Hjælp - købeloven
Fra : Idé-Sign

Dato : 31-10-03 05:45

Jeg har for 2 måneder siden købt en 4 år gammel bil. Jeg købte den ved en
forhandler, men 'som beset'. Dette skyldtes at der var en fejl på bilen, som
ikke kunne skjules (en revnet udstødningsmanifold kan høres).

Nu efter kun 2 måneder har jeg fået oplyst på autoriseret værksted, at
topstykket er revnet. Det er en reparation til 22.000 DKK (Jeg gav 115.000
DKK for bilen og har allerede ofret 12.000 DKK).
Den har siden jeg købte den, brugt af kølevæsken. Vi har påfyldt 1 liter per
100 km. ca. Jeg har ikke kunnet finde utætheden og fik den derfor på
værksted da det begyndte at blive værre.

Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget krav gældende over for sælger - som jeg
kraftigt mistænker at have kendt til problemet.

Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset' - eller hvad siger købeloven.

Det skal måske siges at jeg er selvstændig erhvervsdrivende og har købt
bilen til firmaet (som er personligt ejet). Jeg arbejder ikke i bilbranchen.

Kan I hjælpe med lidt 'skyts' jeg kan bruge når jeg skal ringe sælger op??

MVH Søren

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-10-03 08:04

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev :

>Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget krav gældende over for sælger - som jeg
>kraftigt mistænker at have kendt til problemet.

Hvis du kendte til fejlen - hvorfor i himlens navn købte du så bilen ?

Det er nok i købelovens forstand ikke en fejl/mangel - da du ved købet
kendte til fejlen, så der er næppe noget at komme efter

>Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset' - eller hvad siger købeloven.

Købeloven siger at du skal have den vare du er lovet, og hvis du ved
at den vare har en fejl, har du jo fået det du er lovet.

>Kan I hjælpe med lidt 'skyts' jeg kan bruge når jeg skal ringe sælger op??

det bliver vist ualmindeligt svært at finde skyts.

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-10-03 08:25

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvis du kendte til fejlen - hvorfor i himlens navn købte du så bilen ?

Han skriver ikke, at han kendte til fejlen, men mistænker sælger for at have
kendt til fejlen.
Og hvis han kan bevise det, hænger sælger på den...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-10-03 08:32

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev :

>Han skriver ikke, at han kendte til fejlen, men mistænker sælger for at have
>kendt til fejlen.

Prøv at læse de 3 første linier en gang til - alene det fortæller jo
at han er vidende om en defekt ved bilen.

Nu mangler vi jo også lige at vide om bilen er solgt med afslag i
prisen (i forhold til hvad en tilsvarende uden den slags fejl)

Er der det, er den ged nok barberet

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 31-10-03 08:38

> Prøv at læse de 3 første linier en gang til - alene det fortæller jo
> at han er vidende om en defekt ved bilen.

Ja, hvilket han har brugt 12.000 kr. på...

Men han var ikke vidende om en defekt omhandlende defekt topstykke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 08:53

jan@stevns.net skrev:

>Prøv at læse de 3 første linier en gang til - alene det fortæller jo
>at han er vidende om en defekt ved bilen.

Ja, om én - men det undskylder ikke de syv næste.

--
Bertel

Fra : vmx

Dato : 31-10-03 08:32

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvis du kendte til fejlen - hvorfor i himlens navn købte du så bilen ?

Hej Jan du bilkyndige Udstødningsmanifolden er ikke
topstykket. Et revnet topstykke kan normalt ikke ses "udefra",
men konstateres ved øget vand, olie samt benzinforbrug,
unormal røgudvikling i udstødning, forringet ydelse ( trækkraft,
topfart ), til tider startbesvær, samt en sjælden gang oliespild
udenfor motorblokken som kun vanskeligt kan lokaliseres.

Mvh
Robert

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 09:09

vmx skrev:

> [...]
>topfart ), til tider startbesvær, samt en sjælden gang oliespild
>udenfor motorblokken som kun vanskeligt kan lokaliseres.

Vil du mene at man som ikke-motorfagmand ville kunne opdage et
revnet topstykke ved en almindelig undersøgelse og prøvetur før
købet?

--
Bertel

Fra : vmx

Dato : 31-10-03 09:20

> Vil du mene at man som ikke-motorfagmand ville kunne opdage et
> revnet topstykke ved en almindelig undersøgelse og prøvetur før
> købet?

