Eksisterer sygdomme der forhindrer normalv~
Fra : Jakob Munck

Dato : 04-11-03 08:27

For ikke at overbelaste en anden igangværende tråd vil jeg godt her høre om
der eksisterer nogle lægeligt anerkendte sygdomme, der gør at et menneske
bliver overvægtige eller er forhindret i at tabe overvægt (ved
kostomlægning). Vi taler altså ikke her om almindelige og raske mennesker,
men om syge.

Eksisterer sådanne sygdomme?
Hvad hedder de?
Hvorfor forhindrer de at man taber sin overvægt?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Nette

Dato : 04-11-03 15:48

"Jakob Munck" skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Eksisterer sådanne sygdomme?
> Hvad hedder de?
> Hvorfor forhindrer de at man taber sin overvægt?

Jeg ved at stofskiftet har noget at sige. Hvis det ikke fungerer ordentligt,
så fungere en kostomlægning heller ikke nødvendigvis.

Jeg havde engang en veninde som led af et eller andet, som gjorde at hun
skulel under behandling og medicineres, hvis hun skulle tabe de overflødige
kilo hun bar rundt på, men jeg husker faktisk ikke, hvad den sygdom hed.

Nette

Fra : KatjaStrofen

Dato : 04-11-03 16:07

Ved PCO kan vanskeliggøre vægttab en del.

katja

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 17:30

> Ved PCO kan vanskeliggøre vægttab en del.
>
> katja

He he he... Jeg er helt sikker på at Jakob lider af Polycystisk ovarie
syndrom!
Nej joker bare lidt....

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-11-03 17:34

Jakob Munck wrote:
> [...]
> et menneske bliver overvægtige eller er forhindret i at tabe overvægt
> (ved kostomlægning). Vi taler altså ikke her om almindelige og raske

ja......

> Hvad hedder de?

der er feks
tvangsspisning, også kaldet BED - Binge Eating Disorder, som ca 8% af alle
overvægtige lider af.......
For lavt stofskifte (Myksødem) som de mener op til 2% af ældre kvinder lider
af..... alle kan dog få det.... og 1 ud af 4000 nyfødte har det..... det kan
også opstå efter en fødsel.....
PCOS - polycystisk ovarie syndrom som 15% af alle kvinder lider af......

> Hvorfor forhindrer de at man taber sin overvægt?

tvangsspisning er en psykisk sygdom, og kræver intensiv behandling....
for lavt stofskifte giver sig selv..... man forbrænder mindre end man
normalt ville....
og PCOS er noget med at man har nedsat følsomhed overfor insulin, og at man
har forhøjet androgen, der gør at fedtet sætter sig nemmere mellem tarmen og
i maveregionen.....

men derudover er der jo også medicinrelateret overvægt...... som feks
skyldes mediciner som binyrebarkhormon og lykkepiller....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Jakob Munck

Dato : 04-11-03 17:44

> der er feks
> tvangsspisning, også kaldet BED - Binge Eating Disorder, som ca 8% af alle
> overvægtige lider af.......

Den sygdom kan enhver overvægtig vel hævde at han/hun lider af, så hvorfor
kun 8% ?

> [...]
lider
> af..... alle kan dog få det.... og 1 ud af 4000 nyfødte har det..... det

Lavt stoftskifte giver ikke automatisk overvægt. Det kræver bare at man
indtager færre kalorier.

> PCOS - polycystisk ovarie syndrom som 15% af alle kvinder lider af......

Kender jeg intet til.¨

> men derudover er der jo også medicinrelateret overvægt...... som feks
> skyldes mediciner som binyrebarkhormon og lykkepiller....

Hvorfor bliver man overvægtig af "binyrebarkhormon og lykkepiller"?

jm

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 04-11-03 17:53

Jakob Munck wrote:

> Den sygdom kan enhver overvægtig vel hævde at han/hun lider af, så
> hvorfor kun 8% ?

godt spørgsmål..... kik her:
http://www.sst.dk/forebyggelse/faglige_omraader/overvaegt/sygdom_og_overvaeg
t/binge_eating%20_disorder.aspx?lang=da

> Lavt stoftskifte giver ikke automatisk overvægt. Det kræver bare at
> man indtager færre kalorier.

ja, men på et tidspunkt kan det blive så svært at komme så langt ned i
kalorier som det kræver....... og det er en ond cirkel..... for jo færre
kalorier man indtager jo længere ned kommer stofskiftet, da kroppen går i
"sultemode" og sparer på energien.....

