/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Regnvejr, mørke og tæt trafik...
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 00:39

....da jeg ikke har fået alle stumper til min bil endnu, havde jeg
lejlighed til et par ture hér i dag i - som nævnt - regnvejr og mørke på
en trafikeret landevej bl.a. ...

....det er længe siden jeg har smurt noget Rain-X på mit visir, så når
der kom en eller flere modkørende - eller når forlygtens skær ramte
noget reflekterende materiale - så jeg bare stjerner...

....det er muligt, at Rain-X ville have klaret problemerne, og jeg skal
da osse ha noget på igen - men hvor er man lost i den situation; der ku
ha holdt et parkeret lastvognstog midt på vejen, uden at jeg ville ha
bemærket det - noget man i en bil (med vinduesviskere) aldrig ville have
risikeret...

....med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


 
 
Henrik Steen Larsen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Steen Larsen


Dato : 04-11-03 01:01

> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?

samt tåge, et ridset og fedtet visir... elendigt...

F.eks. kørte jeg en smule under 110 for et par dage siden, da jeg skulle
hjem fra Roskilde - med alle fem forudsætninger i spil.

*motorvej trods alt*



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 01:12

Henrik Steen Larsen wrote:

>> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
>
> samt tåge,

....ja, dét er værre endnu - især som brille-bruger: dug på både inder-
og yderside af visir - *samt* briller...

> et ridset og fedtet visir... elendigt...

....glemte at sige, at mit visir var rent og uden ridser...

> F.eks. kørte jeg en smule under 110 for et par dage siden, da jeg
> skulle hjem fra Roskilde - med alle fem forudsætninger i spil.
>
> *motorvej trods alt*

....ja, på motorvejen er det ikke så uoverskueligt, med mindre trafikken
er tæt - der kommer ingen helleanlæg fx., man kan lave et "hop" over...

--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


brobaek (04-11-2003)
Kommentar
Fra : brobaek


Dato : 04-11-03 01:38

Jeg er faktisk mest bange for, at starte mit højresving "for tidligt", og
skralde mit dæk op af kantstenen. I bil er det usundt for dæk + fælge... På
MC er det usundt for knæ + MC...

Ellers syntes jeg, at det mest irreterende er kørebanestriber. De er meget
svære at se...

Martin

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
news:bo6quf$3nl$1@news.cybercity.dk...
> Henrik Steen Larsen wrote:
>
> >> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
> >
> > samt tåge,
>
> ...ja, dét er værre endnu - især som brille-bruger: dug på både inder-
> og yderside af visir - *samt* briller...
>
> > et ridset og fedtet visir... elendigt...
>
> ...glemte at sige, at mit visir var rent og uden ridser...
>
> > F.eks. kørte jeg en smule under 110 for et par dage siden, da jeg
> > skulle hjem fra Roskilde - med alle fem forudsætninger i spil.
> >
> > *motorvej trods alt*
>
> ...ja, på motorvejen er det ikke så uoverskueligt, med mindre trafikken
> er tæt - der kommer ingen helleanlæg fx., man kan lave et "hop" over...
>
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
>



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 09:09

brobaek wrote:

> Jeg er faktisk mest bange for, at starte mit højresving "for
> tidligt", og skralde mit dæk op af kantstenen.

....ja, man "føler sig frem med fordækket"...

> I bil er det usundt
> for dæk + fælge... På MC er det usundt for knæ + MC...

....og nerverne...

> Ellers syntes jeg, at det mest irreterende er kørebanestriber. De er
> meget svære at se...

....nå, okay - dét havde jeg ikke tænkt over...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Henrik (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 26-11-03 17:13


"brobaek" <martinnews@browi.dk> skrev i en meddelelse
news:AxCpb.24706$jf4.1295488@news000.worldonline.dk...
> Jeg er faktisk mest bange for, at starte mit højresving "for tidligt", og
> skralde mit dæk op af kantstenen. I bil er det usundt for dæk + fælge...

