Mac Soup og stavekontrol
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-11-03 00:22

Har lige skrevet en lang email til en ven, ville gerne køre lidt
stavekontrol i Suppen - tastefejl med videre, klokken er jo mange. Men
stavekontrollen er engelsksproget, så vidt jeg kan se.

Så han har fået den i hovedet, som den er.

Nu spørger jeg så om noget mere generelt om sprogforvirring. I min AW
virker det fint med dansk, det er måske fordi jeg har hentet en ordbog
ind, som jeg ikke kan huske navnet på (CocoAspell?)

Prøvede at kigge i min HD, men så bliver jeg yderligere forvirret. I det
register der kommer efter HD, står der en masse ting som er navngivet på
engelsk eller dansk: fra toppen: Applications, Bibliotek (hvor jeg
troede at ordbøgerne skulle ligge?), BJ Extras (det er en
printer-dimmer?), Brugere, Desktop (MacOS9), Dokumentér (læg mærke til
"é", især accenten), Programmer (det er dem til X), resources ... og en
så videre.

Hvis jeg går videre ind i "Bibliotek" er alle filerne engelsksprogede,
men går jeg i "Brugere" er det igen det skiftende billede mellem
engelskprogede og danske filer! Jeg har egentlig aldrig undret mig, det
er vel som de fleste af os herinde: Vi læser da bare filnavne, gør vi
ikke? Uanset om de er danske eller engelske, de ligger på rygraden !?

Og inden I kommer med kvalificerede svar, vil jeg lige erkende
(indrømme), at jeg hældte MacOS 10.1 (?) ind som et svin (?), da
maskinen var ny. Siden er den opdateret til 10.2.6 ad flere omgange.
Suppeversionen er Classic, men det kan I jo se ovenfor.

Så konkret spørgsmål:
1) Hvordan får jeg SUppen til at lave dansk stavekontrol?

Mindre konkret spørgsmål:
2) Den der sprogforbistring i filnavne. Hvad har jeg gjort galt? Er der
en simpel løsning i "Den plettede kat" (10.2.6)
(jeg skal nok finde frem til den "Sorte kat" (Panther=10.3.x), men den
er svær at se i mørket - på min bankkonto)

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Mogens Thyregod

Dato : 01-11-03 01:30

Mich. Ottosen <MichspostIKKE@puttekasse.invalid> wrote:

[langt snip]
> Suppeversionen er Classic, men det kan I jo se ovenfor.
>
> Så konkret spørgsmål:
> 1) Hvordan får jeg SUppen til at lave dansk stavekontrol?

Det får du ikke med cocoAspell, som kun virker med cocoa-programmer og
MacSOUP er carbon-baseret. Måske kan Excalibur hjælpe.

Dine mappeproblemer har jeg ingen fornuftige bud på , så her må andre
assistere.

--
mvh.
Mogens Thyregod

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-11-03 21:10

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Det får du ikke med cocoAspell, som kun virker med cocoa-programmer og
> MacSOUP er carbon-baseret. Måske kan Excalibur hjælpe.

Den brugte jeg for 100 år siden. Den tager en lille omvej med at hente
teksten ind i sit eget vindue og så sende den tilbage til MacSOUP, når
den er kontrolleret. Det fungerer nu fint nok. Jeg har opgivet
stavekontrol i MacSOUP under OS X, hvor jeg ellers bruger CocoAspell.
Til Mich. vil jeg sige, at man skal installere ordbøger i de
sprog, man bruger. Der følger en engelsk ordbog med OS X. Man kan så
selv installere en dansk og installere den med CocoAspell. Det har jeg
gjort. Siden har jeg glemt, hvor jeg fandt den. AppleWorks bruger sine
egne ordbøger, som ligger i programmets mappe. Når man så vil
stavekontrollere, skal man naturligvis først vælge, om man vil bruge
engelsk, dansk eller en anden ordbog.

> Dine mappeproblemer har jeg ingen fornuftige bud på , så her må andre
> assistere.

Det er nok fordi, Mich. bruger dansk som sprog i OS X. Mapperne har i
virkeligheden engelske navne. Men de mest brugte mapper som Dokumenter,
Programmer etc. bliver vist med danske navne for brugeren. Så navnene
kan godt skifte, afhængig af, om man ser dem fra et programs
åbn/luk-dialoger eller fra Finder. Og så er der vist noget om, at hvis
man vælger at se filnavne med endelser, skifter mappernes navne til
engelsk. Og jeg er ikke helt sikker på, at de skifter tilbage igen, hvis
man atter vælger at skjule filnavne.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-11-03 22:36

> Til Mich. vil jeg sige, at man skal installere ordbøger i de
> sprog, man bruger. Der følger en engelsk ordbog med OS X. Man kan så
> selv installere en dansk og installere den med CocoAspell.

Jo, jeg har tidligere kigget på Cocoaspell, men som du måske husker, fik
jeg den aldrig til at virke optimalt.

> [...]
> egne ordbøger, som ligger i programmets mappe. Når man så vil
> stavekontrollere, skal man naturligvis først vælge, om man vil bruge

Ja, det ser jeg nu.

> [...]
> man vælger at se filnavne med endelser, skifter mappernes navne til
> engelsk. Og jeg er ikke helt sikker på, at de skifter tilbage igen, hvis

Tak for din udredning, Henrik. Men forvirringen er altså babylonisk. DU
må hellere kigge på maskinen, nrå vi skal være sammen den 12. - og _så_
prøve at forklare mig det

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Henrik Münster

Dato : 02-11-03 18:43

> [...]

> Tak for din udredning, Henrik. Men forvirringen er altså babylonisk. DU
> må hellere kigge på maskinen, nrå vi skal være sammen den 12. - og _så_

Bare du rydder lidt op inden. Det plejer ikke at være til at grave sig
vej ned i mapperne. Jeg kan jo tage Panther med, og så laver vi en
"Clean install". Så er der i hvert fald ryddet op.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 01-11-03 22:36

Mogens Thyregod <moth@mothsoft.dk> wrote:

> Det får du ikke med cocoAspell, som kun virker med cocoa-programmer og
> MacSOUP er carbon-baseret. Måske kan Excalibur hjælpe.

Jeg skal kigge på den / efter den. Kender kun en pinball-maskine (spil)
med dét navn

> Dine mappeproblemer har jeg ingen fornuftige bud på , så her må andre
> assistere.

Henrik har givet et bud.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen