Har 0.4 flasken overlevet sig selv.
Fra : Henrik

Dato : 03-11-03 20:56

Mange klubber og gamle dykkere priser stadig 0.4 flasken i forbindelse med
BCD. Hvad er den generelle mening? Personligt mener jeg at det er lidt en
falsk trykhed. Hvem ønsker at blæse sin væst på 30 m. med en 0.4 flaske med
200 bar. Andre bruger agumentet at man kan ånde af sin 0.4 (via vesten)
under opstigning, jeg vil gerne se den der har åndsnerværelse nok til at
kontrolere åbningen af flasken, indånding og afbalancering på samme tid når
man er presset.

Jeg invitere med dette indlæg til en diskution på fordomme og holdninger.

Hilsen Henrik

Fra : palle villesen

Dato : 04-11-03 11:47

Henrik wrote:
> [...]
> man er presset.
>
> Jeg invitere med dette indlæg til en diskution på fordomme og holdninger.

Tja...

Jeg kan godt lide den - og har prøvet at øve mig på 30 m med den - det
er ikke noget problem at styre.

Ved dykning med pony flaske synes jeg det er en rar sikkerhed hvis nu
hovedflasken går tom ved et uheld. (og ja - jeg kunne jo selv manuelt
blæse luft ind i vesten og ånde på ponyen osv. - men jeg kan godt lide
0.4 flasken).

Jeg ville aldrig bruge vest og 0.4 som alternativ luftkilde - så er
dykket planlagt forkert og burde være afbrudt for lang tid siden.

Og HVIS man nu havde en bevidstløs dykker - så gik jeg sikkert i
halvpanik og så er 0.4 flasken en simpel og hurtig løsning - og hellere
få folk i overfladen for hurtigt end lade dem blive på bunden.

mvh,
P., biodyk

Fra : Palshøj

Dato : 04-11-03 20:12

Det man kan undre sig over er, at hvis nu at 0.4 flasken var så genial og
epokegørende en ting! Hvorfor er der så ikke andre end Buddy der bruger
den....

Jo jeg indrømmer da gerne at jeg faktisk har en Buddy Explorer TD, men efter
jeg fik min Vinge har den levet et ret tilbagetrukket liv.

Der bliver postuleret her at man heller vil op end blive nede!! Det kan jeg
nu godt forstå, men alligevel hvad glæde skulle man have af at blive trukket
op af en fuld blæst BCD, frem for at dumpe sit bly og være lidt længere om
turen. Ens makker bliver jo ikke trukket efter en som en TechDykker bundet
fast til en Scooter på lattergas. Det jeg vel prøver at sige, en ting er man
kommer op men det behøver jo ikke være med Lungerne uden på dragten, så
hellere "bare" bevistløs.

Det var bare det jeg ville sige.

Hilsen Henrik Palshøj

Fra : palle villesen

Dato : 05-11-03 09:15

Palshøj wrote:
> [...]
> kommer op men det behøver jo ikke være med Lungerne uden på dragten, så

Ok - jeg er enig og skifter da gerne mening. Så må vi jo så arbejde i
klubberne for at udskifte 0.4 flasken.

Hvad siger statistikkerne over tæt-på ulykker - har 0.4 flasken
afhjulpet nogen ulykker ? (Jeg har læst om de to dykkere hvor den måske
var skyld i noget - men det modsatte ?)

mvh,
P., biodyk (buddy vest - så jeg havde slet ikke overvejet alle de andre
BCD-mærker).

Fra : J.B. Martin

Dato : 05-11-03 15:09

Kunne det tænkes at du ikke kunne komme til at dumpe dit bly. Forstil
dig at du er på grænsen til panik, og bæltespændet har arbejdet sig
rundt om dig, så den ikke er lige til at finde. Eller at du ikke kan
genkende den, og hiver i en af de andre stropper!

Det er dog den sidste udvej - som et rip-cord på en varmluftsballon.

Hilsen,

- J.B.

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-11-03 17:04

"Palshøj" <palshoej@nyka.dk> skrev i en meddelelse
> Det man kan undre sig over er, at hvis nu at 0.4 flasken var så genial og
> epokegørende en ting! Hvorfor er der så ikke andre end Buddy der bruger
> den....

