? om vildledende Telia.
Fra : vmx

Dato : 03-11-03 10:04

Hvor langt kan "de" tillade sig at gå i "deres" markedsføring?

Plakaten fortæller:

"Tal alt det du vil for kun 149,- pr- måned,
enkelt er det."

Store hvide bogstaver på sort baggrund, let læsbar
på 10 meters afstand.

Men ved nærmere eftersyn (det med småt) forneden
på plakaten, med fontstørrelse der kræver max 50 cm
læseafstand samt gode briller, viser det sig, at det er
ret så begrænset hvornår man kan "tale alt det man vil
på en måned" uden det ender med at koste mere
end de lovede 149 kr.

Citat:
"Tal i Telefon for 0,- øre pr. minut med Telia Fritid.
Du kan ringe fra din fastnet til fastnet i din fritid uden
at det koster noget. Nu kan du spare penge med
Telia Fritid, når du taler i telefon uden for normal arbejdstid.
Med Telia Fritid starter fritiden allerede kl. 18.00.
I dagtimerne fra kl. 8.00 til 18.00 er minutprisen 23 øre til
hele landet. Herefter kan du ringe for 0 øre i minuttet i 60
minutter ad gangen. Taler du over dig - så koster det kun
10 øre pr. minut. Du betaler kun 149,- pr. måned for
Telia Fritid Fastnet."
-----

Jeg er helt på det rene med, at man skal læse det med
småt inden man tegner et abonnement. (uanset whatever)
Men hvor langt kan man gå, for at lokke kunderne til?
Som plakaten læses er det jo direkte løgn, at man
kan "tale alt det man vil for 149,- pr. måned"

Hvor er grænsen?

Mvh
Robert

Fra : Jacob Skaaning

Dato : 03-11-03 16:04

vmx wrote:
> Hvor langt kan "de" tillade sig at gå i "deres" markedsføring?
>
> Hvor er grænsen?

Helt urelateret til dit spørgsmål, undskyld.
Men de har iøvrigt hugget deres søde små tændstiksmænd der skal reklamere
for deres Fritids-abbonnement, fra www.explodingdog.com...

--
Jacob

If you're a horse, and someone gets on you, and falls off, and then
gets right back on you, I think you should buck him off right away.

Fra : xXx Martin Callsen x~

Dato : 03-11-03 17:51

vmx wrote:
> [...]
> Som plakaten læses er det jo direkte løgn, at man
> kan "tale alt det man vil for 149,- pr. måned"

Enig med dig i at det kan virke vildledende, men rent faktisk kan man tale
alt det man vil for 149,-, hvis man nøjes med at ringe til fastnet mellem
kl. 18 og 8, og husker at ligge på og ringe op igen efter 59 minutters
samtale. (Det med at ringe op igen, har direktøren for Telia selv udtalt til
en avis) Begrænsningen er lavet for at folk ikke bruger telefonen som f.eks.
lytteudstyr når de ikke er hjemme. ex. babyalarm - hvis man lige skal over
til naboen til kaffe.
--
<><><><><><><><><>
Med venlig hilsen

Fra : rea721

Dato : 03-11-03 20:27

xXx Martin Callsen xXx wrote:

> Enig med dig i at det kan virke vildledende, men rent faktisk kan man
> tale alt det man vil for 149,-, hvis -snip-

Altså ikke alt det man vil

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : vmx

Dato : 03-11-03 20:49

"rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse

> Altså ikke alt det man vil

nemlig! men det interesserer åbenbart
ikke nogen "herinde"

måske derfor det er så nemt at slippe
godt fra den slags vilde vildledninger (?)

Mvh
Robert

Fra : Elmo Jensen

Dato : 03-11-03 22:06

vmx wrote:

> nemlig! men det interesserer åbenbart
> ikke nogen "herinde"

Det er jo blot "SMS til du segner" om igen

Hvis du sætter forbrugsspærring på, så kan du heller ikke sende SMS'er,
når der bliver lukket for samtale-mulighed. Det er oplyst - vil nogen så
sige - ja, hvis man leder godt og grundigt efter det, så kan det findes,
men det står ikke umiddelbart i forlængelse af oplysningerne omkring
forbrugsspærring, hvor det vitterligt burde stå.

Det er utroligt de kan slippe godt afsted med det. Det er ihvertfald
hvad jeg vil kalde utrolig dårlig reklame-etik.

