hid
Fra : René Kofoed

Dato : 02-11-03 16:59

HID lygter kan nu købes i mange størrelser 10w, 18w, 30w, 66w.

Jeg kunne godt tænke mig at høre for, og imod de forskellige størrelser.

René Kofoed

Fra : Jens Olsen

Dato : 02-11-03 23:13

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:<dR9pb.23665$jf4.1184457@news000.worldonline.dk>...
> HID lygter kan nu købes i mange størrelser 10w, 18w, 30w, 66w.
>
> Jeg kunne godt tænke mig at høre for, og imod de forskellige størrelser.

Kan man få for meget lys! Jeg har en 35w HID og har aldrig oplevet at
det var for meget. Eneste ulempe ved flere watt er vel
batteriforbruget. Tænkt at have en 66w HID. Uha, den ville gøre sig
godt på 45 m i Østersøen.

Jens Olsen
Københavns Dykker Club, kbhdyk.dk
Malmö Sportsdykker Klub, msdk.se

Fra : René Kofoed

Dato : 02-11-03 23:40

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message

> Kan man få for meget lys! Jeg har en 35w HID og har aldrig oplevet at
> det var for meget. Eneste ulempe ved flere watt er vel
> batteriforbruget.

Hvad er det for en, og kan du bruge den med Goodman handel?

René Kofoed

Fra : Jens Olsen

Dato : 05-11-03 13:15

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> wrote in message news:<wIfpb.24150$jf4.1216937@news000.worldonline.dk>...

> Hvad er det for en, og kan du bruge den med Goodman handel?

Det er en Treble Light D1c. Dvs. ikke seperat canister og lygthoved,
men batteri og pærer samlet i et ca. 220x85 mm rør (vægt 1900/500 g).
Vist nok ret billig (for en HID lygte altså).

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-11-03 00:00

"Jens Olsen" <jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
> det var for meget. Eneste ulempe ved flere watt er vel
> batteriforbruget. Tænkt at have en 66w HID. Uha, den ville gøre sig
> godt på 45 m i Østersøen.
>
> Jens Olsen

Har haft en makker der havde en 66 w hid. I almindelig sigt virkede
lysmængden imod ham, pga egenblænding. Hovedet var latterligt stort og
gjorde hans handlefrihed med hænderne temligt begrænset. Min konklusion (og
hans til sidst) spild af penge og bør kun købes hvis man er mere til
specifikationer end til dykning.

Jeg bruger selv 10w hid og er rigtigt godt tilfreds. Lysmængden er fint
balanceret, så du får lys på det som du vil se, men ikke gør dig totalt
natteblind i flere minutter hvis du gerne vil have et større overblik på
naturlig lys og derfor skærmer lyset af.
Lygtehovedet er utroligt dejligt at arbejde med, DiveRite, (ny type) Halcyon
og Green Force er alle i lilleput klassen og solidt lavet.

18w giver naturligvis mere lys, men er typisk også et længere lygtehoved,
uden at gå over i alt for stor og uhåndterlig lygtehoved diameter. I en
direkte opstilling mellem en 10 og 18w er det dog ikke revolutionerende
meget mere lys der kommer fra en 18w hid, men forskellen er der.

Har prøvet 30w hid et par gange og må give ret i at der er virkligt blus på
lampen. Problemet med natteblindhed bliver større, men hvis man er ligeglad
med alt hvad der ligger udenfor lyskeglen så er det vel vejen at gå. Er
naturligvis glad for strøm.

Jeg er lige kommet hjem fra M403 i fantastiske ½-1 meter sigt og var glad
for at jeg ikke havde medbragt kraftigere lys end 10w hid. Hvor er dansk
dykning dog dejligt.

JZC

Fra : Ole Sørensen

Dato : 03-11-03 15:50

hvor dyrt er sådan noget som du leger med, det er vel ikke små penge vi
taler om her .

hvor maget kan man lave selv hvis man vil lave en lampe med HID?

Fra : Johnny Christensen

Dato : 03-11-03 17:22

"Ole Sørensen" <spam@ads.dik> wrote in message
> [...]
> taler om her .
>
> hvor maget kan man lave selv hvis man vil lave en lampe med HID?

Jeg har kun benyttet kommercielt fremstillet lygter. Ud fra forudsætningerne
at jeg reelt har 2 x fuldtidsarbejde så valgte jeg at prioritere den
færdigpakkede løsning.
Halcyon, DiveRite og Green Force 10w hid (lilleput hoveder) ligger 5600-7000
Halcyon 18w hid omkring 10-12.000
Green Force 30w hid (upraktisk hoved) omkring 8.000
FaMi 66w hid (monster upraktisk hoved) omkring 12-13.000

Jeg kender ikke prisen på selvbyg, men regn med at det ikke er helt billigt
at ødelægge for mange hid enheder i forsøget på at skabe den perfekte lygte.

JZC

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 03-11-03 23:15

Johnny Christensen skrev i Message-ID: <bo4287$9cs$1@sunsite.dk>:

> [...]

> direkte opstilling mellem en 10 og 18w er det dog ikke revolutionerende
> meget mere lys der kommer fra en 18w hid, men forskellen er der.

Jeg mener der er forskel.

Især i mellem-god sigt. I mine øjne er 10 W god til huledykning i rigtig
god sigt (og måske vragdykning i DK - men der har jeg aldrig set en der
dykker med sådan en sag, så her er jeg inhabil), men til kommunikation
synes jeg den mangler noget i dårligere sigt: der er ganske enkelt ikke
power nok til at tydeligt at markere sig for makkeren (IMO).

Dernæst oplever jeg overhovedet (!) ikke størrelsen af 18 W HIDen i
test-tube designet som et problem. Bliver hovedet større end det, tror
jeg det begynder at blive lidt små-træls.

> [...]
> med alt hvad der ligger udenfor lyskeglen så er det vel vejen at gå. Er

Man skal også være opmærksom på at de forskellige HID-"styrker" ikke har
samme farvetemperatur - eks er 30 & 50 W HID mere "gul" end eks 18 W
HID.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Arnt Eirik

Dato : 04-11-03 16:35

"Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding
> [...]
> Man skal også være opmærksom på at de forskellige HID-"styrker" ikke har
> samme farvetemperatur - eks er 30 & 50 W HID mere "gul" end eks 18 W

Har en 18w HID høyere fargetemp enn den 35wHID'n
vi hadde på besøk med 6000kelvin?

Arnt

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 04-11-03 19:47

Arnt Eirik skrev i Message-ID:
<bo8gug$1bcffn$1@ID-195470.news.uni-berlin.de>:

> "Peter Fjelsten" <nospam@adr.dk> skrev i melding

> Har en 18w HID høyere fargetemp enn den 35wHID'n
> vi hadde på besøk med 6000kelvin?

(leder efter papirer)

Jeg mener det, ja (ikke ret meget), men jeg har ikke lige kunne finde
noget dokumentation.

Ja, jeg kunne ikke engang finde HID-pærer på Welch-Allyns websted. Jeg
er nok træt.