Omklædningsrum på arbejdsplads
Fra : Vikaren

Dato : 28-10-03 11:51

Hejsa,
Jeg arbejder i en periode som vikar for et vikarbureau. Her den anden dag
blev jeg så sendt ud på et lager og skulle plukke varer. Da jeg ankom til
arbejdspladsen blev der sagt at man ikke håbede at jeg var sart - for der
var kun et omklædningsrum - og jeg var eneste pige, hvorefter lager-lederen
begynder at klæde om med beskeden om at "han jo nok ikke har noget jeg ikke
har set før". Jeg vælger så at forlade rummet - for det har jeg ikke lige
lyst til at opleve.
Men det jeg undrer mig over er om der ikke er nogen regler for
omklædningsforhold. Det er ikke fordi jeg skal tilbage til stedet, men bare
for at vide om der er nogen krav på det område. Det overskred i hvert
tilfælde mine grænser.

Venlig hilsen
Vikaren

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-03 13:59

Vikaren wrote:

> Da jeg ankom til
> arbejdspladsen blev der sagt at man ikke håbede at jeg var sart - for der
> var kun et omklædningsrum -

Og?

Så klæder man om, hver for sig!

> [...]
> har set før". Jeg vælger så at forlade rummet - for det har jeg ikke lige

Det kan jeg godt forstå.

Du bør kontakte din fagforening. De vil tale med dit vikarbureau om,
at du ikke skal udsættes for blufærdighedskrænkelse ude hos kunderne
dvs. at dit arbejde skal tilrettelægges på en måde, at du kan
bade/omklæde for dig selv, samt at du ikke behøvedes at overvære
mændenes bad/omklædning.

Lagerarbejde indebærer ikke at man skal overvære andre menneskers
omklædningsprocedurer.

> Men det jeg undrer mig over er om der ikke er nogen regler for
> omklædningsforhold.

Det er der også!

Se arbejdstilsynets retningslinjer for bade- og omklædningsfaciliteter:
http://www.at.dk/sw4735.asp#2%20adskilte%20omklædningsrum

-------
Omklædning skal kunne ske ugenert for hvert køn for sig. Kvinder og mænd
skal derfor enten have adskilte omklædningsrum eller have mulighed for
at benytte samme aflåselige omklædningsrum hver for sig.
-------

> Det er ikke fordi jeg skal tilbage til stedet, men bare
> for at vide om der er nogen krav på det område. Det overskred i hvert
> tilfælde mine grænser.

Klart!

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-10-03 14:20

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal derfor enten have adskilte omklædningsrum eller have mulighed for
> at benytte samme aflåselige omklædningsrum hver for sig.

Men der skrives også

Faciliteterne skal findes i passende antal. Der skal ved vurderingen heraf
tages hensyn til arbejdets art og antallet af personer, der i almindelighed
benytter faciliteterne. Midlertidige forøgelser af antallet af beskæftigede,
fx under kortvarigt sæsonarbejde, kræves ikke taget i betragtning. I omtalen
af de enkelte faciliteter er angivet det antal, der efter Arbejdstilsynets
praksis anses for passende.

Er en vikar ikke en midlertidig forøgelse af beskæftigede?

Selvfølgelig skal man ikke klæde om sammen, men efter tur.

Carsten Overgaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-03 14:41

Carsten Overgaard wrote:

> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> Men der skrives også

snip: at mænd og kvinder skal gå i bad hver for sig?

Hvorfor /men/?

den tekst jeg citerer indeholder også muligheden for, at samme rum kan
benyttes af mænd og kvinder for sig!

Ok, det er lidt insekterotisk, tilgengæld mener jeg at den fundne tekst
dækker fuldt ud Vikarens problemstilling.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 14:44

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in

> Er en vikar ikke en midlertidig forøgelse af beskæftigede?

Jo - det er jo hele ideen i dem :)

Faktisk er de fleste vikarer ansat med dag-til-dag opsigelse, de
fleste kan endda også opsiges med et "vi har ikke brug for dig
længere, farvel", altså en her-og-nu opsigelse.

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-03 16:40

Henrik Stidsen wrote:

> [...]
> fleste kan endda også opsiges med et "vi har ikke brug for dig
> længere, farvel", altså en her-og-nu opsigelse.

Når man arbejder for et vikarbureau, så arbejder man det enkelte sted en
periode af gangen, men ansættelssforholdet til bureauet kan godt være
fast.

Og uanset om det er drejer sig om en "gæstearbejder" eller en fastansat,
så gælder reglerne omkring kønsopdelt omklædning og bad!

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 23:45

Carsten Riis <cr@carben.dk> wrote in

> Når man arbejder for et vikarbureau, så arbejder man det enkelte
> sted en periode af gangen, men ansættelssforholdet til bureauet
> kan godt være fast.

Hvor er det sådan ?
I min kontrakt med Adecco, et af de største vikarbureauer i verden,
står der at jeg ikke er ansat når de ikke har arbejde til mig. Det er
også muligt at få dagpenge de dage om måneden man ikke er ansat.
Kan dog ikke huske den præcise formulering.

> Og uanset om det er drejer sig om en "gæstearbejder" eller en
> fastansat, så gælder reglerne omkring kønsopdelt omklædning og
> bad!

Enig.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-10-03 00:37

"Vikaren" <a@ofir.dk> skrev Tue, 28 Oct 2003 11:51:24 +0100

>var kun et omklædningsrum - og jeg var eneste pige, hvorefter lager-lederen
>begynder at klæde om med beskeden om at "han jo nok ikke har noget jeg ikke
>har set før".

Havde han da det.?

På mange arbejdspladser er dette at skifte overtøj, sko og benklæder en
helt selvfølgelig ting henholdsvis ved ankomst og ved arbejdstidens
ophør. Så selvfølgelig at folk slet ikke tænker over hvem der evt. ser
på det.

Nu kan det jo næppe kaldes en alvorlig blufærdighedskrænkelse at en mand
skifter til arbejdstøj, du kunne jo bare kigge den anden vej det halve
minut, eller gå ud af lokalet (som du jo faktisk også gjorde).

>Men det jeg undrer mig over er om der ikke er nogen regler for
>omklædningsforhold. Det er ikke fordi jeg skal tilbage til stedet, men bare

Det var jo straks noget helt andet hvis nogen kom brasende ind mens du
selv skiftede tøj. Derfor har du også krav på et der skal være et sted
hvor du kan gøre dette ugeneret, eller sammen med andre kvinder.

Evt. bare et passende stort toilet eller baderum, eller et fælles
omklædningsrum der kan aflåses og bruges på skift af mænd og kvinder.

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred