Test din jura-viden
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 14:46

Ret og råd har lavet en fin lille quiz hvor man kan teste hvad man
ved om forskellige emner, desværre er der kun 4 spørgsmål om hver
emne.

Quizzen er på http://quiz.ret-raad.dk/

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 28-10-03 15:09

>Quizzen er på http://quiz.ret-raad.dk/

Sjovt, men det er dælme langsomt....

/Brian som lige tygger sig igennem quizen alligevel.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-10-03 15:09

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev i en meddelelse news:
> Quizzen er på http://quiz.ret-raad.dk/

Så må vi håbe at jeg vinder pc'en... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-03 15:17

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en meddelelse

> Så må vi håbe at jeg vinder pc'en... .-)

Det gør du ikke.
Det gør jeg nemlig

/Per

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-10-03 15:45

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør du ikke.
> Det gør jeg nemlig

Må jeg ønske dig held og lykke...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : zasha

Dato : 28-10-03 18:41

> Må jeg ønske dig held og lykke...

*kommer lige forbi som outsider med 13 point og er mægtig stolt*

Må den heldigste vinde :)

--
Hilsen Miver og Mulle's mor

http://hei.homepage.dk/godter.html

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-03 20:51

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> wrote in message
> *kommer lige forbi som outsider med 13 point og er mægtig stolt*

Jeg er også med på 13 point

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com
chefredaktør, www.unfairpris.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 28-10-03 20:55

"Jesper Brock" <jesper.brock[at]mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er også med på 13 point

Så skal i være glade for, at det ikke er den, der fik flest point, som
vinder... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 28-10-03 21:15

> Så skal i være glade for, at det ikke er den, der fik flest point, som
> vinder... .-)

Der er da kun en pc'er

Mvh Maria

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 28-10-03 22:02

Hej

Jeg fik 15 point
Så det er jeg da meget tilfreds med.

Mvh

Mads Vestergaard

Fra : nuser

Dato : 28-10-03 22:59

Æv bæv jeg fik da bare 16 point

Hilsen Nuser

Fra : Mads Vestergaard

Dato : 28-10-03 23:06

> Æv bæv jeg fik da bare 16 point
Det var rigitg flot.
Hvilke kategorier var det i?

Mvh

Mads Vestergaard

Fra : nuser

Dato : 29-10-03 09:05

"Mads Vestergaard" <andersv@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Det var rigitg flot.
> Hvilke kategorier var det i?

Det var i "Ægteskab og økonomi", "Forældremyndighed og samvær", "Forbrugsret
"og "Gældsanering" . Og ja, I gætter rigtigt, hvis I tror at jeg lige har
gennemgået en skildsmisse, hvor vi skulle tage stilling til
forældremyndighed, og en smadret økonomi )

hilsen Nuser

Fra : Ole Mogensen

Dato : 29-10-03 09:05

Mads Vestergaard wrote:

> Det var rigitg flot.
> Hvilke kategorier var det i?
>
> Mvh
>
> Mads Vestergaard

Hmm, der må være noget galt , jeg fik 35 point

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Gandalf

Dato : 29-10-03 09:15

"Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm, der må være noget galt , jeg fik 35 point

Du er såmænd bare for utålmodig, og har klikket flere gange på et rigtigt
svar, for så tælles hvert klik åbenbart som et rigtigt svar.
Vi kan jo prøve, hvem der først når 100 rigtige?
Erik

Fra : Ole Mogensen

Dato : 29-10-03 11:25

Gandalf wrote:

> "Ole Mogensen" <ole.mogensen@fysik.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Du er såmænd bare for utålmodig, og har klikket flere gange på et rigtigt
> svar, for så tælles hvert klik åbenbart som et rigtigt svar.

Øv.

> Vi kan jo prøve, hvem der først når 100 rigtige?
> Erik

Ole

--
ole.mogensen@fysik.dtu.dk

Fra : Ukendt

Dato : 03-11-03 00:52

nuser wrote:

>Æv bæv jeg fik da bare 16 point
>
>Hilsen Nuser

Så er vi to :)

"At bo til leje", "Erstatning og ansvar", "Parpirløst samliv", "It-ret
og e-handel". :)

--
MvH Sprekcer - Fjern [dot] og [at] i email adressen.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 29-10-03 19:16

Per Christoffersen wrote:
> "Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> skrev i en
> meddelelse news:bnltae$5jb$1@sunsite.dk...

> Det gør du ikke.
> Det gør jeg nemlig

Næh, jeg vinder

Og her gik jeg og følte at jeg ikke fik noget ud af at følge med her i
gruppen og så scorer jeg 13 point i første hug (med en lille-bitte smule
hjælp fra google, hehe).........

Nåh, men held og lykke til alle andre, som også gerne vil vinde pc´en...

