Problemer ved at læse jura på nyt uddannel~
Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 21:04

hej gruppe

dette er selvfølgelig ikke nogen uddannelsesgruppe, men da jeg ved at mange
stud.jur'er læser med her, håber jeg, at I vil bidrage til mine
overvejelser.

Odense Universitet (eller Syddansk Universitet som det jo egentlig hedder)
er med virkning fra 1/9 2004 blevet godkendt til at udbyde jura-uddannelsen.
Jeg har udsigt til at blive optaget i Århus, men da jeg bor i Fredericia
ville det være væsentlig nemmere for mig at søge optagelse på SDU. Samtidig
kan jeg så være med til at skrive "Danmarkshistorie" ved at være med på det
første jurahold i Odense, men det er så en helt anden snak )

Det skal imidlertid ikke være nogen hemmelighed, at jeg selvfølgelig har
mine overvejelser omkring at blive optaget på en uddannelse, som
arbejdsgiverne endnu ikke kender. SDU har i mange år udbudt HA-Jur og
Cand.merc.jur, så universitet har selvfølgelig en hvis erfaring med
juraen... men det er som sagt første gang, at man udbyder den "rigtige"
jura-uddannelse.

Ser I nogen problemer i tage uddannelsen i Odense fremfor Århus... og hvilke
overvejelser mener I, at jeg i givet fald bør gøre mig?

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
chefredaktør, www.unfairpris.dk
www.unfairpris.dk - annoncehajerne kommer også efter DIG!

Fra : Rune Wold

Dato : 28-10-03 22:02

Jesper Brock wrote:

[klip]

> Ser I nogen problemer i tage uddannelsen i Odense fremfor Århus... og hvilke
> overvejelser mener I, at jeg i givet fald bør gøre mig?

Man kan læse jura mange steder, men det eneste sted, hvor man bliver en
skarp jurist, er i Århus.

/Rune Wold

--
Punani: "poo-na-nee"
Hawaiian (lit. Heavenly flower), derived from pua (blossom);

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 29-10-03 22:40

Tja, jeg antager at Rune Wold læser jura i Århus

Jeg hedder også Rune, men læser i København
Jeg er startet pr. september i år, og det jeg umiddelbart kan sige om
forskellene mellem Århus og København er, at de er store!

Min manuduktør i formueret er selv jurist fra Århus, og fortalte engang om
nogle af forskellige udgangspunkter, man har. Kan ikke huske præcist, hvad
hun inddrog.

Lærebøgerne er oftest lavet af universitetets ansatte dr.jur'ere o.lign, så
de tager selvfølgelig udgangspunkt i, hvordan de mener, retten hænger
sammen.
Et konkret eksempel er forfatningsret, hvor en jurist fra Århus per
definition vil være dybt uenig med en jurist fra København om stort set alle
små detaljer indenfor diciplinen.
Det skyldes at vi i København lærer forfatningsretten med udgangspunkt i
Henrik Zahles lærebøger. I Århus hedder guruen Peter Germer.

Uddannelsen i Odense vil sikkert blive en helt tredje uddannelse, med en god
sammenrystning fra begge steder.

/Niels Rune Brandt

Fra : Rune Wold

Dato : 30-10-03 10:40

Niels Rune Brandt wrote:

> Et konkret eksempel er forfatningsret, hvor en jurist fra Århus per
> definition vil være dybt uenig med en jurist fra København om stort
> set alle små detaljer indenfor diciplinen.

Jeg er ikke sikker på, at din manuduktør giver en dækkende beskrivelse. På
Offentlig rets afdeling i Århus er stort set den eneste, som er enig med
Germer, Germer selv.
Tværtimod er man f.eks. indenfor forvaltningsretten meget lydhør over for
Bent Christensen selvom man i bogen Forvaltningsret. Almindelige Emner
selvfølgelig også er uenig på visse (få) punkter.

De væsentlige forskelle i opfattelsen af gældende ret, tror jeg ligger
inden for formueretten, navnlig indenfor tingsretten. Dette er
dog antageligt ikke så udpræget længere, nu hvor Elmer og skovby endeligt
er begravet på københavns universitet.
Iøvrigt er der vist også væsentlige forskelle i måden at formidle den
formueretlige jura. Det er dog blot en fornemmelse jeg har. Denne
fornemmelse er hovedsageligt erhvervet ved en gennemgang af de
obligationsretlige og tingsretlige opgaver der stilles på Københavns
universitet universitet.
I hvert fald på 1. år er sværhedsgraden noget større i århus, men den
virker også større på 3 års eksamen. Man er iøvrigt mere proces orienteret
på københavns bacheleor del end i århus. På århus er de eneste procesfag
strafproces konkurs og international privatret, men tilgengæld har vi en
lærebog i kautionsret, kreditafteleret og selskabsret.

/Rune Wold

Fra : Niels Rune Brandt

Dato : 30-10-03 23:02

Well, som jeg nævnt i starten af mit første svar, er jeg kun to måneder inde
i studiet, så hvad angår forvaltningsretten, kan jeg ikke deltage - endnu

Jeg skal måske derfor uddybe, at mit svar er baseret på umiddelbart indtryk.
Men det er et interessant svar du give, som jeg da lige vil have i
baghovedet! Tak for det

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-10-03 22:48

"Jesper Brock" skrev:

> Ser I nogen problemer i tage uddannelsen i Odense fremfor Århus... og hvilke
> overvejelser mener I, at jeg i givet fald bør gøre mig?

Jeg er grundlæggende enig med Rune Wold....

Men udover det - hvor sikkert er det så, at der rent faktisk også bliver en
jurauddannelse i Odense (fra 2004)?

Jeg ville være meget betænkelig ved at starte på den, hvis den startede. De
har ingen juridisk tradition. Alt skal startes fra bunden. Lærerne skal
hentes ind fra forskellige universiteter. Det kan meget vel blive mere et
misk-mask end en skøn blanding. Jeg tvivler på at der er plads til/brug for
3 jura-uddannelser i DK.

Nå - men det er vist ved at blive mere en holdningssnak, end noget der har
med jura at gøre...

/kristian

Fra : Nielsen

Dato : 30-10-03 13:31

Hvor mange studerende regner man med at optage pr. år?

Hvis antallet kun er f.eks. 100, vil man nok få svært ved at tilbyde
tilstrækkeligt mange kursusfag på kandidatuddannelsen, da oprettelsen af
et hold normalt kræver tilslutning fra mindst 8-10 studerende. Det vil
således nok blive svært at tilpasse sin uddannelse i den retning man
selv ønsker !?

mvh Kim