Hæk og plankeværk
Fra : Jiver

Dato : 04-11-03 20:08

Hej.

Jeg skal til at plante enten en bøge- eller ligusterhæk.

Hækken skal plantes hvor der i forvejen står et plankeværk (min nabo ønsker
sådan ét), og spørgsmålet er så, hvor tæt på plankeværket jeg kan plante,
uden at det skader hækken? Hvis det har nogen betydning, kommer hækken til
at stå syd for plankeværket, så den altså får meget sol på den ene side.

Er der forskel i sartheden (i relation til dette spørgsmål) på de to nævnte
hæktyper?

Hvis der er nogen forslag til en helt tredje hæktype, som bedre vil egne sig
til denne situation, vil jeg meget gerne høre om den.

Med venlæig hilsen
Henrik

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 04-11-03 21:55

> [...]
>
> Hvis der er nogen forslag til en helt tredje hæktype, som bedre vil egne sig
> til denne situation, vil jeg meget gerne høre om den.

Vedbend gror fint på et planteværk. I det hele taget vil du være bedst tjænt med

en klater planter.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-11-03 20:07

On Tue, 04 Nov 2003 21:54:46 +0100, Peter Ole Kvint
<"<dsl90720"@vip.cybercity.dk>> wrote:

>Vedbend gror fint på et planteværk. I det hele taget vil du være bedst tjænt med
>
>en klater planter.

Vist vil man da ej være bedst tjent med en slyngende vækst på
plankeværket. Især ikke når det er naboen som vil have plankeværket. En
slyngplante vil også gro ind til naboen, det vil en alm. hæk nærmest
ikke (self. afhængig af hvor tæt plankeværket er).

En alm. hæk vil, hvis den bliver højere end plankeværket, mest fortsætte
opad. Slyngplanter vil vælte ud over plankeværkets sider når det når op
til toppen - og _også_ ind til naboens side.

Slyngplanter _kan_ være et godt valg. Men at påstå man er bedre tjent
med dem er at gå for langt.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 05-11-03 23:09

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
> slyngplante vil også gro ind til naboen, det vil en alm. hæk nærmest
> ikke (self. afhængig af hvor tæt plankeværket er).

Jeg har haft en hæk som lå for tæt op ad et hus, og selv om den kunne gro,
så lage den sig ned når der kom sne. Derfor uden har slyngplanter blomster
hvad hæggen ikke har hvis den bliver klippet.

> En alm. hæk vil, hvis den bliver højere end plankeværket, mest fortsætte
> opad. Slyngplanter vil vælte ud over plankeværkets sider når det når op
> til toppen - og _også_ ind til naboens side.

Ja men det er jo det fine ved dem.

Fra : Inger Pedersen

Dato : 05-11-03 23:25

"Peter Ole Kvint >" <"<dsl90720"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har haft en hæk som lå for tæt op ad et hus, og selv om den kunne gro,
> så lage den sig ned når der kom sne.

En bøgehæk, vælter ikke.
Det gør en ligusterhæk, der står syd for plankeværket heller ikke, hvis den
er klippet ordentligt.

> Derfor uden har slyngplanter blomster
> hvad hæggen ikke har hvis den bliver klippet.

Nej, hverken bøg eller liguster har blomster, der er noget skrive hjem om -
heller i uklippet tilstand.

.. Slyngplanter vil vælte ud over plankeværkets sider når det når op

> Ja men det er jo det fine ved dem.

Er du sikker på, naboen også synes det?
Hvis jeg havde bekostet et hegn, fordi jeg havde ønsket det frem for en hæk,
ville jeg godt kunne leve uden naboens ustyrlige slyngplanter.

Og nej - jeg kunne ikke drømme om at lave et fast hegn.
Og jo - jeg er VILD med slyngplanter - men mest der, hvor jeg selv har
bestemt, de skal være.

Henrik, hold du dig bare til bøgehækken - de er bare gode hele året rundt,
mens liguster godt kan se noget halvtrælse ud en gang imellem.

Hilsen Inger

Fra : Johngartner

Dato : 06-11-03 07:23

Liguster har da sådan en sød lille hvid blomst, der siden hen bliver til
klaser af sorte bær!
Jeg er bøgehækmand, på trods af, at den smider en større mængde blade end en
liguster gør, til gengæld har den en langsommere vækst og har så ikke så
stort et klipningsbehov!

Hvad er der forresten galt med rækværket? Er det tudegrimt siden du vil have
en hæk foran det???

Mvh JohnGartner...

Fra : Inger Pedersen

Dato : 06-11-03 08:39

"Johngartner" <jrb@5750.dkWXP> skrev i en meddelelse

> Liguster har da sådan en sød lille hvid blomst, der siden hen bliver til
> klaser af sorte bær!

Ja, men jeg synes nu stadig ikke, de er noget at skrive hjem om.

> Hvad er der forresten galt med rækværket? Er det tudegrimt siden du vil
have
> en hæk foran det???

Det er ikke mig, men Henrik, der har plankeværket.

Hilsen Inger

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-11-03 17:39

On Wed, 05 Nov 2003 23:08:39 +0100, Peter Ole Kvint

>Ja men det er jo det fine ved dem.

Men det syntes naboen jo nok ikke når han nu insisterer på et
plankeværk.

http://www.gartneriet.dk