Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitale billeder på cd-rom
Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 02-11-03 11:28

Nu er min harddisk ved at få åndenød af alle mine digitale billeder. Den
løsning der ligger lige til højrebenet er naturligvis at lægge
billederne over cd-rom (hmm... hvad hedder cd-rom egentlig i flertal?).

Jeg har dog et par uafklarede spørgsmål jeg gerne vil have svar på,
inden jeg går i gang med arkivering på cd-rom i stor stil:
1. Hvor længe kan jeg regne med at sådan en cd-rom kan holde
2. Hvordan opbevarer jeg bedst cd-rom - i jubel cases eller i cd-lommer?
3. Jeg bruger Fotostation, men findes der bedre systemer til at holde
styr på offline arkiver?

Ole Gyldenløve

Fra : Morten Bested

Dato : 02-11-03 11:41

Har du overvejet at bruge DVD i stedet for CD-R? så kan du jo have 4,7 gb på
hver disk, i stedet for 650mb.

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 02-11-03 11:52

> Har du overvejet at bruge DVD i stedet for CD-R? så kan du jo have 4,7
gb på
> hver disk, i stedet for 650mb.

God idé - det vil jeg da lige overveje. Men mine oprindelige spørgsmål
gælder også DVD.
/ole

Fra : Thomas Jensen

Dato : 02-11-03 18:08

Hej!

Ikke længe, omkring et par år, se
http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15014

Jewel cases er vel de bedste, da selve skiven ikke rører noget i kassen. Ved
brug af lommer kan det ikke helt undgås at der kommer små ridser i skiverne
hvis de tages frem engang imellem.

..Thomas

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 11:49

"Ole Gyldenløve" <ole@*fjern*gyldenlove.dk> wrote

> Nu er min harddisk ved at få åndenød af alle mine digitale
> billeder. Den løsning der ligger lige til højrebenet er
> naturligvis at lægge billederne over cd-rom [...]

Hvis du sammenligner med kvalitets CD-ROMs koster harddiskplads ikke
nævneværdigt mere og de er noget nemmere at håndtere, hvis du har mange
fotos. Hvorfor ikke bare bare købe et par eksterne harddisks?

> 1. Hvor længe kan jeg regne med at sådan en cd-rom kan holde

Det er svært at svare på da mediet er ret nyt. Nogen skiver får fejl
efter et par år, mens nogen fabrikanter giver livstidsgaranti (hvad det
så betyder).

Tag et kig på <news:<3F92CBA9.A5A5ECA2@olsen.dk> (Bedste cd'er til at
gemme billeder på) der handlede om emnet.

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-11-03 12:39

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
mange
> fotos. Hvorfor ikke bare bare købe et par eksterne harddisks?

Det vil da være ualmindeligt tåbeligt at sikkerhedskopiere og opbevare
sine billeder på harddiske. Harddiske indeholder mekanik, der _altid_
går i stykker på et eller andet tidspunkt.

--
-Jens B.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 12:58

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> wrote

> Det vil da være ualmindeligt tåbeligt at sikkerhedskopiere og
> opbevare sine billeder på harddiske. Harddiske indeholder mekanik,
> der _altid_ går i stykker på et eller andet tidspunkt.

I modsætning til CDs der falmer og tapes der mister magnetisme?

Anyway så snakker vi sikkerheds_kopier_. Enten køber man to harddisks
og kopierer eller også lader man en dublet ligge på sin interne
harddisk (min foretrukne metode) og anvender en enkelt ekstern.

Efter 5 år køber man en harddisk med 20 dobbelt kapacitet og overfører
alle de gamle data. Ligesom man ville kopiere CDs, DVDs, tapes eller
hvad der nu er af andre alternativer. Forskellen er blot at det er
nemmere at kopiere indholdet af en harddisk eller to.

Billigt, hurtigt, sikkert. Passende så længe vi snakker moderate
datamængder på nogle få hundrede gigabytes.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-11-03 13:16

Toke Eskildsen wrote:
> I modsætning til CDs der falmer og tapes der mister magnetisme?

Ja - på et eller andet tidspukt, så kan CD'erne ikke læses - men om der gåt
2 eller 10 år afhænger vel af kvaliteten.....

> Anyway så snakker vi sikkerheds_kopier_. Enten køber man to harddisks
> og kopierer eller også lader man en dublet ligge på sin interne
> harddisk (min foretrukne metode)

Den foretrækker jeg også - jeg har flere PC'er i netværk, så jeg lægger
backup af billederne over på en anden PC - det skulle være underligt, om de
begge dør samtidig.

