fedtfri kakaopulver
Fra : Trinita

Dato : 01-11-03 15:50

Jeg har hørt at der skulle findes en fedtfri kakaopulver, enten til kogende
vand eller bare til at røre ud i mælk. Nogen der kender noget til den og ved
hvor jeg kan få fat i den.
VH Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-03 16:34

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har hørt at der skulle findes en fedtfri kakaopulver, enten til
kogende
> vand eller bare til at røre ud i mælk. Nogen der kender noget til den og
> ved hvor jeg kan få fat i den.

Hvorfor skal den være fedtfri?

Mvh. Lisbeth

Fra : Anders Hagstrøm

Dato : 01-11-03 18:59

"Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> wrote

> Hvorfor skal den være fedtfri?

Hvorfor vidste jeg, du ville spørge om det?

/Anders

Fra : Heidi

Dato : 01-11-03 19:12

Anders Hagstrøm wrote:
> "Lisbeth Jacobsen" <lisbethjacobsen_news @ hotmail.com> wrote

> Hvorfor vidste jeg, du ville spørge om det?

Dit svar var noget pænere end det jeg havde i tankerne
--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-03 19:30

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse

> Dit svar var noget pænere end det jeg havde i tankerne

Du milde moses! Hvordan kan et banalt spørgsmål medføre, at nogen føler
trang til at give mindre pæne svar? Hvad er problemet?

Mvh. Lisbeth

Fra : Trinita

Dato : 01-11-03 20:51

Du milde moses! Hvordan kan et banalt spørgsmål medføre, at nogen føler
> trang til at give mindre pæne svar? Hvad er problemet?

Tja jeg spekulerede over det samme.....
vh lkp

Fra : Trinita

Dato : 01-11-03 20:50

> kogende
>
> Hvorfor skal den være fedtfri?

Tja det var jo ikke ik mit spørgsmål.........men hvis du vil vide det så
fordi jeg vil tabe mig og elsker kakao *doh*
vh lkp

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 01-11-03 20:54

Den med vand kan du få i spejdersport. Det smager ikke særligt godt, og
mangler helt den lækre, runde smag, som jeg forbinder med kakao.

Mvh Maria

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-11-03 20:58

> Tja det var jo ikke ik mit spørgsmål.........men hvis du vil vide det så
> fordi jeg vil tabe mig og elsker kakao *doh*

Men hvordan laver du da kakao og hvor meget drikker du af det?

Mvh. Lisbeth

Fra : Trinita

Dato : 01-11-03 23:06

> Men hvordan laver du da kakao og hvor meget drikker du af det?

Så vidt jeg ved gik mit spørgsmål ikke ud på hvordan jeg laver kakao og hvor
meget jeg drikker. Så jeg vil gå så langt som til at på en pæn måde sige at
det kommer ikke dig ved, da du allerede nu har skrevet 2 indlæg i denne post
uden at besvare mit egentlige spørgsmål!
venlig hilsen lkp

Fra : KatjaStrofen

Dato : 01-11-03 23:15

> [...]
post
> uden at besvare mit egentlige spørgsmål!

Morer mig lidt over jeres debat!
Jeg tror lidt, Lisbeths pointe egentlig er, at det er fløjtende ligegyldigt
om den er fedtfri eller ej.. derfor kan du stadig drikke kakao - det handler
i bund og grund om det samlede energi indtag.

Ergo... drik den kakao du har lyst til og spar istedet på noget andet :) og
omvendt.

Men ellers kan jeg da fortælle der ikke er meget fedt i mathilde skummemælks
kakao - men det er jo så heller ikke pulver kakao :)

katja

Fra : Trinita

Dato : 02-11-03 00:06

> [...]
skummemælks
> kakao - men det er jo så heller ikke pulver kakao :)

Tja det kan da godt være, men var bare lidt irriteret over at hun svarede på
alt andet end mit spørgsmål. Ville bare vide om der var nogen der kendte
kakaoen, ved udemærket godt det om at man bare skal spare på alt andet.
vh lkp

Fra : Ukendt

Dato : 02-11-03 09:10

> [...]

> alt andet end mit spørgsmål. Ville bare vide om der var nogen der kendte
> kakaoen, ved udemærket godt det om at man bare skal spare på alt andet.

