Panther på G3'ere?
Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 01-11-03 11:31

Hej Gruppe
Er pantheren ikke for stor til en G3'er?
Jeg gik og troede mindst G4, men synes at kunne fornemme, at nogen
installerer på G3'ere uden at brokke sig over hastigheden?!
Jeg har en iMac 400 og en iBook 600. Begge har kun 8 Mb VRAM, så expose
etc. virker nok som når I andre holder shift nede eller hvad?! Skal -
skal ikke?
--
Poul

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-11-03 11:41

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> Jeg har en iMac 400 og en iBook 600. Begge har kun 8 Mb VRAM, så expose
> etc. virker nok som når I andre holder shift nede eller hvad?! Skal -

Jeg har en iMac 233 og Panteren er hurtigere end Jaguaren, det er en
fornøjelse! Snappy, faktisk. Det eneste den ikke kan er fast user
switching, dvs. det kan den, men uden legoklods dreje-effekten, den
switcher bare, og det gør den fint. Exposé virker også glimrende her, så
tro ikke på hvad de siger.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-03 21:53

David Blangstrup <david@blangstrup.dk> wrote:

> [...]
> switching, dvs. det kan den, men uden legoklods dreje-effekten, den
> switcher bare, og det gør den fint. Exposé virker også glimrende her, så

David, altså! Jeg tror, du kan få hvad som helst til at være hurtigere
på den gamle iMac med 20 MB HD og 32 MB RAM. Jeg ved snart ikke, om jeg
skal stole på dig. Jeg har lige set det råd, at man skal stoppe den ud
med blødt tyggegummi og sove med en blyant mellem tæerne. Prøv det og
fortæl os så, hvor meget hurtigere den bliver.
Nå, men vi har jo også sådan en. Din er en rev. B, ikke? Min
svigerinde har en rev. A, og jeg lurer lidt på at lægge OS X på den. Men
den har vist kun 128 MB RAM, så den skal nok have lidt mere. Har du en
idé om, hvordan man gør det billigst? Kan man få 512 MB klodser, så jeg
slipper for at skille den ad for at nå ind til det inderste? Og hvad med
VRAM? Den skal vel helst være fyldt op med 6 MB. Og hvor meget fylder
Panther egentlig på harddisken? Der er jo kun 4 GB at gøre godt med.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 01-11-03 23:20

> [...]
> med blødt tyggegummi og sove med en blyant mellem tæerne. Prøv det og
> fortæl os så, hvor meget hurtigere den bliver.

Hvis jeg havde heddet Morten Reippuert havde du troet mig. Ikke desto
mindre er Panther hurtigere på min iMac 233 rev. A som den også kaldes
poetisk, med 160 MB ram og 6 MB vram, og det er jo ikke os alle der har
røven fuld af penge og kan give ungerne den gamle iMac som legetøj, vel?
Og lad vær med at tale ned til mig, tak. Hvor er din esbjergensiske,
omend tørre humor blevet af? Eller det er måske den her? Jeg ved ikke,
hvorfor jeg hos dig er klassificeret som ikke-vidende, og det rager mig
egentlig også, selvom det er skitte irriterende ind imellem. Lidt
vammelt, som I siger (eller sagde) derovre.

> [...]
> VRAM? Den skal vel helst være fyldt op med 6 MB. Og hvor meget fylder
> Panther egentlig på harddisken? Der er jo kun 4 GB at gøre godt med.

Hvorfor spørger du mig egentlig, når du aldrig tror på hvad jeg siger?
Du kan nemt, nemmere end Jaguar, køre Panther på en iMac røv A med 160
MB ram og 6 MB vram. Og jeg ville have en G5 hvis jeg havde råd, men det
har jeg altså ikke.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-03 19:34

> [...]

> Du kan nemt, nemmere end Jaguar, køre Panther på en iMac røv A med 160
> MB ram og 6 MB vram. Og jeg ville have en G5 hvis jeg havde råd, men det

