Mulighed for statisk forgrund?
Fra : Trine Banke Brennech~

Dato : 02-11-03 17:57

Hej gruppe

Jeg har lavet en side, http://www.thomas.brenneche.dk/handyhunks.php
hvor jeg i bunden gerne vil have "græsset" til at blive stående statisk på
samme sted hele tiden - og helt ned til bunden. Jeg har indtil nu kunnet
finde 2 løsninger på det, men ingen af dem gode nok:

Løsning 1: Den jeg har anvendt på sitet, ved at have en div med
overflow:scroll bagved græsset. Denne løsning er ikke særlig pæn pga. den
ekstra scrollbar, og desuden kunne diverse testbrugere ikke finde ud af at
der var mere end een scrollbar...

Løsning 2: Som menuen på
http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/staticmenu3.htm, men dette er
heller ikke særlig smart, da græsset ved scroll vil "hoppe" for at følge med
siden..

Jeg vil altså gerne have, at græsset kan blive i samme position uden ektra
scrollbars og uden at den hopper ved scroll - og frames er selvfølgelig helt
udelukket! Kan det lade sig gøre?

På forhånd ca. 1 million-millard gange tak!

Med venlig hilsen
Trine Banke Brenneche

--
Jeg søger job som webdesigner/webudvikler, se http://www.brenneche.dk/

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 02-11-03 18:28

"Trine Banke Brenneche" <nyhed@brenneche.dk> skrev :

>Jeg vil altså gerne have, at græsset kan blive i samme position uden ektra
>scrollbars og uden at den hopper ved scroll - og frames er selvfølgelig helt
>udelukket! Kan det lade sig gøre?

position: fixed i css

Virker ikke i IE, men gør i andre browsere.

Der findes div. hacks, som kan få det til at virke i IE, de
fleste har dog den fejl, at de hopper.

http://www.google.dk/search?q=position%3A+fixed giver flere
forslag, hvoraf nogle ikke hopper.
--
Knud

Fra : Lobais

Dato : 02-11-03 19:36

Trine Banke Brenneche wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> http://www.dynamicdrive.com/dynamicindex1/staticmenu3.htm, men dette er
> heller ikke særlig smart, da græsset ved scroll vil "hoppe" for at følge
Jeg kan også kun se to løsninger:
1) lav det som et baggrunds billede med background-position:fixed;
2) lav det som et billede med position:fixed;
jeg ville foretrække den første, da billedet så kommer til at stå bag
teksten. Så er det også den enste, der virker i IE.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Trine Banke Brennech~

Dato : 02-11-03 19:52

"Lobais" <1@3.be> skrev i en meddelelse news:bo3ir2$bc4$1@sunsite.dk...
> [...]

[snip]
> [...]
> jeg ville foretrække den første, da billedet så kommer til at stå bag
> teksten. Så er det også den enste, der virker i IE.

Ja, jeg kender godt løsning 1, men jeg ville meget gerne have teksten til at
scrolle bag ved billedet, da det giver en sjovere effekt (og siden skulle
gerne virke lidt sjov..). Derudover ser det efter min mening sjældent smart
ud med tekst henover et billede. Jeg må måske sande, at der ikke rigtigt er
nogen smart løsning til problemet (med mindre man vil udelukke 90-95% af
sine (IE-)brugere...?

Mvh Trine Banke Brenneche

Fra : Lobais

Dato : 02-11-03 20:22

> Jeg må måske sande, at der ikke rigtigt er
> nogen smart løsning til problemet (med mindre man vil udelukke 90-95% af
> sine (IE-)brugere...?
Man udelukker dem jo ikke, de vil bare se grasset i bunden af siden og ikke i
bunden af skærmen.

Fra : Trine Banke Brennech~

Dato : 02-11-03 22:44

"Lobais" <1@3.be> skrev i en meddelelse news:bo3lh4$j56$1@sunsite.dk...
> Man udelukker dem jo ikke, de vil bare se grasset i bunden af siden og
ikke i
> bunden af skærmen.

Korrekt

Men man udelukker dem fra det design, man gerne ville have haft, og så er
spørgsmålet om det er det værd at lave designet om for de få der ikke bruger
IE.

Mvh Trine Banke Brenneche

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 22:58

Trine Banke Brenneche skrev:

>Men man udelukker dem fra det design, man gerne ville have haft, og så er
>spørgsmålet om det er det værd at lave designet om for de få der ikke bruger
>IE.

Jamen, var problemet ikke at det slet ikke virkede i nogen
browser? Så er det da en forbedring at lave det så det virker i
de standardtro browsere.

Det vil forhåbentlig også anspore de andre browserfirmaer til at
respektere standarden ...

.... in my wet dreams ...

--
Bertel

Fra : Lobais

Dato : 03-11-03 07:23

> [...]
> spørgsmålet om det er det værd at lave designet om for de få der ikke bruger
Tja, er det ikke bedre at nogen ser det, end at ingen ser det?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-11-03 09:03

"Trine Banke Brenneche" <nyhed@brenneche.dk> wrote

> Jeg må måske sande, at der ikke rigtigt er nogen smart løsning til
> problemet (med mindre man vil udelukke 90-95% af sine (IE-)
> brugere...?

Kunne du ikke bruge nogen af de mange hacks til at få position: fixed
til at virke i IE?