Jeg syntes at den konkurrence, er det sjoveste som er sket her i gruppen i
mange måneder *SSS* Den er ret grinern, for jeg får ellers aldrig "afprøvet"
min "jura-viden" til dagligt

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Devilicious

Dato : 28-10-03 23:29

> Så må vi håbe at jeg vinder pc'en... .-)

Jeg ved ikke... Har lige selv købt en bærbar til brug for studiet (er altså
langt nemmere end at tage notater med papir og blyant når man som jeg har en
håndskrift der ville gøre enhver overlæge pavestolt) - så har egentlig ikke
så meget brug for den. Men den kan vel altid sælges - så jeg udfyldte
adressedelen alligevel (kan jo også være jeg istedet vinder et juridisk
servicecheck).

Så var det at jeg kom til at tænke på, at hvis man er med i racet om
puteren, hvad er det så lige man skal med et juridisk servicecheck? :)

Men konkurrencen var nu ret sjov. Tror næsten jeg i morgen vil prøve at tage
den et par gange igen, for også at tage de andre emner med (valgte
ægteskab/økonomi, andelsbolig, arv/testamente og boligkøb). Specielt
erhvervsdelen kunne være interessant (men der er jeg nok en kegle).

/random thoughts in the night

-dev

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 23:46

"Morten Fruergaard" <mit fornavn@mit efternavn.com> wrote in

> Så må vi håbe at jeg vinder pc'en... .-)

Jeg vil vinde den :)

Der er nok en del herinde der ikke kan vinde den idet jurister mm.
ikke må deltage ...

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-10-03 07:31

"Henrik Stidsen" skrev:

> Der er nok en del herinde der ikke kan vinde den idet jurister mm.
> ikke må deltage ...

Jeg tror min kæreste vinder den

/kristian

Fra : Gandalf

Dato : 29-10-03 09:12

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BBC51D3B.243BC%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...
> Jeg tror min kæreste vinder den

Nix - det gør min kone - med 17!!!! rigtige.
Ingen forkerte svar, men spillet var meget langsomt, så hun kom til at
klikke 2 gange på et rigtigt svar, og så tæller det åbenbart 2 gange. Godt
det ikke er antallet af flest rigtige der tæller, for så var jeg nok nødt
til at finde mit gamle 56k-modem frem igen!
Erik

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-10-03 09:21

>Der er nok en del herinde der ikke kan vinde den idet jurister mm.
>ikke må deltage ...

Læs lige igen. Jurister ved Ret & Råd må ikke deltage.
--
Mvh. Brain, øhh Brian.

Hent mit ASP fotoalbum her: http://activedeveloper.dk/download/default.asp?mode=showdownload&id=598
http://www.patricia-brinch.dk og http://www.Zelinski.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 29-10-03 09:35

Brian B. Christensen wrote:

> Læs lige igen. Jurister ved Ret & Råd må ikke deltage.

De har åbenbart ændret teksten, siden du læste den:

"Alle kan deltage - dog ikke jurister, jurastuderende og personer med
tilknytning til Ret&Råd-kæden."

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 29-10-03 10:39

>De har åbenbart ændret teksten, siden du læste den:

Åbenbart

>"Alle kan deltage - dog ikke jurister, jurastuderende og personer med
>tilknytning til Ret&Råd-kæden."

Så er der jo ingen tvivl. Jeg er sikker vinder af pc'en.

Fra : rea721

Dato : 28-10-03 22:25

Henrik Stidsen wrote:
> Ret og råd har lavet en fin lille quiz hvor man kan teste hvad man
> ved om forskellige emner, desværre er der kun 4 spørgsmål om hver
> emne.

Fin lille ting....fik kun 13, men hvad så :) Der er dog noget der undre mig
ved spørgsmålet om arveret, måske kan du eller andre forklare det? Jeg
syntes de 2 spørgsmål strider imod hinanden.

***
Spørgsmål 1
Ib bor sammen med sin kæreste, han har ingen børn, hans mor er død,
men hans far lever, og Ib har også en søster. Hvis Ib ikke laver testamente,
hvem skal så arve efter ham?

Svar
Ingen personer, som ikke er Ibs slægtninge, har nogen mulighed for at
få del i arven efter ham, medmindre han skriver testamente. Egentlig skal
hans far og mor arve, men da moren er død, træder søsteren ind i stedet.
***

***
Spørgsmål 2
Tine har ingen børn, ægtefælle, søskende, forældre eller
bedsteforældre. Hvem arver Tine, hvis hun ikke skriver et testamente?