Scubapro Top 1000 er da også forberedt til o,4 L.

Hilsen Claus

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-11-03 14:29

Henrik wrote:
> Hvad er den generelle mening?

Jeg var på CMAS instruktør kursus for nyligt og der var
forbundsinstruktørenes holdningen at 0.4 flasken var noget forfærdeligt
bras, deres mening var baseret på et uheld der skete i lillebælt hvor der
døde 2 dykkere fordi der blev sprængt hul i deres vest af trykket fra
flasken.

Fra : Klaus Christensen

Dato : 04-11-03 15:13

Interessant: ved nogen mere om den ulykke?

KC

--
Klaus Christensen
CMAS***, PADI Divemaster, CMAS og PADI Basic Nitrox.

Fra : Johnny Christensen

Dato : 04-11-03 15:47

"Jonas Lüttichau" <j@FJERNDETmagnetix.dk> wrote in message

> [...]
> bras, deres mening var baseret på et uheld der skete i lillebælt hvor der
> døde 2 dykkere fordi der blev sprængt hul i deres vest af trykket fra

Øhh... det lyder dramatisk. Kan den historie bekræftes, eller er det "bare
almindelig viden"

??
JZC

Fra : news.tele.dk

Dato : 04-11-03 16:03

Jeg tror at den holdning fra nogle forbundsins. må stå for deres egen
regning.
Der er ikke nogen DSF holdning til at 0.4 flasken er farlig.

Der er masser af forbundsins. der dykker med 0.4 flaske hver gang
og som ikke dropper den fordi sikkerhedsreglerne gør det muligt.

Jeg har dykket med 0.4 flaske i snart 15 år, og den har aldrig været
farligt
tvært imod.

Karsten Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-11-03 19:34

news.tele.dk wrote:
> Jeg tror at den holdning fra nogle forbundsins. må stå for deres egen
> regning.
> Der er ikke nogen DSF holdning til at 0.4 flasken er farlig.

Jeg troede forbundsinstruktørenes holdninger afspejlede forbundets?

Fra : Søren

Dato : 04-11-03 16:19

der
> døde 2 dykkere fordi der blev sprængt hul i deres vest af trykket fra
> flasken.

Jeg kender ikke til den omtalte hændelse, men følgende betragtning er
ihvertilfælde gældende.

Faren opstår hvis man monteret en 0,4 l flaske på en vest der ikke er
godkendt til det ! og da meget få BCD veste er godkendt til montering af 0,4
flaske, kan det let blive et problem, der kan forårsage sprængning af vest
eller at flaskemonteringen løsnes fra vesten ved det tryk der sker ved
åbning af 0,4 l flaske fyldt til 200 bar.

Søren

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-11-03 19:10

> [...]
> bras, deres mening var baseret på et uheld der skete i lillebælt hvor der
> døde 2 dykkere fordi der blev sprængt hul i deres vest af trykket fra

Når overtryksventilen i en vest ikke virker, så er det 0,4 flaskens skyld ?

Jeg kan ikke forestille mig at nogen forbundsinstruktører i DSF har
draget den konklusion. Hvem var det ?

Jeg mindes ikke at have hørt om den ulykke .

Døde begge dykkerne, fordi de begge havde 0,4 flaske , eller
blev den ene "taget med" af den anden ?
Er det ikke makkerlinen som er problemet her ?
Hvis begge dykkere døde, hvordan ved
man så at det var 0,4 flasken som var årsagen ?
Er der andre som har hørt om denne ulykke ?
Hvornår skete den ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 04-11-03 19:30

Søren Arnvig wrote:
bla bla..

Jeg har kun den information jeg allerede har bidraget med.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 04-11-03 19:47

> Søren Arnvig wrote:
> bla bla..
>
> Jeg har kun den information jeg allerede har bidraget med.

Hvilke forbundsinstruktører var det ?
Måske kan de kaste lidt lys over sagen

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-03 22:52

> Hvilke forbundsinstruktører var det ?
> Måske kan de kaste lidt lys over sagen

Jeg kan en historie om en dame der kom en hund i en microbølgeovn........