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Devilicious

Dato : 03-11-03 23:03

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvor langt kan "de" tillade sig at gå i "deres" markedsføring?
[Snip]

> [...]
> Som plakaten læses er det jo direkte løgn, at man
> kan "tale alt det man vil for 149,- pr. måned"

Jeg tænkte faktisk på det samme, på vej hvem fra gruppeopgaveaften.

Tal alt det du vil for 149 - det er vidst en sandhed med modifikationer.

"Enkelt er det" - i hvilket univers?!!

Du må kun ringe til fastnet, dvs, ikke noget med specielle numre,
personsøgere, mobiltelefoner eller andet der kobler op på telefonnettet.
Du må kun gøre det uden for kontortid - her enda begrænset til
hverdagsaftener efter 18. Jamen jeg fører da også mange samtaler mellem 21
og 8 om morgenen.
Du må kun snakke en time - så skal der ringes op igen. Umm, helt enkelt - så
skal man sidde med et stopur og holde øje? :)

Tilbuddet er muligvis godt, men enkelt? Nej, det mener jeg ikke. Ikke med
alle de restriktioner i forhold til et alm. abonnement.

Når det så er sagt, er det ikke mere (u)enkelt, end at jeg godt kunne
overveje at skifte. Er sygt træt af kvartalsregninger på knap 800 kr. fra
TDC, hvor jeg måske reelt har snakket for 100-200 kr. (jep, du gættede
rigtigt, jeg har ingen venner og for lidt fritid).

Fra : Brian Høy

Dato : 03-11-03 23:47

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> wrote in message
> "Tal alt det du vil for kun 149,- pr- måned,
> enkelt er det."

Lidt ligesom TDC´s ubegrænset internet, fra 149,- pr. md.

hastighedsbegrænsning er jo også en begrænsning, og hvem gider tanke 2000
liter benzin for 149, hvis det tager en time at få hver liter ud ?

Fra : Ukendt

Dato : 04-11-03 23:38

> Lidt ligesom TDC´s ubegrænset internet, fra 149,- pr. md.

Ja, og "få bredbånd for 349 kr. om måneden...." i alle mine bøger om netværk
definderes bredbånd som over 2Mbit, og ikke de sølle 256 Kbit som fås for
349 kr. Det er da også vildledning og lyv så det basker....

/Robert Andersen

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 05-11-03 07:34

On 2003-11-04, Robert Andersen <> wrote:

> Ja, og "få bredbånd for 349 kr. om måneden...." i alle mine bøger om netværk
> definderes bredbånd som over 2Mbit, og ikke de sølle 256 Kbit som fås for
> 349 kr. Det er da også vildledning og lyv så det basker....

Dine bøger tager fejl, "bredbånd" har noget at gøre med
transmissionsteknologien man benytter, ikke hastigheden man leverer.
Fra "Data Communications, Computer Networks and Open Systems 4th edition
1995-1997:
1. Baseband - in which all the available bandwidth is used to derive a
single high bit rate (10 Mbps or higher) transmission path (Or channel)
2. Broadband - in which the available bandwidth is divided to derrive a
number of lower bandwidth subchannels (And hence transmission paths) on
one cable.

FUT: dk.edb.netvaerk (eller noget andet relevant)

--
Andreas Plesner Jacobsen | Many a bum show has been saved by the flag.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-11-03 10:56

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> [...]
> 2. Broadband - in which the available bandwidth is divided to derrive a
> number of lower bandwidth subchannels (And hence transmission paths) on

Det er så endnu en (teknisk) definition på "bredbånd". Her i
jura-gruppen kan man vist kun sige én ting om "bredbånd": Der er ikke så
bred enighed om begrebet, så det i sig selv kan bruges i en retssag.

Markedsføringsmæssigt vil man nok kigge mere på, om man (i store
træk) får det samme hos Telia, som man får, når man køber "bredbånd"
andre steder, - og det gør man.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Elmo Jensen

Dato : 05-11-03 17:28

Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> Dine bøger tager fejl, "bredbånd" har noget at gøre med
[....]
En meget kategorisk udtalelse som desværre er forkert.

ITU definitionen lyder:

---citat start---
Recommendation I.113 of the ITU Standardization Sector defines broadband
as a "transmission capacity that is faster than primary rate Integrated
Services Digital Network (ISDN) at 1.5 or 2.0 Megabits per second (Mbits)".
---citat slut---

(FUT tilsidesat da svaret er en del af
den eksisterende tråd her i gruppen.)

