Idé-Sign skrev:
>Jeg har for 2 måneder siden købt en 4 år gammel bil. Jeg købte den ved en
>forhandler, men 'som beset'. Dette skyldtes at der var en fejl på bilen, som
>ikke kunne skjules (en revnet udstødningsmanifold kan høres).
"Købt som beset" har ingen juridisk virkning (og bør som
rettesnor fortælle køber at sælger enten ikke har rent mel i
posen eller ikke kender købeloven = find en anden).
>Nu efter kun 2 måneder har jeg fået oplyst på autoriseret værksted, at
>topstykket er revnet.
Det er en mangel. Du fortæller senere at bilen er indkøbt til dit
firma. Der er derfor tale om et handelskøb (ikke forbrugerkøb).
Er der aftalt nogen reklamationsfrist?
Hvis ikke der er, gælder købelovens 2 år automatisk, men det kan
godt aftales kortere i handelskøb. Hvis reklamationsfristen er
overskredet, er der ikke mere at gøre.
Hvis ikke, er købelovens § 42 aktuel:
§ 42. Angår købet en bestemt genstand, og lider denne af en
mangel, kan køberen hæve købet eller kræve et
forholdsmæssigt afslag i købesummen. Må manglen anses som
uvæsentlig, er køberen dog ikke berettiget til at hæve
købet, medmindre sælgeren har handlet svigagtigt.
Stk. 2. Savnede genstanden ved købets afslutning egenskaber, som
må anses tilsikrede, eller er manglen efter købets
indgåelse forårsaget ved sælgerens forsømmelse, eller har
sælgeren handlet svigagtigt, kan køberen kræve
skadeserstatning.
*Men* der er også § 47 der drejer sig om om køber har eller burde
have undersøgt varen:
§ 47. Har køberen før købets afslutning undersøgt
salgsgenstanden eller uden skellig grund undladt at
efterkomme sælgerens opfordring til at undersøge den,
eller er der før købets afslutning givet ham lejlighed
til at undersøge en prøve af salgsgenstanden, kan han
ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse
burde være opdaget af ham, medmindre sælgeren har handlet
svigagtigt.
Endelig siger § 49 at sælger måske kan reparere eller omlevere,
men det må ikke medføre omkostninger eller ulempe for dig:
§ 49. Tilbyder sælgeren at afhjælpe en mangel eller at foretage
omlevering, må køberen dermed lade sig nøje, hvis det kan
ske inden udløbet af den tid, da han er pligtig at
afvente levering (jfr. § 21), og det åbenbart ikke kan
medføre omkostning eller ulempe for ham.
Jeg vil råde dig til at gå til en advokat.
>Mit spørgsmål er: Kan jeg gøre noget krav gældende over for sælger - som jeg
>kraftigt mistænker at have kendt til problemet.
Du kan gøre et krav gældende (jf. dog ovenstående om
reklamationsfrist og "burde opdage"), og det er uafhængigt af om
sælger kendte til fejlen eller ej.
Derudover kan du kræve erstatning hvis sælger handlede svigagtigt
(kendte til fejlen), og måske kan du endda gøre det alene på det
grundlag at en bil ikke bør have revnet topstykke (medmindre det
oplyses og indgår i købsbetingelserne).
>Er 'købt som beset' virkelig 'købt som beset'
Nej.
>Det skal måske siges at jeg er selvstændig erhvervsdrivende og har købt
>bilen til firmaet (som er personligt ejet). Jeg arbejder ikke i bilbranchen.
Det skal ikke *måske* siges. Det er en meget afgørende oplysning.
>Kan I hjælpe med lidt 'skyts' jeg kan bruge når jeg skal ringe sælger op?
Lad være med at give dig til at mundhugges med sælger. Det kan
måske være en god idé at afprøve om sælger er ærlig, og om det
kan klares i mindelighed, men jeg tror nok at jeg ville gå
direkte til en advokat og lade ham om at styre slagets gang helt
fra starten af. Det lugter af svindel, og selv om det ikke skulle
være tilfældet, så vil sælger nok ømme sig noget ved udsigten til
en udgift på mindst 22'000 kr.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/