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 05-11-03 11:32

Søren Arnvig wrote:
> Hvilke forbundsinstruktører var det ?
> Måske kan de kaste lidt lys over sagen

Så må vedkommende selv give sig til kende her på gruppen..

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-11-03 17:07

> Så må vedkommende selv give sig til kende her på gruppen..

Hermed henlagt under "Varm Luft"

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-03 19:27

Søren Arnvig wrote:
> Hermed henlagt under "Varm Luft"

Jah, det ville jeg nok også have tænkt hvis det ikke havde været fordi det
kom fra en forbundsinstruktør de har jo netop advokeret FOR .4 flasken.. men
det understøtter bare mine oprindelige tanker om at den er til større fare
end gavn.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 09-11-03 23:25

> [...]
men
> det understøtter bare mine oprindelige tanker om at den er til større fare

Jeg mangler stadig data om ulykken, eller en henvisning til den
pågældende forbundsinstruktør, ellers må det betegnes som
en dykkermæssig vandrehistorie, som ikke kan tages alvorligt.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-03 23:44

Søren Arnvig wrote:
> Jeg mangler stadig data om ulykken, eller en henvisning til den
> pågældende forbundsinstruktør, ellers må det betegnes som
> en dykkermæssig vandrehistorie, som ikke kan tages alvorligt.

Jah.. det er det nok.. grebet ud af fantasien.. :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 04-11-03 22:51

> [...]
> under opstigning, jeg vil gerne se den der har åndsnerværelse nok til at
> kontrolere åbningen af flasken, indånding og afbalancering på samme tid

Jeg håber da den er død, den er ligegyldig. Den havde sin berettigelse
dengang man ikke havde feder på vesten. Der kunne det godt være svært at få
luft i makkerens vest eller sin egen hvis man samtidigt skulle kontrollere
en makker.

Den er ikke farlig og de mange skrækscenarier man høre er gerne meget
overdrevet. Den er bare overflødig nu.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Karsten Hansen

Dato : 05-11-03 11:11

Jeg er enige, vestflasken er blevet delvis overflødig efter alle har fået
feeder.

Dog syntes jeg personligt den er rar at have med på et dykke, den har ingen
ulemper på min dykninger
og giver en ekstra mulighed for hurtig opdrift. Så jeg vil forsat dykke med
den.

Karsten Hansen
Jernlungerne

Fra : Henrik & Betina

Dato : 05-11-03 11:36

Man kunne jo spørge ud i gruppen - hvor mange har nogensinde brugt 0.4
flasken i en nødsituation?? Og hvor mange har dykket med den, uagtet at de
måske havde "glemt" at tjekke den for luft? (ja, det er et spørgsmål, som
kræver en smule selvransagelse)

Jeg skal være den første til at indrømme, at selvom jeg har dykket med 0.4
flasken stort set altid, så har det været falsk sikkerhed. Jeg kan
simpelthen ikke lukke den op med handsker på, og jeg tror ikke at det vil
være med til at berolige mig hvis jeg først befinder mig i en situation,
hvor jeg ikke kan få fyldt min vest fra denne. Dernæst; de gange hvor jeg
for "sjov" har fyldt min vest fra denne flaske (uden handsker), så er den
blevet fyldt helt op som en ballon - hvor sjovt er det lige fra 30m??
Dernæst (endnu en indrømmelse), så må jeg også konstatere at jeg et par
gange har dykket med den, hvor den næsten har været tom - og det tror jeg at
der er andre end mig som har gjort.....

Men jeg har da sparet 1 kg i bæltet

Jeg har fjernet den fra min vest nu.

Henrik
E-scuba

Fra : Henrik Manley

Dato : 05-11-03 11:59

> [...]
> måske havde "glemt" at tjekke den for luft? (ja, det er et spørgsmål, som

Jeg har da brugt den et par gange også en gang hvor der ikke var luft i den
da den nødstedte havde brugt det til afbalancering.

