Forældelsesfrist på en dom
Fra : Henrik Madsen

Dato : 01-11-03 17:18

Hej.

VI er nogle kammerater der har diskuteret følgende..

Der er jo så meget oppe i tiden med at ansatte i børnehaver og så
videre skal checkes i politiets register for om de har fået en dom for
pædofili...(hvilket vi selvfølgelig finder yderst rimeligt..)

MEN, hvis jeg stjæler noget i Føtex og bliver knaldet så står dommen
kun hos politiet i 5 år så er det forældet og fjernes fra registret,
det vil sige at hvis jeg søger job i Føtex om 5 år og 1 dag så har jeg
en "ren" straffeattest hvis Føtex spørger politiet..

Hvad med en pædofil, der må vel også være en forældelsesfrist på hvor
længe den dom står i registret.

Hvis der nu er en forældelse hvad så hvis en person søger om at blive
børnehave pædagogmedhjælper 1 dag efter fristen udløber, får
børnehaven så at vide at han har haft en straf ???

VI mener jo egentligt i bund og grund at det bør de selvom der måse er
gået 20 år siden han blev dømt men på den anden side ville det jo også
betyde at han "straffes" hårdere end almindeligt..

Nogen der har et let svar på det spm. ?

Henrik

Fra : Henrik Petersen

Dato : 01-11-03 19:00

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> videre skal checkes i politiets register for om de har fået en dom for
> pædofili...(hvilket vi selvfølgelig finder yderst rimeligt..)

Man kan ikke blive dømt for pædolifi, det hedder seksuelt omgang med mindre
årige. Pædolifi er en læges udtryk.

henrik

Fra : TGD

Dato : 02-11-03 00:31

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-11-03 12:38

On Sun, 2 Nov 2003 00:31:02 +0100, "TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk>
wrote:

>"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
><KLIP>

>http://www.politi.dk/Straffeattest/straffeattest.htm

Aha, så sådan som jeg så læser den side så vil en person som er dømt
for "seksuelt omgang med mindre
årige" altså efter 10 år og 1 dag kunne søge om arbejde i en børnehave
og når børnehaven så spørger efter i registret om han er dømt for
"seksuelt omgang med mindre
årige" så vil de svare NEJ...

Henrik

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 02-11-03 14:16

Henrik Madsen wrote:
> [...]
børnehave
> og når børnehaven så spørger efter i registret om han er dømt for

ja, sådan må man forstå loven. At registrere straffede kan i øvrigt
siges at være betænkeligt ud fra et menneskerettighedssynspunkt,
idet vedkommende så jo må føle sig straffet efter at sagen er
afgjort og straffen har været iværksat. Den form for udhængning af
tidligere straffede folk i folkets gabestok, hører imho ikke hjemme
i et retssamfund ,men er et levn fra en svunden tid.

--
ahw