Sælges uden afgift?
Fra : IlseCharlotte

Dato : 14-04-01 16:29

Hej

Som MC-nybegyndere har vi nogle spørgsmål vedrørende afgiften på importerede
brugte Motorcykler.

Mange Motorcykler sælges uden afgift, og vi har læst her i gruppen, at mange
åbenbart kører til træf på prøveplader. Hvad betyder det at købe "cyklen"
uden afgift, og hvad betyder det for syn/forsikring etc.?

Hvor længe og hvor meget kan man køre på prøveplader?

Hvad skal man iøvrigt være opmærksom på når man køber en brugt cykel, evt.
mere end 12 år gammel.

vh Ilse og Peter

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-04-01 17:04

On Sat, 14 Apr 2001 17:28:30 +0200, "IlseCharlotte" <Ilse@paradis.dk>
wrote:

> Hvad betyder det at købe "cyklen"
>uden afgift, og hvad betyder det for syn/forsikring etc.?

Simpelt,det betyder at du køber en cykel der ikke er betalt
indregistreringsafgift på og som derfor ikke må køre på gaden,dog
således at der er indbygget en mulighed i form af prøveplade, for at
ejere af disse cykler kan få lov til at køre til helt specifikke
formål,herunder _ikke_ lystkørsel.
En sådan cykel kan meget vanskeligt kaskoforsikres,omend der
angiveligt findes selskaber der gør det,men med en række betingelser
så,jeg kan f.eks ikke forsikre min RR-maskine.
For dem der kører på prøveplader er der indbygget en ansvarsforsikring
i lejen af pladen,så man er dækket ved skade på andre...

En cykel uden afgift kan sagtens synes,men behøver det i princippet
ikke,den skal jo ikke have en nummerplade,dog skal den som alle andre
cykler være i lovlig forsvarlig stand når den benyttes med prøveplade.

>Hvor længe og hvor meget kan man køre på prøveplader?

Kan eller må,der er nemlig væsentlig forskel...hmmmm skal/skal ikke
-Nej jeg tror jeg lader være....

>Hvad skal man iøvrigt være opmærksom på når man køber en brugt cykel, evt.
>mere end 12 år gammel.

Det samme som altid og det er meget,jeg orker ikke lige nu

Vh
-Michael
No. 88 - Insane in the mainframe

Fra : Armand

Dato : 14-04-01 22:24

Michael K. S. <Michaelks@image.dk> skrev i en

> [...]
> ejere af disse cykler kan få lov til at køre til helt specifikke
> formål,herunder _ikke_ lystkørsel.........................

Jeg vil godt lige supplere med et par ord om at man vanetænker når man
hører priser på køretøjer:
Danmark er blandt verdens hårdest beskattende lande - også omkring
motorkøretøjer; men til trods for at beskatningen sker i form for en
indregistreringsafgift der er iberegnet de nypriser der figurerer i
annoncer m.fl., kan man faktisk godt købe nye køretøjer uden at betale
afgift: Dette forudsat at køretøjet ikke skal bruges "på gaden":
Væddeløbs-køretøjer f.eks, og derudover også i tilfælde af at man skal
have "grænseplader" på fordi bilen skal bruges under længerevarende
rejse-fravær!

Er et køretøj først én gang indregistreret er der ikke mulighed for at
hente denne afgift hjem igen (salg, skrotning elle. lign.)!

Derimod er der flere der har fået øje for at hjemtage udenlandske brugte
køretøjer for at sælge såvel som u-indregistrerede, som
færdig-registrerede, og det er sikkert sådanne motorcykler, som Ilse og
Peter er faldet over!

I praksis er det for besværligt at have en u-indregistreret motorcykel,
ikke mindst efter den opstramning omkring prøveplader, som vi lige har
været vidne til under påskens mc-arrangement i Esbjerg, og at der
annonceres med u-indregistrerede modeller er kun fordi at pågældende
person derved slipper for at påtage sig den betragtelige udgift
(generelt 60% af kørteøjets salgsværdi!), som afgiften står for!!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 14-04-01 23:06

On Sat, 14 Apr 2001 23:24:04 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>I praksis er det for besværligt at have en u-indregistreret motorcykel,

Og det er så her jeg burde holde mund,men det byder mig meget imod.

