/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
43 HK knastfætter, hvor får jeg sådan en f~
Fra : Jacob Scherrebeck


Dato : 01-11-03 20:13

Hej.

Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har fået
at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
knastfætteren....men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
sådan en knast?, og hvor mange heste kan jeg max få?

MVH

Jacob



 
 
Martin Sørensen (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 01-11-03 20:32

> Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
> T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
> 7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!

Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
27HK/20kW.

> Jeg har fået at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen
> er sket vha knastfætteren....

Knastakslen, ja.

> men hvis jeg vil have flere heste, hvor
> kan jeg så skaffe sådan en knast?,

Skriv et indlæg i news:dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked, kig på
dba.dk/qxl.dk eller spørg efter delen ved en ophugger.

> og hvor mange heste kan jeg max få?

Jeg mener den har omkring 43HK som standard, men det er frit fra
hukommelsen.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 01-11-03 20:56


Martin Sørensen <mos@laxity.invalid> skrev i en
news:bo11na$2r0h$1@news.cybercity.dk...
> > Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
> > T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
> > 7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!
>
> Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
> 27HK/20kW.
>
> > Jeg har fået at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen
> > er sket vha knastfætteren....
>
> Knastakslen, ja.
>
> > men hvis jeg vil have flere heste, hvor
> > kan jeg så skaffe sådan en knast?,
>
> Skriv et indlæg i news:dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked, kig på
> dba.dk/qxl.dk eller spørg efter delen ved en ophugger.

Var det ikke også i morgen der var stumpemarked i Herning (eller vár det
idag?)? Slige forsamlinger er oplagte steder at gå på hugst!
Det er imidlertid min erfaring at eftersom at den tre-ventilede motorlinies
svage punkt tilsyneladende er brændte knastlejer og knaster p.g.a.
oliemangel, er der langt imellem tilgængelige knaster på brugtmarkedet


Forskellen på den droslede og fuldtydende knastaksel er knasthøjder på hhv.
ca. 34,5mm og 37mm - Det er med andre ord 37mm's knaster du skal gå på jagt
efter!

--
Armand.
(med masser af 34,5'ere i kælderen)










Richard (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-11-03 18:29

Martin Sørensen wrote:

>>Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400
>>T er droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved
>>7500 rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland!
>
> Så skal det nok passe. De fleste tyske cykler i den klasse er droslede til
> 27HK/20kW.

Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Martin Sørensen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-11-03 18:41

>> De fleste tyske cykler i den klasse er
>> droslede til 27HK/20kW.
> Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.

Bruger de også den grænse i Tyskland?

Det er også min opfattelse at 27HK modellerne altid har været droslet, og
aldrig har været 'originale'. Jeg kunne forestille mig at fabrikken
specialfremstillede modellerne til det tyske marked, da de originale
service-håndbøger fra fabrikanterne typisk også har opgivet de tyske data.

--
signing off.. Martin Sørensen



Richard (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-11-03 18:51

Martin Sørensen wrote:

>>>De fleste tyske cykler i den klasse er
>>>droslede til 27HK/20kW.
>>
>>Eller 34hk/25kW - især for eksemplarer droslet i nyere tid.
>
> Bruger de også den grænse i Tyskland?
>
Ja, det er da den aktuelle grænse for små cykler/kort. Ved ikke hvornår
de løftede grænsen, men svjh var det sket, da jeg genindtrådte/sadlede
op igen i sommeren 1997

Du finder faktisk en 34hk CB400 af en slags på ebay.de lige nu...

> Det er også min opfattelse at 27HK modellerne altid har været droslet, og
> aldrig har været 'originale'.

? Ja, altså droslet fra fabrikken; men der fandtes/findes også
forskellige sæt til efterdrosling.

> Jeg kunne forestille mig at fabrikken
> specialfremstillede modellerne til det tyske marked, da de originale
> service-håndbøger fra fabrikanterne typisk også har opgivet de tyske data.