0,4 flasken er jo ikke til eget brug! Den er til ens makker så han let kan
få en til overfladen og endnu bedre få pustet vesten op i overfladen uden at
skulle bruge munden.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Karsten Hansen

Dato : 05-11-03 15:09

Jeg har brugt den et par gange, alle gange grundet en makker der ikke syntes
at det var så sjovt at ligge i overfladen (næsten panik) der har jeg
benyttet deres 0.4 flaske til at skabe opdrift.

Fra : Michael Hansen

Dato : 06-11-03 10:04

> [...]
> at det var så sjovt at ligge i overfladen (næsten panik) der har jeg
> benyttet deres 0.4 flaske til at skabe opdrift.

Ku´ du ikke lige så godt have benyttet feederen i stedet. Umiddelbart
ville jeg da blive noget forskrækket hvis jeg i forvejen var på
panikkens rand og der pludselig bliver banket 80 liter luft ind i min
vest, i stedet for stille og roligt at fylde den med feederen. Som at
trække i katapultsædet hvor man lige så godt ku ha´ kravlet ud af
flyet...

/Michael

Fra : Morten Dall

Dato : 05-11-03 20:53

> [...]
> få en til overfladen og endnu bedre få pustet vesten op i overfladen uden

lad mig først sige at dette er bare mn holdning, og i er velkommen til at
være uenige,

for de fleste bed vest typper er der (igen efter min mening) sådanne at hvis
de er apændt så de sidder godt under dykket så vil de nermest mase en hvis
de bliver blæst helt op,
og der med gøre det svære at trække vejeret, så jeg ville nødig hvis jeg lå
i over fladen og var i panik og bange, have at min makker fyret min 0,4 af
så min vest blev så spændt at jeg knap kunne trække vejeret, så ville jeg
heller have at han fyldte min vest med munden eller feeder så er der da
komtroleret.

mvh Morten

Fra : JSC

Dato : 06-11-03 08:18

"Morten Dall" <mrdall@knus.dk-slet-alt-efter-dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hvis
> de er apændt så de sidder godt under dykket så vil de nermest mase en hvis

Det er fordi alt for mange dykker med en BCD som er alt for stor - En
passende BCD har opdriften på siden af brystkassen og ikke foran....

/Jørgen

Fra : jhyden

Dato : 05-11-03 23:30

"Karsten Hansen" skrev d. 05-11-03 11:11 dette indlæg :
> Jeg er enige, vestflasken er blevet delvis overflødig efter alle har
fået
> feeder.

Hvad er forskellen i sekunder på at fylde flasken med feeder frem for at
åbne en 0,4 l flaske. Noget af betydning?

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-11-03 23:50

"jhyden" <jhyden.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> fået
>
> Hvad er forskellen i sekunder på at fylde flasken med feeder frem for at
> åbne en 0,4 l flaske. Noget af betydning?

Forskellen er også at 0,4 flasken kan bruges som "fire and forget",
det vil sige at du åbner og derefter sker resten af sig selv.
Med feederen skal du holde knappen nede, for at fylde.

Søren Arnvig

Fra : Palshøj

Dato : 06-11-03 06:30

Feederslangen er monteret på et LP udtag på 1 trinet som giver mellem 8 -9
bar ca. 0.4 flasken giver 200 bar (med mindre det er en 300 bar). Så det går
ret meget hurtigere med 0.4, men jeg har oplevet når jeg bruger den i
overfladen, at det siger 1,2,3 og så er du presset godt sammen, det er langt
lettere at styre feederen.

Da jeg skulle købe min første BCD syntes jeg også at det var smart med 0.4
og jeg ville gerne købe så godt som muligt, så jeg købte en Buddy Explorer
TD (det er de dyreste D ringe jeg har købt) I dag dykker jeg faktisk kun med
vinge både til enkeltflaske og til dobbelt sæt. Men emnet 0.4 l bliver
diskuteret flittigt i klubben.

Min holdning er at vel er den rar (psykologisk) men jeg er ikke sikker på at
det hvis man ser nøgteren på det, er så ubetinget en god ide.

