Skævt hjulnav?
Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 17:38

....ville lige skifte en bremseskive i dag, da bilen har "logret" med et
eller flere forhjul på det sidste ved bremsning, efter at have bremset
perfekt siden jeg skiftede højre sides skive og "masserede" caliberen
for en god måneds tid siden...

....af med et tilfældigt forhjul (samme side som sidst i øvrigt), spænde
den gamle bremseskive fast med hjulbolte og momentnøgle og måle evt.
slag - jo, ½ mm. er der, så af med skiven, rense for *alt* fedt, snavs
og tectyl og på med den nye (fra Refako) uden at fedte noget ind, spænde
med moment og måle: samme kast, godt og vel - og på nøjagtig samme sted
på cirkelbuen...

....i morgen - eller når det holder op med at regne - må jeg prøve at se,
om det er navets flange der slår...

....jeg kan se, at der er nogen mærker på flangen af navet fra da der
blev presset nye lejer i her i sommer (vil jeg tro) - ligesom hvis man
havde spændt et emne op i en skruestik, der ikke var forsynet med
alukæber - jeg har glattet dem med en fladfil, men det har ikke været
nok, hvis det var dét der gjorde anlægsfladen skæv...
Hans

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 01-11-03 18:13

Kan man ikke godt trække et nav skævt ved at voldsspænde hjulboltene med
uens moment ?
- men du har da en momentnøgle, ikke også Hans ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 18:29

Andreas M. Hansen wrote:
> Kan man ikke godt trække et nav skævt ved at voldsspænde hjulboltene
> med uens moment ?

....dét ved jeg ikke...

> - men du har da en momentnøgle, ikke også Hans ?

....jo, jeg har en momentnøgle - den har jeg haft og brugt i mange år...

Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 18:34

Andreas M. Hansen wrote:

> Kan man ikke godt trække et nav skævt ved at voldsspænde hjulboltene
> med uens moment ?

....dét ved jeg ikke...

> - men du har da en momentnøgle, ikke også Hans ?

....jo - og jeg bruger den konsekvent...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-11-03 18:24

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

> [...]
>eller flere forhjul på det sidste ved bremsning, efter at have bremset
>perfekt siden jeg skiftede højre sides skive og "masserede" caliberen

snippet resten .

Man kan blive fuldstændigt vandvittig af skævheder i bremserne.

Jeg har lige haft adskilt rekordens og bøvlet med de forbistrede
glidere .... gid fanden havde en tidligere mekaniker, der åbenbart
havde bruge en skruetrækker til at pille støvkapslerne af med

resultat - rustne glidebøsninger, og skævslidte klodser/skiver

at købe nye calibre - man får den sågu aldrig iorden bagefter

(Godt de er temmeligt billige)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 18:45

jan@stevns.net wrote:

> Man kan blive fuldstændigt vandvittig af skævheder i bremserne.

....ja, dét må du nok sige - har lige kigget efter hvor meget en
offroader-mc koster, så jeg ku køre bilen i havnen...

....kan dog se, at det er billigere at reppe...

....he he - det begyndte egentlig med min NSU 1200C med alu-tromler way
back: "Min bil ryster, når jeg bremser ned fra topfart" som én skrev til
Harry Motor om sin NSU..."Jeg ville osse ryste, hvis jeg skulle bremse
en NSU ned fra topfart!", som han svarede tilbage...

> Jeg har lige haft adskilt rekordens og bøvlet med de forbistrede
> glidere

....lyder som GMF/Delco, hvor Ate er bedre, synes jeg - har den
ventilerede skiver øges problemerne på grund af "kraftens arm", da
caliberen skal "række længere"...

.... gid fanden havde en tidligere mekaniker, der åbenbart
> havde bruge en skruetrækker til at pille støvkapslerne af med

> resultat - rustne glidebøsninger, og skævslidte klodser/skiver

....ruster de huller, som gliderne skal glide i, kan man kassere
calibrene, har jeg ladet mig fortælle - har dog renset et enkelt hul i
sin tid og fået det til at køre...

> at købe nye calibre - man får den sågu aldrig iorden bagefter
>
> (Godt de er temmeligt billige)

....det er jo dét...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-11-03 18:59

>...lyder som GMF/Delco, hvor Ate er bedre, synes jeg - har den
>ventilerede skiver øges problemerne på grund af "kraftens arm", da
>caliberen skal "række længere"...