Ja det er utroligt som voksne mennesker (hvilket jeg går ud fra at de fleste
af os er) kan skændes og kaste med mudder over de mindste ting. Hvis I
bliver irriteret over Lisbeth eller en andens svar, hvad så med bare at se
bort fra det i stedet for at ødelægge en hel tråd med brok? Nå men inden jeg
selv kommer for godt i gang med det samme, vil jeg da lige komme med svar på
dit spørgsmål. Mathilde skummetmælk kakao er foreslået én gang før herinde,
hvorfor ikke drikke det? Det smager godt og indeholder utroligt lidt fedt.
Jeg led på et tidspunkt af galdesten og måtte under ingen omstændigheder få
fedt. Lægen anbefalede mig derfor forskellige produkter som jeg måtte få og
der i mellem var denne kakao.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 09:31

> Tja det kan da godt være, men var bare lidt irriteret over at hun svarede

> alt andet end mit spørgsmål.

Jeg er jo ikke forpligtet til at svare på, hvor du kan købe fedtfattig
kakao! Synes du, at du kan tillade dig at vrisse over, at jeg ikke svarer på
det?

Jeg ved det i øvrigt ikke. Ellers havde jeg svaret dig! Men mon ikke
ekspedienten i et stort supermarked kan hjælpe dig?

Vil du have et brugbart svar på, hvor du kan købe fetfattig kakao, vil det i
øvrigt være en god ide at oplyse, hvor i landet du bor. Du kan ikke bruge
svaret "Irma" og "Salling Super" til ret meget, hvis du bor i Skagen.

> Ville bare vide om der var nogen der kendte
> kakaoen,

Sådan er det på Usenet. Man får til tider svar på noget helt andet, end man
lige umiddelbart forventer og ønsker. Nogle gange kan man bruge det - andre
gange ikke. Men i bedste fald kan ANDRE måske bruge de ting, der bliver
diskuteret.

> ved udemærket godt det om at man bare skal spare på alt andet.

Det er sørme ikke sikkert, at du bare skal "spare på alt andet"! Laver du
den på vand og sødemiddel er der ikke noget at spare på heller... vel?

Men det er muligt, at du kan opnå mere ved at lave kakoen på en anden måde,
end du gør nu.

Det kan også være, at du kan mætte dit chokoladebehov og sænke dit
kalorieforbrug ved at vælge en rigtig god kvalitetskakao med normalt
fedtindhold - en kakao, der smager af noget og mætter dig, men til gengæld
får dig til at drikke mindre af den. Eller måske du kan spare på noget andet
end selve kakoen. (Mælken, sukkeret, mængden)

Derfor mit spørgsmål om, hvor meget du drikker og hvordan du laver det. Og
jeg havde ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at jeg kunne genere
eller irritere nogen ved at spørge, hvordan de laver kakao. Og det var ikke
min hensigt heller.

Mvh. Lisbeth

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 02-11-03 09:28

> [...]

post
> uden at besvare mit egentlige spørgsmål!

Hvordan du laver kakaoen og hvor meget du drikker af den er ikke uden
betydning for, hvordan den påvirker dit vægttab. Det er faktisk langt mere
afgørende, end om kakaoen er fedtfattig eller ej.

Det fedt, der er i kakao, hører til den rigtig sunde slags. Det er derfor
udmærket at beholde kakaofedtet og i stedet skære på mælkefedtet eller
sukkeret. Men bruger du eksempelvis sødemiddel, hjælper det jo ikke meget at
bede dig spare på sukkeret. Laver du den på vand, nytter det heller ikke
meget at forslå dig at bruge skummetmælk.

Spørgsmålet om, hvordan du laver den og hvor meget du drikker kunne - hvis
du ville svare - kunne i bedste fald give dig tips, du ikke har forestillet
dig.

Mvh. Lisbeth

Fra : Trinita

Dato : 02-11-03 12:21

Mit spørgsmål gik ud på at få af vide om der var nogen der kendte kakaoen
fordi jeg vil prøve denne specielle kakao, no muss no fuss. Men jeg trækker
mig ud af diskutionen da ingen åbentbart kender denne kakao, takker for
svarene.
vh lisbeth

Fra : Jan Mejer Rasmussen

Dato : 03-11-03 12:41

Kakao-fuglen lægger fedtfri kakao-æg, kan købes i Arla

Nej, ok - jeg vil nævne "Karob" som et alternativ til Kakao, spørg efter det
i den nærmste helsekost.......