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-11-03 00:41

Elmo Jensen wrote:

> [...]
> Services Digital Network (ISDN) at 1.5 or 2.0 Megabits per second (Mbits)".

I.113 omhandler specifikt broadband-ISDN (i modsætning til
narrowband-ISDN), og definitionen kan ikke umiddelbart udvides til at
dække andre transmissionsformer.
ITU skriver på
http://www.itu.int/newsroom/press_releases/2003/factsheet.html : "Today,
the term broadband typically describes recent Internet connections that
range from 5 times to 2000 times faster than earlier Internet dial-up
technologies."
- Da dial-up modemer ikke kommer over 56 kbit/s, betyder det altså,
at "broadband" starter omkring 280 kbit/s.

PÅ den baggrund mener jeg ikke, at I.113 kan bruges som argument for,
at "bredbånd" på 256 kbit/s skulle være vildledende markedsføring.

Fra : Elmo Jensen

Dato : 06-11-03 02:20

Jonathan Stein wrote:

> [...]
>
> PÅ den baggrund mener jeg ikke, at I.113 kan bruges som argument for,
> at "bredbånd" på 256 kbit/s skulle være vildledende markedsføring.

Som det fremgår af ovenstående citat, fremgår det jo netop, at bredbånd
_defineres_ som "en transmissions kapacitet, der er hurtigere end
almindelig ISDN og på minimum 1,5-2,0 Mbit/s.

At det beskrives (describes) af udbydere m.fl., som værende bredbånd når
det kun er 256 kbit/s, gør det jo ikke nødvendigvis til en sandhed

Derfor må det klart være vildledende, at markedsføre 256 kbit/s som
værende bredbånd, når ITU lige så klart siger i deres definition, det
skal være minimum 1,5-2,0 Mbit/s for at kunne kaldes bredbånd.

Og nu burde debattører i denne gruppe være klar over, at de omtalte
udsagn kan være forkerte, så nu kan vi vist godt sætte FUT til
dk.edb.netværk som Andreas oprindelig havde gjort.

FUT: dk.edb.netvaerk

Med venlig hilsen
Elmo Jensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-11-03 15:33

Elmo Jensen wrote:

> Som det fremgår af ovenstående citat, fremgår det jo netop, at bredbånd
> _defineres_ som "en transmissions kapacitet, der er hurtigere end
> almindelig ISDN og på minimum 1,5-2,0 Mbit/s.

Nej, det fremgår, at man i I.113, som omhandler broadband ISDN
(B-ISDN) definerer "broadband" som minimum 1,5-2,0 Mbit/s.
Den FAQ, jeg henviste til (udgivet af ITU, som står bag I.113), siger
jo netop, at "broadband" ikke er præcist defineret: "...the definition
of broadband also continues to evolve...", "...the term broadband
typically describes..." og "...the term broadband does not refer to ...
a certain speed...".
Til sidst nævnes et tilfælde på hvordan man med hensyn til ISDN har
valgt at skelne mellem smalbånd og bredbånd.

> Og nu burde debattører i denne gruppe være klar over, at de omtalte
> udsagn kan være forkerte, så nu kan vi vist godt sætte FUT til
> dk.edb.netværk som Andreas oprindelig havde gjort.

Der er vist ingen, der er i tvivl om de reelle tekniske forhold, så
jeg mener stadig det er mere relevant i jura-gruppen.
Vi snakker jo om hvorvidt det er vildledende at kalde 256 kbit/s for
"bredbånd".

Fra : Brian Høy

Dato : 05-11-03 22:41

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in message
> [...]
> transmissionsteknologien man benytter, ikke hastigheden man leverer.
> Fra "Data Communications, Computer Networks and Open Systems 4th edition
snip
> 2. Broadband - in which the available bandwidth is divided to derrive a
> number of lower bandwidth subchannels (And hence transmission paths) on
> one cable.

Denne får vist heller ikke ADSL under broadband, da der kun er en
transmission path.

definition af broadband afhænger af kontekst, men den eneste kontekst der
kan få ADSL til at være bredbånd, er vist teleoperatørernes egen.

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-11-03 08:17

"Robert Andersen" <rob_the_smurf(snabel-a)hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, og "få bredbånd for 349 kr. om måneden...." i alle mine bøger om netværk
> definderes bredbånd som over 2Mbit, og ikke de sølle 256 Kbit som fås for
> 349 kr. Det er da også vildledning og lyv så det basker....

Er det ikke den dér faktor 8 mellem bite og bytes der spøger her?

-cb