Henrik

Fra : J.B. Martin

Dato : 05-11-03 15:15

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message news:<a5FNx2xoDHA.4028@gud.bends.dk>...
> [...]
> en makker.
>
> Den er ikke farlig og de mange skrækscenarier man høre er gerne meget

Og når der ikke er mere luft i flaskerne (af en eller anden årsag) -
hvordan hjælper feeder slangen så??

Fra : Ruth Kjær

Dato : 08-11-03 18:40

Jeg har udelukkende min 0,4 flaske med som sidste nødløsning, hvis jeg ikke
har mere luft i flasken.

Har nogen gange prøvet den af - så jeg er sikker på, at den virker - og det
er muligt fylde vesten op, så meget jeg nu ønsker.

De bedste hilsner

Ruth Kjær

Fra : Arnt Eirik

Dato : 08-11-03 19:33

"Ruth Kjær" <Ruth@dacor.dk> skrev i melding
> Jeg har udelukkende min 0,4 flaske med som sidste nødløsning, hvis jeg
ikke
> har mere luft i flasken.

Hvis du ikke har mere luft i flasken(e) dine, har du dummet deg ut.

Arnt

Fra : René Kofoed

Dato : 08-11-03 19:45

"Ruth Kjær" <Ruth@dacor.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har udelukkende min 0,4 flaske med som sidste nødløsning, hvis jeg
ikke
> har mere luft i flasken.

Hvis du udelukkende har den med i en tom for luft situation, burde du
revudere din dykning! At gå tom for luft, er en situation man kun kommer i
hvis man ikke tjekker sit manometer, eller ikke har planlagt sit dyk. Og så
er det man skal overveje om man overhovedet skal dykke. Og skulle dit
førstetrin svigte, så har du jo din makker, så i kan lave en kontrolleret
opstigning.

> Har nogen gange prøvet den af - så jeg er sikker på, at den virker - og
det
> er muligt fylde vesten op, så meget jeg nu ønsker.

Du burde hellere træne med din makker, i kontrolleret opstigning.

René Kofoed

Fra : Ruth Kjær

Dato : 09-11-03 07:51

Nu ligger du og Arnt vist ordene i munden på mig. De fleste her er erfarne
dykkere, så jeg forventede egentlig ikke, at jeg blev nødt til at pensle ud,
hvilke "tom for luft" situationer, jeg tænker på.

Selvom jeg ALTID dykker efter at have rigelig luft at gå op med, så opstår
der nogen gange situationer, hvor man kan gå tør for luft, right?

Jeg og alle andre har jo desværre hørt om tragiske ulykker.

Som skrevet er det sidste nødløsning, og jeg håber aldrig, at jeg vil få
brug for denne. Jeg ville da også til en hver tid søge hjælpe hos min
makker, hvis dette er muligt.

De bedste hilsner

Ruth

Fra : René Kofoed

Dato : 09-11-03 12:44

> Selvom jeg ALTID dykker efter at have rigelig luft at gå op med, så opstår
> der nogen gange situationer, hvor man kan gå tør for luft, right?

Definer venligst hvad det er for nogle situationer. Hvis man tjekker sit
manometer, og også har planlagt sit dyk sker det ikke.

> Jeg og alle andre har jo desværre hørt om tragiske ulykker.

Det er rigtigt, men de har jo temmeligt sikkeret glemt en, eller begge af de
overtående ting.
Vi har haft et par tom for luft situationer i klubben, og hver gang kan vi
nikke genkendene til overstående.

René Kofod

Fra : Ruth Kjær

Dato : 09-11-03 13:27

Hej René

Helt ærligt synes jeg ikke at denne diskusion fører til andet, end at du vil
agere skolelærer over for mig. Du læser hvad jeg skriver, som du vil, og det
er så op til dig.

Jeg er Rescue Diver med en del dyk på bagen - uden krisesituationer (7-9-13)
i bagagen - så jeg kender altså også til grundlæggende dykker- og
sikkerhedsviden.