Og desuden findes der en Soyamælks-kakao-drik, den er dælme god, fedtfattig
og fyldig i smagen!

Råberen

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 03-11-03 20:42

[Lisbeth Jacobsen | Sat, 1 Nov 2003 16:34:18 +0100]

>Hvorfor skal den være fedtfri?

Man *kan* argumentere for at den affedtede kakao er nemmere at udrøre i
kolde væsker, og at det derfor ville være mere praktisk?

Jeg tror dog ikke at det var det der var tilfældet hér; dit "skjulte"
budskab med at fedtet i kakoen selv ikke betyder så meget som f.eks. den
sukker folk tilsætter (hvis jeg tolkede det korrekt) er således ganske
relevant.

Mén... prøv at være lidt mere uddybende næste gang :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 03-11-03 20:59

"Rene' Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> budskab med at fedtet i kakoen selv ikke betyder så meget som f.eks. den
> sukker folk tilsætter (hvis jeg tolkede det korrekt) er således ganske

Der var ikke noget "skjult" budskab. Det var faktisk bare et opklarende
spørgsmål.

Om sukkeret er værre end fedtet afhænger vel især af mængderne. Bruger man
megameget sukker i sin kakao, er det måske lidt overdrevet at bekymre sig om
kakaofedtet. Bruger man sødemiddel har man reduceret kalorierne så meget, at
man skal skære i fedtet (fra kakoen eller mælken) for at komme ned i
energimængde. Eller også skal man drikke mindre og bekymre sig mindre.

Jeg vil personligt helst have ægte sukker - hellere end sødemiddel. Jeg vil
iøvrigt også hellere have chokoladedrik end kakao udrørt i mælk. Til gengæld
er en espressokop chokolade rigeligt. Mathildes chokoladesjask kan jeg slet
ikke lide.

Indtager man store mængder sukker og kan man ikke lade være, så er
sødemidlerne et udmærket alternativ, der fjerner mange kalorier. Jeg
undværer hellere både sukker og sødemiddel. Kan godt drikke Cola Light, men
vil hellere undvære dessert end have den med sødemiddel. Har forgæves
forsøgt at vænne mig af med masser af sukker i kaffen. Det er ikke lykkedes
endnu. Så har jeg tilgæld skåret kraftigt ned på kaffeindtagelsen.

Hvad der er det rigtige valg til kakaodrik vil jeg mene afhænger meget af,
hvordan man laver sin kakao og hvor meget man drikker af den. Hvordan man
kan spare på energien afhænger også af både opskrift og mængden man
indtager.

> Mén... prøv at være lidt mere uddybende næste gang :)

Øhhh... det må du lige uddybe *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 04-11-03 22:21

[Lisbeth Jacobsen | Mon, 3 Nov 2003 20:59:27 +0100]

>Der var ikke noget "skjult" budskab. Det var faktisk bare et opklarende
>spørgsmål.

Præcis, det var i mangel af bedre ord og uddybende forklaring jeg skrev
"skjult". Netop at bruger man en god sjat sukker i sin kakao, betyder
den lille mængde af fedt nærmest intet.

>Jeg vil personligt helst have ægte sukker - hellere end sødemiddel.

Fordi du foretrækker naturlige ting, det forstår jeg godt du mener. Jeg
går mere på kompromis med dette, og bruger andre sødemidler der kan give
mig samme sødme som sukkerets.

>Jeg vil iøvrigt også hellere have chokoladedrik end kakao udrørt i mælk.

Ja, for pokker - hele chokoladens kompleksitet kan aldrig erstattes af
kakao, heller ikke I en chokoladedrik.

>Kan godt drikke Cola Light, men vil hellere undvære dessert end have den med sødemiddel.

Er det fordi du du foretrækker at indtage en minimal mængde kunstige
sødemidler, eller er det fordi du ikke har oplevet sukkerfri desserter
med en god sødme?