Nej det tror jeg ikke. Kun hvis fejlen er så "stor" at motoren
tydeligt afgiver store mængder røg uanset kold/varm motor,
eller der ligefrem "løber" vand/olie ud under motordrift.
Eller man tydeligt kan mærke at den aktuelle bil mangler
ydelse, hvilket kræver en sammenligning med en anden
bil af samme model. Et revnet topstykke er een af den
slags fejl der k a n være svære at finde, og alt efter
fejlens størrelse kan man faktisk køre med det i lang tid
uden at opdage andet en f.eks. unormalt vandforbrug.
Men til sidste ender det galt !

Mvh
Robert

Fra : jan@stevns.net

Dato : 31-10-03 21:06

"vmx" <mitrig|_re_|tigenavn@hotmail.com> skrev :

>Hej Jan du bilkyndige

Overhovedet ikke det der ligner ;)

> [...]
>topfart ), til tider startbesvær, samt en sjælden gang oliespild
>udenfor motorblokken som kun vanskeligt kan lokaliseres.

Jeg hæftede mig ved at han skriver at han kunne "høre" fejlen ..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 09:08

Idé-Sign skrev:

>Jeg har for 2 måneder siden købt en 4 år gammel bil. Jeg købte den ved en
>forhandler, men 'som beset'. Dette skyldtes at der var en fejl på bilen, som
>ikke kunne skjules (en revnet udstødningsmanifold kan høres).

"Købt som beset" har ingen juridisk virkning (og bør som
rettesnor fortælle køber at sælger enten ikke har rent mel i
posen eller ikke kender købeloven = find en anden).

>Nu efter kun 2 måneder har jeg fået oplyst på autoriseret værksted, at
>topstykket er revnet.

Det er en mangel. Du fortæller senere at bilen er indkøbt til dit
firma. Der er derfor tale om et handelskøb (ikke forbrugerkøb).

Er der aftalt nogen reklamationsfrist?

Hvis ikke der er, gælder købelovens 2 år automatisk, men det kan
godt aftales kortere i handelskøb. Hvis reklamationsfristen er
overskredet, er der ikke mere at gøre.

Hvis ikke, er købelovens § 42 aktuel:

§ 42.   Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
   mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
   forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
   uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
   købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.

Stk. 2.   Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
   må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets
   indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har
   sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
   skadeserstatning.

*Men* der er også § 47 der drejer sig om om køber har eller burde
have undersøgt varen:

§ 47.   Har køberen før købets afslutning undersøgt
   salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at
   efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den,
   eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
   til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han
   ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse
   burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
   svigagtigt.

Endelig siger § 49 at sælger måske kan reparere eller omlevere,
men det må ikke medføre omkostninger eller ulempe for dig:

§ 49.   Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
   omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
   ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
   afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
   medføre omkostning eller ulempe for ham.

Jeg vil råde dig til at gå til en advokat.

>Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget krav gældende over for sælger - som jeg
>kraftigt mistænker at have kendt til problemet.

Du kan gøre et krav gældende (jf. dog ovenstående om
reklamationsfrist og "burde opdage"), og det er uafhængigt af om
sælger kendte til fejlen eller ej.

Derudover kan du kræve erstatning hvis sælger handlede svigagtigt
(kendte til fejlen), og måske kan du endda gøre det alene på det
grundlag at en bil ikke bør have revnet topstykke (medmindre det
oplyses og indgår i købsbetingelserne).

>Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset'

Nej.

>Det skal måske siges at jeg er selvstændig erhvervsdrivende og har købt
>bilen til firmaet (som er personligt ejet). Jeg arbejder ikke i bilbranchen.

Det skal ikke *måske* siges. Det er en meget afgørende oplysning.

>Kan I hjælpe med lidt 'skyts' jeg kan bruge når jeg skal ringe sælger op?

Lad være med at give dig til at mundhugges med sælger. Det kan
måske være en god idé at afprøve om sælger er ærlig, og om det
kan klares i mindelighed, men jeg tror nok at jeg ville gå
direkte til en advokat og lade ham om at styre slagets gang helt
fra starten af. Det lugter af svindel, og selv om det ikke skulle
være tilfældet, så vil sælger nok ømme sig noget ved udsigten til
en udgift på mindst 22'000 kr.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 31-10-03 16:34

Bertel Lund Hansen wrote:

> "Købt som beset" har ingen juridisk virkning (og bør som
> rettesnor fortælle køber at sælger enten ikke har rent mel i
> posen eller ikke kender købeloven = find en anden).