Ja, du kan da løbe tør for luft, hvis du hænger fast og bruger for lang tid
til at få dig selv fri igen, du farer vild i et vrag, din flaske freeflower
og du mister resten af luften - fortsæt selv. Det er naturligvis
situationer, man gør alt for at undgå, men det kan og er gået galt for selv
den bedste!

I sådanne situationer er det rart at have en backup, så du i det mindste kan
fylde luft i vesten, og komme hurtigere/nemmere op.

Fra : Claus Larsen

Dato : 09-11-03 21:42

> [...]
> hvis man ikke tjekker sit manometer, eller ikke har planlagt sit dyk. Og

> er det man skal overveje om man overhovedet skal dykke.

Har du aldrig hørt om et manometer der har sat sig ?

Hilsen
Claus Larsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 09-11-03 23:25

Claus Larsen wrote:
> Har du aldrig hørt om et manometer der har sat sig ?

Nej egentligt ikke, men det kunne vel forekomme 1 ud af en millions gange..
du kunne også (hvis du dykker med dobbeltsæt) have fået lukket for
iso-manifolden og på den måde ikke have et overblik over hvor meget luft du
har tilbage. Derfor er det vigtigt at du altid er opmærksom på om dit
manometer bevæger sig, hvis ikke er der noget galt. Du skal træne dig op til
at vide hvor meget luft du har tilbage på din flaske uden at kigge på dit
manometer og så skal du verificere at det stemmer ens med hvad din måler
viser dig.

mvh
Jonas

Fra : Claus Larsen

Dato : 10-11-03 22:25

> Nej egentligt ikke, men det kunne vel forekomme 1 ud af en millions
gange..

Er det ikke nok ?
Læs for øvrigt confessions of a mortal diver 1
(En erfaren dykker der bliver snydt af sit manometer)

> [...]
> manometer og så skal du verificere at det stemmer ens med hvad din måler

Det kan der være noget om.
Jeg har dog heller ikke selv problemer med at overvåge mine instrumenter
eller fornemme mit forbrug.
Og bruger heller ikke selv 0.4 L flaske

Men det sker at der er dykkere der løber tør for luft. og det er også sket
at der er dykkere der der har brugt 0.4 L flasken til at komme i overfladen
ved en sådan sitiuation.
Det er også set at der er dykkere der springer i vandet uden at have åbnet
for deres flaske selv om det ikke må ske.
(Sidst set i Rødehavet i uge 44 hvor vores ''erfarne'' dykkerguide lavede
dette nummer.)

Med andre ord SHIT HAPPENS !

Og hvis folk har det bedre psygisk vel vidende at de har en ''nødraket'' ved
hånden. så opfylder den vel en væsentlig opgave i sig selv.

Hilsen Claus Larsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-11-03 22:44

Claus Larsen wrote:
> Men det sker at der er dykkere der løber tør for luft.

Jeg kender også folk som er løbet tør for luft, og har måttet smutte over og
sutte på sin makkers octopus. Men de har været uansvarlige og det er altid
de samme der løber tør for luft, så min helt klare mening er at det ikke
sker med mindre man enten opfører sig uansvarligt eller at udstyret fejler.

> og det er også
> sket at der er dykkere der der har brugt 0.4 L flasken til at komme i
> overfladen ved en sådan sitiuation.

Ok, den eneste gang jeg har hørt om at den er blevet brugt til noget
"fornuftigt" (altså ikke til at puste sin vest op med når man gør den rent)
var til at hæve et par døde dykkere ved kullen.

> Det er også set at der er dykkere der springer i vandet uden at have
> åbnet for deres flaske selv om det ikke må ske.

Det er korrekt. Så kan man selvfølgelig bare selv tænde for flasken igen,
eller man skulle have lavet et makkertjek inden.

> (Sidst set i Rødehavet i uge 44 hvor vores ''erfarne'' dykkerguide
> lavede dette nummer.)

Jep, det sker sikkert ofte når folk bliver lidt for erfarne, jeg lavede også
nogle kiksere i rødehavet hvor jeg fik taget alt mit udstyr på og gik hen
til min makker som påpegede at jeg ikke havde skruet automaten i flasken
endnu. Men vi lavede makkertjek før hvert dyk selv i rødehavet, så det var
intet problem.

