offroad kultur i nordjylland
Fra : klaus nielsen

Dato : 14-04-01 09:17

hej alle MC'ister

jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om offroad kulturen i nordjylland, da
jeg overvejer kraftigt at sælge min snart fem år gamle VFR og købe en honda
XL eller en XR 600
er der noget sammenhold om offroaderne i nordjylland ??
men man må jo desværre ikke køre alle vegne i naturen og i skovene, så det
begrænser måske morskaben en smule. eller gør det ??
dur det at tage på ferie med sådan en, ud af små svenske veje og stier og
lign. ??
den skulle jo også kunne bruges til at have det sjovt på i skoven og ude på
marken
i øvrigt har jeg regnet ud at jeg kan spare 50-60.000 kr om året i de næste
3 år til vifferen er betalt og derefter ca 20-30.000 kr om året. det er
mange penge, og så er de jo skattefrie..... dem kunne man jo bruge til at få
en ordentlig ferie/ køretur for.
lyder det ikke som en god ide... måske... ????

hilsen klaus vfr@city.dk

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-01 11:51

"klaus nielsen" <vfr@city.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
honda
> XL eller en XR 600

> er der noget sammenhold om offroaderne i nordjylland ??

Kig op i http://www.geocities.com/aormck/ og tjek selv.
Lars, SørenO, SonoSøren (og hans to brødre Claus og Ove), Anders (og hans to
brødre Tobias og Frederik), Ole, Dan, Lars Henrik, Allan, Ib, Nina, Keld og
jeg selv var i Sjørring og køre "Sjørring off-road løb" igår, en gammel
tradition i off-road kulturen. Der var 55 deltagere. Den ældste cykel jeg
så, var en XT600 fra omkring '79 - '80, de nyeste var to sorte '01 XT600 som
havde kørt 6 hhv. 9 km da løbet startede! Mindste cykel var en af de mange
125'ere, største må vel have været en af de to BMW'er, en alm. GS og en
Paris-dakar. Mest slatne cykel var nok en DT175 eller en '82 DT 125, og mest
spændstige var enten en af Gasgas'erne eller den Yamaha YZ125 der stillede
op med lysanlæg und alles. Der var 55 deltagere, og min svoger og jeg stod
for de mere kreative styrt med markant underholdningsværdi.

> men man må jo desværre ikke køre alle vegne i naturen og i skovene, så det
> begrænser måske morskaben en smule. eller gør det ??

Næh, der er jo plads nok.

> dur det at tage på ferie med sådan en, ud af små svenske veje og stier og
> lign. ??

Man kan godt, men komfortniveau'et er ikke det samme som på din gadecykel -
og det er marchhastigheden heller ikke. En af mine venner tog til Slovenien
på en af Dansk Off-Road MC Klub's sommerferieture på en Honda XL 500 fra
'82, det gik fint. Der er sveriges tur igen i Maj, tror jeg, tjek på Dansk
Off-Road MC Klub's hjemmeside.

> den skulle jo også kunne bruges til at have det sjovt på i skoven og ude

> marken

XL er lidt mere asfalt minded end XR, og XR er bedst i skov og på mark. Jeg
har kørt begge dele i årevis.

> [...]

> en ordentlig ferie/ køretur for.
> lyder det ikke som en god ide... måske... ????

Helt så meget sparer du måske ikke alligevel, ting slides mere når man
bruger chassisbremsen jævnligt.

Rittig

Fra : Anders Rude Andersen

Dato : 14-04-01 16:33

> Helt så meget sparer du måske ikke alligevel, ting slides mere når man
> bruger chassisbremsen jævnligt.
>
> Rittig
--------------------------------------
*ROFL* =:))

Anders Rude

Fra : Pein

Dato : 14-04-01 15:58

Claus Rittig skrev ...
> [...]
og
>jeg selv var i Sjørring og køre "Sjørring off-road løb" igår, en gammel

Uha, jeg ville også gerne have været med, men når jeg nu gerne vil køre alle
enduroløbene, og de næsten allesammen foregår i Jylland, så sætter det en
begrænsning for hvad jeg har råd til af andre løb i Jylland. Møg-broafgift.
Stik mig noget dynamit. Hvad skal vi med den bro, når den skal være så dyr
at passere.

>Der var 55 deltagere, og min svoger og jeg stod for de
>mere kreative styrt med markant underholdningsværdi.

Det er da første gang, er det ikke

>Der er sveriges tur igen i Maj, tror jeg, tjek på Dansk
>Off-Road MC Klub's hjemmeside.

