Format på Musik CD
Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 21:32

Jeg lavede min første samling af god musik og brændte på CD i aftes, ved en
fejl kom jeg til at tage en .ogg fil med, og min CD spiller i bilen
snuppede nummeret med uden at brokke sig på nogen måde.
Nu er mit spm. så, hvilket format fylder mindst, og således at der kan være
mest på CD'en?

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : CK

Dato : 04-11-03 21:37

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> wrote in message
> [...]
> snuppede nummeret med uden at brokke sig på nogen måde.
> Nu er mit spm. så, hvilket format fylder mindst, og således at der kan

Dit CD brændeprogram har højst sandsynligt konverteret filen til PCM
standard som bruges
til musik cd'ere. Hvilket betyder at du ingen plads sparer. Brugte du Nero ?

mvh

Christian

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 21:53

CK skrev i -dk.kultur.musik:

> Dit CD brændeprogram har højst sandsynligt konverteret filen til PCM
> standard som bruges
> til musik cd'ere. Hvilket betyder at du ingen plads sparer.

OK, jeg troede at de blev lageret som .wav filer.

> Brugte du Nero ?

Tror ikke at det kan køre på min maskine. Jeg brugte k3b

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-03 22:03

Ivar Madsen wrote:

> OK, jeg troede at de blev lageret som .wav filer.

Filerne på cd'en? Det gør de også. Det er jo det CK skriver: Dit program
har nok konverteret ogg-filen til en wav-fil (som fylder 10 gange så
meget), og brændt den. Derfor sparer du ikke plads.

/David

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 22:36

David Rasmussen skrev i -dk.kultur.musik:

> Filerne på cd'en? Det gør de også. Det er jo det CK skriver:

Næ, han skriver at brænderprogrammet sikkert har konverteret til PCM, jeg
skriver til wav, 2 gange 3 bogstaver der ikke minder særligt meget om
hinanden,,,

BTW så er det ikke lykkes 100% min bilCD kan vise tiden for det nr. OK, det
kan min CD i stereo'en ikke,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : David Rasmussen

Dato : 04-11-03 22:41

Ivar Madsen wrote:

> Næ, han skriver at brænderprogrammet sikkert har konverteret til PCM, jeg
> skriver til wav, 2 gange 3 bogstaver der ikke minder særligt meget om
> hinanden,,,

Oh, undskyld. PCM = WAV i denne sammenhæng.

/David

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-11-03 23:14

> Oh, undskyld. PCM = WAV i denne sammenhæng

OK, jeg var bare ikke så klog at jeg vidste det,,,

Ivar Madsen
Der køre mdk9.2

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 19-11-03 14:42

Ivar Madsen wrote:

> OK, jeg var bare ikke så klog at jeg vidste det,,,

Så er det tid til lidt ubrugelig paratviden:

PCM = Pulse Code Modulation. Såvidt jeg ved opfundet af Casio i 80'erne.

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : David Rasmussen

Dato : 19-11-03 14:40

Sune Mika Salminen wrote:

> PCM = Pulse Code Modulation. Såvidt jeg ved opfundet af Casio i 80'erne.

Arh, PCM må være noget ældre. Indholdet på en cd er PCM-kodet og cden
kom da meget tidligt i 80'erne (81?). Før(!) det fandtes laserdisken, og
der er lyden så vidt jeg ved, også PCM-kodet.

/David

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-11-03 11:58

David Rasmussen wrote:

> [...]
> kom da meget tidligt i 80'erne (81?). Før(!) det fandtes laserdisken,
> og der er lyden så vidt jeg ved, også PCM-kodet.

Nåmmen så 1979!! Jeg orker ikke at søge på Google efter
det..............grrr..

Okay så....PCM blev opfundet i 1937:
http://www.privateline.com/TelephoneHistory2/reeves.html

CD'en kom på markedet i Japan i 1982 og i Europa i 1983.

lol

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 20-11-03 12:00

Sune Mika Salminen wrote:
> [...]

[PCM]

Bonus link:

http://homepage.ntlworld.com/quantium/ahr/pcm.htm

-Sune

--
Is this a sig or an OE bug?

Fra : David Rasmussen

Dato : 20-11-03 12:30

Sune Mika Salminen wrote:

> Nåmmen så 1979!! Jeg orker ikke at søge på Google efter

Heheh. Laserdisken er vist ældre end det.

> Okay så....PCM blev opfundet i 1937:
> http://www.privateline.com/TelephoneHistory2/reeves.html

Nåja, det burde jeg egt. vide.

/David