Ram oversigt
Fra : Erik Skovgaard

Dato : 01-11-03 13:47

Hej alle
Er der nogen "herinde" der ved om der er en websiddde der har en oversigt
over de nye typer ram og til hvilke mac de kan bruges I?
Mvh Erik

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-11-03 11:20

I artiklen <BBC969E5.161CC%mac10@os.dk> , Erik Skovgaard <mac10@os.dk>
skrev:

> Hej alle
> Er der nogen "herinde" der ved om der er en websiddde der har en oversigt
> over de nye typer ram og til hvilke mac de kan bruges I?

Hvis du tænker på de ram typer, som Peter Perlsø promoverede, så skal du
ikke spilde penge på dem. De er beregnede på folk der overclocker deres
maskiner. De kan overføre data ved en høj frekvens, men den tid man venter
på at data starter er generelt den samme som for standard ram. At sætte dem
i en Mac (som ikke har set en loddekolbe først) er som at sætte PC133 i en
beige G3.

Teknisk interesserede kan eventuelt læse anmeldelsen i
<http://www.lostcircuits.com/memory/ocz3700/
LostCircuits, Memory Reviews>

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-11-03 13:25

Niels Jørgen Kruse wrote:

> [...]
> LostCircuits, Memory Reviews>
>

> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Det må jeg gøre indsigelser overfor, Niels.

Den RAM jeg har sat i ift. den RAM der fulgte med fra Apple's side har
overmåde gjort en positiv forskel.

Siden du tilsyneladende også har sat dig ind i teknikaliteterne omkring
RAM, burde du også kunne se, at man eksempelvis på min maskine, hvor
hukommelsesbussen har en cyklustid på 6 ns, har en fordel i at bruge
RAM, hvor adgangstiden er 5 ns og ikke 7.5 ns (som den var med den RAM
Apple leverede). Resultatet er færre ventetilstande (Wait States), fordi
dataen simpelthen er parat til levreting tidligere end med den anden
type RAM.

Iøvrigt er DDR400 ikke "overclocker RAM". Det bruges som standard i en
del PC'er, bl.a. min egen PC, som jeg kørte Linux på, som bruger et
Intel Rock Lake (865PERL) Motherboard.

Hvis du vil have overclocker RAM, så skal du op i de standarder der
hedder PC3500, 3700, 4000 og nu 4200. Der er såvidt jeg ved ingen
bundkort der kører ved disse hastigheder fra fabrikken af - endnu.

Slutteligt kan alt andet end PC133 ikke betale sig for ældre maskiner.
PC100 og PC66 er, hvis man overhovedet kan få fat på det, dyrere end
tilsvarende hukommelsesblokke.

--

- Peter Perls¿ - tel: +45 5192 3981 - web: http://u238.dk

"If you have been voting for politicians who promise to give you goodies
at someone else's expense, then you have no right to complain when they
take your money and give it to someone else, including themselves."

-- Thomas Sowell (1992)

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 02-11-03 17:05

I artiklen <3fa4f7a6$0$27435$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> , Peter Perlsø
<nospam@nospam.com> skrev:

> Det må jeg gøre indsigelser overfor, Niels.
>
> Den RAM jeg har sat i ift. den RAM der fulgte med fra Apple's side har
> overmåde gjort en positiv forskel.

Det kan ligesåvel være fordi du har mere RAM i maskinen. Der er forskellige
systemparametre som bliver sat ved opstart ud fra RAM mængden. Du har ikke
målt noget som helst. Kan du ikke køre lm-bench?

> [...]
> Apple leverede). Resultatet er færre ventetilstande (Wait States), fordi
> dataen simpelthen er parat til levreting tidligere end med den anden

Wait States var noget som man havde i de gamle Mac plus dage. Best case
latency for din MDD er 95 nanosekunder (issue - dependent issue) for en load
instruktion, som går hele vejen til RAM (jvnf. tn2087). Om du lægger nogle
få nanosekunder fra eller til gør ikke væsentlig forskel.

> [...]
> hedder PC3500, 3700, 4000 og nu 4200. Der er såvidt jeg ved ingen
> bundkort der kører ved disse hastigheder fra fabrikken af - endnu.

Disse typer promoverede du jo _også_. Det var dem jeg tænkte på.

> Slutteligt kan alt andet end PC133 ikke betale sig for ældre maskiner.
> PC100 og PC66 er, hvis man overhovedet kan få fat på det, dyrere end
> tilsvarende hukommelsesblokke.

Såvidst, men det kører ikke en pind hurtigere.

Fra : Peter Perlsø

Dato : 02-11-03 18:11

Niels Jørgen Kruse wrote:
> [...]

> systemparametre som bliver sat ved opstart ud fra RAM mængden. Du har ikke
> målt noget som helst. Kan du ikke køre lm-bench?

Hvad behøver jeg at måle ? Jeg kan mærke forskellen i alle funktioner
jeg bruger. Ja, selvfølgelig er der også vundet noget ved at maskinen
kan tillade systemkoden og den wirede hukommelse at æde mere RAM, men
jeg mener simpelthen ikke at det kan dække for hele det boost jeg oplever.

> Wait States var noget som man havde i de gamle Mac plus dage.

Hvis det er din ærlige mening, så er du ærlig talt ikke kvalificeret til
at deltage i denne diskussion. Beklager.

> [...]
> instruktion, som går hele vejen til RAM (jvnf. tn2087). Om du lægger nogle
> få nanosekunder fra eller til gør ikke væsentlig forskel.

....og hvad du ikke siger er at dette er for et førstegangs-access uden
hensyn til bursting eller pipelined operation. Så meget for "best case".

> Disse typer promoverede du jo _også_. Det var dem jeg tænkte på.

Jeg er ikke tænkelæser. Skriv hvad du mener.

> Såvidst, men det kører ikke en pind hurtigere.

Ukorrekt. Der er en klar forskel på 10 ns (PC100) og 7,5 ns (PC133).

Fra : N/A

Dato : 02-11-03 18:11