Webmedie og ansvar for indhold?
Fra : Thomas (8260)

Dato : 01-11-03 10:52

Hej NG

Jeg påtænker at starte en info-service på nettet. Sådan lidt nyheder fra
omverdenen og lidt hjemmeskrevede artikler.

Hvordan er det nu lige med ansvaret?
Der er ikke tale om et selskab. Hvilke love vil jeg oplagt være underlagt?
Er der noget særligt skærpet ansvar?

Jeg tænker på rigtigheden af oplysninger, kildehenvisninger,
firmaer/personer der føler sig krænket og sådan.

På forhånd tak.

Thomas

Fra : Thomas S

Dato : 03-11-03 16:44

"Thomas (8260)" <spammers-will-be-prosecuted@neumann.dk> wrote in message news:<bnvvoc$sj2$1@sunsite.dk>...
> [...]
> Er der noget særligt skærpet ansvar?
>
> Jeg tænker på rigtigheden af oplysninger, kildehenvisninger,
> firmaer/personer der føler sig krænket og sådan.

Hvem, der har ansvaret, afhænger i en vis grad af, om du er omfattet
af medieansvarsloven. Det vil du formodentlig ikke være. Du kan læse
meget mere på Center for Journalistisk Efteruddannelses
mediejura-database, der har et særskilt afsnit om internetmedier:
http://tinyurl.com/nspz (*).

Jeg har f.eks. sakset følgende derfra:
"De fleste nyhedstjenester på nettet falder uden for
medieansvarsloven. De er i stedet omfattet af almindelige
ansvarsprinicipper.
En hjemmeside kan sammenlignes med en opslagstavle. Ansvar hviler både
på den, der har etableret tavlen og på den, der sætter oplag på den. "

Mvh

Thomas S

(*): <http://www.cfje.dk/cfje/Lovbasen.nsf/c0639a4dbc532af8c125696
6004cd22b/4b0a7be12c873ed4c1256d7b00416154?OpenDocument>

Fra : Thomas (8260)

Dato : 03-11-03 18:23

Mange tak

Thomas