Jeg må indrømme, at jeg ikke stoler nok på CD'er til at jeg tør løbe an på
dem alene.....
..

--
Mvh Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Mail: jan@NOSPAMjve.dk Web: www.jve.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 13:23

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> wrote

> Den foretrækker jeg også - jeg har flere PC'er i netværk, så jeg
> lægger backup af billederne over på en anden PC - det skulle være
> underligt, om de begge dør samtidig.

Jeg var også fristet af den løsning, men den har et par bagsider.

Afhængigt af hvor nem adgang der er til din anden PC (nemt = shared
drev på en eller anden måde) kan en virus eller andet ondsindet program
ødelægge de filer den kan få fat i. Sandsynligheden for dette er ringe
hvos man tænker sig om, men den er der.

Dertil kommer muligheden for brand, lynnedslag eller lignende. Med en
ekstern harddisk er det ikke noget større problem at tage den med på
arbejde og lægge den i et skab.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 02-11-03 14:35

Toke Eskildsen wrote:
> Jeg var også fristet af den løsning, men den har et par bagsider.

Der er vist ingen løsning, der er 100% fri for bagsider ?

Så må man jo diskutere lidt med sig selv om hvor meget man vil gøre ud af
det.

Jan

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 15:27

> Der er vist ingen løsning, der er 100% fri for bagsider ?

Det har du selvfølgelig ret i. Helt ovre i ekstremerne kunne man også
tale for at købe en ny harddisk for hver backup så alle generationer
blev gemt.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-03 15:18

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> wrote in message
> "Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> wrote

> Dertil kommer muligheden for brand, lynnedslag eller lignende. Med en
> ekstern harddisk er det ikke noget større problem at tage den med på
> arbejde og lægge den i et skab.

Virus, brand, vandskade og tyverier er ofte en større fare, men overses tit.
Jeg har et antal harddiske i udtræksskuffer til backup, og normalt bor i de
mit brandskab. Jeg virus scanner altid maskinen inden jeg sætter en backup
disk i.

Bo //

Fra : Lars

Dato : 02-11-03 14:33

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - på et eller andet tidspukt, så kan CD'erne ikke læses - men om der
gåt
> 2 eller 10 år afhænger vel af kvaliteten.....

Jeg er lidt mindre religiøs på det her område.
Mine billeder er sikkerhedskopieret gennem samtlige år jeg har haft digital
kamera.
Det er siden 96/97.
Jeg har omkring 40 CD'er med sikkerhedskopier af fotos.
Ingen af dem har mistet sine data.
Ingen af mine ca. 300 andre CD'er med multimediefiler og programdata har
mistet sine data.

Jeg tror simpelthen ikke på den profeti om at skiverne mister data over tid.
Den minder mig i den grad om profetien om år 2000 problemerne.

Til gengæld er jeg overbevist om, efter flere oplevelser af dette fænomen,
at hastigheden, hvormed man skriver sine skiver, er altafgørende for om
dataerne er brændt over på skiven i hel tilstand.
Ligeledes så er brændingsprocessen følsom og lider under hvis
systemressourcerne løber tør.

Jeg tjekker altid brændingen minutiøst igennem.

> Jeg må indrømme, at jeg ikke stoler nok på CD'er til at jeg tør løbe an på
> dem alene.....

Men det gør jeg.
Langt mere sikkert end en HD......ext. eller int.

Lars

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-03 15:21

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> wrote in message

> [...]
> dataerne er brændt over på skiven i hel tilstand.
> Ligeledes så er brændingsprocessen følsom og lider under hvis

Det er vigtigt at man bruger en god brænder og gode skiver. Billige skiver
brændt ved for høj hastighed i et andenrangsdrev bliver med tiden ulæselige
(erfaring...)

Bo //

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 02-11-03 15:20

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> wrote

[Snip Lars' CDs har ikke mistet data]

> Jeg tror simpelthen ikke på den profeti om at skiverne mister data
> over tid.

"Presenting anecdotal evidence as proof is saying, 'I played Russian
roulette and lived, so it must be safe.'".

Men givet at vi vel stadig taler om at have data mere end et sted gør
det jo heller ikke noget at en CD eller to dør, så længe man en gang
imellem husker at verificere at ens backup stadig virker.

Det er forøvrigt lidt af et discjockeyarbejde med 40CDs.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 02-11-03 16:45

> Men givet at vi vel stadig taler om at have data mere end et sted gør
> det jo heller ikke noget at en CD eller to dør, så længe man en gang
> imellem husker at verificere at ens backup stadig virker.