Er der ikke tale om handelskøb, og i bekræftende fald, kan man så ikke
aftale stort set hvadsomhelst?

/Bo

Fra : Allan Olesen

Dato : 01-11-03 14:57

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Hvis ikke der er, gælder købelovens 2 år automatisk, men det kan
>godt aftales kortere i handelskøb.

Jeg kunne godt forestille mig, at "koebt som beset"
_i_handelskoeb_ kan betragtes som en aftale om, at de 2 aar er
reduceret til 0.

Findes der mon domme, der kan be- eller afkraefte den
formodning?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-11-03 14:54

Allan Olesen skrev:

>Jeg kunne godt forestille mig, at "koebt som beset"
>_i_handelskoeb_ kan betragtes som en aftale om, at de 2 aar er
>reduceret til 0.

Så vil det falde ind under urimelige aftalevilkår.

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 02-11-03 15:17

In news:l33aqv44erc47clkio102ntf7c7t4ollv7@news.stofanet.dk,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> typed:

> Så vil det falde ind under urimelige aftalevilkår.

Hvilken hjemmel ville du bruge i forbindelse med din argumentation?

Men købt som beset kan ikke anses for en aftale om, at reklamationsperioden
er væk. Det ligger helt klart. Klausulen har alene indvirkning på
mangelsbedømmelsen.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-11-03 15:38

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
[klip]

> Men købt som beset kan ikke anses for en aftale om, at
reklamationsperioden
> er væk. Det ligger helt klart.

Enig. Det har jeg heller aldrig hørt om. Det virker nærmest som et
konstrueret argument.

> Klausulen har alene indvirkning på
> mangelsbedømmelsen.

Hvordan er det ude i den virkelige verden med sådanne generelt holdte
forbehold? Holder de i retten?

Karina

Fra : Peter G C

Dato : 02-11-03 15:49

In news:3fa516ca$0$7895$ba624c82@nntp04.dk.telia.net,
Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> typed:

[klip]

> Hvordan er det ude i den virkelige verden med sådanne generelt holdte
> forbehold? Holder de i retten?

Ved det ikke - jeg har kun min teori at holde mig til.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Karina og Christian

Dato : 02-11-03 15:57

[klip]>
> Ved det ikke - jeg har kun min teori at holde mig til.

Også jeg Det er kke køberet, du beskæftiger dig mest med?

Karina

Fra : Peter G C

Dato : 02-11-03 17:17

In news:3fa51b52$0$7189$ba624c82@nntp05.dk.telia.net,
Karina og Christian <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> typed:

[klip]

> Også jeg Det er kke køberet, du beskæftiger dig mest med?

Joo da. Men også alm. obligationsret. Har i hvert fald to køberetssager: en
om mangler ved et hus og en om mangler ved en bil - den sidste er ganske
festlig. Men det tager jo tid at få forberedt og berammet sagerne.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan Olesen

Dato : 02-11-03 22:30

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:

>Så vil det falde ind under urimelige aftalevilkår.

I handelskoeb?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Petersen

Dato : 31-10-03 09:20

"Idé-Sign" <infoFJERN@DETTEide-sign.dk> skrev i en meddelelse

> Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset' - eller hvad siger
købeloven.

Er der nogle der gider vise mig hvor der står "købt som beset" i købeloven,
jeg mener at en sælger skal skrive helt specifikt, hvad der er problemet.

henrik

Fra : Morten

Dato : 31-10-03 09:51

Købt som beset lyder uværgerligt som en blanding af begreberne mellem alm.
køb og køb ved auktion, hvor man beser varerne inden man byder på dem. Mange
har derfor hørt om "beset", men den reelle betydning af ordet er i
købssammenhænge angiveligt ligegyldigt.
Man kan forestille sig andre formuleringer: Som prøvekørt, som standerlampe
og så videre som vil være lige så (u)gyldige.

Morten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-03 14:29

Idé-Sign wrote:
> [...]
> som jeg kraftigt mistænker at have kendt til problemet.
>
> Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset' - eller hvad siger

Der er ikke mig bekendt noget i købeloven, der taler om "køb som
beset", men der kan være tale om at være i "ond tro". Det sidste
skulle gå på at du - på trods af at du er vidende om en fejl eller
mangel, alligevel køber en bil og derpå mener dig berettiget til at
få repareret den, selvom du godt vidste det i forvejen, at der var
det pågældende problem.