Jeps, det er der (bededagsweekenden), og jeg regner bestemt med at deltage.
Jeg kører derop på min DT125R med sovepose og skrammel bagpå. Det er en skøn
mini-ferie.

>Helt så meget sparer du måske ikke alligevel, ting slides mere når
>man bruger chassisbremsen jævnligt.

Heh. Jeg prøver at køre forsigtigt, men i 2 ud af 2 enduroløb er det
lykkedes mig at smadre noget dyrt. Sidst var det forskærmen der flækkede og
mistede lidt længde. :-/

Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-01 16:08

"Pein" <niels@pein.dk> skrev i en meddelelse

> Heh. Jeg prøver at køre forsigtigt, men i 2 ud af 2 enduroløb er det
> lykkedes mig at smadre noget dyrt. Sidst var det forskærmen der flækkede
og
> mistede lidt længde. :-/

Dyrt?
En ny forskærm koster kr. 120,- Hvis det er dyrt, så er jeg alligevel ikke
så nærig som jeg troede.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 14-04-01 19:06

Claus Rittig skrev ...

>Dyrt?
>En ny forskærm koster kr. 120,- Hvis det er dyrt, så er jeg alligevel
>ikke så nærig som jeg troede.

Wow det var billigt.
Jeg havde ikke undersøgt prisen, men jeg har jo lige købt en bagskærm, og
den var da en hel del dyrere (over 400 for yderskærmen alene), og så gik
jeg ud fra at forskærmen kostede mindst det dobbelte for den er jo meget
større.
Men 120 er da godt nyt.

Jeg har næsten fået sat 520'er kæden på, men der skulle lige skæres lidt i
holderen til kædestyret for at få plads til mit nye bagtandhjul (Renthal,
alu. med mudderriller). Før; 57 tænder, nu 49 tænder, men når det er til en
520 kæde er 49T alligevel et par cm. større.
Tak for diverse gode råd i den anledning.

Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-01 20:26

> [...]
> den var da en hel del dyrere (over 400 for yderskærmen alene), og så gik
> jeg ud fra at forskærmen kostede mindst det dobbelte for den er jo meget

Jeg taler naturligvis ikke original-priser!
Enhver motocross-forhandler har forskærme i YZ-stil til 120 - 150 kr.

Rittig

Fra : Pein

Dato : 14-04-01 21:25

Claus Rittig skrev ...

>Jeg taler naturligvis ikke original-priser!
>Enhver motocross-forhandler har forskærme i YZ-stil til 120 - 150 kr.

Er der nogen der er mere holdbare (blødere plastik) end andre?
Passer alle de Yamaha-ting lige på en DT'er?
YZ'ere plejer at være blå. Fås de i hvid?

Bagtandhjulet havde nogle udskæringer (forsænkninger) der hvor det skal
fastgøres med de 6 bolte, som om det var beregnet til umbracobolte med fladt
hoved. Men jeg har bare 6 almindelige 6-kantede bolte, så jeg vendte
tandhjulet om for at undgå forsænkningerne. Er der nogen der har nogen
erfaring med det? Går det an?

Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-04-01 21:31

> Er der nogen der er mere holdbare (blødere plastik) end andre?

Ikke så vidt jeg ved.

> Passer alle de Yamaha-ting lige på en DT'er?

Nej, kun nogle få. Men en forskærm er en forskærm, den passer.

> YZ'ere plejer at være blå. Fås de i hvid?

Ja. YZ'er var hvide indtil ... '95 tror jeg?

Jep, det går fint, det skal nok holde.

Rittig

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-04-01 06:25

"Claus Rittig" skrev
<snip>
> [...]
som
> havde kørt 6 hhv. 9 km da løbet startede!
Jeg håber ikke at jeg træder XT 600 kørerne for meget over tæerne
Men er sådan en XT 600 velegnet til offroad?
Jeg prøvede en på Fyn ved "test under broen".
For mit vedkommende var XT 600 den største skuffelse den dag, jeg kører selv
på en stor (og tung) offroader/enduro så stilen burde tiltale mig.
Men jeg syndes den virkede forkert/mærkelig at køre på, måske et bredere
styr vil hjælpe.
Jeg kunne godt tænke mig at begynde at køre lidt offroad/endro løb, jeg
kørte knallert-cross for mange mange år siden, da jeg var en 13-15 år.
Hvor stor maskine skal jeg lede efter, jeg er med i 0,1 ton gruppen
Det bliver sikkert ikke det første års tid jeg får råd, men man kan jo godt
begynde at kigge
Min nuværende mc vil jeg ikke køre på bane med, den vil også blive for dyr i
reservedele

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Claus Rittig

Dato : 15-04-01 12:08

"Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> som

Undskyld, den ældste var naturligvis ikke en XT600, det var en XT500! Det
var en tyrkfjel.