> Med andre ord SHIT HAPPENS !

Jeg er uenig, jeg mener ikke der er noget der bare sker, som man ikke kan
håndtere hvis man har taget de fornødne forholdsregler uden at tage
katapulten.

> Og hvis folk har det bedre psygisk vel vidende at de har en
> ''nødraket'' ved hånden. så opfylder den vel en væsentlig opgave i
> sig selv.

Hvis den var et klistermærke, så ville jeg nok give dig ret, men den kan
faktisk udgøre en fare. Jeg har personligt set 2 flasker falde ud af vesten,
den ene efterladende et gabende hul, den anden var bare ikke skruet godt nok
fast? Og så er der den berømte historie om at flasken kan sprænge hul i
vesten, men lad nu den ligge.

Fra : Claus Larsen

Dato : 11-11-03 01:07

> [...]
> de samme der løber tør for luft, så min helt klare mening er at det ikke
> sker med mindre man enten opfører sig uansvarligt eller at udstyret

Enig men derfor har de vel ikke nødvendigvis nødig at blive på bunden for at
drukne

> [...]
rent)
> var til at hæve et par døde dykkere ved kullen.

Det er også sket for levende dykkere

> [...]
> endnu. Men vi lavede makkertjek før hvert dyk selv i rødehavet, så det var

Jo det var jo et problem for ham da han ikke sørgede for makkertjek

> Jeg er uenig, jeg mener ikke der er noget der bare sker, som man ikke kan
> håndtere hvis man har taget de fornødne forholdsregler uden at tage
> katapulten.

Ja det er jo altid naboen det går ud over

> [...]
nok
> fast? Og så er der den berømte historie om at flasken kan sprænge hul i

0,4 L flasken er jo ikke ensbetydende med at man ikke skal sørge for at ens
udstyr ikke er ordenligt vedligeholdt / samlet
ensige overflødiggører et ordenligt makkertjek.

Som konklution på emnet så mener jeg bare at hvis der er nogle der føler at
de er mere sikre med en 0,4 L fl.
så lad dem dog svømme i fred uden at de bliver udstillet som tåber

Hilsen
Claus Larsen

Fra : Anders Teilmann

Dato : 11-11-03 23:26

> [...]

> endnu. Men vi lavede makkertjek før hvert dyk selv i rødehavet, så det var

))) - DEN har jeg godt nok ikke set før!!! - så vidt jeg altså husker...!
Hæ hæ, kan levende forestille mig situationen! - Tak for aftenens motion af
smilebåndet...

Vi har vel alle kvajet os (og gør det stadig...) engang imellem!

mvh

Anders Teilmann

Fra : René Kofoed

Dato : 10-11-03 23:04

"Claus Larsen" <cpl@tdcadsl> skrev i en meddelelse

> Har du aldrig hørt om et manometer der har sat sig ?

Nej, i mit daglige arbejde har jeg med røgdykker apparater at gøre ca. 40
stk. som bliver brugt til kursister. Disse bliver håndteret meget hårdt, og
bliver brugt næsten hver dag, men trods det har jeg aldrig set et manometer
der ikke virker.

René kofoed

Fra : Claus Larsen

Dato : 11-11-03 01:11

> [...]
og
> bliver brugt næsten hver dag, men trods det har jeg aldrig set et

Ok men det sker !
har da heldigvis ikke selv oplevet det men kender folk som har
Og kan desuden igen henvise til

Fra : Ruth Kjær

Dato : 08-11-03 18:43

Jeg synes bare, at det er fjollet ikke at have den ekstra sikkerhed, når min
Buddy nu har rummet til den, og den slet ikke er til besvær.

De bedste hilsner

Ruth Kjær

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-11-03 13:17

> Jeg synes bare, at det er fjollet ikke at have den ekstra sikkerhed, når
min
> Buddy nu har rummet til den, og den slet ikke er til besvær.

Ja, ja bliv du ved med det hvis du mener du har brug for det, den gør jo
ikke skade.

