|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | 12v lader Fra : Per
 | 
 Dato :  03-11-03 12:15
 | 
 |  | Hej alle,
 
 Jeg er ved at installere landstik og lader i båden, for ikke at skulle slæbe
 batteriet til tankstationen når det er fladt og for at kunne høre radio
 ombord.
 
 Jeg har set på laderer til bil batterier og på marine laderer.  Der er
 typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
 imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...
 
 PFT
 /Per
 
 
 
 
 |  |  | 
  Lars K. (03-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Lars K.
 | 
 Dato :  03-11-03 12:28
 | 
 |  | > Jeg er ved at installere landstik og lader i båden, for ikke at skulle
 slæbe
 > batteriet til tankstationen når det er fladt og for at kunne høre radio
 > ombord.
 >
 > Jeg har set på laderer til bil batterier og på marine laderer.  Der er
 > typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
 > imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...
 >
 Jeg har ikke helt styr på det, men jeg ved at en billig lader lader med fuld
 styrke hele tiden og derved kan man ikke lade på batteriet heletiden da man
 derved vil overlade det. En dyr laver skal selv styre om der skal lades
 elller ikke. En anden ting er at der lades med 14-15 V og det er ikke alt
 udstyr som kan holde til denne spænding og derfor er der nogle ladere som
 lader med 15 V men sender kun 12 V ud på forbrugssiden, men der lades.
 
 Hvis du skal bruge en gammel bilradio som radio og ikke skal bruge strøm til
 andet så kan du nemt nøjes med en billig lader, det kræver bare at du slev
 tænder for laderen når batteriet er ved at være fladt og selv slukker igen
 efter nogle timer.
 
 lars
 
 
 
 
 |  |  | 
  ole (03-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : ole
 | 
 Dato :  03-11-03 19:01
 | 
 |  | Batteriet skal lades med 14.4 Volt og dette er ikke betinget af
 switch-mode. En rigtig lader har et regulerings kredsløb som lader med
 max strøm indtil ca 13.8 Volt hvorefter ladestrømmen nedsættes.
 Switch-mode betyder kun lavere vægt og mere elektronik som kan gå i
 stykker, samt støj fra switch-kredsløbet i nogle tilfælde !
 Desuden skal laderen kunne vedligeholde dit batteri og ikke starte
 med opladning før spændingen er nået ned til et vist niveau.
 En autolader vil som oftest ikke være egnet til dette brug, så glem alt
 om billige ladere , medmindre du gerne vil skifte batterier ofte.
 
 Den Mon, 03 Nov 2003 12:28:18 +0100. skrev Lars K.:
 
 >> Jeg er ved at installere landstik og lader i båden, for ikke at skulle
 > slæbe
 >> batteriet til tankstationen når det er fladt og for at kunne høre radio
 >> ombord.
 >>
 >> Jeg har set på laderer til bil batterier og på marine laderer.  Der er
 >> typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
 >> imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...
 >>
 > Jeg har ikke helt styr på det, men jeg ved at en billig lader lader med fuld
 > styrke hele tiden og derved kan man ikke lade på batteriet heletiden da man
 > derved vil overlade det. En dyr laver skal selv styre om der skal lades
 > elller ikke. En anden ting er at der lades med 14-15 V og det er ikke alt
 > udstyr som kan holde til denne spænding og derfor er der nogle ladere som
 > lader med 15 V men sender kun 12 V ud på forbrugssiden, men der lades.
 >
 > Hvis du skal bruge en gammel bilradio som radio og ikke skal bruge strøm til
 > andet så kan du nemt nøjes med en billig lader, det kræver bare at du slev
 > tænder for laderen når batteriet er ved at være fladt og selv slukker igen
 > efter nogle timer.
 >
 > lars
 
 
 
 |  |  | 
   Claus Tersgov (04-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  04-11-03 03:03
 | 
 |  | 
 "ole" <ole@removeosp.dk> skrev i en meddelelse
 
 > Batteriet skal lades med 14.4 Volt og dette er ikke betinget af
 > switch-mode. En rigtig lader har et regulerings kredsløb som lader med
 
 Hvis du har en lader med en almindelig trafo, der er baseret på en primær og
 sekundær spænding, så vil din sekundære spænding da også falde, hvis din
 primære spænding falder.
 
 Det er ikke usædvanligt, at en lang, overbelastet bro, kun har 180v på de
 sidste pladser. Når du så mangler 50 volt i primær spænding, så kommer du
 heller ikke op på din fulde sekundære spænding, som jo burde være 14,4 v - og
 får dermed ikke ladet.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
  EA 2730 (03-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : EA 2730
 | 
 Dato :  03-11-03 12:40
 | 
 |  | 
 Per <per(slettes)bend(ogsådette)sen@hotmail.com>
 
 Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
 > imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...
 
 Nej!
 Det er fordi, at der er tale om typisk to forskellige ladere.
 En "bil-lader" er en alm. transformator med ensretterdiode. (den
 billige)
 Den dyre udgave, er en elektronisk lader, som ikke nødvendigvis er
 bedre.
 Men du kan altid bruge af dit batteri, medens du lader uanset hvilken
 lader du bruger.
 
 --
 Med sejlerhilsen
 Ejvind Andersen
 Fjern "xx"
 
 
 
 
 |  |  | 
  John (03-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : John
 | 
 Dato :  03-11-03 12:44
 | 
 |  | Hej.
 
 Du kan sagtens bruge en autolader,
 de fås jo også som intelligente ladere.
 Problemet med en autolader kontra
 en marinelader er, at marineladeren
 er lavet til det noget hårdere miljø,
 der er i et skib. Salt i luften megen fugt osv.
 
 Den bedste lader er forsynet med en
 switchmode power supply, så er det ligegyldigt
 om der er 180 volt eller 240 volt på den bro
 du nu tager din strøm fra.
 På en almindelig lader er der normalt bare en
 transformator monteret d.v.s. at hvis spændingen
 på broen er lav eks. 200 volt, hvilket ikke er
 usædvanligt, så vil den spænding du lader med
 også være for lav. Dette betyder så at dit batteri
 ikke bliver lader op til den rette spænding og
 overlangs vil det miste en del af sin ydelse.
 
 John.
 
 "Per" <per(slettes)bend(ogsådette)sen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
 news:3fa638c1$1@news.microsoft.com...
 > Hej alle,
 >
 > Jeg er ved at installere landstik og lader i båden, for ikke at skulle
 slæbe
 > batteriet til tankstationen når det er fladt og for at kunne høre radio
 > ombord.
 >
 > Jeg har set på laderer til bil batterier og på marine laderer.  Der er
 > typisk meget stor prisforskel. Skyldes det at jeg ikke kan bruge batteriet
 > imens det lader, hvis det er en billader? ...eller...
 >
 > PFT
 > /Per
 >
 >
 
 
 
 
 |  |  | 
  Claus Tersgov (03-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Claus Tersgov
 | 
 Dato :  03-11-03 14:09
 | 
 |  | 
 "John" <john@lydom.dk> skrev i en meddelelse news:3fa63f84$0$29359
 
 > Du kan sagtens bruge en autolader,
 > de fås jo også som intelligente ladere.
 > Problemet med en autolader kontra
 > en marinelader er, at marineladeren
 > er lavet til det noget hårdere miljø,
 > der er i et skib. Salt i luften megen fugt osv.
 
 Det er ikke helt rigtigt...
 
 Der er ikke ret mange autoladere, der er intelligente, og slet ikke med samme
 princip som en marine lader. Årsagen er simpel, en autolader er ikke designet
 til at være tilsluttet konstant, og har heller ingen programmer for skånsom
 vedligeholdesesladning.
 
 En ordentlig marinelader er,  udover, at den naturligvis er baseret på
 switchmode princippet, også udstyret med en avanceret microprocessor, så den
 har flere programmer at lade efter. Kun på den måde skånes batteriet, når det
 lades ofte.
 
 Du kan ikke sættes lighedstegn mellem intelligent og elektronisk, der er stor
 forskel.
 
 Claus
 
 
 
 
 |  |  | 
   Ole (05-11-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ole
 | 
 Dato :  05-11-03 19:21
 | 
 |  | 
 
            Hvis der er nogle der er intereserede så kan man få en 2,7 Amp Inteligen
 lader til 350 DKK
 Da det er en Switch mode lader, lader den med 14.4 volt selv om der kun er
 180 V på broen
 Har selv købt en og ja den er med Dansk stik
http://www.technobots.co.uk/en-gb/dept_323.html#item_1652 Ole
 "Claus Tersgov" <xxtc342@hotmail.com> wrote in message
 news:bo5jvl$1hqv$1@news.cybercity.dk...
 >
 > "John" <john@lydom.dk> skrev i en meddelelse news:3fa63f84$0$29359
 >
 > > Du kan sagtens bruge en autolader,
 > > de fås jo også som intelligente ladere.
 > > Problemet med en autolader kontra
 > > en marinelader er, at marineladeren
 > > er lavet til det noget hårdere miljø,
 > > der er i et skib. Salt i luften megen fugt osv.
 >
 > Det er ikke helt rigtigt...
 >
 > Der er ikke ret mange autoladere, der er intelligente, og slet ikke med
 samme
 > princip som en marine lader. Årsagen er simpel, en autolader er ikke
 designet
 > til at være tilsluttet konstant, og har heller ingen programmer for
 skånsom
 > vedligeholdesesladning.
 >
 > En ordentlig marinelader er,  udover, at den naturligvis er baseret på
 > switchmode princippet, også udstyret med en avanceret microprocessor, så
 den
 > har flere programmer at lade efter. Kun på den måde skånes batteriet, når
 det
 > lades ofte.
 >
 > Du kan ikke sættes lighedstegn mellem intelligent og elektronisk, der er
 stor
 > forskel.
 >
 > Claus
 >
 >
            
             |  |  | 
 |  |