Netop, men som sagt kan det også ske efterfølgende. Og der kan være
flere forskellige måder at gøre det på fra fabrikkens side gennem
modellens levetid, ex XBR500. Så det er tungen lige i munden

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Jacob Scherrebeck (01-11-2003)
Kommentar
Fra : Jacob Scherrebeck


Dato : 01-11-03 22:05

Tusind tak skal i begge have;)..jeg har lige skrevet et indlæg i den anden
gruppe:)

Til Armand. Jo det var idag at der var stumpemarked, men jeg kom ikke
derop:(

MVH

Jacob



Gert Bo thorgersen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Gert Bo thorgersen


Dato : 02-11-03 01:06


"Jacob Scherrebeck" <playmyjackson@hotmail.com> wrote in message
news:3fa405a3$0$69906$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
> droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
> rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har
fået
> at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
> knastfætteren....men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
> sådan en knast?, og hvor mange heste kan jeg max få?
>
> MVH
>
> Jacob
>
Neddrosling kan meget logisk være sket via knastakslen. Selvom de fleste
ikke kender meget til hvor meget deres ventiler løfter kan det jo alligevel
være at du kan få det klarlagt ved at spørge, og så sammenligne med blot
dine indsugningers løft. For ved næsten alle tilfælde at mindre ydelse er
løftet mindre, og ihvertfald ved megen forskel i ydelsen som det du nævner.

Du kan normalt let finde ventilløftet, med en skydelære, hvad enten motoren
har vippearme eller direkte knast når man er i den situation at man stiller
ventiler. Men hvis man måler på ventilløftet på ventilen i en motor med
vippearme skal man jo huske at omregne i forhold til "gearingen" via
vippearmen.

Da jeg om vinteren, efter i 1974 at have købt en ny Honda CB 750, undersøgte
motoren for tuningsmuligheder konstaterede jeg at knasten på den købte model
løftede ventilerne mere end 1 mm mindre end det værkstedshåndbogen tillod.
Altså den var fra ny af, i denne årgangsmodel, nede under det løft for
hvilket der i værkstedshåndbogen stod at knasten var slidt så meget at den
skulle skiftes. Så det den var solgt for havende af Hk passede jo ikke helt.

Mvh. Gert Thorgesen



Richard (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Richard


Dato : 02-11-03 18:37

Jacob Scherrebeck wrote:

> Jeg er lidt nysgerrig efter at finde ud af, hvordan min HONDA CM 400 T er
> droslet. Ifølge den gamle registreringsattest, har den 20 Kw ved 7500
> rpm...:-/...kan dette passe? Cyklen er importeret fra tyskland! Jeg har fået
> at vide...om det passer ved jeg ikke, men at droslingen er sket vha
> knastfætteren....

Hvis det er sket efterfølgende, fremgår det ganske nøje af
Fahrzeugbrief; er det originalt må du prve at spørge i D-land; der er
sikkert en eller flere diskussionsgrupper for denne familie af cykler.

> men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
> sådan en knast?,

For at få et større udvalg, kunne du starte med at finde ud af, hvilke
andre modeller, den (eventuel) deler knast med - det fremgår af
værkstedshåndbøger og ditto fra Clymer, Haynes og sikkert også de
tyske/schweiziske. Er du så heldig at den passer knast med andre fx
CB400/CB250 m.fl. vil du tist kunne finde noget på ebay.de eller hos de
danske og tyske huggere - har været listet herinde fornylig.

> og hvor mange heste kan jeg max få?

Det kommer jo an på, hvor skarp en knast du køber - der er fx en
tilsyneladende nyslebet med højere løft til CB400 på ebay.de lige nu:

<cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=2439459205&category=49883>

Men om du kan bruge den? - ryk to felter tilbage og prøv derfra


--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Mc: '85 VF750S Veffer Dancer & '89 GB500 Clubman GibBernakken
DFM-side: www.dkfritidmotorcykel.dk/richard_pade


Martin Sørensen (02-11-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 02-11-03 18:54

>> men hvis jeg vil have flere heste, hvor kan jeg så skaffe
>> sådan en knast?,
> For at få et større udvalg, kunne du starte med at finde ud af, hvilke
> andre modeller, den (eventuel) deler knast med - det fremgår af
> værkstedshåndbøger og ditto fra Clymer, Haynes og sikkert også de
> tyske/schweiziske. Er du så heldig at den passer knast med andre fx
> CB400/CB250 m.fl. vil du tist kunne finde noget på ebay.de eller hos
> de danske og tyske huggere - har været listet herinde fornylig.

Jeg mener at have set et sted at motoren på CM400 stort set er identisk med
de to-cylindrede CB400/CB450, hvor 450'eren blot er en version med større
cylindervolumen. Om knasterne også er ændret pga. dette ved jeg ikke.

Jeg kan dog ikke umiddelbart finde dette bekræftet nogle steder.

--
signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste