Basalt skærm-problem
Fra : Thomas

Dato : 14-04-01 12:24

Hej,
Hvordan sørger jeg for at mine form-størrelser er de samme på alle skærme?

Fra : Niels

Dato : 14-04-01 14:48

Just as I expected, Thomas came up with this:

>Hvordan sørger jeg for at mine form-størrelser er de samme på alle skærme?

Det kommer helt an på hvad du mener med "den samme"! Mener du at den
altid skal dække den samme procentdel af skærmens areal? Eller at
pixelstørrelsen skal være den samme?

Hvis du nu vil have at formen altid er halvdelen af skærmens bredde og
to tredjedele af skærmens højde tilføjer du i din Form.OnCreate event:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
begin
Width := Screen.width div 2;
Height := Screen.Height * 2 div 3;
end;

Niels
--
e-mail: nmartin at iname dot com
ICQ UIN: 50187323

Fra : Thomas Riedel, LogiH~

Dato : 16-04-01 14:40

prøv

scaleby(screen.width, width)
i FormCreate;

--
Thomas Riedel, LogiHouse
Thomas <thomas.heath@forum.dk> skrev i en

Fra : Thomas

Dato : 16-04-01 20:52

Undskyld hvis jeg ikke formulerede mig helt klart før. Jag har nogle forme
hvis posittion egenskab jag har sat til "poScenterScreen". Disse forme
indeholder nogle "children", bla. nogle "groupboxe" og nogle
"memo-komponenter". Når jeg afprøver mit program på andre computere passer
disse "childrens" ikke ind i formene, de er alt for store, derudover er
formene også for store hvis den anden computer køre med end mindre
opløsning. Mit problem er altså at få mine forme til at udtage samme
forholdsmæssige størrelse på alle computere, så de har den samme position og
det samme udseende på alle skærme.
Håber i kan hjælpe.
Tak!