> Men er sådan en XT 600 velegnet til offroad?

Tjah, der er jo off-road, og så er der off-road. Man skal nok ikke slæbe den
med ud på enduro-sporet, og så tro man kan vinde. Til gengæld er den en hel
del bedre til grusvejstouring i Sverige end min KTM.

> Men jeg syndes den virkede forkert/mærkelig at køre på, måske et bredere
> styr vil hjælpe.

Jeg syns den er ret fed, men jeg kører heller ikke 750 twin til daglig. Tænk
på hvor meget spritny Elefant man får for 60.000,- ikke meget, vel?

> Jeg kunne godt tænke mig at begynde at køre lidt offroad/endro løb, jeg
> kørte knallert-cross for mange mange år siden, da jeg var en 13-15 år.
> Hvor stor maskine skal jeg lede efter, jeg er med i 0,1 ton gruppen

Skal det være billigt og alligevel okay, så kig efter en DT125R. Har du
40.000 at hælde i en racer, så kig efter en 250cc 2-takt. Må det godt koste
lidt mere, er der også 400cc 4-takt og 5-600cc 4-takt. Jeg så en 400cc
Husaberg i Den Blå Avis til en rimelig pris.
Skal det bruges til race, så er vægten meget vigtig, og de tunge off-roadere
er ikke sagen.

> Det bliver sikkert ikke det første års tid jeg får råd, men man kan jo
godt
> begynde at kigge

Forventningens glæde...

> Min nuværende mc vil jeg ikke køre på bane med, den vil også blive for dyr
> reservedele

Men sikke nogen kratere du kunne lave, når du styrtede?

Rittig

Fra : Pein

Dato : 15-04-01 17:07

Claus Rittig skrev ...
>"Brian Lænø" skrev

>Men sikke nogen kratere du kunne lave, når du styrtede?

GRILL
Du har altid lige "styrt-aspektet" med i dine bemærkninger

Jeg morer mig stadig over den med "chassis-bremsen".

Pein

Fra : Brian Lænø

Dato : 15-04-01 21:30

"Claus Rittig" skrev

> Jeg syns den er ret fed, men jeg kører heller ikke 750 twin til daglig.
Tænk
> på hvor meget spritny Elefant man får for 60.000,- ikke meget, vel?

Næ ikke ret meget men jeg havde nu alligevel forventet noget mere af den

> [...]
> Husaberg i Den Blå Avis til en rimelig pris.
> Skal det bruges til race, så er vægten meget vigtig, og de tunge

Til test under broen, så jeg lidt på en 426ccm Yamaha crosser 4-takt.
Den var lækker, men for dyr, især hvis den skal indregistreres (det kunne
den godt) så vil den koste over 100.000
Jeg skal nok starte med noget i 10-20.000 klassen.

> Men sikke nogen kratere du kunne lave, når du styrtede?

Jeps, jeg vil kunne lave en bane ekstra udfordrerne for de efterfølgende
kører

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Claus Rittig

Dato : 16-04-01 16:25

> Til test under broen, så jeg lidt på en 426ccm Yamaha crosser 4-takt.
> Den var lækker, men for dyr, især hvis den skal indregistreres (det kunne
> den godt) så vil den koste over 100.000

En af mine venner kører på en indregistreret YZ400F. Jeps, det er dyrt, men
for HULEN hvor den rykker igennem! Og så er den noget så nem at køre. En
anden af vennerne kører på en WR400F som er enduro-udgaven af YZ400F, den er
også en herrefed cykel, men vi snakker godtnok ikke om småpenge. Jeg har
hørt at der allerede kører nogle WR426F rundt, dog endnu ikke
indregistrerede.

Skal det være rigtig vildt for små penge, så skal det nok være Gasgas. Jeg
snakkede med to i weekenden som har købt '97 Gasgas EC 250 i Dyskland for
nylig, og regner med at have dem på gaden for omkring 45.000 pr. stk. Begge
cyklerne så meget flotte ud, og så ikke ud til at have kørt så meget som man
ville forvente af en dansk '97er.

Rittig