Yep - DELCO .....

>...ruster de huller, som gliderne skal glide i, kan man kassere
>calibrene, har jeg ladet mig fortælle - har dog renset et enkelt hul i
>sin tid og fået det til at køre...

De kunne da renses så meget, og smøres op, så synsmanden var tilfreds
nok med bremserne, men inderst inde ved jeg jo at lortet snart driller
igen, så selvom jeg kunne bruge den tudse på andet, bliver de skiftet,
når de ankommer.

herregud - det skal jo bare holde de næste 2 år - så fylder bilen 20
år.

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 19:19

jan@stevns.net wrote:

> De kunne da renses så meget, og smøres op, så synsmanden var tilfreds
> nok med bremserne

....ja - så hurtigt ruster de heller ikke alligevel...

>, men inderst inde ved jeg jo at lortet snart driller
> igen, så selvom jeg kunne bruge den tudse på andet, bliver de skiftet,
> når de ankommer.

....glæder mig til dén dag jeg får noget, der bare virker...

> herregud - det skal jo bare holde de næste 2 år - så fylder bilen 20
> år.

....så er det jo den nye model, du har...

....gammel: så snakker vi A-model...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-11-03 19:28

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

>...ja - så hurtigt ruster de heller ikke alligevel...

Uden støvhætte, går det edderhurtigt

(been there, done that, got the T-shirt)

>...glæder mig til dén dag jeg får noget, der bare virker...

I det store hele plejer mine bremser at virke ..... øehhhh - lige at
skrive i det store hele, er måske ikke lige sagen ? <grin>

>...så er det jo den nye model, du har...

Narjjjj da - og jo, den der kører i dag, er jo sidste stop før Ohmega

>...gammel: så snakker vi A-model...

Sådan en har jeg aldrig haft, men B,og C, og D, og E1 har skam været
her forbi (og en enkelt Kapitän .... aka Die Skrumpfel ??

Der er nu noget herligt over gamle biler, og så billige de er at danse
med

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 22:01

jan@stevns.net wrote:

> Uden støvhætte, går det edderhurtigt

....så ka de hurtigt komme til at hænge...

....de dér støvhætter er osse det værste *beeb* jeg længe har set...

> I det store hele plejer mine bremser at virke ..... øehhhh - lige at
> skrive i det store hele, er måske ikke lige sagen ? <grin>

....de bremser, jeg kørte med fra påsken, hvor jeg købte bilen og indtil
syn, hvor jeg satte nyt på, virkede upåklageligt - og dét med et skævt
nav...

> Narjjjj da - og jo, den der kører i dag, er jo sidste stop før Ohmega

....den *nye* model...

> Sådan en har jeg aldrig haft, men B,og C, og D, og E1 har skam været
> her forbi (og en enkelt Kapitän .... aka Die Skrumpfel ??

....en A-model Kapitän og Admiral har jeg haft - den ene til stumper -
den anden til et par småture...

....var dog helt forgabt i C-modellen af Admiral, hed den vist - med
nappatag og elektrisk antenne...

> Der er nu noget herligt over gamle biler,

....på tirsdag, når jeg har "rebuilded" GSi'en (with all the ol* parts)
er jeg ikke utilbøjelig til at gi dig ret...

> ...og så billige de er at danse
> med

....så lige, at en off road Yamaha - den eneste, de har på programmet -
koster 99K - var lige ved at falde ned af min pind...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 19:13

Hans Paulin wrote:

> når det holder op med at regne må jeg prøve at
> se, om det er navets flange der slår...

....og dét er det...

....ca. 1/4 mm. langs flangens kant...
Hans

Fra : jan@stevns.net

Dato : 01-11-03 19:29

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev :

>...og dét er det...
>
>...ca. 1/4 mm. langs flangens kant...

Ohhh sh*t -

Fra : Hans Paulin

Dato : 01-11-03 21:51

jan@stevns.net wrote:

> Ohhh sh*t -

....nu ligger det "afpillede" nav på filebænken - på mandag prøver jeg at
få en kollega til at dreje de dér 2-3 tiendedele af flangen...

....lejerne stod af, da jeg trykkede navet ud, men det var ikke til at
undgå...
Hans

Fra : Hans Paulin

Dato : 02-11-03 17:52

Hans Paulin wrote:

> ...lejerne stod af, da jeg trykkede navet ud, men det var ikke til at
> undgå...

