Langsom vandlås
Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 01-11-03 08:20

Hej.

Når jeg går i bad bliver mit badeværelse totalt oversvømmet. Jeg prøvede så
at fjerne vandlåsen under håndvasken (Det er der vandet fra bruseren løber
ud) og når den ikke er der løber vandet fint igennem. Vandlåsen blev
rengjort og monteret igen, men efter den er kommet tilbage løber vandet igen
meget langsomt igennem. Altså kan vandet ikke komme hurtigt nok igennem
vandlåsen.

Er vandlåsen defekt eller kan det være at den simpelthen bare ikke kan lade
nok vand gå igennem og jeg så må enten købe en anden eller lære at leve med
det?

Med venlig hilsen Mark Andreas Christensen

Fra : J W Nielsen

Dato : 01-11-03 15:50

Hej Mark...

> [...]

lade
> nok vand gå igennem og jeg så må enten købe en anden eller lære at leve

Har det været sådan hele tiden eller er det kommet med tiden ?
Hvis du er sikker på, at der ikke sidder "snask" tilbage i vandlåsen som
forhindrer gennemløb, så må fejlen vel nærmere skyldes "modtryk" - altså en
forstoppelse andetsteds i rørføringen. Har du tjekket rørføringen videre fra
vandlåsen - man kan købe en spulespids til at sætte på sin normale
vandslange og så presse vandslangen gennem afløbet. Eller måske kunne du
prøve med en "spilt" - der må sidde et eller andet ???

Mvh
Jørgen

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 17:13

J W Nielsen wrote:

> så må fejlen vel nærmere skyldes "modtryk"
> - altså en forstoppelse andetsteds i rørføringen.

Hans

Fra : Mark Andreas Christe~

Dato : 01-11-03 17:58

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl123.dk> skrev i en meddelelse

> Har det været sådan hele tiden eller er det kommet med tiden ?

Jeg er lige flyttet ind, så jeg ved ikke hvor længe det har været sådan.

> Har du tjekket rørføringen videre fra
> vandlåsen

Ja, jeg har haft et rensebånd hele vejen igennem og der er ikke noget der
blokere.

Med venlig hilsen Mark.

Fra : Finn

Dato : 01-11-03 22:31

Hej Mark Andreas jeg læst Jørgens indlæg og det har du også svaret på, så
den er elimineret.

> [...]

igen
> meget langsomt igennem. Altså kan vandet ikke komme hurtigt nok igennem

Mark Andreas er det en brusekabine med pumpe? Normalt vil en brusekabine
have afløb til et gulvafløb! Det er ikke så godt beskrevet af dig men mit
bud ud fra de givne oplysninger er at du har et dobbelt vandlukke = vandlås
altså en form for en utilsigtet vandlås. Det bevirket at du har en luftlomme
mellem de 2 vandlåse og det er ikke altid den kan undslippe og dermed får du
en opstemning af vand der ikke kan komme igennem røret pga. luft proppen. En
pumpe vil normalt være istand til at trykke en sådan lomme igennem røret men
hvis pumpen er gammel og udslidt ja så kan det godt knibe.

> [...]
lade
> nok vand gå igennem og jeg så må enten købe en anden eller lære at leve

Dermed sagt, prøv at borteliminere dobbelt vandlukke, er slangen fx.
forbundet under vandspejlet på vandlåsen ved håndvasken? Det bør den ikke
gøre. Du nævner også at din håndvask har vandlås. Er den så forbundet
direkte til afløbssystemet eller går håndvasken til et gulvafløb i samme
rum. Prøv at undersøge sagen og beskriv det så lidt nærmere.

Cheers Finn

Fra : Jesper Hansen

Dato : 03-11-03 12:15

Hej.

Fuldstændig uden den helt store indsigt: Hvis der nu ikke er en
udluftnings/indsugningsventil i systemet, ville det så kunne give disse
problemer? Ligesom når man trækker ud i et toilet??

Bare lige et indskud.

Mvh

Jesper.