Åh, de forsikringsselskaber...
Fra : Jonathan Stein

Dato : 31-10-03 16:52

Jeg fik en skade på min bil, som blev delt 50/50, og det gider jeg ikke
skændes mere med selskabet om.

Men nu ville jeg gerne have skaden vurderet, så jeg kan tage stilling
til, om jeg vil belaste min egen kasko-forsikring med min andel eller
betale den selv (der var ingen skade på modpartens bil).
Det er en mindre skade (mekanikeren vurderer den til ca. 4.000 kr). Jeg
har også overvejet bare at få udbetalt erstatning fra modparten og få
lavet skaden på et andet tidspunkt.

Men taksatoren vil end ikke taksere skaden med mindre jeg får den lavet
med det samme. (Og vil slet ikke være med til at udbetale erstatning,
hvis ikke skaden udbedres straks).

Jeg synes ikke mine forsikringsbetingelser siger noget entydigt om
dette. Er der nogen praksis på området?

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : C. Caspersen

Dato : 01-11-03 10:31

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> skrev i en meddelelse
> Men taksatoren vil end ikke taksere skaden med mindre jeg får den lavet
> med det samme. (Og vil slet ikke være med til at udbetale erstatning,
> hvis ikke skaden udbedres straks).

Det er da kun rimeligt.

> Jeg synes ikke mine forsikringsbetingelser siger noget entydigt om
> dette. Er der nogen praksis på området?

Du kan altid reparere skaden. Forsikringsselskabet er herefter forpligtet
til at beregne for dig, om det vil belaste dit bonustrin etc. i urimelig
grad. Du får altså her valget mellem og betale selv, eller lade forsikringen
betale.

Fra : alexbo

Dato : 01-11-03 11:23

"Jonathan Stein" skrev

> Men nu ville jeg gerne have skaden vurderet,
> Det er en mindre skade (mekanikeren vurderer den til ca. 4.000 kr).
Du kan ringe til dit selskab, og spørge om hvad det vil koste i selvrisiko
og bonustab, at anmelde en skade.

> har også overvejet bare at få udbetalt erstatning fra modparten og få
> lavet skaden på et andet tidspunkt.
Det er ikke muligt, det vil være for nemt at misbruge.

mvh
Alex Christensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 01-11-03 19:56

alexbo wrote:

> Du kan ringe til dit selskab, og spørge om hvad det vil koste i selvrisiko
> og bonustab, at anmelde en skade.

Det ved jeg allerede - men jeg ved ikke hvad det vil koste at
reparere skaden (ikke hvert fald ikke hvad selskabet synes er rimeligt).

> Det er ikke muligt, det vil være for nemt at misbruge.

? Man kunne jo forestille sig en større skade, hvor skadelidte ikke
havde mulighed for at betale sin egen del af skaden. Går han så også
glip af erstatning fra modparten?
Man kan jo ikke reparere en skade halvt, så jeg ville netop finde det
logisk, at man kunne forlange erstatningen udbetalt. (Men allerhelst
ville jeg have nogle juridiske begrundelser).