Svar
Der er tre arveklasser. Den første er ægtefælle og børn. Hvis dine
børn er døde, træder dine børnebørn i stedet. Er dine børnebørn døde, træder
deres børn ind og - principielt - så fremdeles.
Til den anden arveklasse hører dine forældre. Hvis de er døde, dine
søskende, og hvis de også er døde, dine nevøer og niecer.
Er der ingen arvinger i klasse to går arven til dine bedsteforældre,
er de døde, til dine forældres søskende, tredje arveklasse. Her slutter
arverækken og statskassen tager over.
***

Hvorfor arver faderen ikke i spørgsmål 1, når der i svar 2 tales om
arveklasse 2 hvor ens forældre arver efter Tine? Er det fordi den ene
forældre er død?

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod1@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Karina og Christian

Dato : 28-10-03 22:34

"rea721" <skod1[remove]@721.dk> wrote in message
> [...]

> Hvorfor arver faderen ikke i spørgsmål 1, når der i svar 2 tales om
> arveklasse 2 hvor ens forældre arver efter Tine? Er det fordi den ene

Det er måske ikke overvældende tydeligt formuleret, men der er ingen tvivl
om, at Ibs forældre arver Ib i det tilfælde, at han ikke har skrevet
testamente. Det følger af arvelovens § 2, stk. 1.

Idet Ibs mor er død, træder hendes livsarving, som er Ibs søster, i morens
sted, og arver alså den del, som tilkommer moren. Det følger af arvelovens §
2, stk. 2.

Facit bliver altså, at Ibs far arver den ene halvdel, mens Ibs søster arver
den anden halvdel.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : rea721

Dato : 28-10-03 23:49

Karina og Christian wrote:

> Det er måske ikke overvældende tydeligt formuleret, -snip-

Joe...det er det sikkert, men jeg forstod det bare ikke

> Idet Ibs mor er død, træder hendes livsarving, som er Ibs søster, i
> morens sted, og arver alså den del, som tilkommer moren. Det følger
> af arvelovens § 2, stk. 2.

Ok.... Og i tilfælde af at Ib's søster også var død, ville arven gå viderer
til hendes evt børn ?

> Facit bliver altså, at Ibs far arver den ene halvdel, mens Ibs søster
> arver den anden halvdel.

Ok...dvs at når arven går "opad" træder søskende og deres børn i stedet for
evt døde forældre ?

Fra : Karina og Christian

Dato : 29-10-03 10:47

"rea721" <skod1[remove]@721.dk> wrote in message
[klip]>
> Ok.... Og i tilfælde af at Ib's søster også var død, ville arven gå
viderer
> til hendes evt børn ?

Nemlig.

> Ok...dvs at når arven går "opad" træder søskende og deres børn i stedet
for
> evt døde forældre ?

Ja. Det er forældrenes livsarvinger, der træder i forældres sted. På samme
måde vil du se, det også sker, når arven går nedad.

Er et barn dødt, træder dets børn i dets sted, jf. arvelovens § 1, stk. 2.

Med venlig hilsen
Karina

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-10-03 00:37

Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk> skrev Tue, 28 Oct 2003 13:45:58
+0000 (UTC)

>Ret og råd har lavet en fin lille quiz hvor man kan teste hvad man
>ved om forskellige emner, desværre er der kun 4 spørgsmål om hver
>emne.

Ganske interessant. Men det bliver jo også lidt nemmere af at man selv
kan vælge hvilke kategorier man vil deltage i.

Men jeg har lige et lille spørgsmål til gruppen her:

Een af de to jeg havde forkert var:

Sp: Må et selskabs bestyrelse afholde sine bestyrelsesmøder elektronisk?
a. Det afgør bestyrelsen selv
b. Ja
c. Nej, alle deltagere skal være til stede sammen

Jeg svarede 'a' men fik at vide at det korrekte svar var 'b'.

Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen - hvordan kan 'a' være
forkert hvis 'b' er rigtig.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : rea721

Dato : 29-10-03 00:54

Arne Feldborg wrote:

> [...]

> Jeg svarede 'a' men fik at vide at det korrekte svar var 'b'.

> Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen - hvordan kan 'a'

Det kan vel være at afgørelsen om at afholde bestyrelses møderne elektronisk
_ikke_ ligger hos bestyrelsen ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-10-03 01:36

"rea721" <skod1[remove]@721.dk> skrev Wed, 29 Oct 2003 00:54:11 +0100

>Det kan vel være at afgørelsen om at afholde bestyrelses møderne elektronisk
>_ikke_ ligger hos bestyrelsen ?

Hvor skulle den ellers ligge, hvis b er korrekt.?

Man kan måske hævde at b juridisk set er mere rigtig end a. Men hvordan

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 29-10-03 07:30

"Arne Feldborg" skrev:

> Man kan måske hævde at b juridisk set er mere rigtig end a. Men hvordan
> kan a være forkert hvis b er rigtig.?

Som Leon skriver, så er et nok noget med, hvor kompetencen ligger. Formanden
kan vel bestemme, at mødet skal afholdes elektronisk. I så fald er A ikke
korrekt.

