pigning af MC dæk
Fra : Hans

Dato : 01-11-03 09:38

Værkstedet, hvor jeg har fået pigget dæk til vinterkørsel de seneste
år, er stoppet.
Er der nogen her der ved hvem, der sætter pigge i MC dæk? Selvfølgelig
kan jeg bare køre ind til en almindelig auto-dæk biks, men de har
næppe de noget mindre pigge til motorcykler.

Hans

Fra : Moller

Dato : 01-11-03 11:22

"Hans (slet X665X)" <hansr@X665Xmail.dk> wrote in message
> [...]
> kan jeg bare køre ind til en almindelig auto-dæk biks, men de har
> næppe de noget mindre pigge til motorcykler.

Nu er mit spørgsmål så ??? må man det, mente ikke det var lovligt at
køre med pig dæk i DK , kun snekæder i en begrænset periode.

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251 CDi ... BT-45 som ku være sjove med lidt pigge hist og her :)
Suzuku GSF 1200 S

Fra : Hans

Dato : 01-11-03 12:02

Moller <news@molnit.com> skrev:
>Nu er mit spørgsmål så ??? må man
>det, mente ikke det var lovligt at
>køre med pig dæk i DK , kun snekæder
>i en begrænset periode.

Nu bliver du vist lidt for hellig.
Jeg ved ikke om det er lovligt. Jeg har aldrig spurgt. Men det er
afgjort en fordel på is og fastkørt sne.

Hans

Fra : Moller

Dato : 01-11-03 14:11

"Hans (slet F7E91)" <hansr@F7E91mail.dk> wrote in message

> Nu bliver du vist lidt for hellig.

Nu var jeg jo mere nysgerig, fordi det er grunden til jeg ikke har fået
monteret det endnu på MZ'en.. især da jeg sidste år måtte tage bussen, pga.
den simpelhen udskred for meget.

> Jeg ved ikke om det er lovligt. Jeg har aldrig spurgt. Men det er
> afgjort en fordel på is og fastkørt sne.

oki, har du nogen sinde været stoppet med pigge på, hvor de ikke sagde
noget, eller måske mumlede lidt om det ???

VH
Lars Molnit

Fra : Erik BH

Dato : 01-11-03 15:44

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> Nu er mit spørgsmål så ??? må man det, mente ikke det var lovligt at
> køre med pig dæk i DK , kun snekæder i en begrænset periode.

det er lovligt på madkasser i DK mellem ca. 1. november til ca. 1. marts så
mon ikke det også er lovligt for cykler? Det er ikke lovligt i Tyskland.

mvh, Erik BH.

Fra : Armand

Dato : 01-11-03 15:54

> [...]
>
> Nu er mit spørgsmål så ??? må man det, mente ikke det var lovligt at
> køre med pig dæk i DK , kun snekæder i en begrænset periode.

Tjaeh :-/
Man bliver nok ikke bebrejdet det i tilfælde af at det ér fastkørt sne eller
is at man kører på; men hvornår gør man dét??

Pigge monteres kun på auto (vinter-)dæk, som tillige er decideret beregnet
dertil (man kan fornemme nogle for-støbte huller i slidbanen, hvor der er
plads til udboring og pig-montering), og dét bliver svært at finde til
motorcykler :-|
Grove knopdæk (hvis ikke at de kun fås til cross-brug (= "not for highway
use")?!) kan tænkes at have tilstrækkelig med gummi-dybde til pigmontering;
men på den anden side så er pig-dække glatte i en vis grad på klar vej, og
dét er en gene der ikke er værd at tage med på motorcykel :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 02-11-03 16:16

Armand wrote:

> [...]
> dertil (man kan fornemme nogle for-støbte huller i slidbanen, hvor der er
> plads til udboring og pig-montering), og dét bliver svært at finde til

Nøh, mit Mitas C-04 (svjh.) bagdæk har da små huller beregnet til
pig-montering. Men det er selvfølgelig også et cross-dæk, som man nok ikke
skal vise synsfolkene

> Grove knopdæk (hvis ikke at de kun fås til cross-brug (= "not for highway
> use")?!) kan tænkes at have tilstrækkelig med gummi-dybde til
> pigmontering;

Jep, der er et par cm at skrue i

> men på den anden side så er pig-dække glatte i en vis grad
> på klar vej, og dét er en gene der ikke er værd at tage med på motorcykel
> :-|

Helt enig, der skal specielle omstændigheder a la vinterræs til, før der er
noget fornuft i det.
--
mvh Jes Vestervang

Fra : Soren Lindholt

Dato : 04-11-03 09:08

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<bo0i4t$286v$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
> dertil (man kan fornemme nogle for-støbte huller i slidbanen, hvor der er
> plads til udboring og pig-montering), og dét bliver svært at finde til

Vel gør det da ikke nikke nej, Hr Dækexpert.
Der laves masser af "forborede/pigforberedte" knopdæk, og givetvis også
med andre mere civile mønstre. Prøv at vende blikket mod Norge og Sverige
som en start.

mvh Søren
Der har mindst to pig-forberedte dæk i reolen.

Fra : Armand

Dato : 04-11-03 22:29

Soren Lindholt <lindholt@REMOVEperson.dk> skrev i en
> [...]
> som en start.
> mvh Søren
> Der har mindst to pig-forberedte dæk i reolen.

Og er dé to street-legal?

--
Armand.

Fra : Soren Lindholt

Dato : 05-11-03 12:11

Armand <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote in article
<bo95tf$2tds$5@news.cybercity.dk>...

> Og er dé to street-legal?

1: Det ene er, det er mere "enduro"mønstret end cross...
2: Hvem bekymrer sig om det, der er i HVERT fald mønsterdybde over 1 mm...

Jeg fandt også et FIM godkendt dæk på www.barum-mitas.dk med huller der kan
bruges til pigge.

Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-11-03 12:30

Soren Lindholt wrote:
> Jeg fandt også et FIM godkendt dæk på www.barum-mitas.dk med huller der kan
> bruges til pigge.

..de :)

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-11-03 12:34

Soren Lindholt wrote:
> Jeg fandt også et FIM godkendt dæk på www.barum-mitas.dk med huller der kan
> bruges til pigge.

Jeg kan i øvrigt ikke finde det ? hvad modelnummer har det ?

// Hans
--
Motorcyklister der kører i BIL når det regner er, BILISTER!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 04-11-03 15:28

Armand wrote:
> [...]
> men på den anden side så er pig-dække glatte i en vis grad på klar vej, og
> dét er en gene der ikke er værd at tage med på motorcykel :-|

Svjv. har et par af Nimbus-gutterne haft held med at få skudt pigge
i dæk beregnet til speedway-brug ..

Jeg har selv overvejet om ikke det vil være en god løsning til et
vinterbaghjul til den søde lille Dnepr.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 01-11-03 21:29

"Hans (slet X665X)" <hansr@X665Xmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kan jeg bare køre ind til en almindelig auto-dæk biks, men de har
> næppe de noget mindre pigge til motorcykler.

Hej.
Eller måske købe dem hjem med pigge i ?
har du kikket her http://www.winterstuds.com/ , men jeg tror nu ikke at jeg
ville køre på asfalt med dem !, det er godt nok nogle "stifter" der er sat
i.

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Carsten Eilersen

Dato : 02-11-03 22:26

"Hans (slet X665X)" <hansr@X665Xmail.dk> wrote in message
SNIP
> Er der nogen her der ved hvem, der sætter pigge i MC dæk?
SNIP

> Hans

Hej Hans,

Se evt. her, hvordan man gør (pkt. 7):