> MC er det usundt for knæ + MC...
>
> Ellers syntes jeg, at det mest irreterende er kørebanestriber. De er meget
> svære at se...
>
> Martin
>
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> wrote in message
> news:bo6quf$3nl$1@news.cybercity.dk...
> > Henrik Steen Larsen wrote:
> >
> > >> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
> > >
> > > samt tåge,
> >
> > ...ja, dét er værre endnu - især som brille-bruger: dug på både inder-
> > og yderside af visir - *samt* briller...
> >
snip..
Hvad så når man, i et forsøg på at få duggen væk, åbner visiret på klem og
får vanddråber på inder- og yderside af visir - *samt* briller...DET er
nedtur!
> >
> > ...glemte at sige, at mit visir var rent og uden ridser...
> >
> > > F.eks. kørte jeg en smule under 110 for et par dage siden, da jeg
> > > skulle hjem fra Roskilde - med alle fem forudsætninger i spil.
> > >
> > > *motorvej trods alt*
> >
> > ...ja, på motorvejen er det ikke så uoverskueligt, med mindre trafikken
> > er tæt - der kommer ingen helleanlæg fx., man kan lave et "hop" over...
> >
> > --
> > Med venlig hilsen
> > Hans
> > http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
> >
>
>



Jes Vestervang (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-11-03 17:30

Henrik wrote:

> Hvad så når man, i et forsøg på at få duggen væk, åbner visiret på klem
> og får vanddråber på inder- og yderside af visir - *samt* briller...DET er
> nedtur!

Derefter begynder visir _og_ briller at dugge
--
mvh Jes Vestervang

Gert Schlaeger (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Schlaeger


Dato : 04-11-03 07:36

Hans Paulin wrote:

> ....det er muligt, at Rain-X ville have klaret problemerne, og jeg skal
> da osse ha noget på igen - men hvor er man lost i den situation; der ku
> ha holdt et parkeret lastvognstog midt på vejen, uden at jeg ville ha
> bemærket det - noget man i en bil (med vinduesviskere) aldrig ville have
> risikeret...

> ....med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?

Jeg kørte hjem fra Vejle (til Hørning) søndag aften i regnvejr. Jeg har
det helt på samme måde som dig. Hvis der holder noget stort mørkt, eller
hvis en eller anden har tabt en jernbanesvelle på tværs af vejen, opdager
jeg den formentlig ikke, før......

I regn/mørke kører jeg ofte i passende afstand bag en bil, og udnytter
dermed hans bedre udsyn - og aflæser hans bevægelser.

Hvis jeg er alene på vejen, kan jeg bruge langt lys, og det hjælper da
noget.

Imidlertid: Hvis en bilist blev stoppet med vinduesviskere som ikke
virkede, fik han vel ikke lov at køre videre ?? ....så det fortæller måske
lidt om hvor "sikkert" det er at køre på MC i regn/mørke........

Mvh Schlæger



Ukendt (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-03 08:25


"Gert Schlaeger" <schlaeger@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:bo7hcb$bos$1@abbeden.bunk.cc...
> Hans Paulin wrote:
>
> > ....det er muligt, at Rain-X ville have klaret problemerne, og jeg skal
> > da osse ha noget på igen - men hvor er man lost i den situation; der ku
> > ha holdt et parkeret lastvognstog midt på vejen, uden at jeg ville ha
> > bemærket det - noget man i en bil (med vinduesviskere) aldrig ville have
> > risikeret...
>
> > ....med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
>
> Jeg kørte hjem fra Vejle (til Hørning) søndag aften i regnvejr. Jeg har
> det helt på samme måde som dig. Hvis der holder noget stort mørkt, eller
> hvis en eller anden har tabt en jernbanesvelle på tværs af vejen, opdager
> jeg den formentlig ikke, før......
>
> I regn/mørke kører jeg ofte i passende afstand bag en bil, og udnytter
> dermed hans bedre udsyn - og aflæser hans bevægelser.
>
> Hvis jeg er alene på vejen, kan jeg bruge langt lys, og det hjælper da
> noget.
>
> Imidlertid: Hvis en bilist blev stoppet med vinduesviskere som ikke
> virkede, fik han vel ikke lov at køre videre ?? ....så det fortæller måske
> lidt om hvor "sikkert" det er at køre på MC i regn/mørke........
>
> Mvh Schlæger
>
> Jamen har i ikke sådan nogle hansker med et stykke viskergummi på ?
de virker da fint til det

Brian



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 09:07

Brian Jensen wrote:

>> Jamen har i ikke sådan nogle hansker med et stykke viskergummi på ?

....nope - ikke jeg, ihvertfald...

> de virker da fint til det

....endda "fint"?