Uha! Jeg er ked af, at du har opfattet det på den måde. Det var skam
ment humoristisk og som lidt kammeratligt drilleri. Det var bestemt ikke
min mening at tale ned til dig. Jeg kørte jo også selv i lang tid med en
iMac 233 og OS X, så jeg følte egentlig, at du og jeg har/havde lidt til
fælles på det punkt. Vi har ladet børnene få iMac, nu hvor jeg har fået
en PowerBook. Men iMac er skam også blevet i huset som en back-up, hvis
der sker noget med min PowerBook. Jeg skal jo gerne kunne arbejde
alligevel.
Det er skam helt alvorligt ment, når jeg spørger dig, for jeg
ved, du har praktisk erfaring med en iMac 233. Samtidig kunne jeg ikke
lade være med at drille. Du siger jo hele tiden, at det går fint med OS
X. Andre her brokker sig over, hvor sløvt det er på en G4 733 MHz. Jeg
har endda set en beklage sig over, hvor langsom en G5 er. Det er da lidt
morsom, at der er den forskel i opfattelsen. Men jeg er da klar over, at
folks forventninger, krav og subjektive opfattelse af tingene varierer.
Jeg har ofte selv klaret mig med langsomme computere og været glad for
det. Windows 3.0 på en IBM PS/2 30 og OS/2 på en IBM PS/2 55 SX slår
alle rekorder i sneglefart. Det tog flere sekunder at gå fra felt til
felt i et regneark. Så det er faktisk første gang, jeg har en ny, hurtig
computer, der ligger nær toppen af skalaen.
Det glæder mig at Panther kører godt på en iMac 233. Jeg vil
starte med at lægge det på vores iMac, som skal slettes helt for at få
mest mulig plads på harddisken. Så ryger alt gammelt ragelse ud. Dernæst
skal min PowerBook opgraderes, men det skal gøres mere forsigtigt, så
der ikke går noget tabt.
Endelig har min svigerinde i København en iMac 233 rev. A. Der
er kommet ADSL eller sådan noget internet i hendes ejendom. Hun ved det
ikke selv, og jeg skal hjælpe hende med det, når jeg er i København en
dag. Så slog det mig, at det da var smart at opgradere hendes iMac til
OS X. Men jeg tror kun, den har 128 MB ram. Men det er måske foruden de
originale 32, og så er den jo ligesom din, der åbenbart fungerer. Og
endelig ved jeg ikke, om grafikkortet er opgraderet til 6 MB VRAM.
Derfor ville jeg gerne vide, hvor vigtigt det er. Og kan man overhovedet
skaffe den slags VRAM mere? Jeg er ved at spørge den tidligere ejer, men
han kan ikke rigtig huske, hvor meget hukommelse, der er i den.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : David Blangstrup

Dato : 02-11-03 22:29

> [...]
> skaffe den slags VRAM mere? Jeg er ved at spørge den tidligere ejer, men
> han kan ikke rigtig huske, hvor meget hukommelse, der er i den.

Nå, det var rart, så havde jeg bare fået det galt i halsen. Jeg troede,
du tog tykt pis på mig. Jeg tror, det er vigtigt at putte så meget
vram i som muligt, men det kan andre her måske snakke med om. Jeg synes
det er utroligt, at du har hørt at folk brokker sig over hastigheden på
en G5. Men jeg kan huske, at du talte om altid at have mange programmer
åbne, og der lukker jeg altså altid pænt programmerne efter mig, det
sidder bare i rygraden. Så det _er_ subjektiv, hvis folk har titusind
ting åbne på en gang på en G5 må den da også kløjs i det på et
tidspunkt. For mig er det sjuskeri. Men jeg mener virkelig, at for mig
kørte Jaguar, og Panteren er helt snappy her.
Godt ord igen.

--
David Blangstrup
Illustreret Tidende

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-11-03 00:08

> [...]

> tidspunkt. For mig er det sjuskeri. Men jeg mener virkelig, at for mig
> kørte Jaguar, og Panteren er helt snappy her.

Det lyder godt. Jeg glæder mig til at installere Panther. Til gengæld
skal jeg nok prøve at skrue lidt ned for min morbide humor. Jeg har 48
timers vagt her i weekenden, og så kan den nogle gange kamme lidt over.
Det er ikke altid, hæmningerne er helt på plads, hvis jeg er træt. Det
er i hvert fald sjældent ondt ment, når jeg siger noget. Jeg er nemlig
noget af det mest konfliktsky, der findes. Det kan til gengæld være
hemmeligheden bag et langt og lykkeligt ægteskab
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 03-11-03 10:12

> Min
> svigerinde har en rev. A, og jeg lurer lidt på at lægge OS X på den. Men
> den har vist kun 128 MB RAM, så den skal nok have lidt mere.

Det skal den. Jeg kørte i sin tid 10.2 på en Beige G3 266 m. 160 MB RAM.
Det kørte stabilt og uden problemer, men det var ikke hurtigt. 256 mere
vil gøre gavn. Om det skal være 512 må være op til din svigerindes
økonomi. Jeg tror godt den vil kunne køre rimeligt med 256 mere, men det
ved jeg mere om, når jeg får opgraderet min iMac - den har nemlig 32 +
256.

--
Christian

Fra : Martin Petersen

Dato : 01-11-03 17:59

> [...]

> Jeg har en iMac 400 og en iBook 600. Begge har kun 8 Mb VRAM, så expose
> etc. virker nok som når I andre holder shift nede eller hvad?! Skal -

Den kører fint på min iBook 700 m. 256 MB ram. Også "klodseffekten" ved
"hurtigt brugerskift".
Alm. Finderaktiviteter er ca. det samme som i Jaguar. Undertiden lidt
hurtigere. Exposé er vildt smart. Mail en anelse langsommere, bilder jeg
mig ind. Jeg er godt tilfreds.
Martin