Problemet er vel, at man skal tage en sikkerhedskopi FØR der opstår fejl. Så
ideen med at have mere end een backup kan jeg kun støtte.

Bo //

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 02-11-03 19:35

"Lars" <velsheda@RemoveThisoncable.dk> skrev i dk.fritid.foto:

> [...]
>Ingen af dem har mistet sine data.
>Ingen af mine ca. 300 andre CD'er med multimediefiler og programdata har

Jeg havde en oldefar, der blev 100. Han røg som en skorsten hele
livet. Så kom ikke at sige at rygning er skadeligt for dit helbred.

>Jeg tror simpelthen ikke på den profeti om at skiverne mister data over tid.

For nylig var der en artikel på ComOn, hvor de citerede et norsk
website for en artikel skrevet på baggrund af en artikel i et
hollandsk PC-tidsskrift, som nordmændene havde læst omtalt i The
Register:

http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=15014

Jeg tror ikke, at CD'er holder evigt. Heller ikke at de holder 100 år,
eller 50 år, eller 25 år allesammen. Nogen gør sikkert. Andre gør
ikke. Forhåbentlig er det de billige CD'er fremfor de dyre
Kodak-CD'er, som jeg har brugt, der ryger først. Men man kan aldrig
være sikker.

Mine 25 år gamle negativer har det sikkert heller ikke godt om 50 år.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Karl Johan Agesen

Dato : 02-11-03 17:55

Lige et par kommentarer mere!

Dit spørgsmål om levetid på CD'er gjorde mig lidt nysgerrig, og jeg har just
været tilbage i mine arkiver og fundet en 5 år gammel CD med fotos. Denne
virker fint endnu..

Uanset om hvilket medie man gemmer på, bør man altid sørge for en
regelmæssig backup af sine fotos.Opbevar evt. din backup hos familie,
bankbox eller hos venner (læs i et andet hus!),

Hilsen

Eras

"Are you still wasting your time with spam?...
There is a solution!"

Protected by GIANT Company's Spam Inspector
The most powerful anti-spam software available.
http://mail.spaminspector.com

Fra : antonius

Dato : 04-11-03 13:07

Ole G skrev:
> Nu er min harddisk ved at få åndenød af alle mine digitale billeder. Den
> løsning der ligger lige til højrebenet er naturligvis at lægge
> billederne over cd-rom (hmm... hvad hedder cd-rom egentlig i flertal?).

Jeg har funnit att den för dagen sikreste måde at spara bilder på er
en extern harddisk og har nu en Maxtor 5000DV 160 GB. Den koster
omtrent som en DVD-maskin, ca 2000.- kroner, med er billigere i drift.
Jeg er nu fri for alle spekulationer kring cdr/dvd's holdbarhed. Går
HD'n i stykker er der en mulighed at få informationen tilbage. Det
koster penge, men .....
(På TV var der en mand fra San Diego CA, der i den store brand hade
mistet alle sine billeder og andre erindringer. Her hjelper
ingenting.)

antonius

Fra : Kurt Friis Hansen

Dato : 04-11-03 14:08

On 4 Nov 2003 04:06:32 -0800, wilburt99@adnmail.com (antonius) wrote:

> [...]
>omtrent som en DVD-maskin, ca 2000.- kroner, med er billigere i drift.
>Jeg er nu fri for alle spekulationer kring cdr/dvd's holdbarhed.

I stedet skal du spekulere på hard diskens holdbarehed. Den er
normalt betydeligt kortere (selv om der er undtagelser

> Går HD'n i stykker er der en mulighed at få informationen tilbage.

Hvad får dig til at tro, at det altid kan lade sig gøre?

Har du iøvrigt kigget på prisen, når de rigtige eksperter skal redde
indholdet?

> Det koster penge, men .....
>(På TV var der en mand fra San Diego CA, der i den store brand hade
>mistet alle sine billeder og andre erindringer. Her hjelper
>ingenting.)

Du behøver ikke vente på en brand. Al elektronik og mekanik kan fejle.

Medmindre du laver en sikkerhedskopi - som du placerer et andet sted -
og opdaterer sikkerhedskopien med jævne mellemrum, kan det blive en
dyr sag, at læse en defekt disk (hvis det er muligt).

Hvorfor ikke kombinere tingene?

Brug DVD til "fjern-sikkerheds-kopi" og hard disk til daglig lagring.

Venlig hilsen

Kurt Friis Hansen
---
A bribe a day keeps the tax man away.
Life has a one hundred percent mortality rate.
One picture kills more bandwidth, than a thousand words.