Sådan byggede de MC i 30'ernes tyskland ..~
Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-03 00:47

.... og sådan kopierede Russerne dem ...

http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/

Bemærk fx. hvad der kan slippe igennem en kommunistisk
kvaliteskontrol:
http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/PICT1094.JPG

Og bemærk det meget voldsomme sår i krumtappen:
http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/PICT1079.JPG

Bemærk også alle de nye pakninger

Til dem der undrer sig over at nogle vil samle en motor samt et
bagtøj der ser så slidt ud, kan jeg sige at jeg har ingen
forhåbninger om at hhv. cylindre+stempler eller bagtøjet vil holde
ret længe i den tilstand... og at begge dele er ret nemt at
udskifte.

Bemærk iøvrigt de nye smukke udstødningsrør, der dog endnu ikke har
fået en gang ovnlak

Og dem der griner af den forhåbningsfulde Russer-Pilot får tæsk

// Hans, Dnepr K750 '56, NÆSTEN færdig
--
Fantastiske pandekager: http://www.ph33r.dk/pancakes.shtml
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 03-11-03 02:07

Hans Joergensen wrote:

> Og dem der griner af den forhåbningsfulde Russer-Pilot får tæsk

Bare tro på det, Hans! Vi glæder os til at se den på Langelinie til
foråret... Så gir jeg en russer-vaffel - eller noget

--
Tony

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-03 07:50

Tony Lorentzen wrote:
> Bare tro på det, Hans! Vi glæder os til at se den på Langelinie til
> foråret... Så gir jeg en russer-vaffel - eller noget

Jeg tror skam fuldt ud på projektet ..

Jeg tror også fuldt ud på at den nok skal give masser af problemer
det første års tid

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Richard

Dato : 03-11-03 17:16

Hans Joergensen wrote:
> Bemærk fx. hvad der kan slippe igennem en kommunistisk
> kvaliteskontrol:

Nu var kvalitetskontrol en by i Alabama for kommunisterne i sin tid - du
ved vel godt, hvad logoet for deres nationale GOST-norm stod for?

GOST modsvarer BS, DS, DIN m.fl. vestlige normorganer, og GOST-logoet
lignede en 5-takket stjerne - eller med god vilje en person der strakte
armene ud og sagde: "Sorry, but we can't do better!"

Interessant nok ligner GOST-stjernen MT Højgaards logo, der ellers
påstås at være et plagiat af det franske Bouygues Telecom's.

Hm, Hitler huggede også sit partisymbol i den (vistnok) indiske mytologi
og kom gruelig galt afsted med at vende det den forkerte vej

Nå, men din mc's mekanik er vel lige så stærk som USSR's jetmotorer i
sin tid - de var berømt for at have så store spillerum, at man kunne
skovle grus gennem uden at jetmotoren stoppede

Og materialernes spec/kvalitet skal du iøvrigt heller ikke tage for
givet. Et finsk metalskrotfirma indkøbte for et par år siden et større
parti skrottede jetmotorer, der iflg. specifikationen skulle indeholde
så og så mange kg titanium. De modtog motorerne intakt, men der var ikke
5 gram titanium i dem - det var i produktionen blevet erstattet af et
andet billigere og forhåndenværende materiale.

Så jeg synes det er helt fint, at du blot renser delene, skruer motoren
pænt sammen igen, hælder olie på og ser hvordan den kører. Det er helt i
tråd med den filosofi, cyklen er designet ud fra

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-03 19:23

Richard wrote:
> Nå, men din mc's mekanik er vel lige så stærk som USSR's jetmotorer i
> sin tid - de var berømt for at have så store spillerum, at man kunne
> skovle grus gennem uden at jetmotoren stoppede

jeg har hørt historier om deres jetmotorer, da jeg for en uges tid
siden var til ølsmagning og kom til at sidde lige over for en der
havde fløjet som navigatør i blandtandet Rusland for nogle år
siden...

> [...]
> 5 gram titanium i dem - det var i produktionen blevet erstattet af et
> andet billigere og forhåndenværende materiale.

Jeg har _ALDRIG_ i mit liv set støbekvalitet der var så elendig som
det er på denne maskine.. det er ganske simpelt fantastisk ringe :)

> Så jeg synes det er helt fint, at du blot renser delene, skruer motoren
> pænt sammen igen, hælder olie på og ser hvordan den kører. Det er helt i
> tråd med den filosofi, cyklen er designet ud fra

Jah ..

