dropdown uden knap ?
Fra : Martin

Dato : 14-04-01 18:27

Ja nu har jeg glemt det...
Hvordan laver man en dropdown boks uden knap ?

Altså når man vælger i dropdown boksen skal den gå til siden UDEN man
trykker på en knap ?

Hvordan er det nu det laves ?

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 14-04-01 19:06

Sat, 14 Apr 2001 19:26:30 +0200, skrev Martin <martini@mailme.dk>:

>Ja nu har jeg glemt det...
>Hvordan laver man en dropdown boks uden knap ?

<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
function go1(){
if
(document.selecter1.select1.options[document.selecter1.select1.selectedIndex].value
!= "none") {
location =
document.selecter1.select1.options[document.selecter1.select1.selectedIndex].value
      }
   }
//-->
</script>
<script language="JavaScript" type="text/javascript">
<!--
document.write('<form name="selecter1"><select name="select1" size=1
onchange="go1()">');
document.write('<option value=none>***MENU***');
document.write('<option value=none>--------------------');
document.write('<option
value="http://smedeparken.mobilixnet.dk">Smedeparken');
document.write('<option
value="http://smedeparken.mobilixnet.dk/webhjaelp/webhjaelp.htm">Webdesignhjælp');
document.write('<option value="http://www.google.com">Google');
document.write('</select>');
document.write('</form>');
// end hiding contents -->
</script>

med venlig hilsen
Knud
--
som er dødtræt af hjemmesider med SMS-sendere...
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 24. marts 2001.

Fra : Martin Bentzen

Dato : 14-04-01 19:25

"Martin" <martini@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan laver man en dropdown boks uden knap ?

Prøv med dette:
<form name = "form1" method="post" action="side.asp">
<select name="valg" onChange="document.form1.submit();">
<option>Valg1</option>
<option>Valg2</option>
</select>
</form>

form1 er blot et entydigt navn på denne formular (ingen andre formular på
denne side må hedde form1)
side.asp skal erstattes af den side, som behandler formularen.

/Martin

--
Martin Bentzen
Datamatiker.stud.

Fra : Martin

Dato : 14-04-01 21:39

On Sat, 14 Apr 2001 20:25:27 +0200, "Martin Bentzen" <news@bentzen.dk>
wrote:

> [...]
>denne side må hedde form1)
>side.asp skal erstattes af den side, som behandler formularen.

Ja det virker fint,
MEEEN jeg vil ikke have action på, da det skal angives i option
value..

FX. sådan her <option value=\"disco.php3?id=$id\">$disconavn</option>
Ja som du kan se er det PHP jeg leger lidt med.. men kan man ikke få
smidt action tingen væk ?

Jeg har prøvet at fjerne den, men så funger det bare ik..

Jeg har også prøvet at sætte action til "disco.php3?id=$id" men så
finder den bare ikke noget !!!

--
Bye for now Martin
http://www.lsv18.f2s.com

Fra : Martin Bentzen

Dato : 15-04-01 08:54

> [...]
>
> Jeg har prøvet at fjerne den, men så funger det bare ik..
>
> Jeg har også prøvet at sætte action til "disco.php3?id=$id" men så

Nu kender jeg ikke så meget til php, men du hvis det er disco.php3 der skal
behandle valget fra drop-down boksen, så er det denne fil der skal stå i
action.
I Select skriver du <select name="id"> (plus alt det andet...), derved får
du overført en variabel til disco.php3, som hedder id.
I Option skriver du noget i retning af <option value ="<? echo $id ?>"> <?
echo $disconavn ?> </option>
Det værdi (value) som brugeren gør i drop-down boksen, er den værdi som id
(fra Select) får

Php-koden bliver fortolket på webserven, og omsat til de værdier, som
$variablerne har.
Som sagt, er jeg ikke nogen haj til php, og tør ikke garantere for
ovenstånde kode - dertil skal du nok have hjælp fra
dk.edb.internet.webdesign.serverside.php.

Hvis du har forskellige php-sider, for hvert valg (option), skal du prøve
med en løsning a la den som Knud Gert Ellentoft har postet tidligere i denne
tråd.

Håber det hjælper...

/Martin

--