde, da han havde frarådet
det - det var også bare hans mening og vejledning - ikke en ordre.

> [...]

> patienter til embedslægen eller Sundhedsstyrelsen, hvis de ved deres
> adfærd udsætter andres liv eller helbred for nærliggende fare.

Hvis du får insulin chok mens du kører, så udsætter du vel både dit eget og
andres liv i fare ?

Udover det er det vel ikke moralsk forsvarligt hvis du kører mens der er en
risiko for at det kan gå galt, men det er en helt anden diskussion.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 05-11-03 08:02

"Søren H. Wind - 8723" skrev:

> Jeg ANER ikke hvordan jeg skal komme vidre med sagen, men overvejer
> selvfølgeligt at flyve i flæsket på lægen via. telefonen imorgen.

Det er givet, at din læge for så vidt ikke alene kan udstede et
kørselsforbud, men han kan komme med de lægefaglige oplysninger, der evt.
skal lægges til grund for et sådant.

At fare i flæsket på lægen er efter min mening tåbeligt og fuldstændigt
irrationelt.

Hvis du normalt stoler på lægen, så følg da hans råd. Hvis du mener du er
klogere end lægen, så skift til en anden læge og gør som det passer dig.

Det er jo ikke for sjov han har sagt det til dig - det drejer sig om din og
andres sikkerhed.

/kristian

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 08:58

> Siger min læge....

Lad mig vende den rundt....

Jeg ønsker en afgørelse i denne sag, så jeg kan hjælpe andre diabetikere i
lignende sager.
Det lader til at området er lidt af en skumringszone, og lægerne ikke er
klar over deres beføjelser, og hvad de er tilladt at gøre.

Er der alternativer til EB og Ekstrabladet for at kunne få ørenlyd i dk, så
den nye standard ´for behandling af diabetikere kan blive sat.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 09:40

Søren H. Wind - 8723 wrote:

> [...]
ørenlyd i
> dk, så den nye standard ´for behandling af diabetikere kan blive

Du har jo allerede fået et svar fra diabeterforeningens jurist -
hvorfor vil du dog blive ved med at forfølge den sag, som du kun
kan tabe?

Hvis du tænker dig om, så vil du finde at utrolig mange mennesker
slet ikke kan forstå at diabetikere i det hele taget må køre bil.
Og at epileptikere kan få kørekort, er lige så stor en gåde.

Når en læge siger: du skal lade være med at ryge - så kan du tage
det som en ordre eller et godt råd. Du vælger så det første og
deraf miséren.

Det eneste jeg kan se, du får ud af det er, at du løber dig staver
i livet som ikke er nødvendige. Kontakter du din læge og skælder
ham ud, vil han formentlig gøre som du frygter - indberette sagen
for sundhedsstyrelse eller hvor han nu henvender sig og hvad
betyder det for dit kørekort og din ret til at køre bil? Det kan
være at man vælger at indkalde dig til en orienterende køreprøve,
betalt af dig selv, eller at man giver dig et betinget førebevis,
du let kan miste hvis du bliver indblandet i en situation med
bilen, eller du kan risikere at forsikringsselskabet nægter at
forsikre dig med mindre du betaler en højere præmie etc. Og uden
ansvarsforsikring må du simpelthen ikke føre bil.

Så hvis jeg var dig, så ville jeg tænke mig om to gange, før jeg
skød gråspurve med kanoner. Din sag er ikke enestående - både
epileptikere og diabetikere kører i dag bil, ja, selv spastikere
kan af og til opnå et kørekort. Eller hvad med folk, der har været
indlagt som sindssyge? 'Bør de overhovedet have et kørekort, for
tænk, hvad de pludselig kan finde på?

Du ved ikke hvornår du evt. får et insulinchok, er det så
overhovedet forsvarligt at lade dig køre bil? Bør du ikke holde dig
til offentlige transportmidler?

Nej, du - du er oppe mod stærkere kræfter end den relative bagatel
at du ikke bør føre bil i de næste tre måneder - det kan let blive
til en permanent foreteelse - og du får ingen forståelse i den
brede befolkning for at diabetikere med risiko for insulinchok kan
få lov til at køre selvstændig bil. Og det er den offentlige mening
politikerne lever af og danner love efter. Så i dit sted ville jeg
træde varsomt i stedet for at anse det for vigtigt at du får luftet
din harme over for en læge, der måske og måske ikke har sagt noget
forkert.