....er det noget du selv har lavet?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Ukendt (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-11-03 09:12


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
news:bo7mn9$smb$1@news.cybercity.dk...
> Brian Jensen wrote:
>
> >> Jamen har i ikke sådan nogle hansker med et stykke viskergummi på ?
>
> ...nope - ikke jeg, ihvertfald...
>
> > de virker da fint til det
>
> ...endda "fint"?
>
> ...er det noget du selv har lavet?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286
>
> Nej de er skam købt sådan jeg tror da man kan få dem alle steder det kunne
man da jeg købte dem for 7-8 år siden på tommeltotten sidder ca 10 cm
viskergummi

Brian



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 10:16

Brian Jensen wrote:

> Nej de er skam købt sådan jeg tror da man kan få dem alle steder det
> kunne
> man da jeg købte dem for 7-8 år siden på tommeltotten sidder ca 10 cm
> viskergummi

....okay!...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 09:05

Gert Schlaeger wrote:
> Hvis der holder noget stort
> mørkt, eller hvis en eller anden har tabt en jernbanesvelle på tværs
> af vejen, opdager jeg den formentlig ikke, før......

....ja, der kan ligge/holde *alt* foran én...

> I regn/mørke kører jeg ofte i passende afstand bag en bil, og udnytter
> dermed hans bedre udsyn - og aflæser hans bevægelser.

....gjorde jeg osse...

> Hvis jeg er alene på vejen, kan jeg bruge langt lys, og det hjælper da
> noget.

....så går det faktisk rigtigt fint...

> Imidlertid: Hvis en bilist blev stoppet med vinduesviskere som ikke
> virkede, fik han vel ikke lov at køre videre ?? ....så det fortæller
> måske lidt om hvor "sikkert" det er at køre på MC i regn/mørke........

....det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



anders majland (04-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-11-03 09:13

> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...

Samme her ... Måske sådan noget som de bruger foran kameraer i
motorsport.


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Hans Paulin (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 04-11-03 10:14

anders majland wrote:
>> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...
>
> Samme her ... Måske sådan noget som de bruger foran kameraer i
> motorsport.

....ved du, hvad de bruger dér?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Oros (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Oros


Dato : 04-11-03 13:44

Hans Paulin wrote:
> anders majland wrote:
>>> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...
>>
>> Samme her ... Måske sådan noget som de bruger foran kameraer i
>> motorsport.
>
> ...ved du, hvad de bruger dér?

Jeg ved det ikke, men jeg går ud fra de bruger noget a'la en rund skive som
roterer når skiven bliver våd. Så bliver den sikkert tørret at på den
modsatte side af skiven hvor kameraet ikke filmer igennem. (da man aldrig
ser noget der forstyrrer billedet, men hvis dråberne er tydelige kan se
futte til siden/op/ned)
Jeg har selv sådanne gummifætre til at smide på en finger. Men igen. Når man
skal viske for hvert 10sekunder, så kan det godt være man kan se, men de par
sekunder man bruger hver gang kører man med en arm på styret. Uha. jeg kørte
sidste forår fra Oslo imod Elverum i ca. 0grader, det var frygteligt
sne-sjap-sjov-vejr og det sneede faktisk. Sneen satte sig på visiret som
grød og det duggede indvendigt. Sigtbarheden var i forvejen dårlig pga.
vejret. Se det var lidt af en oplevelse. "Heldigvis" var trafikken MEGET
langsom på landevejen det stykke. Men jeg var nødsaget til at åbne visiret
for hver 10.sekund og tørre med en finger både indvendigt og udvendigt på
samme tid, samt holde visiret på klem for at det ikke dukkede HELT til ved
først udånding. Ellers har jeg normalet intet imod regnvejr i "høj" fart.
Hvis det er "fedtet" nok og man drejer hovedet lidt fra side til side har
jeg ingen problemer med at kigge ud. Her er det kun modkørendes lys og
genskin fra vejen der generer mig, men det er både på g'værn og i madkasse.


--
Rasmus Jensen, CBR600F2 ex kåbe. og vinduesvisker
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=222



Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 00:18

Oros wrote:

> jeg var nødsaget til at åbne visiret for hver 10.sekund
> og tørre med en finger både indvendigt og udvendigt på samme tid,
> samt holde visiret på klem for at det ikke dukkede HELT til ved først
> udånding.

...."Roberts MC" hernede på Als har haft nogle hjelme med dugfrit glas -
er der nogen, der har erfaringer med dem?