> Kender jeg intet til.¨

kunen være du skulle undersøge det så...
http://www.pcoinfo.dk/Hvad_er_PCOS/Hvad_er_polycystisk_ovariesyndrom_generel
t.htm

> Hvorfor bliver man overvægtig af "binyrebarkhormon og lykkepiller"?

binyrebarkhormon øger dels appetitten og øger ophobningen af væske i kroppen
http://www.rigshospitalet.dk/HHReumatologiskafdeling.nsf/ResponseDokumenter/
497757C38F726EEAC1256AF600376FF4
lykkepiller kan også påvirke appetitten..... har desværre ikke tid tila t
lede efter dokumentation da jeg har et barn der skal hentes......

det kunne klæde dig at prøve at søge lidt selv efter de informationer du
savner ;)

Fra : Zed

Dato : 05-11-03 23:11

> binyrebarkhormon øger dels appetitten og øger ophobningen af væske i
kroppen

http://www.rigshospitalet.dk/HHReumatologiskafdeling.nsf/ResponseDokumenter/
> 497757C38F726EEAC1256AF600376FF4

ik at du nødvendigvis ved det, men er det det samme med den mængde
binyrebarkhormon der er i astmamedicin?

-Zed

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 06-11-03 07:12

Zed wrote:

http://www.rigshospitalet.dk/HHReumatologiskafdeling.nsf/ResponseDokumenter/

> ik at du nødvendigvis ved det, men er det det samme med den mængde
> binyrebarkhormon der er i astmamedicin?

nu ved jeg ikke hvilken mængde der er i astmamedicin..........
men der står : Ved små doser under 7,5-10 mg dagligt er bivirkninger
forholdsvis få. Ved større doser øges risikoen for bivirkninger med tiden.
Ved en samlet behandlingsvarighed over 6 måneder i en dosis over 10 mg
dagligt vil de fleste opleve bivirkninger. Oftest ændres udseendet.

jeg oplevede selv at tage 10 kilo på, på 3 uger, ved en dosis der lå på 50
mg tabeletter og tilsvarende klyx dagligt...... jeg kan dog ikke forestille
mig at astmamedicin når op i de doser.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 06-11-03 08:21

"Zed" <zed@dontmailme.whatever> wrote in message

> ik at du nødvendigvis ved det, men er det det samme med den mængde
> binyrebarkhormon der er i astmamedicin?

I astmamedicin, som vel hovedsageligt tages som pust er virkningen
udelukkende lokal - det virker altså kun på luftvejene.

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. med.
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-03 17:57

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> skrev i en meddelelse

> Den sygdom kan enhver overvægtig vel hævde at han/hun lider af, så hvorfor
> kun 8% ?

Men nu er det jo ikke sådan, at man lider af en sygdom ved bare at HÆVDE at
man lider af den. I givet fald er det noget helt andet, man fejler.

Hvis fagfolk mener, at x% lider af en given sygdom, baserer de ikke
konklusionen på patientens egen diagnose. Det er derfor relativt
uinteressant, hvad folk MENER de lider af.

Mvh. Lisbeth

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 04-11-03 20:51

"Jakob Munck" <admin@seniorxxgroup.dk> wrote in message

> Den sygdom kan enhver overvægtig vel hævde at han/hun lider af, så hvorfor
> kun 8% ?

ED er vist (efterhånden) en veldefineret psykisk sygdom i stil med anorexia
nervosa - altså en form for neurose. Så, ligesom ikke alle tynde mennesker
lider af anorexi, så er man ikke BED'er blot fordi man spiser meget - uden
at være psykiater, så er det nødvendigt, at der er en bestemt
personlighedsstruktur til stede før end man kan stille diagnosen.

> Hvorfor bliver man overvægtig af "binyrebarkhormon og lykkepiller"?

Binyrebarhormon påvirker energistofskiftet voldsomt, idet det bl.a. netop er
dette, hormonerne regulerer in vivo. Lykkepiller påvirker serotoninsystemet
i hjernen, som bl.a. styrer mæthedsfornemmelsen - desværre er effekten ikke
super veldefineret, så nogle taber sig på lykkepiller, og andre tager på.

- Mikkel

Fra : Mia

Dato : 06-11-03 02:35

Hej

BED er skam reel nok. Jeg led af dette igennem en lang årrække, men har
været "symptomfri" nu i næsten 2 år.
Jeg er så for et par måneder siden startet hos weight watchers og her har
jeg foreløbig tabt næsten 9 kilo ved at spise mange små måltider, hvilket
har stor indflydelse på stofskiftet.
Det er absolut det bedste jeg har gjort for mig selv i mange år.

Hilsen Mia