Min egen læge beordrede mig væk fra min arbejdsplads en gang i 14
dage fordi jeg havde en milliær lungebetændelse. Men det var da
klart for mig, at han ikke kunne gøre det på det grundlag, men han
vidste godt hvor stædig jeg er omkring sygdom -jeg hader at være
syg og er det næsten aldrig. Men det var nødvendigt for at det ikke
skulle udvikle sig til noget værre. Hans "ordre" var altså
velment - og jeg tog imod "ordreren" - tag du og gør det samme
eller lad konen køre.

Med andre ord: hvis du skal i krig, så vælg dine våben med omhu. Og
i denne sag, kan du kun tabe, for lige straks vil du sikkert læse,
hvorfor i alverden diabetikere og andre med vidtgående handicaps
overhovedet skal have kørekort og udsætte andre for den mindste
risiko - jeg må sige, at jeg har også mine vanskeligheder med at
forstå det på det emotionelle plan, så gør dig selv en tjeneste:
lad være med at udfordre folk til en kamp, du næppe kan vinde.

Hint: prøv du at forklare nogle forældre at der er ansat en
hiv-smittet i deres børns børnehave -og så se dem flygte ud af den,
uanset om de intellektuelt ved en hel del om smittemulighederne
der.

Du er oppe mod følelser og ikke mod logik - derfor: lad den sag
ligge, følg rådet eller tag risikoen. Det er dit liv, men det KAN
blive andres liv - så tænk dig om.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 10:06

> Du er oppe mod følelser og ikke mod logik - derfor: lad den sag
> ligge, følg rådet eller tag risikoen. Det er dit liv, men det KAN
> blive andres liv - så tænk dig om.

Jeg følger dig 100% !

Har lige talt med en jurist ved Politiet også, og jeg må køre bil indtil jeg
modtager en melding fra dem om at jeg skal aflevere kortet...

Så .. end of thread.

Tak for debatten.

Fra : Lars Bisgaard

Dato : 05-11-03 16:33

> [...]
jeg
> modtager en melding fra dem om at jeg skal aflevere kortet...

Hej søren
Ja syntes bare lige at jeg måtte af med lidt "galde" jeg forstår dig 100 %
at det er frustrerende at din læge har sagt til dig at du ikke må køre for
jeg er selv diabetikker ( type 1 )
Men man kan tydeligt høre fra nogle folk der kommentere denne tråd at de
ikke aner det fjerneste om hvad diabetes / insulin chok endelig er, Det er
jo meget normalt at det lige er om morgenen at det kommer da man jo ikke så
nemt mærker at man har føling når man sover som når man er vågen. selv har
jeg altid vågnet endnu og det har du jo sikkert også gjort mange gange.
men til jer der ikke syntes at diabetikkere skulle have lov at køre bil kan
man jo spørge, hvorfor ???
hvis man er ansvar's bevist og måler sit blodsukker inden man kører og er
opmærsom på det ?
det tager ca 30 sek at måle det og så er man altså lige så ( normal ) som
alle andre når ellers der er styr på det.
bare mit syn på sagen

MVH

Lars Bisgaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 05-11-03 17:28

Lars Bisgaard wrote:
> det tager ca 30 sek at måle det og så er man altså lige så (
normal )
> som alle andre når ellers der er styr på det.
> bare mit syn på sagen

Og lige en korrektion til dit indlæg -og så ellers ikke mere om den
sag:

Jeg har i sin tid læst medicin, har familiemedlemmer og venner, der
har sukkersyge, og selv arbejdet med børn med diabetes, så jeg tror
nok at du kan forbigå mig i den sag, blandt dem som ikke aner hvad
sukkersyge er.