--
Henrik Manley
m@nley.dk, http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-11-03 22:32

Claus Larsen skrev i Message-ID:
<3fb00215$0$95086$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>:

> Og hvis folk har det bedre psygisk vel vidende at de har en
> ''nødraket'' ved hånden. så opfylder den vel en væsentlig opgave i sig
> selv.

Jeg har tværtimod den modsatte holdning: hvis folk har behov for psykisk
støtte når de dykker, mener jeg nok at de (og deres makkere) har andre
ting at fokusere på end en 0,4L flaske!

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Claus Larsen

Dato : 11-11-03 00:41

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har tværtimod den modsatte holdning: hvis folk har behov for psykisk
> støtte når de dykker, mener jeg nok at de (og deres makkere) har andre

Jeg skrev ikke at de havde ''behov '' for psygisk støtte

Hilsen Claus Larsen

Fra : J.B. Martin

Dato : 05-11-03 14:59

De der tror at de på 30m kan bruge vestflasken som nødluft, burde gå
ud og købe sige en Spare-Air (set i Baywatch) - de fås i 0,24 og 0,44
L udgaver, og så er man fri for den store taskload som må være
forbundet med forsøg på at ånde fra sin vestflaske via vesten. Der
findes endda Spare-air til Nitrox!!

Personligt vil jeg fortrække at benytte en 4L med eget automat, eller
anden isoleret system som nødforsyning.

Der er 80L luft (v/overfladen) i 0,4'en og en erfaren, afslappet,
rolig dykker bruger vel omkring 15 l/min (også v/overfladen). Det
giver 5 1/3 minut ved overfladen, og på 30m har man så 1 1/3 minut.

Jeg vil påstå at hvis man er kommet så langt ude at man har brug for
vestflasken som nødforsyning, er man tæt på grænsen til panik, og det
vil ikke være urealistisk at antage at luftforbruget er på 3-4 gange
større end normalt.
Det giver mellem 15 og 30 sekunder på 30 meter – tvivlsomt tid nok til
at løse problemet, eller nå overfladen ved en hurtigt kontrolleret
opstigning (nej, jeg har ikke glemt at trykket falder på vejen op, og
dermed lidt øget tid til rådighed).
Og man skal hverken glemme at der må være et meget stort taskload ved
"vestånding", som pålægges dykkeren på et tidspunkt hvor han i
forvejen er meget stresset, eller glemme at ved udånding mistes det
opdriftsluft der skulle både få dykkeren i overfladen, og holde ham
flydende (sikkert i bevidstløs tilstand).

Øve gerne ånding med vestens 0,4 flaske, men sats ikke på den som
åndingsreserve, IMHO.
Forsøg evt. at se hvor langt du kan svømme på et enkelt indånding
eller to, med alt udstyret på i svømmehallen – det skulle give en ide
om man har den fornødne tid til at nå overfladen.

Endeligt et forslag: skylle vesten godt igennem med rent vand inden du
begynder at øve med "vestånding" – der er nok en del mikroskopisk liv
inde i vesten som man ikke ønsker at indånde.

Hilsen,

- J.B.

Fra : Claus Larsen

Dato : 05-11-03 17:14

"J.B. Martin" <noname21@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> begynder at øve med "vestånding" - der er nok en del mikroskopisk liv
> inde i vesten som man ikke ønsker at indånde.

Jeg kan på det kraftiste fraråde at Øve ånding gennem bcd med 0,4 L. flaske
da der er risiko for at få en slem lungebetændelse

Men hvis man føler sig mere sikker med en 0,4 L. flaske så brug den da
endeligt da det kun kan give et større psygisk overskud under dykning
hvilket jo er en god ting

Hilsen Claus

Fra : Søren Arnvig

Dato : 05-11-03 22:40

> "J.B. Martin" <noname21@iname.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan på det kraftiste fraråde at Øve ånding gennem bcd med 0,4 L.
flaske
> da der er risiko for at få en slem lungebetændelse

Man kan også foretage en rengøring af sin vest, f.eks. ved at
skylle den i en 5% rodalon opløsning, og dermed fjerne både
svampe og bakterier, som kan give anledning til en infektion.

Søren Arnvig