/kristian

Fra : rea721

Dato : 29-10-03 20:17

Arne Feldborg wrote:

>>> a. Det afgør bestyrelsen selv
>>> b. Ja

> Hvor skulle den ellers ligge, hvis b er korrekt.?

En eller anden instans der er højrer myndighed end bestyrelsen... i sidste
ende lovgiverene, og taget i betragtning at spørgsmålet er af juridisk
karrakter er det nok der man skal finde kompetancen til at afgøre _om_
bestyrelsesmøder må afholdes elektronisk.

> Man kan måske hævde at b juridisk set er mere rigtig end a.

Den logiske forklaring.... Du har kun èn svar mulighed.
Hvis a er rigtig må b nødvendigvis også være det, og så er svaret a forkert

> Men hvordan kan a være forkert hvis b er rigtig.?

Afgørelsen om at bestyrelsesmøder _må_ afholdes elektronisk har andre taget.

Fra : alexbo

Dato : 29-10-03 20:33

"Arne Feldborg" skrev > Sp: Må et selskabs bestyrelse afholde sine
> [...]
>
> Jeg svarede 'a' men fik at vide at det korrekte svar var 'b'.
>
> Kan nogen forklare mig hvordan det hænger sammen - hvordan kan 'a' være

Fordi svaret er ja.
Det er ikke en afgørelse bestyrelsen træffer, den er truffet.

Må en voksen have et barn bagpå cyklen?

a. Det afgør den voksne selv
b. Ja
c. Nej.

mvh
Alex Christensen

Fra : HH

Dato : 29-10-03 12:41

> [...]
> .: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
> Nerd is a word only used by those who can't pronounce 'Intellectual'.

Er det min pc'er der er noget galt med, eller fungerer den quiz ikke som
hensigten.........når man har valgt sine emner, kommer paragrafferne frem,
man klikker på et spørgsmål, og besvarer, der sker intet, absolut
intet...............???

MVH

Henrik

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 29-10-03 12:49

"HH" <hansehen@mail.teleFJERND.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hensigten.........når man har valgt sine emner, kommer paragrafferne frem,
> man klikker på et spørgsmål, og besvarer, der sker intet, absolut

Og du klikker på knappen tilbage til quizzen?

Den er lidt langsom...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : HH

Dato : 29-10-03 12:56

> Og du klikker på knappen tilbage til quizzen?
>
> Den er lidt langsom...

Der sker intet - jeg prøvede så efterfølgende at opdatere siden, og i nogle
tilfælde kommer der om hvorvidt besvarelsen er korrekt elelr ej, mend et går
helt i ged.

MVH
Henrik

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-10-03 23:25

"Henrik Stidsen" <nospamforme@hs235.dk> skrev...
> Ret og råd har lavet en fin lille quiz hvor man kan teste hvad man
> ved om forskellige emner, desværre er der kun 4 spørgsmål om hver
> emne.

Hmmm - tror jeg er i en forkert branche

I kategorierne "At bo til leje", "Andelsboliger", "Erhvervslejeret" og
"Bestyrelsesarbejde" fik jeg 6 rigtige (men jeg synes nu også, at nogle af
spørgsmålene/svarene var overordentlig dumt formuleret) - hvorimod jeg i
kategorierne "Ægteskab og økonomi", "Boligkøb", "Erstatning og ansvar" og
"Forbrugerret" fik 15 rigtige.

Fx var der i kategorien "Andelsboliger" et spørgsmål, som omhandlede
betaling på 100.000 for et specielt indbygget skab og et 'amerikaner
køleskab' - jeg svarede at løsøre ikke umiddelbart indgik, da jeg ikke kan
se, at et køleskab umiddelbart kan være andet end løsøre!? Det var det
åbenbart, for svaret var forkert - jeg kender udmærket reglen om tilpasset
løsøre, som et indbygget skab må siges at være - men et køleskab, uanset
størrelsen? Tja...

Sour grapes

Mvh. Camilla

Fra : Per Christoffersen

Dato : 30-10-03 09:19

"Camilla Scharff" <camilla@FJERNDETTEburmese.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> løsøre, som et indbygget skab må siges at være - men et køleskab, uanset

Det synes jeg også var lidt mystisk.
Også fordi det rigtige svar var 'hvis bestyrelsen godkender det', og ikke
'hvis han kan dokumentere værdien'.
Det er da rigtigt, at bestyrelsen skal godkende værdien, men det kan de kun
gøre hvis der er dokumentation. Han må nemlig ikke sælge til en forhøjet
værdi, selvom bestyrelsen kan narres til at godkende det.

(BTW. De fleste amerikaner-køleskabe er forsynet med en isterningmaskine,
der har fast tilslutning til vandforsyningen. Deraf følger argumentationen
sikkert at der er tale om specialtilpasset løsøre... )

/Per