Sagen her handler ikke om sukkersyges rettigheder, og deres egne
mere eller mindre realistiske forhold til deres sygdom, men om de
følelser, der fremkalder når man taler om at handicappede skal have
ret til at føre bil. Sålænge det går godt, er der ikke en kæft der
gør, men så snart det går skidt, og det sker altså også hos folk,
der har "styr på det", så kan det gå ud over uskyldige - og det er
just dér hunden ligger begravet. Man kan ikke negligere nok så
lille risiko ved f.eks. at henvise til at andre også kan udgøre en
fare for trafikken. Diabetes er en kronisk lidelse, der har nogle
skavanker i sit kølvand, omend man heldigvis er blevet meget
dygtigere siden man så diabetespatienter med de frygtelige
gangræner og andre lidelser i kølvandet på sygdommen.

Sagen handler om hvad "almindelige mennesker" herunder lovgivere
tænker om de ting, og hvilke konsekvenser det kan få for en person,
der har rodet sig ud i et "officielt" insulinchok og som har fået
at vide af sin læge, at han skal lade bilen stå i tre måneder, hvis
der sker en ulykke.

Med andre ord: hvis man holder på sin "logiske" ret og går i
selvsving over at man endnu en gang er blevet diskrimineret af
samfundet, så bliver man nødt til at sige: velkommen til
virkeligheden! Der er punkter som man sagtens kan argumentere med
omkring handicappede og kronisk syges adgang til at føre bil, men
det kommer til at vare længe før man i befolkningen helt accepterer
at folk kan risikere at gå i chok midt i det hele, selvom
diabetikerne kan hævde at de har styr på det. Der findes faktisk en
hel del diabetikere, som er så depressive over deres livsvarige
lidelse, at de forsøger selvmord eller lader stå til, akkurat som
der findes sindssyge, der ophører med den medikamentelle behandling
og så begår mord, selvom de fleste sindssyge ikke gør noget sådant.

Samfundet kan ikke være tjent med at der kører folk rundt med
risiko for at slå andre ihjel, hvor det KAN skyldes at de går i
chok, men den risiko har politikerne valgt endnu at leve med, idet
de formentlig resolverer at der kun er lidt større chancer for at
det kan gå galt end at få et hjertestop midt i det hele.
Det er en politisk-følelsesmæssig afvejening og ikke en afvejning,
der bygger på 100 procent fakta. Og du kan ikke garantere 100
procent at du - på trods af dine intentioner om at overholde diæt,
insulin og måle blodsukker, ikke en dag kikser fordi din krop er en
biologisk maskine, der ikke altid reagerer adækvat. Og den garanti
vil samfundets almindelige mennesker gerne have. De bryder sig fejl
om hvorvidt man også kan opleve at også almindelige raske mennesker
kan begå trafikdrab m.v.

Den samme realisme minder om dem, der mener at rygning måske er en
smule skadeligt, men at det ikke sker for dem, og kommer med en hel
masse undskyldninger, der stort set går ud på at dulme egen dårlige
samvittighed - man kan måske overleve ved at springe ud fra Runde
Tårn, men de fleste dør af det.

Og så kunne debatten fortsætte i en uendelighed, hvor nogle
diabetikere med næb og klør vil hævde at man diskriminerer dem ved
overhovedet at stille spørgsmålstegn ved nogle af de ting, de har
lov til at gøre, herunder at køre bil.

Det er også risikabelt for en diabetiker at føde børn - også mere
end en almindelig fødsel, men alligevel taler man ikke normalt om
at diabetikere ikke skal have lov til det.

Så lad os standse den mimoseholdning til tingene og kalde en spade
for en spade: Søren er med rette bekymret for, hvilke konsekvenser
det kan få at han er gået i chok og at hans læge har frarådet ham i
at køre bil -og den bekymring skal han imho tage alvorligt. Det er
i dag lovligt at være indehaver af et kørekort selv som diabetiker
eller epileptiker, hvis det er underkastet lægelig vurdering og
evt. tilsyn, og det KAN altså betyde at en læge, der oplever at en
af hans patienter er ude på en "glidebane" i forhold til alvorlig
sygdom, går videre med sagen til myndighederne - og så er det jeg
skriver at uanset om det lyder logisk for de fleste mennnesker
eller ej, så er det altså en risiko man må tage, hvis man ønsker
fortsat at have kørekort,til stadighed at køre bil mod lægelig
ordre - og det er det, der er sagen i en nøddeskal. Der lægges ikke
op fra min side til en debat om rettighederne til at få et
kørekort, men alene op til hvad Søren efter min opfattelse bør gøre
i en bestemt situation, som den han allerede har skitseret. Der
ligger hverken en værdidom i om han overhovedet bør have kørekort,
om han bør gøre det ene eller det andet, men alene at opridse
problemstillingerne med de problemer, jeg kan se, kan føre med sig,
hvis han ikke holder en forholdsvis lav profil. Det er et godt råd,
ikke noget han behøver at rette sig efter.