Jeg må indrømme at jeg har meget svært ved at forstå den hårde
fremfærd mod prøveplader nu hvor disse er steget til 100/dg.,førhen
javel der gav det måske nok mening,men nu hvor man betaler de 100,-
burde det IMHO også udløse en fuld brugsret for en dag.Jeg har meget
svært ved at forstå, at jeg skal betale fuld reg.afgift for en cykel
som jeg måske max. bruger 50-60 dg. om året.For mig at se er det
totalt tåbeligt at det er alt eller intet.Hvorfor er der ikke mulighed
for at man betaler en brugsafgift,det er der da mening i,men som det
det er nu hvor man kræver ved kasse 1 og ellers må man bare
undvære,det forekommer mig at være en urimelighed.

Iøvrigt ville jeg ikke have noget imod, hvis det så kun var
reg.afgiften,men denne fører så meget negativt med sig i form af
forsikringspræmier og forskruede reservedelspriser/værkstedspriser.

Well - Jeg synes det er et forskruet system.....

Og jeg vil absolut ikke have dårlig samvittighed over at køre med en
prøveplade hvis denne koster 100,-/dg. som nu, snarere føle mig som en
god samfundsborger der bidrager mere i forhold til min brugsret end en
som har lagt den fulde reg.afgift.Det er da også derfor den er steget
til 100,- for at komme misbruget til livs,så virker det fjollet at der
netop nu sættes ind på området,det skulle de da have gjort for længe
siden så.Det virker lidt som at komme med vandet _når_ huset først
_er_ brændt ned.Jeg holder af DK og betaler også gerne skat, fordi det
trods alt virker rimeligt indrettet med at folk betaler efter evne,men
det her og specielt også den måde MC'er beskattes ulige hårdere end
biler virker på mig klart som flertallets tyranni af mindretallet.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-01 00:33

Michael K. S.
> [...]
> det er nu hvor man kræver ved kasse 1 og ellers må man bare
> undvære,det forekommer mig at være en urimelighed.

Sød tanke. Men sikket regnestykke det ville blive at holde øje med hvor
mange gange om året folk startede deres køretøj eller ikke. Tæller en tur
til bageren med?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-04-01 00:50

On Sun, 15 Apr 2001 01:33:24 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Sød tanke. Men sikket regnestykke det ville blive at holde øje med hvor
>mange gange om året folk startede deres køretøj eller ikke.

Overhovedet ikke,man kunne f.eks betale for en uge ad gangen,og gad
man ikke det kunne man bare betale for et år ad gangen.Eller endnu
nemmere sætte benzinafgiften passende.Mulighederne er legio og slet
ikke vanskeligt hvis det var en vilje til det.Eller bare beholde
systemet som nu med at man kunne leje en prøveplade som så var en
brugsret og sætte prisen passende, 100 kr f.eks ville være okay med
mig.Hvorfor skal folk ikke have muligheden ? Hvorfor skal vi
allesammen presses sammen i den samme lille normalitetskasse,hvorfor
ikke give plads til forskellige behov ?

> Tæller en tur
>til bageren med?

Kun hvis du skal have wienerbrød ellers ikke....

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-04-01 11:52

Michael K. S. wrote:

> Eller endnu nemmere sætte benzinafgiften passende.

Ja, det er da næsten det mest optimale Så kunne man jo genindføre den
blå benzin til pæneklippere, offroadræs osv.
Systemet med benzinafgift _istedet_ for registreringsafgift ville jo
egentlig være meget bedre, for så betaler man jo efter hvor mange km man
kører og hvor meget man forurener, og det er jo lige netop det politikerne
vil have. På den måde ville man også slippe af med de gamle rustne læskure
der kører rundt, misbrug af prøveplader osv.
Det virker som om politikerne allerede har indført det delvist, men de har
åbenbart glemt at fjerne registreringsafgiften :-/
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-04-01 12:11

"Jes Vestervang" <jesvj@mailme.dk.fjern_mig_og_punktummet> skrev i en
meddelelse news:7gubb9.1d1.ln@jes.etellerandet.com...

> [...]
> kører og hvor meget man forurener, og det er jo lige netop det politikerne

Ja, og man vil ramme pendlere meget hårdt, og sikre at al industri i de
tyndere befolkede egne uddør.

JUBIIIIIII....