>Øhhh... det må du lige uddybe *S*

Hehe, ja.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 04-11-03 22:59

> Er det fordi du du foretrækker at indtage en minimal mængde kunstige
> sødemidler, eller er det fordi du ikke har oplevet sukkerfri desserter
> med en god sødme?

Spiser ikke meget dessert og synes, at rigtig sukker smager bedst, når det
endelig skal være. Og har faktisk prøvet alverdens sødemidler... tror jeg.

Sidst jeg lave rabarbersuppe med sødemiddel endte det med, at jeg smed det
hele ud. Det smagte skrækkeligt i forhold til den rabarbersuppe jeg havde
fået et par dage i forvejen lavet med rå rørsukker.

Mvh. Lisbeth

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 05-11-03 22:54

[Lisbeth Jacobsen | Tue, 4 Nov 2003 22:59:18 +0100]

>Spiser ikke meget dessert og synes, at rigtig sukker smager bedst, når det
>endelig skal være. Og har faktisk prøvet alverdens sødemidler... tror jeg.

Det forstår jeg fint. Jeg kan selvfølgelig skrive en alenlang
forklaring om at du faktisk kan opnå en perfekt søde med den rette
kombination af flere kunstige sødemidler - mine gæster er ikke i stand
til at smage forskel.

Men når du i forvejen ikke en en voldsom forbruger af sukker og
desserter, og har fundet et niveau hvor du kan tabe dig alligevel, er
der INGEN grund til at tage sukkeret fra dig :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 06-11-03 01:13

> Men når du i forvejen ikke en en voldsom forbruger af sukker og
> desserter, og har fundet et niveau hvor du kan tabe dig
> alligevel, er der INGEN grund til at tage sukkeret fra dig :)

Mit forbrug af sukker, desserter, kager, sodavand, syltetøj etc. er faktisk
det samme uanset jeg skal tabe mig eller holde vægten - nemlig ret lavt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Heidi

Dato : 06-11-03 07:10

Rene' Hjorth wrote:
> [...]
> desserter, og har fundet et niveau hvor du kan tabe dig alligevel, er
> der INGEN grund til at tage sukkeret fra dig :)

Men det kunne være at andre af os var interesserede i din forklaring
om sødemidler? Hvis du gider...

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-11-03 23:23

[Heidi | Thu, 6 Nov 2003 07:09:59 +0100]

>Men det kunne være at andre af os var interesserede i din forklaring
>om sødemidler? Hvis du gider...

Gerne, men hvor brugbart det er, ved jeg ikke helt?

Groft sagt - Nuvel, forestil dig smagen af en sødme som et område
istedet for et punkt. Sukker o.l. er en meget kompleks og komplet sødme
der dækker hele området, men de forskellige kunstige sødemidler dækker
hver især sit område.

Hvis du derfor anvender én typisk sødemiddel, får du - hvis du anvender
lige i underkanten af det anbefalede - en rimelig sødme, men kun i det
område af smagsspektret den dækker. Overdosserer får du ikke mere sødme,
men istedet at den "går over" og bliver grim og kunstig.

Metoden er derfor at kombinere flere slags sødemidler der komplimenterer
hinanden bedst og derved har en synergieffekt og dermed til sammen en
endnu kraftigere virkning.

Man kan ikke udvælge ét kunstigt sødemiddel der er det bedste; da det
helt kommer an på hvilken sødme du ønsker og det produkt det skal
anvendes til - ska. du f.eks. koge grød eller lave karameller, er det en
dårlig idé at vælge et sødemiddel der ikke tåler varme.

Jeg plejer i vores produkter at have en tommelfingerregel om at udvælge
mindst 2, men typisk 3 af disse sødemidler: maltitol, acesulfam-K,
cyklamat og aspartam, og kan derved arbejde mig frem til en kompleks og
meget dækkende sødme.

Men... dette hjælper kun dig ganske begrænset da sødemidlerne sjældent
er i almindelig handel i deres rene form.

Maltitol er perfekt til at give en bedre bredde i sødmen, men er et
produkt man ikke skal anvende i store mængder, og udover til sukkerfri
bolchekogning, er det ikke nemt at finde.