....han havde en prøve liggende man kunne teste - bestående af to stykker
plastic man kunne ånde på - det ene duggede vildt, men det andet, som
visiret var lavet af, ku man overhovedet ikke få til at dugge...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


anders majland (04-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-11-03 12:05

>> Samme her ... Måske sådan noget som de bruger foran kameraer i
>> motorsport.
>
> ...ved du, hvad de bruger dér?

nej - men ser ud til at der er en rulle med en klar folie som de bare
"spoler" lidt med når det bliver for beskidt.

Men hvad koster sådan nogle speedway briller ?
De er nok for dyre til dagligt brug ...


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Hans Joergensen (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Joergensen


Dato : 04-11-03 15:33

Hans Paulin wrote:
> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...

Du skal da bare ha' sådan en roterende skive foran visiret som man
brugte i de gamle knallertdage ..

Eller, et 'rør' af gennemsigtigt plastik monteret foran på hjelmen,
lufttrykket vil så automatisk få vandet til at falde ned

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 00:28

Hans Joergensen wrote:
> Hans Paulin wrote:
>> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...
>
> Du skal da bare ha' sådan en roterende skive foran visiret som man
> brugte i de gamle knallertdage ..

....har jeg godtnok aldrig set - højst på en båd...

> Eller, et 'rør' af gennemsigtigt plastik monteret foran på hjelmen,
> lufttrykket vil så automatisk få vandet til at falde ned

....tar du p** på mig?
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Jes Vestervang (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-11-03 18:09

Hans Paulin wrote:

> ...det jeg savner *er* faktisk "vinduesviskere" til hjelmen...

De der små pegefingervisirviskere* nogle handsker er forsynet med, er
faktisk ganske effektive, idet området der visket rent faktisk bliver helt
dråbefrit. Prøv det!

*: Sjovt ord
--
mvh Jes Vestervang

Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 00:25

Jes Vestervang wrote:

> De der små pegefingervisirviskere* nogle handsker er forsynet med, er
> faktisk ganske effektive, idet området der visket rent faktisk bliver
> helt dråbefrit. Prøv det!

....blir jeg nok nødt til, indtil en eller anden opfinder et eller andet
genialt system, som gør at jeg som minimum kan se mindst lige så godt
som en bilist - når det regner...

....er i øvrigt lige kommet hjem fra arbejde - 11-12 km. på motorcykel i
cowboybukser i 8 graders varme og tørvejr - herligt...

(...ja ja, jeg havde mere end bare cowboybukser på...)
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Henrik Nielsen - Rap~ (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 04-11-03 08:57

Jeg synes det er værst når bilister mener de skal køre med tågelys, selv om
det ikke er tåget. Så er jeg helt "mørkelagt" lige efter de har passeret
mig.


--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



Gert Schlaeger (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Schlaeger


Dato : 04-11-03 13:43

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:

> Jeg synes det er værst når bilister mener de skal køre med tågelys, selv om
> det ikke er tåget. Så er jeg helt "mørkelagt" lige efter de har passeret
> mig.

Så er det vigtigt at kunne huske hvilken retning vejen drejer....

Mch Schlæger




Henrik Nielsen - Rap~ (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 04-11-03 14:44

LOL.

Ja, det er jo gået godt indtil nu... Men det er værst i regnvejr og på
nylagt asfalt. Og hvis afstribning endnu ikke er lavet, så er det ikke helt
godt. Men nu kører jeg pt. ikke så meget i regnvejr om aftenen. Men da jeg
kørte hele året, var det ofte et problem. Måske jeg skal til øjenlæge

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.



anders majland (04-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-11-03 15:24

> > Så er det vigtigt at kunne huske hvilken retning vejen drejer....


> Ja, det er jo gået godt indtil nu... Men det er værst i regnvejr og på
> nylagt asfalt. Og hvis afstribning endnu ikke er lavet, så er det
> ikke helt godt.

Jeg synes det er værre på de helst små landeveje uden afstribning. De er
også ofte så smalle at 2 biler lige kan passerer hinanden med det ene
hjulsæt på kanten af asfalten. På mc er der jo så i princippet masser af
plads, men når man bliver blændet af en modkørende svinder margenen
hastigt.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Jes Vestervang (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-11-03 18:07

anders majland wrote:

>> > Så er det vigtigt at kunne huske hvilken retning vejen drejer....
>
>
>> Ja, det er jo gået godt indtil nu... Men det er værst i regnvejr og på
>> nylagt asfalt. Og hvis afstribning endnu ikke er lavet, så er det
>> ikke helt godt.
>
> Jeg synes det er værre på de helst små landeveje uden afstribning. De er
> også ofte så smalle at 2 biler lige kan passerer hinanden med det ene
> hjulsæt på kanten af asfalten.

