Rør til radiatorer - skjulte samlinger ?
Fra : anders majland

Dato : 01-11-03 11:51

Der er selvfølgelig ikke optimalt at lave forgreninger og samlinger der
skjules men der er er vist den eneste "pæne" løsning.

Fremløb og retur kommer op ved siden af hinanden på 1.salen. Derfra skal
det fordeles til 4 radiatorere - 2 til hver side. Pt er rørerne ført
synligt (og på en tosset måde da den ene streng hænger langt ude fra
muren.

Der skal nyt gulv på og det ender i samme højde som en af de nuværnde
strenge.

Hvilke type rør/fittings kan/må anvendes til at lave skjulte samlinger ?

(Det vil være nemt at erkende en utæthed da jeg så vil få vandet ned i
stueetagen - Desuden vil vi forsøge at lægge det nye gulv således at det
kan tages op fra den ende)

--
Anders dot Majland at jyde dot dk
email address in header is not valid

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-11-03 20:19

anders majland <see.signature@address.invalid> skrev:

> Hvilke type rør/fittings kan/må anvendes til at lave skjulte
> samlinger ?

Man kan faktisk få fodpaneler med indbyggede rør til
sådan et formål. Var det en løsning?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : anders majland

Dato : 01-11-03 23:21

> Man kan faktisk få fodpaneler med indbyggede rør til
> sådan et formål. Var det en løsning?

Ihvertfald en mulighed. Er er plads til at lave forgreninginger i dem ?
Hvilken type rør er de til ?

Idag skifter det fra pex til kobber ved gulvet i stueplan Så de synlige
rør på 1.sal ligger i kobber med hvid belægning på (plast?) Der er så
igen skiftet til pex til det der ligger skjult i skunken.

Fra : anders majland

Dato : 01-11-03 23:54

> Ihvertfald en mulighed.

Fandt Gabotherm hos http://www.lavprisvvs.dk/ til pex rør.

Af vejledningen på
http://www.kierulff.dk/Rorpaneler/Model_standard/Vejledning_s_2/vejledning_s_2.html
ser det rigtigt ud til mit formål.

Fandt også Wirsbo - deres paneler er endda i træ - men dem har jeg ikke
fundet priser på.

Fra : Jesper Hansen

Dato : 04-11-03 11:39

Allan Vebel wrote:
> [...]

Loddede kobberrør!

> Man kan faktisk få fodpaneler med indbyggede rør til
> sådan et formål. Var det en løsning?
Også Megatherm laver nogen jeg har brugt. Her køres bare 15 mm pex i.
Samlingerne laves så med klemfatninger. Kierulff's som senere bliver
vist ser dog næsten mere lækre ud, sansynligvis også dyrere.

Mvh

Jesper

Fra : anders majland

Dato : 04-11-03 14:34

> Loddede kobberrør!

Det må lige være noget for svigerfar - han har tidligere været
selvstændig smed

Det ser jo også nydelige ud ...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-11-03 20:13

"Jesper Hansen" <noone@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Også Megatherm laver nogen jeg har brugt. Her køres bare 15 mm pex i.
> Samlingerne laves så med klemfatninger. Kierulff's som senere bliver
> vist ser dog næsten mere lækre ud, sansynligvis også dyrere.

Fåes disse paneler egentlig isolerede? Jeg fik nemlig lige den ide at de
måtte kunne bruges til at trække pexrør i til brugsvandet som nu er
galvaniserede rør der løber i synligt i kælderloftet. Og de er efterhånden
ret gamle. Men pex er ikke godt når det skal hænge frit, mente
blikkenslageren. Han mente foriøvrigt at rustfri stålrør ville være det
bedste hos mig. Men det koster sgu en bondegård.

MVH Niels

Fra : Jesper Hansen

Dato : 05-11-03 11:24

> Fåes disse paneler egentlig isolerede?

Nej ikke dem jeg har købt, men man kan da fylde noget isolering derind.
Men så er vi vidst ude i "hackeri".

> måtte kunne bruges til at trække pexrør i til brugsvandet som nu er
> galvaniserede rør der løber i synligt i kælderloftet.

De er begnet til at sidde som fodpaneler så jeg ved ikke om de vil være
så pæne at have hængende under loftet.

> ret gamle. Men pex er ikke godt når det skal hænge frit, mente
> blikkenslageren. Han mente foriøvrigt at rustfri stålrør ville være det
> bedste hos mig. Men det koster sgu en bondegård.

Der findes også AluPex, de koster godt nok ca en 20'er pr. meter, men er
en løsning midt imellem. Ellers er der vel også kobberrør til 15 kr/m?

Jesper.