Det er det, der er sagen i en nøddeskal og ikke om hvorvidt jeg
eller andre har forstand på diabetes, eller om man nu igen nedgør
sukkersyge.

En debat om sundhed og sygdom hører hjemme i et andet forum - en
debat om lovgivningens politiske konsekvenser og /eller
begrundelser hører nok hjemme i dk.politik.

Prøv at forhold dig til det centrale i sagen, der IKKE er noget med
om diabetikere bør have ret til bilkørsel eller ej, eller jf.
Sørens egen holdning, hvor han erklærer sig 100 procent enig med
mig.

Man er nemlig ikke automatisk ubegavet blot fordi man er
diabetiker.
--
ahw

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-11-03 09:40

Søren H. Wind - 8723 wrote:

> [...]
> Det lader til at området er lidt af en skumringszone, og lægerne ikke er
> klar over deres beføjelser, og hvad de er tilladt at gøre.

Hvilken afgørelse vil du have? Du har jo allerede fået at vide af en
jurist - som endda må formodes at være ekspert på området - at lægen
ikke kan udstede et forbud. Du har også fået at vide, at lægen kan
indstille til embedslægen, at der udstedes et forbud, hvorefter der
foretages en vurdering og evt. udstedes et forbud. Reglerne virker meget
klare.

> Er der alternativer til EB og Ekstrabladet for at kunne få ørenlyd i dk, så
> den nye standard ´for behandling af diabetikere kan blive sat.

Vil du have EB til at fortælle din læge, at han skal lade være med at
sige sådan noget til dig, når han ikke kan forbyde dig at køre bil? Hvis
aviserne skal tage sig af den slags, så skal sidetallet vist udvides
betragteligt.

Det er forståeligt, hvis du er chokeret efter din koma, men der er ingen
grund til at overfalde lægen på den måde. Der er trods alt en grund til
at insulinbehandlede diabetikere ikke må køre bus og lignende.

Der er ikke mere jura i denne tråd, så jeg sætter FUT til dk.helbred,
hvor vi evt. kan fortsætte. Det betyder, at svar på dette indlæg havner
i helbredsgruppen.

FUT: news:dk.helbred.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-11-03 09:43

"Søren H. Wind - 8723" <wind(a)2o6.dk> skrev:

>Det lader til at området er lidt af en skumringszone, og lægerne ikke er
>klar over deres beføjelser

Foreløbig har vi kun hørt om én læge, og vi har kun beretningen
på anden hånd.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:18

Bertel Lund Hansen skrev i <news:rtdhqv8mj5rrj00bhjjm4sf6d76qckvbo1@news.stofanet.dk,>:

> Foreløbig har vi kun hørt om én læge, og vi har kun beretningen
> på anden hånd.

Mig bekendt er lægens fremgangsmåde ikke unormal. Det er mit
indtryk og min personlige erfaring, at læger "nøjes" med at henstille
til der ikke køres - at lægen fortæller patienten, at vedkommende
er i en "Færdselslovens §54-tilstand" og derfor ikke må køre bil.

Jeg havde selv et almindeligt kørekort, i flere år efter jeg var blevet
lammet. Først da jeg søgte støtte til bil (handicapbil), fik jeg ændret
kørekortet - påtegningerne er nødvendige, for der kan bevilges støtte
til køreaggregater.

Mon lægen reelt skal indberette til embedslægen - og gælder det
i så fald både stationære og midlertidige tilstande?

--
Mange hilsner
Lotte M

http://www.lotte-m.dk/ http://www.handiinfo.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 18:33

> [...]
> til der ikke køres - at lægen fortæller patienten, at vedkommende
> er i en "Færdselslovens §54-tilstand" og derfor ikke må køre bil.

Jeg kan ikke se hvordan de mener at de skulle kunne ramme mig der....
Men det er hans vurdering imod min....

Hvis jeg var blevet bedt om at lade bilen stå i 1 eller 2 uger, til jeg
havde situationen under fuld kontrol igen, så kune jeg fuldt ud acceptere
det... men 3. mdr. ? Ved godt diskutionen ikke hører hjemme her, men
derimod med den implementerede læge..
Sygdom, spirituspåvirkning m.v.

§ 54. Et motordrevet køretøj må ikke føres eller forsøges ført af nogen, som
på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning
af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig
i en sådan tilstand, at han er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt
betryggende måde.

Fra : Ukendt

Dato : 05-11-03 19:07

Søren H. Wind - 8723 skrev i <news:3fa93453$0$3746$d40e179e@nntp02.dk.telia.net,>:

> Jeg kan ikke se hvordan de mener at de skulle kunne ramme mig der....
> Men det er hans vurdering imod min....

Ramme dig? Humlen er, at vi i visse tilstande, iht færdselsloven, ikke
må køre. Hvis lægen vurderer, at der skal gå 3 måneder, før du atter
kan betegnes som trafiksikker, så er det åbne spørgsmål imho, om lægen
skal indberette til embedslægen, eller om vejledningen er nok.

> Hvis jeg var blevet bedt om at lade bilen stå i 1 eller 2 uger, til jeg
> havde situationen under fuld kontrol igen, så kune jeg fuldt ud acceptere
> det... men 3. mdr. ?

Hvis jeg var i din situation, ville jeg søge vejledning hos embedslægen.
Men synes-bør-føler osv delen må vi hellere tage i
news:dk.helbred.handicap .

Fra : Ivar Madsen

Dato : 06-11-03 10:26

"Søren H. Wind - 8723" <wind(a)2o6.dk> skrev i -dk.videnskab.jura:

> pga. jeg har diabetes og en søndag morgen vågner op i et insulin koma, og
> bliver afhentet af ambulancen og ender selvfølgelig på sygehuset...
> Men må en læge udmelde det ?

Selvfølgie må han det, han kan måske ikke inddrage kortet direkte, sådan
fysisk kom her med dit kørekort, men han har en pligt til at indberette til
embedslægen, og hvem siger at han ikke også har gjort det?

Du skriver i et sener indlæg at du skal have fornyet kortet hvert 2. år pga.
din diabetes, så du ved at du skal til lægen hver gang det skal fornys,
ligesom jeg skal hver gang jeg skal have fornyet erhvervsdelen af mit
kørekort hvert 5. år.
Lægen skal udtale sig om dit helbred og lige pt. finder han at der skal være
3 måneders opservertionstid pga. du har haft et blackout, et du lige så
godt kunne have haft fået mens du kørte bil,,,

Jeg har en kolega der fik et blackout mens han kørte bil, det var en halv
meter fra at have kostet nogle børn livet. Han har også fået 3. måneders
kørselsforbud, for at se om det er et enkeltstående tilfælde, eller om det
er noget der vil komme igen.

Jeg synes at din læge har begået en fejl, han har ikke forklaret dig
grundigt nok, hvorfor han ikke mener at du må køre bil i de næste 3
måneder, så tag op til ham, og få forklaret hvorfor han har udtalt som han
har.

Og så husk, i trafikken har du ingen rettigheder, heller ikke til at føre
bil, du har en masse pligter, herunder pligten til ikke at køre bil, når
dit helbred er sådan at der er en risiko for at du besvimer uden
tilstrekeligt varsel så du kan nå at stoppe uden at forvolde fare eller
ulæmpe for andre. Og noget siger mig at hvis en diabeter får en blackout så
er standarten at det giver 3 måneders opverationstid hvorefter der igen
tages stilling til om du skal have ret til at føre bil igen, og hvor længe
der skal gå inden næste kontrol for at revudere hvor ofte du skal have
fornyet dit kørekort.

--
Med venlig hilsen | Jeg søger et foto / reralistisk maleri over
| omgivelserne ved og lige syd for skovbrynes st
Ivar Madsen | ved Bagsværd fra tiden efter krigen, og
Der kører mdk9.2 | fram til motorvejbyggiet blev påbegyndt