....er der én, der har den rigtige tilspændingsteknik og det rette
moment, når jeg skal til at montere forakslen (Kadett GSi) - der er
nogen, der har lånt "min" Haynes på det lokale bibliotek...
Hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 03-11-03 23:21

"Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
> ...er der én, der har den rigtige tilspændingsteknik og det rette
> moment, når jeg skal til at montere forakslen (Kadett GSi)

Jeg går ud fra det er drivakslen vi taler om. På en alm. kadett skal den
svjh. spændes 120 Nm, og mon ikke det er det samme på en GSI.
Teknikken ligger i at dreje møtrikken højre om indtil momentnøglen klikker.
Nej spøj til side, der er ikke noget med at den skal spændes i
forskellige trin. Jeg plejer at sænke bilen ned på jorden så hjulet er
"låst".

- der er
> nogen, der har lånt "min" Haynes på det lokale bibliotek...

Det kan "nogen" da ikke være bekendt. Man kan sgu da heller aldrig have
noget i fred.

MVH Niels

Fra : Hans Paulin

Dato : 04-11-03 00:02

Fam. Olsen wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Jeg går ud fra det er drivakslen vi taler om.

....jepz...

> På en alm. kadett skal
> den svjh. spændes 120 Nm, og mon ikke det er det samme på en GSI.

....må man stærkt formode - er noteret...

> Teknikken ligger i at dreje møtrikken højre om indtil momentnøglen
> klikker.
> forskellige trin.

....jeg brugte Hayns i sommer, og der var der nævnt en procedure med
flere trin AFAIR...

> Jeg plejer at sænke bilen ned på jorden så hjulet er
> "låst".

....ja, ellers kan jeg vist dreje til jeg bliver sort...

> - der er
>
> Det kan "nogen" da ikke være bekendt. Man kan sgu da heller aldrig
> have noget i fred.

....nej, hvad tror de man betaler skat for?...

Tak for hjælpen!
Hans

Fra : Fam. Olsen

Dato : 04-11-03 20:41

> ...jeg brugte Hayns i sommer, og der var der nævnt en procedure med
> flere trin AFAIR...

Hmmm. Tja jeg har godt nok aldrig læst om det i håndbogen, kun lavet det
efter svendens anvisninger, da jeg stod i lære. Iøvrigt hos en tidligere
Opel forhandler. Sidenhen har jeg også bare spændt det sammen og aldrig haft
problemer med det bagefter. Det er jo faktisk heller ikke andet en en møtrik
der bare skal holde sammen på lejet og akslen på plads.

> ...ja, ellers kan jeg vist dreje til jeg bliver sort...

Ku' ellers nok se finurligt ud.

> ...nej, hvad tror de man betaler skat for?...

Det er da til Bukstis løn så han kan betale sin bøde.

> Tak for hjælpen!

Velbekomme.

MVH Niels

Fra : Hans Paulin

Dato : 05-11-03 01:09

Fam. Olsen wrote:

> Det er jo faktisk
> heller ikke andet en en møtrik der bare skal holde sammen på lejet og
> akslen på plads.

....nu har jeg fået fat på Haynes igen:

"Trin 1..............................100 Nm
Løsn, derefter trin 2........20 Nm
Trin 3.............................Spænd yderligere 90 grader; løsn om
nødvendigt for at få splithullerne ud for hinanden"

> Ku' ellers nok se finurligt ud.

....må jeg prøve en gang...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 05-11-03 20:02

> [...]
> Trin 3.............................Spænd yderligere 90 grader; løsn om
> nødvendigt for at få splithullerne ud for hinanden"

Hmmm. Har jeg sgu aldrig hørt før. Gælder det så også for en alm. kadett.

> ...må jeg prøve en gang...

Får vi så et billede at se herinde??

MVH Niels

Fra : Hans Paulin

Dato : 06-11-03 00:12

Fam. Olsen wrote:
> "Hans Paulin" <hans_fjernes_@it.invalid> skrev i en meddelelse

> Hmmm. Har jeg sgu aldrig hørt før. Gælder det så også for en alm.
> kadett.

...."min" Haynes-bog dækker alle E-Kadetter, så: "ja"...

> Får vi så et billede at se herinde??

....kan du ikke lege lidt med dém der er på
Hans