Njah, det er svært at være uenig i at motorcykelafgiften er for høj, men
systemet er nu nok desværre ikke det ringeste kompromis mellem en masse
modstridende ønsker der kan findes.

Rittig

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-04-01 12:29

Claus Rittig wrote:

> Ja, og man vil ramme pendlere meget hårdt, og sikre at al industri i de
> tyndere befolkede egne uddør.
>
> JUBIIIIIII....

Ja, det er jo et stort problem, men mon ikke det kunne løses ved at have
forskellige afgifttrin der fulgte folk reelle kørselsbehov?

> Njah, det er svært at være uenig i at motorcykelafgiften er for høj, men
> systemet er nu nok desværre ikke det ringeste kompromis mellem en masse
> modstridende ønsker der kan findes.

Det har du ret i, men som vi alle er enige i, er afgiften jo alt for høj

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-04-01 12:47

On Sun, 15 Apr 2001 13:11:20 +0200, "Claus Rittig"
<ClausRittig@Hotmail.Com> wrote:

>Njah, det er svært at være uenig i at motorcykelafgiften er for høj, men
>systemet er nu nok desværre ikke det ringeste kompromis mellem en masse
>modstridende ønsker der kan findes.

Ikke det ringeste næh,men heller ikke det bedste IMHO

Egentlig ved jeg heller ikke rigtigt om jeg synes det er værd at køre
gadecykel længere,det er alt for dyrt i forhold til det jeg bruger
mine motorcykler til,så måske holder jeg helt op og nøjes med at køre
lidt offroad en gang imellem.Har nok også prøvet det jeg skulle,så
antagelig på tide at trække sig tilbage - mæt af dage .

EOD - on my part.

Med venlig hilsen

Michael Kumar Sen.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-04-01 01:57

On Sun, 15 Apr 2001 00:06:27 +0200, Michael K. S. wrote:

> Og jeg vil absolut ikke have dårlig samvittighed over at køre med en
> prøveplade hvis denne koster 100,-/dg. som nu

Det er 36500 kr./år, hvis du kører _hver_ dag.

Afgiften på f.eks. en Ducati 996 eller en billig HD er circa 200.000 kr.

--
Stig

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 15-04-01 03:20

> Det er 36500 kr./år, hvis du kører _hver_ dag.
>
> Afgiften på f.eks. en Ducati 996 eller en billig HD er circa 200.000 kr.

Men de holder vel heller ikke meget mere end 5½ år, vel?

Mvh
Steen

Fra : Steen S. Schmidt

Dato : 15-04-01 03:21

> Men de holder vel heller ikke meget mere end 5½ år, vel?

Dette var en *joke*, hvis nogen skulle misforstå.....

Mvh
Steen

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 16-04-01 03:29

On Sun, 15 Apr 2001 03:20:01 +0100, Steen S. Schmidt wrote:

> Men de holder vel heller ikke meget mere end 5½ år, vel?

Jeg vil tro at de holder en del kortere, hvis du kører 365 dage
om året.

--
Stig

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-04-01 02:29

On Sun, 15 Apr 2001 00:57:20 GMT, "Stig H. Jacobsen" <shj@pobox.com>
wrote:

>Det er 36500 kr./år, hvis du kører _hver_ dag.

Og ?

>Afgiften på f.eks. en Ducati 996 eller en billig HD er circa 200.000 kr.

Jeps og da selv en Duc vel holder min. 10 år og en HD nærmest evigt
) vil man altså betale mere ved at have en fuld brugsret på
prøveplade.

Desuden halter din tese i og med at det næppe er alle på prøveplade
der kører Duc eller HD,nok nærmere et mindretal,så repræsentativt er
dit eks. nok næppe.

Men iøvrigt er beløbet vel ikke så afgørende,mere afgørende at man fik
valget,til et passende beløb,der for min skyld gerne måtte være lidt
større udregnet som en tilsvarende fuld brugsret i forhold til en
indreg.

Fra : Armand

Dato : 15-04-01 11:59

Stig H. Jacobsen <shj@pobox.com> skrev i en

> Det er 36500 kr./år, hvis du kører _hver_ dag.
> Afgiften på f.eks. en Ducati 996 eller en billig HD er circa 200.000
kr.

Dertil skal lægges udgiften til en ansvarsforsikring(som er indeholdt i
prøvepladen)!

--
Armand.

