Michael F. S. Christensen skrev:
>En virksomhed (A)
Så er der ingen returret medmindre det er aftalt specifikt.
>har købt en PC udfra en "sammensæt-selv" liste på et
>anerkendt edb-salgs website (B). PC'en er bestilt således at den er samlet
>og testet af (B) før afsendelse med pakkepost. Samling og test koster
>ekstra, og er altså en bestillingsservice som (B) yder.
>Ved modtagelse af pakken konstaterer (A) at der nederst på vedlagte faktura
>står, at PC'en ikke er omfattet af den almindelige fortrydelsesret, da der
>1: "er tale om et skrædersyet produkt, da PC'en er samlet udfra
>sammensæt-selv listen på (B)'s website",
Det holder ikke. En pc samlet af standardstumper er ikke
skræddersyet (= usælgelig til anden side).
>2: "er tale om salg til en virksomhed og ikke en privat person".
Det er korrekt.
>PC'en kan ikke starte. Og retursendes efter aftale.
[Michael omtaler tre mislykkede forsøg på udbedring]
Købelovens generelle bestemmelser:
§ 43. Ved køb af genstande, bestemte efter art, kan køberen,
såfremt den leverede genstand lider af en mangel, hæve
købet eller kræve omlevering eller fordre et
forholdsmæssigt afslag i købesummen.
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
medføre omkostning eller ulempe for ham.
Du kan altså nu hæve købet fordi du har afventet sælgers forsøg
på reparation, og dette er ikke sket uden ulempe for dig - og
manglen er end ikke afhjulpet.
>(B) hævder nu, at handlen ikke kan tages tilbage
Deri tager han fejl.
>og at det må være en sag som (A) selv skal køre imod pakkepostfirmaet da PC'en tilsyneladende går i
>stykker under transport hver gang. (B) hævder at PC'en har fungeret
>upåklageligt før afsendelse i alle 3 tilfælde.
Så bliver det tricky. Købeloven siger:
§ 10. Skal genstanden af sælgeren forsendes fra et sted til et
andet for der at overgives i køberens besiddelse, anses
levering for sket, når genstanden er overgivet til en
fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen fra
vedkommende sted, eller den, hvis afsendelsen sker med
skib, er bragt indenfor skibssiden.
så teoretisk kunne han godt have ret. I praksis kan han ikke, for
diverse pc'er bliver sendt landet rundt på kryds og tværs eller
transporteret i bagagerummet på en privat bil uden at de tager
skade. Én fejl kunne han måske tørre af på et transportfirma, men
ikke tre i streg.
>Da der jo er masser af firmaer som er noget bedre til at håndtere
>kundeservice. (A) vil derfor ophæve handlen helt, og bestille en tilsvarende
>PC hos et andet firma.
>Kan (A) det?
Ja, jf. ovenstående.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/