På så små veje plejer jeg, under de forhold, at stoppe helt op. Trafikken er
jo sjældent slem på de små veje
--
mvh Jes Vestervang

anders majland (04-11-2003)
Kommentar
Fra : anders majland


Dato : 04-11-03 18:59

> På så små veje plejer jeg, under de forhold, at stoppe helt op.
> Trafikken er jo sjældent slem på de små veje

Under de forhold kører jeg mest på veje med et kendt forløb, men nogen
gang undres man over hvor trafikeret der egenligt kan være (og ca. en
gang i kvartalet ligger der en bil ude på marken ...)


--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid



Henrik (26-11-2003)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 26-11-03 17:22


"anders majland" <see.signature@address.invalid> skrev i en meddelelse
news:bo8f2b$5n$1@sunsite.dk...
> > > Så er det vigtigt at kunne huske hvilken retning vejen drejer....
>
>
> > Ja, det er jo gået godt indtil nu... Men det er værst i regnvejr og på
> > nylagt asfalt. Og hvis afstribning endnu ikke er lavet, så er det
> > ikke helt godt.
>
> Jeg synes det er værre på de helst små landeveje uden afstribning. De er
> også ofte så smalle at 2 biler lige kan passerer hinanden med det ene
> hjulsæt på kanten af asfalten. På mc er der jo så i princippet masser af
> plads, men når man bliver blændet af en modkørende svinder margenen
> hastigt.
>
> --
> Anders dot Majland at jyde dot dk
> email address in header is not valid
>
> Ja, for de kan sgu ikke finde på at blænde ned til positionslys, når man
passerer.



K. Toft (04-11-2003)
Kommentar
Fra : K. Toft


Dato : 04-11-03 14:32


"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
news:bo6ov0$bl$1@news.cybercity.dk...
> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
> --
> Med venlig hilsen
> Hans
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Frygtoforfærdeligt, skulle have kørt fra Köln tidligt morgen i fredags men
blev forsinket pga. en bil med strømproblemer - kom først afsted ved kl. ca.
14. Resultat, regn som jeg ellers kunne have undgået det meste af vejen, og
mørkekørsel det meste af vejen som jeg ellers også kunne have undgået.
Ankomst i Århus klokken 2 om natten, træls tur. Men Århus/KBH i går i
tørrevejr var fedt ca. 10 sekunder regn på den tur.

Til sidst måtte jeg skrue mit gamle ridsede visir af og iføre mig et par
"tankstastions-rocker-kørebriller" det er mærkværdigt så meget nemmere det
er at se igennem vand/dug/autobahn-smutz sparket op af trafikken, når det
kommer tættere på øjnene. Jeg tror jeg må erkende en min gamle Lazerhjelm
skal på pension, de få steder jeg har kunnet finde nyt visir til den har de
kostet det halve af en ny lignende hjelm og så tror jeg sgu jeg hellere vil
købe en ny end bare skifte visir.

Ikke nok med jeg kom senere afsted, men forholdne gjorde at hastigheden
måtte sættes drastisk ned og kørslen i det store hele efter princippen
"følg-den-lastbil-i-god-afstand-og-håb-som-en-i-helvede-på-at-den-bliver-på-
vejen"

Noget af det værste er at uanset hvor nyt og fint dit visir er kan man godt
glemme alt om at kunne se sorte/mørke "uregelmæssigheder" på asfalten. så
der skal holdes f a s t hele tiden, så man ikke 'står af' når man rammer
den halvflade kat / den modbydelige langsgående tjærelapning af asfalten /
den manglende lapning af asfalten / trafiktælleren / find selv på flere.
Havde knap kræfter til at holde om en bajer dagen efter, suk.

K.Toft
BSAdskildt og GS450S vinterracer



Jes Vestervang (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 04-11-03 18:06

K. Toft wrote:
>
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev:
>> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
>
> Frygtoforfærdeligt

Hørt! Jeg har efterhånden kørt mange km under de forhold, fordi jeg ikke har
nogen madkasse :-/

> Til sidst måtte jeg skrue mit gamle ridsede visir af og iføre mig et par
> "tankstastions-rocker-kørebriller" det er mærkværdigt så meget nemmere det
> er at se igennem vand/dug/autobahn-smutz sparket op af trafikken, når det
> kommer tættere på øjnene.

Orv, det er da vist et trick der skal afprøves. Kombineret med en god
elefanthue burde det at være til at holde ud.

> Jeg tror jeg må erkende en min gamle Lazerhjelm
> skal på pension, de få steder jeg har kunnet finde nyt visir til den har
> de kostet det halve af en ny lignende hjelm og så tror jeg sgu jeg hellere
> vil købe en ny end bare skifte visir.

Ridsede visirer er noget lort :-/

> Ikke nok med jeg kom senere afsted, men forholdne gjorde at hastigheden
> måtte sættes drastisk ned og kørslen i det store hele efter princippen
>"følg-den-lastbil-i-god-afstand-og-håb-som-en-i-helvede-på-at-den-bliver-på-
> vejen"

Kender det godt :-/ Det omvendte er til gengæld 100 gange så ubehageligt -
at have en lastbil kørende lige i røven, og kun kunne se stjerner fremad
:-/

> Noget af det værste er at uanset hvor nyt og fint dit visir er kan man
> godt glemme alt om at kunne se sorte/mørke "uregelmæssigheder" på
> asfalten. så
> der skal holdes f a s t hele tiden, så man ikke 'står af' når man
> rammer den halvflade kat / den modbydelige langsgående tjærelapning af
> asfalten / den manglende lapning af asfalten / trafiktælleren / find selv
> på flere. Havde knap kræfter til at holde om en bajer dagen efter, suk.

Jep, så træls er det sgu


Jeg har længe gået med planer om at optimere mit forlys, ved at få nærlys i
begge pærer istedet for kun den ene, som det er nu. Jeg tror at det vil
gøre underværker i mørkeregnvejrskørsel.

Jeg fik da også lavet et nydeligt system med relæer osv. sidste vinter, men
det viste sig for besværligt at gemme ledninger og relæer ordentligt. Det
med relæerne var for at kunne sætte en 100W pære i den ene side, hvilket
sammen med lyset i begge sider ville tredoble lysmængden ved nærlys.

Well, til næste vinteropstaldning prøver jeg igen, men indtil da må jeg lige
trække en hurtig ledning uden relæer og den slags, og så nøjes med
std.-effekt pærer.
--
mvh Jes Vestervang

Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 00:20

K. Toft wrote:

snip

> Havde knap kræfter
> til at holde om en bajer dagen efter, suk.


--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286



Richard (04-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 04-11-03 20:11

Hans Paulin wrote:

> ...det er længe siden jeg har smurt noget Rain-X på mit visir, så når
> der kom en eller flere modkørende - eller når forlygtens skær ramte
> noget reflekterende materiale - så jeg bare stjerner...

Øh, men ødelægger Rain-X ikke kunststof? - står der ikke noget om det på
flasken?

> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?

Bedre for 30 år siden end i dag; nattesynet bliver langsomt dårligere op
gennem årene, ihertfald mit. Dengang betød det ikke noget at køre fra
orlov i Kø'strup tilbage til Ålborg eller Oksbøl i silende regn en
søndag aften - bare der var en hurtig, men roligt kørende bil at hænge
efter i så tilpas aftand, at man lige kunne se lygterne på den og
navigere efter det

Men for pokker, hvis man havde glemt de 5 bæreposer til at dække
handsker og støvler hhv have inde på brystet under Barbour-nylonjakken
med de utætte lynlåse. Så blev man altså gennemblødt længe inden færgen...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 00:14

Richard wrote:

> Øh, men ødelægger Rain-X ikke kunststof? - står der ikke noget om det
> på flasken?

...."Rain-X anvendes på glas, plast, acryl, plexi og krom"

"Isopropol 95%
Aktiverede isomere (ja, det *står* der) af polymere 5%)"

....jeg smurte det på visiret i dag, og siden har det ikke regnet, så det
virker åbenbart...

>> ...med andre ord: hvordan har I andre det med mørke veje og regn?
>
> Bedre for 30 år siden end i dag; nattesynet bliver langsomt dårligere
> op gennem årene, ihertfald mit. Dengang betød det ikke noget at køre
> fra orlov i Kø'strup tilbage til Ålborg eller Oksbøl i silende regn en
> søndag aften - bare der var en hurtig, men roligt kørende bil at hænge
> efter i så tilpas aftand, at man lige kunne se lygterne på den og
> navigere efter det

....dengang havde man vel heller ikke den fantasi man har i dag...

> Men for pokker, hvis man havde glemt de 5 bæreposer til at dække
> handsker og støvler hhv have inde på brystet under Barbour-nylonjakken
> med de utætte lynlåse. Så blev man altså gennemblødt længe inden
> færgen...

....for ikke at snakke om, da jeg kørte fra Sønderborg til Haderslev
tur-retur kort efter min debut som motorcyklist - med sne på vejen -
iført en uforet overskuds-militærfrakke og alm. handsker, der stoppede
ved håndleddet...

....da jeg kom tilbage til Sønderborg, blev jeg ret varm på radiatoren...
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Richard (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 05-11-03 16:00

Hans Paulin wrote:

>>Øh, men ødelægger Rain-X ikke kunststof? - står der ikke noget om det
>>på flasken?
>
> ..."Rain-X anvendes på glas, plast, acryl, plexi og krom"

Nå, fint nok; gad vist om de har ændret formuleringen; mener at have
læst en advarsel om det tidligere herinde.

> ...jeg smurte det på visiret i dag, og siden har det ikke regnet, så det
> virker åbenbart...

Gider du så ikke lige blive ved med at bruge det resten af måneden, så
vi kan få kørt nogle gode sene eftermiddagsture, inden sæsonen slutter
for alvor

>>Bedre for 30 år siden end i dag; nattesynet bliver langsomt dårligere
>>op gennem årene, ihertfald mit. Dengang betød det ikke noget at køre
>>fra orlov i Kø'strup tilbage til Ålborg eller Oksbøl i silende regn en
>>søndag aften - bare der var en hurtig, men roligt kørende bil at hænge
>>efter i så tilpas aftand, at man lige kunne se lygterne på den og
>>navigere efter det
>
> ...dengang havde man vel heller ikke den fantasi man har i dag...

Fantasi som i at gætte/forudse, hvad der kommer gennem regnen, når man
ikke har et sæt røde lygter at styre efter - ihvertfald fantasi mht. at
udbedre beklædningen, for mc-tøjet var meget dårligere dengang

> ...da jeg kom tilbage til Sønderborg, blev jeg ret varm på radiatoren...

Hm, ja, de løftede dig vel først ned, da du begyndte at fløjte

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Hans Paulin (05-11-2003)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 05-11-03 23:53

Richard wrote:

> Nå, fint nok; gad vist om de har ændret formuleringen; mener at have
> læst en advarsel om det tidligere herinde.

....mit er tudsegammelt - er før blevet mobbet her inde, da jeg fortalte,
at tlf.nummeret på flasken er 02-90 36 26

>> ...jeg smurte det på visiret i dag, og siden har det ikke regnet, så
>> det virker åbenbart...

> Gider du så ikke lige blive ved med at bruge det resten af måneden, så
> vi kan få kørt nogle gode sene eftermiddagsture, inden sæsonen slutter
> for alvor

....det ska jeg nok

....forløbig har jeg skaffet tørvejr resten af ugen:

http://ttv.tv2.dk/tekst.php?side=403&ok.x=8&ok.y=6

....så må vi vende tilbage til det, når ugen er gået...

>> ...da jeg kom tilbage til Sønderborg, blev jeg ret varm på
>> radiatoren...

> Hm, ja, de løftede dig vel først ned, da du begyndte at fløjte

ROFL
--
Med venlig hilsen
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286


Richard (06-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 06-11-03 20:15

Hans Paulin wrote:

>>Nå, fint nok; gad vist om de har ændret formuleringen; mener at have
>>læst en advarsel om det tidligere herinde.
>
> ...mit er tudsegammelt - er før blevet mobbet her inde, da jeg fortalte,
> at tlf.nummeret på flasken er 02-90 36 26

Nej du, der er altså noget om snakken. Fandt lige min rain-x flaske. Den
er købt i D-land og der står faktisk: Bitte beachten: Nicht auf Plastik
oder lackierte Oberflächen auftragen.

Citat slut. Hm, mon dansk plastic er bedre end tysk - eller blot lige så
godt, som den placticflaske, rain-x bliver leveret i

Flasken er fremstillet UK af Pennzoil-Quaker State og købt i D efteråret
2002; så det kan jo også være, de er blevet klogere .-)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste