/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Køb af PC via nettet, sendt retur 3 gange ~
Fra : Michael F. S. Christ~


Dato : 04-11-03 12:45

Hej allesammen,

Jeg mener nedenstående er trivielt jf. fortrydelsesretten på 14 dage, men
jeg må hellere lige vende situationen her - der plejer at komme noget ret
seriøse og detaljerede svar med den slags, så jeg håber nogen kan hjælpe

En virksomhed (A) har købt en PC udfra en "sammensæt-selv" liste på et
anerkendt edb-salgs website (B). PC'en er bestilt således at den er samlet
og testet af (B) før afsendelse med pakkepost. Samling og test koster
ekstra, og er altså en bestillingsservice som (B) yder.

Ved modtagelse af pakken konstaterer (A) at der nederst på vedlagte faktura
står, at PC'en ikke er omfattet af den almindelige fortrydelsesret, da der

1: "er tale om et skrædersyet produkt, da PC'en er samlet udfra
sammensæt-selv listen på (B)'s website",

og da der

2: "er tale om salg til en virksomhed og ikke en privat person".

PC'en kan ikke starte. Og retursendes efter aftale.

Efter nogle dage ankommer PC'en på ny, og vil stadig ikke starte op.

Endnu engang retursendes PC'en efter aftale.

Der går yderligere nogle dage, og PC'en leveres igen med pakkepost. Den vil
stadig ikke starte.

(B) hævder nu, at handlen ikke kan tages tilbage, og at det må være en sag
som (A) selv skal køre imod pakkepostfirmaet da PC'en tilsyneladende går i
stykker under transport hver gang. (B) hævder at PC'en har fungeret
upåklageligt før afsendelse i alle 3 tilfælde.

Da der jo er masser af firmaer som er noget bedre til at håndtere
kundeservice. (A) vil derfor ophæve handlen helt, og bestille en tilsvarende
PC hos et andet firma.

Kan (A) det?

mvh
Michael



 
 
Mogens (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Mogens


Dato : 04-11-03 13:41


"Michael F. S. Christensen" <michael@steensgaards.invaliddk> skrev i en
meddelelse news:bo83bv$1fms$1@news.cybercity.dk...

<clip af en hel masse shit>

> Kan (A) det?

Der må sgu være tale om Midt data A/S, right?



Bertel Lund Hansen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 04-11-03 14:45

Michael F. S. Christensen skrev:

>En virksomhed (A)

Så er der ingen returret medmindre det er aftalt specifikt.

>har købt en PC udfra en "sammensæt-selv" liste på et
>anerkendt edb-salgs website (B). PC'en er bestilt således at den er samlet
>og testet af (B) før afsendelse med pakkepost. Samling og test koster
>ekstra, og er altså en bestillingsservice som (B) yder.

>Ved modtagelse af pakken konstaterer (A) at der nederst på vedlagte faktura
>står, at PC'en ikke er omfattet af den almindelige fortrydelsesret, da der

>1: "er tale om et skrædersyet produkt, da PC'en er samlet udfra
>sammensæt-selv listen på (B)'s website",

Det holder ikke. En pc samlet af standardstumper er ikke
skræddersyet (= usælgelig til anden side).

>2: "er tale om salg til en virksomhed og ikke en privat person".

Det er korrekt.

>PC'en kan ikke starte. Og retursendes efter aftale.

[Michael omtaler tre mislykkede forsøg på udbedring]

Købelovens generelle bestemmelser:

§ 43.   Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen,
   såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve
   købet eller kræve omlevering eller fordre et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen.

§ 49.   Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
   omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
   ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
   afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
   medføre omkostning eller ulempe for ham.

Du kan altså nu hæve købet fordi du har afventet sælgers forsøg
på reparation, og dette er ikke sket uden ulempe for dig - og
manglen er end ikke afhjulpet.

>(B) hævder nu, at handlen ikke kan tages tilbage

Deri tager han fejl.

>og at det må være en sag som (A) selv skal køre imod pakkepostfirmaet da PC'en tilsyneladende går i
>stykker under transport hver gang. (B) hævder at PC'en har fungeret
>upåklageligt før afsendelse i alle 3 tilfælde.

Så bliver det tricky. Købeloven siger:

§ 10.   Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et
   andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses
   levering for sket, når genstanden er overgivet til en
   fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra
   vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med
   skib, er bragt indenfor skibssiden.

så teoretisk kunne han godt have ret. I praksis kan han ikke, for
diverse pc'er bliver sendt landet rundt på kryds og tværs eller
transporteret i bagagerummet på en privat bil uden at de tager
skade. Én fejl kunne han måske tørre af på et transportfirma, men
ikke tre i streg.

>Da der jo er masser af firmaer som er noget bedre til at håndtere
>kundeservice. (A) vil derfor ophæve handlen helt, og bestille en tilsvarende
>PC hos et andet firma.

>Kan (A) det?

Ja, jf. ovenstående.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Henning Makholm (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Henning Makholm


Dato : 04-11-03 17:25

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
> Michael F. S. Christensen skrev:

> >1: "er tale om et skrædersyet produkt, da PC'en er samlet udfra
> >sammensæt-selv listen på (B)'s website",

> Det holder ikke. En pc samlet af standardstumper er ikke
> skræddersyet (= usælgelig til anden side).

Måske ikke. Men den er utvivlsomt "fremstillet eller tilpasset efter
forbrugerens individuelle behov". Loven fordrer ikke noget om
usælgelighed til anden side.

--
Henning Makholm "Y'know, I don't want to seem like one of those
hackneyed Jews that you see in heartwarming movies.
But at times like this, all I can say is 'Oy, gevalt!'"

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste