Tinglysning, EU-knallert
Fra : C. Caspersen

Dato : 02-11-03 22:40

Bliver gæld i EU-knallerter tinglyst i bilbogen ligesom biler og motorcykler
?

Mvh

Caspersen

Fra : 'Du.nk'

Dato : 03-11-03 07:43

I teorien kunne den godt - men er der nogen banker, som kan finde på at låne
penge til en EU-knallert med pant i knallerten ?? Beløbene er vist i
underkanten til at det kan betale sig - f.eks. tinglysningsgebyret.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : anders majland

Dato : 03-11-03 12:44

> [...]
> at låne penge til en EU-knallert med pant i knallerten ?? Beløbene er
> vist i underkanten til at det kan betale sig - f.eks.

Slår man op online er det sikkert muligt at finde eksempler (Det var det
for et år siden) Typisk er det forhandlere der har en hel række modeller
med pant på en maskines stelnummer.

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : anders majland

Dato : 03-11-03 12:50

Slog lige et par modeller op igen for sjov.

Faldt blandt andet at ks motor i vejle have en aprilia med pant for
1200000, og at mc hjørnet har en til 100000. Private har også indimellem
nogle sjove. Faldt også over en aprilia med en nypris på 90000 og et
pant på 150000.

Så hvorfor ikke på en eu-knallert

Og jeg fandt også en
Type: APRILIA RS 50 indreg. første gang i 1998
Beløb: 1500000 Dkk

halvanden million kroner på en 5år gammel knallert ...

Fra : Rune Wold

Dato : 03-11-03 14:09

anders majland wrote:

> Slår man op online er det sikkert muligt at finde eksempler (Det var det
> for et år siden) Typisk er det forhandlere der har en hel række modeller
> med pant på en maskines stelnummer.

Inden vi begynder at overveje, om det kan betale sig at få tinglyst
panteret i bilbogsaktiver, bør vi lige nævne KAL § 21:

§ 21. I kreditkøb kan kreditgiveren ikke i forbindelse med aftalens
indgåelse eller leveringen af det solgte få pant i dette til sikkerhed for,
at forbrugeren opfylder sine forpligtelser.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 hindrer ikke, at kreditgiveren efter
reglerne om pantsætning af fast ejendom får pant i det solgte, når dette
udgør tilbehør til eller bestanddel af en fast ejendom.

Dvs. langt de fleste panterettigheder i løsøre (herunder bilbogsaktiver),
der stiftes i forbindelse med et kreditkøb til fordel for sælgeren eller
den oprindelige kreditgiver, jf. KAL § 5, nr. 2, er ugyldige.
Panteretten er ugyldig både i det indbyrdes forhold og i forholdet til
køberens aftaleerhververe og kreditorer.

/Rune Wold

Fra : anders majland

Dato : 03-11-03 15:38

> Dvs. langt de fleste panterettigheder i løsøre (herunder
> bilbogsaktiver) ...... er ugyldige.

Kan du så forklare hvorfor man gør det ?

Fra : Peter G C

Dato : 03-11-03 18:29

In news:bo5p82$627$2@sunsite.dk,
anders majland <see.signature@address.invalid> typed:

> Kan du så forklare hvorfor man gør det ?

Ved anden financiering - altså finansiering hvor sælger intet har med
finansieringen at gøre.

Hovedreglen i kreditaftaleloven er at ejendomsforbehold skal anvendes, jf.
Rune indlæg og § 21 - Se lovens § 5, nr. 2 (aftale mellem sælger og
financier).

U 1995.594 VLK

Retsplejelovens § 478, stk. 1, nr. 6, samt Kreditaftalelovens § 5, nr. 2, §
21, stk. 1, og § 30, stk. 2

En kreditgiver havde søgt at sikre et billån til en forbruger ved pant i den
købte bil. Efter at bilen var solgt på tvangsauktion, anmodede kreditgiveren
om udlæg for den udækkede restfordring. Landsretten fandt, at billånet var
ydet på grundlag af aftale herom mellem kreditgiveren og bilsælgeren, og at
der derfor forelå oprindeligt trepartsforhold. Kreditgiverens panteret i
bilen var som en følge heraf ikke gyldigt stiftet, jf. kreditaftalelovens §
21, stk. 1. Da den sikkerhed, kreditgiveren havde søgt at opnå, måtte
sidestilles med et ejendomsforbehold, anvendte landsretten herefter
kreditaftalelovens § 30, stk. 2, analogt med den virkning, at kreditgiveren
ikke havde krav på betaling af beløb, hvormed restfordringen oversteg bilens
værdi. Udlægsforretningen blev derfor ikke fremmet.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Rune Wold

Dato : 04-11-03 09:14

anders majland wrote:

[klip]

> Kan du så forklare hvorfor man gør det ?

Hvis der erhverves panteret i strid med KAL § 21, kan jeg kun forklare
det på en måde:

Folk er dumme.

Men hvad, der er endnu mere dumt, er, at der findes mange eksempler på
advokater, der heller ikke har fattet § 21. Dvs., der afsiges
insolvenserklæringer fordi nogle kreditorers advokater ikke fatter, at
de f.eks. kan få et 1. prioritets udlæg i en bil, da advokaterne tror,
at den behæftede panteret, der blev stiftet ved bilens erhvervelse, er
gyldig.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);