Men hvis fejlen må antages at have været til stede på forhånd før
du købte bilen, at du ikke er fagmand, og at du ikke kan være i
"ond tro", så har du ifølge købeloven ret til at reklamere over
fejlen (e) og forlange at sælgeren reparerer tingene. Det kan du
gøre i de første 6 måneder efter købet.

Derefter har du almindelig reklamationsret, hvor købelovens øvrige
bestemmelser gælder.

Altså: har fejlene været til stede hele tiden og du kan godtgøre at
du ikke har kunnet opdage disse, har du en god sag - men du bliver
nødt til at acceptere at en brugt bil har en vis slitage, evt. rust
m.v., som du ikke kan gøre gældende over for sælger.

Er du medlem af FDM, kan du spørge advokaten dér.

--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 15:56

Arne H. Wilstrup skrev:

>Derefter har du almindelig reklamationsret, hvor købelovens øvrige
>bestemmelser gælder.

Husk på at købeloven skelner mellem flere forskellige slags køb.

--
Bertel

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-10-03 17:06

Bertel Lund Hansen wrote:

> Husk på at købeloven skelner mellem flere forskellige slags køb.

Det har du da helt ret i, men da jeg netop har været inde i sådan
en lignende sag med egen brugt bil, og er medlem af FDM og i den
forbindelse har haft kontakt med deres jurister på området, føler
jeg mig ret sikker i min sag: købeloven gælder også brugte biler og
man kan ikke fraskrive sig den ved at tale om "køb som beset" eller
lignende. Noget lignende var også til behandling i et tv-program
fornylig -jeg tror det hed Rene ord for pengene" eller måske var
det "kontant" eller lignende?

--
ahw

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-10-03 17:27

Arne H. Wilstrup skrev:

> [...]
>forbindelse har haft kontakt med deres jurister på området, føler
>jeg mig ret sikker i min sag: købeloven gælder også brugte biler

Naturligvis.

>og man kan ikke fraskrive sig den ved at tale om "køb som beset"

Det har jeg allerede givet udtryk for.

Men det er ikke til meget hjælp når du siger at købelovens øvrige
bestenmmelser gælder. Der er forbrugerkøb og der er handelskøb,
og der gælder noget forskellige regler for de to slags handler.

--
Bertel

Fra : Karina og Christian

Dato : 31-10-03 17:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> wrote in message
[klip]
> Men det er ikke til meget hjælp når du siger at købelovens øvrige
> bestenmmelser gælder. Der er forbrugerkøb og der er handelskøb,
> og der gælder noget forskellige regler for de to slags handler.

Og der er civile køb.

Men der er - som det allerede er blevet fastslået - så vidt ses tale om et
handelskøb i det foreliggende tilfælde.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Brian Høy

Dato : 31-10-03 18:02

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> wrote in message
> Men der er - som det allerede er blevet fastslået - så vidt ses tale om et
> handelskøb i det foreliggende tilfælde.

Jeg bliver til stadighed forvirret (også fordi der bliver ved med at komme
forskellige udmeldinger) over: "handler uden for sit erhverv".

Betyder det:
a: varer man ikke handler? (hvis man ikke handler biler i dette tilfælde)
eller
b: varer som hovedsageligt er til privat brug? (hvis bilen bruges mest til
privat kørsel)

Fra : Carsten Riis

Dato : 31-10-03 18:39

"Brian Høy" wrote:

> [...]
>
> Betyder det:
> a: varer man ikke handler? (hvis man ikke handler biler i dette tilfælde)

nej

Fx en computerforretning som skal købe noget stole og borde til
værktstedet.

Disse køb er stadig handelskøb, da varerne (stole&borde) bliver købt til
brug i værkstedet, selvom man ikke handler med stole og borde.

"bevisbyrden" ligger hos sælger om det drejer sig om erhvervskøb. Fx
har køber oplyst CVR-nummer, så er sælger i god tro om, at handlen er
handelskøb.

> eller
> b: varer som hovedsageligt er til privat brug?

ja.

> (hvis bilen bruges mest til
> privat kørsel)

Jeg aner ikke om man skelner på den faktor.

Har køber i dette tilfælde overfor sælger tilkendegivet, at bilen skal
bruges privat eller til firmakørsel?
Og hvad bliver bilen reelt brugt til?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Elmo Jensen

Dato : 01-11-03 01:12

Idé-Sign wrote:

> Det skal måske siges at jeg er selvstændig erhvervsdrivende og har købt
> bilen til firmaet (som er personligt ejet). Jeg arbejder ikke i bilbranchen.