Og så er det jo værd at nævne at man faktisk kan skifte begge
cylindre+stempler på under en time, og det vil nok ikke tage mere
end 1 time at skifte indholdet i bagtøjet..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Richard

Dato : 03-11-03 19:43

Hans Joergensen wrote:

> Jeg har _ALDRIG_ i mit liv set støbekvalitet der var så elendig som
> det er på denne maskine.. det er ganske simpelt fantastisk ringe :)

Nå ja, men når støberiet løber tør for støbesand; så tager man da bare
en skovfuld grus eller jord udenfor - dybest set var/er mentaliteten
for at overleve i kommunismen den samme som i kapitalismen: "Survival of
the fiffig'est"

Fra : Hekto

Dato : 04-11-03 00:34

In article <bo5v1m$4hs$1@sunsite.dk>, Richard says...
> Hm, Hitler huggede også sit partisymbol i den (vistnok) indiske mytologi
> og kom gruelig galt afsted med at vende det den forkerte vej

Svastika (hagekorset) stammer helt tilbage fra den gamle mytologi og
var egentlig et sol-symbol. Ser man efter (jeg ved ikke om det er der
endnu) på bl.a. Carlsbergs portere, så er der ahgekors på, da det var
varemærke for Gl. Carlsberg, dog med en lille stjerne i firkanterne.
Helt op i 60'erne var det varemærke for Krystal Is, der var ejet af
Carlsberg.
Hagekorsene kan stadig ses på elefanterne i Elefantporten.
Kør selv ind og se efter, når det bliver MC-vejr igen, til foråret.
;0)
--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto
semi-rockets ... no thanks!

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-11-03 12:26

Hekto wrote:

> Hagekorsene kan stadig ses på elefanterne i Elefantporten.
> Kør selv ind og se efter, når det bliver MC-vejr igen, til foråret.
> ;0)

Og at det netop er et par elefanter er ikke tilfældigt. Det påstås at det er
et symbol på at dem der dypper snablen er dem der holder Carlsberg oppe.

Ib Jakobsen

Fra : Hekto

Dato : 04-11-03 12:43

In article <3FA78CCF.A7770C53@post.tele.dk>, senator@post.tele.dk
says...
> Og at det netop er et par elefanter er ikke tilfældigt. Det påstås at det er
> et symbol på at dem der dypper snablen er dem der holder Carlsberg oppe.

Naaaah!!! Ka' det nu være rigtigt? Har de ikke hele tiden fortalt os
at vi skal nyde og ikke bælle?

Iøvrigt voldte etiketter med kun to elefanter problemer i østen, fordi
det var et forvarsel om ulykke eller sådan noget. Derfor kan man
faktisk på de etiketter hvor de optræder, se en 3. elefant!

--
/Hekto

Ducati 600SL Pantah - Suzuki LS650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verrein'

Fra : Richard

Dato : 04-11-03 20:02

Hekto wrote:

> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
> semi-rockets ... no thanks!

Ja det har vi jo talt om før, men denne anglo-japanske skønhed kommer
vel ikke ind under den definition:

<cgi.ebay.it/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2440442080&category=9951>

Synd der er så langt hjem fra Rom på denne årstid, ikke

Fra : Armand

Dato : 03-11-03 18:58

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> skrev i en

> Bemærk fx. hvad der kan slippe igennem en kommunistisk
> kvaliteskontrol:
> http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/PICT1094.JPG

Årrh hva' :-/
Hovederne er da så brede at der ér taget højde for'ed!

> Og bemærk det meget voldsomme sår i krumtappen:
> http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/PICT1079.JPG

Se nu lyst på'ed, og tag det manglende materiale som et kvalitetstegn:
krumtappen er tilsyneladende smedet, sådan som det sig hører og bør, og ikke
støbt som ægte snot replica'er(*) vil være!!

(*):
Argentina, eller Brazilien lavede på et tidspunkt en R100RS-kopi hvis
væsentligste konstruktionsfejl var at man kun magtede at støbe krumpeteren!

--
Armand.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 03-11-03 21:40

Armand wrote:
> Se nu lyst på'ed, og tag det manglende materiale som et kvalitetstegn:
> krumtappen er tilsyneladende smedet, sådan som det sig hører og bør, og ikke
> støbt som ægte snot replica'er(*) vil være!!

Bemærk mængden af smileys jeg altid bruger når jeg skriver om min
russer

En del af det seje ved den maskine er at de bare har været så lige
glade og at noget der er så elendigt bygget rent faktisk kan
virke ...

Det bli'r så herligt når der kommer liv i den...

// Hans, der faktisk har nok dele nu til at den burde kunne starte
// når den bliver samlet færdig
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Martin Sørensen

Dato : 03-11-03 23:46

> ... og sådan kopierede Russerne dem ...
> http://gallery.nathue.dk/2003-11-02/
> Og dem der griner af den forhåbningsfulde Russer-Pilot får tæsk

Jeg er glad for at det ikke er mig, der har sådan et lokum til at stå og
fylde.
... uden at sammenligne med den fine kvalitet fra Ifö, Gustavsberg m.fl..

Ok, det kan da godt at folk viser respekt og viger fra vejen foran dig når
først den Dnepr med sidevogn er kommet op i hastighed. Så stopper den ikke
for alle og enhver.

--
signing off.. Martin Sørensen