Brændeovnsvarme
Fra : pusmand

Dato : 03-11-03 10:46

Jeg har en helt ny Scan-ovn i mit sommerhus. Virker perfekt. Men hvordan kan
jeg få al den varme, der er ved loftet, ned mod gulvet? Der er 9 graders
forskel på temp ved loft og ved gulv.

Fra : Morten

Dato : 03-11-03 10:57

> [...]
kan
> jeg få al den varme, der er ved loftet, ned mod gulvet? Der er 9 graders

Købe en blæser til loftet hos den lokale isenkræmmer?
Den blæser i alt fald luften i loftet ned. Umiddelbart vil jeg tro den bare
skal køre på laveste omdrejninger - evt. via en lysdæmper (afhængig af
blæsermodel og hvad den har indbygget af regulering), da den blot skal
fordele varmen og ikke skabe en kølende vind - men det kan den jo så
passende gøre om sommeren ;)

Mvh
Morten

Fra : jko

Dato : 03-11-03 10:53

"pusmand" skrev d. 03-11-03 10:46 dette indlæg :
> [...]
hvordan kan
> jeg få al den varme, der er ved loftet, ned mod gulvet? Der er 9

Vi har også brændeovn i sommerhuset med loft til kip - der har vi
monteret en stor "vifte" som virkelig kan blæse varmen nedad og samtidig
fordeler den varmen i hele huset !
Ikke specielt kønt men særdeles effektivt !!!
mvh
jko

http://www.kandu.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 03-11-03 10:59

"pusmand" <pusmand@ofir.dk> wrote in message
> [...]
kan
> jeg få al den varme, der er ved loftet, ned mod gulvet? Der er 9 graders

Køb en loftsventilator.

mvh
Preben

Fra : pusmand

Dato : 03-11-03 11:09

Jeg synes bare, at en loftsventilator vil fylde alt for meget i rummet, når
der blot er alm loftshøjde........
Havde håbet på en "mindre" løsning, der heller ikke må larme for meget.

Fra : Morten

Dato : 03-11-03 11:30

> Jeg synes bare, at en loftsventilator vil fylde alt for meget i rummet,
når
> der blot er alm loftshøjde........
> Havde håbet på en "mindre" løsning, der heller ikke må larme for meget.

Kan selvfølgelig godt se problemet med frihøjden, men en loftventilator
plejer heller ikke at larme med mindre de kører på fuld drøm (og da kun
ganske lidt). Det forholder sig nemlig som med blæsere alle andre steder. Jo
større de er jo mere luft kan de flytte ved lavere omdrejninger - og det er
omdrejningerne der larmer - nogensinde tænkt over hvorfor en typisk PC
larmer så meget?

Mvh
Morten

Fra : Henk Rasmussen

Dato : 03-11-03 17:12

"Morten" <tilt_u_FJERNtekstenher@HOTMAIL.com> wrote in message
> [...]
er
> omdrejningerne der larmer - nogensinde tænkt over hvorfor en typisk PC

Det er rigtigt og hvis du køber en model der kan køre begge veje og sætter
den til at blæse opad i stedet så opnår du en ligeså god varmefordeling og
undgår den irriterende træk............

Mvh.
Henk

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 03-11-03 12:17

pusmand wrote:
> Jeg har en helt ny Scan-ovn i mit sommerhus. Virker perfekt. Men
> hvordan kan jeg få al den varme, der er ved loftet, ned mod gulvet?
> Der er 9 graders forskel på temp ved loft og ved gulv.

Der vil altid være varmere ved loftet end ved gulvet. Varm luft stiger
opad. Hvis brændeovnen er placeret rigtigt, dvs. modsat vinduerne, burde
det ikke være nødvendigt med kunstig ventilation. Den burde opstå helt
naturligt. Den varme luft stiger op ved ovnen, fordeler sig under
loftet, falder ned langs de kolde vinduer og returnerer langs gulvet.
Det kan somme tider hjælpe at åbne et vindue modsat ovnen for at få gang
i processen.

Ved mekanisk flytning af luften gælder det at små blæsere kører hurtigt
og larmer. Lydløse blæsere er langsomtkørende og store. Sådan er det
bare.

Du kunne evt. anskaffe en elektrisk ventilator på gulvstativ. Den kunne
cirkulere luften om vinteren, og skabe en kølig brise om sommeren :)
OBH havde nogle til 800-900 kr.

mødes med en gunstig lejlighed....

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 03-11-03 17:30

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse
<snip>

> Du kunne evt. anskaffe en elektrisk ventilator på gulvstativ. Den kunne
> cirkulere luften om vinteren, og skabe en kølig brise om sommeren :)
> OBH havde nogle til 800-900 kr.

Ja, og BILKA har haft dem til 149,- (for 50,- ekstra kan man få dem med
trådløs fjernbetjening)

Thomas Nørgaard
www.countryfan.dk
_____________________________________
This mail was scanned by Norton Antivirus

Fra : pusmand

Dato : 04-11-03 10:52

> Ja, og BILKA har haft dem til 149,- (for 50,- ekstra kan man få dem med
> trådløs fjernbetjening)
>
> --
> Mvh
> Thomas Nørgaard

Tak for svaret - måske du kan fortælle lidt mere om, hva det er for en
model, du omtaler, at Bilka har haft??

Jeg har været inde at søge hos OBH, men der kan jeg ikke finde en
gulvventilator...............