Men kig på de produkter du har til rådighed, f.eks. Flydende Sød
(primært cyklamat), Atwel/Perfect Fit (acesulfam-k) og vend dig til når
du laver mad, at bruge en kombination af disse, og så hellere
underdosere end overdoserer.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pia J

Dato : 07-11-03 08:30

> [...]
> (primært cyklamat), Atwel/Perfect Fit (acesulfam-k) og vend dig til når
> du laver mad, at bruge en kombination af disse, og så hellere

Jeg mener Perfect Strø er lavet på aspartam - så har man alle 3 eller hvad?

Har nemlig oplevet, at guiden på Perfect Fit som siger at man skal bruge
mindre mængde i forhold til sukker, ikke rigtig holder - men at man heller
ikke bare kan overdosere - der mangler noget.

:Pia

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 08-11-03 22:51

[Pia J | Fri, 7 Nov 2003 08:30:14 +0100]

>Jeg mener Perfect Strø er lavet på aspartam - så har man alle 3 eller hvad?

Flere af type "strø" er lavet med aspratma som den dominerende sødme -
så ja, det er måden er få den ekstra sødme.

Aspartam er dog ikke designet til de store udsving, så det virker mindre
godt med meget varme eller kolde desserter.

>Har nemlig oplevet, at guiden på Perfect Fit som siger at man skal bruge
>mindre mængde i forhold til sukker, ikke rigtig holder - men at man heller
>ikke bare kan overdosere - der mangler noget.

Præcist, det er det der er en del af hele videnskaben omkring en god
sødme.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Pernille S

Dato : 06-11-03 15:32

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Har forgæves
> forsøgt at vænne mig af med masser af sukker i kaffen. Det er ikke lykkedes
> endnu. Så har jeg tilgæld skåret kraftigt ned på kaffeindtagelsen.

Det har jeg også arbejdet på. Før skulle jeg have 7-8 teskeer sukker i
min kaffe, nu er jeg nede på 3 natreen tabletter og 3 teskeer sukker. Så
jeg er nedtrappet lidt af behovet og samtidig substitueret den sidste
halvdel med sødemiddel, og det smager næsten af det samme

--
Pernille
Tilbud på Lexicon og AKG produkter, se Hillerød Musik:

Fra : Lindes

Dato : 03-11-03 22:00

> [...]
kogende
> vand eller bare til at røre ud i mælk. Nogen der kender noget til den og

Hej Lisbeth

Måske jeg kan hjælpe dig lidt ?
Jeg sidder her med et brev cacaopulver (11 g.), der skal røres ud i 1,5 dl
varmt (ikke kogende) vand..

Mærket er Eurogran (Choko Light), i et brev cacaopulver er der 160 kJ/ 38
kcal - 2,5 g protein - 6 g kulhydrat og 0,4g fedt.
Cacaopulveret er købt hos Kirudan (36 37 91 00) i en pakning med 10 breve.

Mvh Charlotte

PS. mener deres www-adresse er www.kirudan.dk

Fra : Trinita

Dato : 04-11-03 22:59

> [...]
> kcal - 2,5 g protein - 6 g kulhydrat og 0,4g fedt.
> Cacaopulveret er købt hos Kirudan (36 37 91 00) i en pakning med 10 breve.

Tusind mange tak for svaret, det var lige det jeg søgte!
VH Lisbeth

Fra : Anne

Dato : 12-11-03 14:03

"Trinita" <adads@olkajd.-dk> wrote in message news:<bo0h6e$278v$1@news.cybercity.dk>...
om det lige er denne her du søger, ved jeg ikke. Du kan købe den via
Hermedicos HP www.hermedico.dk.
Hermedico forhandler hovedsageligt artikler til diabetikere, men det
er sandelig tilladt for andre at handle der også.
Deklarationen på kakaoen ser sådan ud:

Chokoladedrik Light, 250 g.

Næringsdeklaration pr. 100 g pulver/pr. kop:
Energi: 1440 kJ (345 kcal)/159 kJ (38 kcal), protein: 13,5 g/1,7 g,
kulhydrat: 53 g/6 g, fedt: 4 g/0,4 g

Indeholder sødemidlet aspartam (phenylalaninkilde)

1 brev/11 g pulver overhældes med 1½ dl varmt ikke kogende vand,
hvorefter der omrøres.

Jeg synes den smager fint - men det er naturligvis en smagssag.