Det fremgår ikke helt tydeligt, hvorvidt du har indkøbt bilen i firmaets
navn, eller blot bruger bilen i forbindelse med firmaet.

Er bilen:

A. Købt i firmaets navn?
B. Købt i dit private navn?

Med venlig hilsen
Elmo Jensen
--
(Ret venligst selv til @ og . inden kontakt!)
Email....: news8[snabela]ddibbsystem[dot]dk

Fra : Idé-Sign

Dato : 01-11-03 06:24

> Er bilen:
>
> A. Købt i firmaets navn?
> B. Købt i dit private navn?

På fakturaen står, Firmanavn, Adresse, Att. mit navn. Intet CVR-nr.

Tak iøvrigt til alle for de mange svar. Jeg er deværre på messe denne
weekend, så jeg har ikke været med i debatten.

De fleste af Jer har forstået helt korrekt at bilen er købt med én fejl som
var mig bekendt, og prisen var sat derefter. Netop p.g.a. denne fejl fik jeg
kun en meget kort prøvetur i bilen. Da jeg hentede bilen begyndte lampen for
mgl. kølevæske at lyse. Jeg fyldte på. Allerede næste dag var den gal igen.
Jeg får bilen op i en lift og trykprøver, og finder et spændebånd der ikke
er helt stramt. Det udskiftes (da det sprang mens jeg spændte det), og vi
kører igen. Men lampen begynder igen at lyse, og der påfyldes i en periode
ca. 0,75 ltr/100 - 120 km.

Mange ting overvejes og afprøves, men intet hjælper. Så her for en lille
uges tid siden begyndte den at smide meget vand - 2-3 liter på under 50 km.
Jeg kører på værksted og får den dom I allerede kender. Det er værkstedet,
som kender mig fra den reparation de udførte på manifolden, der gør mig
opmærksom på at den fejl skal jeg "lige tale med sælger om".

Jeg er iøvrigt medlem af FDM, så straks mandag vil jeg tage fat i dem.

Flere gode råd og iéer/kommentarer modtages mes kyshånd.

MVH Søren

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 01-11-03 09:41

Idé-Sign wrote:

> Jeg er iøvrigt medlem af FDM, så straks mandag vil jeg tage fat i
dem.

> Flere gode råd og iéer/kommentarer modtages mes kyshånd.

Det er godt du er medlem af FDM - få den straks testet -og er der
flere fejl, der har betydning for sikkerheden eller kan falde ind
under købelovens reklamationsret (de første 6 måneder skal sælger
bevise, at der ikke har været tale om en fejl fra begyndelsen -
fraset den fejl, som du har accepteret), så skal sælger reparere
den.

Med en FDM-rapport i hånden, vil du stå stærkere når du henvender
dig til sælger - også selvom sælger skulle mene at det er en
"billig bil til prisen" - den holder ikke en meter.

En brugtbilstest hos FDM koster i omegnen af 1800 kr. - det er
penge, der kan vise sig at være givet godt ud - at du har ofret
mange tusinde kroner på den sag, burde du måske kunne have undgået,
hvis du havde været opmærksom på FDM-mulighederne med
brugtbilstesterne.
En FDM-advokat vil naturligvis anbefale dig at få den testet hos
FDM - men det kan vise sig at være en rigtig god idé - jeg fik min
brugte bil testet hos FDM efter købet: 12 grove fejl. Sælger fik
den i hovedet igen - "sminkede" fejlene, men da jeg igen henvendte
mig til FDM (omkring 800 kr. fattigere (igen), fandt de mindst 8
grove fejl, der burde være repareret. Jeg kontaktede juristerne,
der anbefalede mig at sende en kopi af testrapporten til sælger med
anbefalet post, og blot skrive at jeg forventede - når jeg nu
skulle have den på deres værksted - at de reparerede de i rapporten
nævnte fejl.

Det gjorde de, og da jeg sidste gang var hos FDM (godt 400 kr.)
fattigere, var den helt i orden. Men ærlig talt: at det kostede
mig godt 3000 kr. var godt givet ud, for reparationsudgifterne var
ellers løbet op på godt 10.000 kr.

Jo, der er nogle fordele for det FDM-abonnement på godt 400 kr.
årlig, som jeg allerede har tjent ind ved den handel.

--
ahw