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-04-01 12:34

On Sun, 15 Apr 2001 12:58:47 +0200, "Armand"
<armand@mc-chaufforerne.dk> wrote:

>Dertil skal lægges udgiften til en ansvarsforsikring(som er indeholdt i
>prøvepladen)!

Men som i denne sammenhæng er peanuts...normalt 1-2.000 kr om året

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 15-04-01 10:35

"Michael K. S."
> skrev
SNIP
En masse om betaling af afgift og:
> svært ved at forstå, at jeg skal betale fuld reg.afgift for en cykel
> som jeg måske max. bruger 50-60 dg. om året.
SNIP
*******************
Tjah - sjov tanke egentlig.
Sikke mange autocampere der så kunne blive solgt i Danmark.
De bruges jo måske typisk 14 dage om året.
Måske skulle man overveje at køre rundt med prøveplader på dem ?
Det samme bør vel i sin yderste konsekvens kunne overføres til moms, som jo
også er en afgift. Jeg har flere gange købt ting, som jeg ikke har brugt ret
meget (fejlkøb). Her burde momsen jo egentlig kunne refunderes
forholdsmæssigt
O.K. lidt langt ude. Kunne ikke lade være

--

/Jens S., Esbjerg
GSX 600 F & GN 125

Fra : Michael K. S.

Dato : 15-04-01 11:02

On Sun, 15 Apr 2001 11:34:30 +0200, "Jens S., Esbjerg"
<jesvFJERN-FRA-F-TIL-SNABELA@jubiipost.dk> wrote:

>Tjah - sjov tanke egentlig.

Ja da ),iøvrigt findes roadpricing i forskellige former i en række
lande og det er jo pænt i den samme boldgade egentlig..

>Sikke mange autocampere der så kunne blive solgt i Danmark.
>De bruges jo måske typisk 14 dage om året.

Hvis det virkelig er tilfældet er man vist pænt hjernedød hvis man
ikke lejer i stedet,jeg kender en der har en og han bruger den vist
lidt mere...men måske han bare ikke er typisk.Men det er absolut
mindre end f.eks gennensnitsbrugeren af en bil deri har du ret.

>Måske skulle man overveje at køre rundt med prøveplader på dem ?

Hmmm - du siger noget )

>Det samme bør vel i sin yderste konsekvens kunne overføres til moms, som jo
>også er en afgift.
> Jeg har flere gange købt ting, som jeg ikke har brugt ret
>meget (fejlkøb).

Men du har alligevel fuld brugsret,ikke ? Det er ikke sådan at du vil
nøjes med at have det hver 5. dag som udgangspunkt ?

> Her burde momsen jo egentlig kunne refunderes
>forholdsmæssigt

Ja da og i samme ånd kunne man jo omvendt sige at vi skulle betale en
gang for at benytte storebæltsbroen for et gennemsnitsforbrug uanset
om man benytter den en eller 100 gange,eller en gang moms uanset hvor
meget vi nu køber osv. osv

>O.K. lidt langt ude. Kunne ikke lade være

Det kunne jeg heller ikke, og har ladet svaret være i helt samme
stil,så det er helt i orden med mig ) .

Fra : Armand

Dato : 16-04-01 01:38

> [...]

> svært ved at forstå, at jeg skal betale fuld reg.afgift for en cykel
> som jeg måske max. bruger 50-60 dg. om året.....................

Og dette er jo en meget tung debat, som jo er temmelig aktuel, og derfor
også kører løs i et par andre strenge, hvorfor jeg heller ikke finder
behov
for at kridte banen op omkring dette, i denne streng; men kun at
konstantere
tørt omkring de indiskutabelt mere beherskede muligheder man giver sig
ved
at købe afgiftsfrit!

Michael: Hvor meget nåede du at køre på din første motorcykel ?
Jeg er netop i går blevet gen-erindret om at jeg som 18-årig nybagt
motorcyklist tilbagelagde 25.000 km i løbet af de første 13 måneder på
min
36Hk's 350'er
Og med det in mente vil jeg under ingen omstændigheder anbefale en
vordende
motorcyklist at udsætte sin nye hobby for så begrænsede
udfoldelses-muligheder som køb af en uindregistreret motorcykel giver
!!!
Derfor min bemærkning om at det i praksis er for besværligt med en
uindregistreret model!

--
Armand.