Opsigelse af medarbejder
Fra : Henry

Dato : 29-10-03 18:15

Hej

Jeg er i den triste situation at jeg må opsige en medarbejder pga. af at vi
agter at flytte en afdeling fra den ene ene landsdel til en anden.

Jeg vil gerne gøre det på en ordentlig måde men er samtidigt lidt nervøs for
et retsligt efterspil hvis jeg glemmer et eller andet.

Jeg læste i en tidligere tråd, at jeg i dette tilfælled har en saglig
begrundelse for opsigelsen men jeg er i meget tvivl om hvorvidt jeg har
pligt til at tilbyde medarbejderen at beholde sit job og flytte familie osv
med eller om jeg blot skal afslutte samarbejdet med en opsigelse.
Der er også noget med en varsling, betyder det at jeg skal først skal varsle
denne beslutning og dernæst opsige eller er det i praksis en og samme sag?

Der findes mange "standard" funktionær ansættelseskontrakter på internettet,
men er der nogle der ved hvor man finder en skabelon for en opsigelse der er
indeholder de vigtigste punkter som man skal huske at aftale og regler man
som leder skal overholde.

mvh
Henry

Fra : ENN

Dato : 29-10-03 18:21

Tal med din arbejdsgiver organisation - de kan råde dig.

Men hvis jobfunktionen skal beholdes og det er en god medarbejder ville det
da være relavant at tilbyde ham at flytte med.

Fra : Carsten Riis

Dato : 29-10-03 18:57

Du skal lige vide, at jeg ikke er jurist eller muligvis ikke kommer med
oplysninger som kan holde i en retssal, selvom jeg gør mig umage til at
svare så korrekt som det kan lade sig gøre.

Henry wrote:

> Hej
>
> Jeg er i den triste situation at jeg må opsige en medarbejder pga. af at vi
> agter at flytte en afdeling fra den ene ene landsdel til en anden.

Flytning af arbejdssted er en saglig begrundelse

Siden det kun er en afdeling af virksomheden, så kan du jo overveje at
tilbyde medarbejderen at blive i en anden afdeling som bliver tilbage.

> Jeg vil gerne gøre det på en ordentlig måde men er samtidigt lidt nervøs for
> et retsligt efterspil hvis jeg glemmer et eller andet.

Den ordentlige måde vil være, at du fortæller medarbejderen at
virksomheden flytter og såfremt medarbejderen har lyst, så kan
medarbejderen komme med.

Du har ret til at ændre ansættelsesforholdene fx arbejdssted.

Formelt skal du fortælle medarbejderen ændrede forhold i så god tid, så
de sædvanelige opsigelsesvarsler overholdes.
Det skal man fordi, at en væsentlig ændring af ansættelsesforholdet er
lig med en opsigelse af medarbejderen.
Overholder du ikke en sådan frist, så fritstiller du reelt medarbejderen
dvs. at medarbejderen skal have løn, men ikke behøvedes at møde op på
arbejde. Det er nogen gange også den smarteste løsning, da en opsagt
medarbejder ikke har samme loyalitet overfor virksomheden som en
ikke-opsagt medarbejder har. Derudover har den opsagte fritstillede
medarbejder også bedre mulighed for at søge nyt job, når han ikke skal
møde op på arbejde.

Endvidere kan du tage kontakt til virksomheder omkring jeres nuværende
beliggenhed og spørge disse virksomheder om de har brug for en
medarbejder. Indsæt evt. en annonce i lokalpressen om, at du har en
dygtig medarbejder, men bliver nød til at flytte virksomheden og
personen gerne vil blive i byen.

> [...]
> pligt til at tilbyde medarbejderen at beholde sit job og flytte familie osv
> med eller om jeg blot skal afslutte samarbejdet med en opsigelse.

Det må du vurdere hvad det er smartest i den aktuelle situation.

> Der er også noget med en varsling, betyder det at jeg skal først skal varsle
> denne beslutning og dernæst opsige eller er det i praksis en og samme sag?

I samme øjeblik du varsler en ændring af ansættelsesforholdet, så har du
lavet det varsel som skal til.

Det er så op til medarbejderen at vurdere om han/hun vil acceptere
ændringen. Accepteres ændringen, så fortsætter I bare som hidtil. Vel og
mærke: Medarbejderen har uændret ancinitet (I know: stavefejl).

> Der findes mange "standard" funktionær ansættelseskontrakter på internettet,

Hvorfor ikke nøjes med:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20020069129-REGL

Denne "skabelon" indeholder alt hvad en ansættelseskontrakt _skal_
indeholde.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Henry

Dato : 29-10-03 19:12

> Du skal lige vide, at jeg ikke er jurist eller muligvis ikke kommer med
> oplysninger som kan holde i en retssal, selvom jeg gør mig umage til at
> svare så korrekt som det kan lade sig gøre.

Hej Carsten

Tusinde tak for en række god svar!
Henry

Fra : Henning Sørensen

Dato : 29-10-03 19:11

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke-opsagt medarbejder har. Derudover har den opsagte fritstillede
> medarbejder også bedre mulighed for at søge nyt job, når han ikke skal
[snip]

Jeg er heller ikke jurist, men har været ude for fritstilling i forb. med
afskedigelse.
Det kan jeg varmt anbefale, for så får man tid og råd til, at søge nye jobs
i nogenlunde ro og mag.
En fritstilling kan normalt forhandles, dvs I kan blive enige om en periode
på x måneder,
du udbetaler så x månedslønne, hvorefter ansættelses forholdet ophører.

En opsagt funktionær har iøvrigt krav på frihed til jobsøgning, uanset om
man er fritstillet eller ej.

Men tag da kontakt til vedkommende selv og hans fagforening, så skulle der
absolut ikke blive de store problemer.

/Henning.

Fra : Devast8or

Dato : 29-10-03 19:51

Henning Sørensen wrote:

> En opsagt funktionær har iøvrigt krav på frihed til jobsøgning,
> uanset om man er fritstillet eller ej.

Hov! Det lyder da interessant, kan man få en lille uddybning af det?

TIA

Devast8or

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-10-03 20:14

Devast8or wrote:

> Hov! Det lyder da interessant, kan man få en lille uddybning af det?

Funktionærlovens § 16:

Efter at funktionæren har afgivet eller modtaget opsigelse fra tjenesten,
skal arbejdsgiveren - uden afkortning i lønnen - give ham den nødvendige
fritagelse fra arbejdet til at søge anden beskæftigelse. Funktionæren
skal herunder tage tilbørligt hensyn til arbejdsgiverens ønske om,
at arbejdssøgningen lægges på det for virksomhedens arbejde gunstigst
mulige tidspunkt.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Devast8or, work

Dato : 30-10-03 09:51

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal herunder tage tilbørligt hensyn til arbejdsgiverens ønske om,
> at arbejdssøgningen lægges på det for virksomhedens arbejde gunstigst

Tak :)

Devast8or