Garanti ved bilhandel
Fra : Preben og Anette

Dato : 27-10-03 22:06

Hej

Jeg købte en Brugt mercedes i sommers ved en autohandler
Nu er så spørgsmålet.
Jeg fik at vide der var sat en bedre brugt motor i bilen.
Den bruger en del olie ca 1-1½ liter pr 1000 km
Kilomtertælleren er gået i stykker den sidder fast
automatgearet bruger en del olie ligeledes ½-1 liter olie pr 1000km
hvad gør jeg har jeg nogen rettigheder overfor sælger af bilen?????

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Henrik & Betina

Dato : 27-10-03 22:13

1 L olie pr. 1000 km er jo meget normalt - selv for visse nye biler?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-10-03 22:22

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> 1 L olie pr. 1000 km er jo meget normalt - selv for visse nye biler?

Tjo.. Det er der nogen der synes er i orden...

Men da ikke fra aut. gearet... Den kan ikke forbruge olie, den må da være
utæt...

Men for at svarer på spørgsmålet:

Du har 24 md. reklamationsret, hvoraf de første 6 måneder er med omvendt
bevisbyrde. Det betyder at det i de første 6 måneder er sælger der skal bevise
at årsagen til fejlen IKKE var der ved handel. Så hvis det er under 6 måneder
siden du har købt den, så skynd dig at reklamere til sælger.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-10-03 22:25

Preben og Anette wrote:
> [...]
1000km
> hvad gør jeg har jeg nogen rettigheder overfor sælger af

Hvis du mener at det har været en fejl fra begyndelsen, så har du
reklamationsret i to år, hvor de første 6 måneder er en
formodningsreklamation, der betyder at du har lov til at antage at
fejlene ikke var til stede ved købet med mindre der er taget
forbehold for det i kontrakten.

Du kan ikke forvente at en gammel bil kan blive som ny, så du må
altså regne med at der er visse ting, du ikke kan få igennem ved at
klage - men i dit tilfælde ville jeg nok gå til FDM (hvis du er
medlem - det skal man være førend "skaden" indtræffer. Derefter
ville jeg lade den brugtvognsteste og få nogle råd af deres
mekanikere - og efter en sådan test ville jeg så henvende mig til
forhandleren med købeloven i hånden (og råd fra FDMs advokater om
hvordan du bør gribe sagen an) - for at få tingene repareret.

Er du ikke medlem af nogen advokat, kan du da prøve alligevel - og
må Gud hjælpe dig og din tegnebog

--
ahw

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-10-03 22:35

Arne H. Wilstrup wrote:
> må Gud hjælpe dig og din tegnebog

Vås - der skulle selvfølgelig have stået': er du ikke medlem af
nogen interesseorganisation, kan du....

--
ahw

Fra : Preben og Anette

Dato : 27-10-03 22:40

Vil det sige at hvis jeg har købt bilen i Juni mdr så kan jeg ikke gøre
noget ????
Med hensyn til en brugtvognstest????

--
Venlig hilsen

Preben Christensen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 27-10-03 22:45

"Preben og Anette" <preben@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Vil det sige at hvis jeg har købt bilen i Juni mdr så kan jeg ikke gøre
> noget ????

Jo... I følge min kalender er det for under 6 md siden...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 27-10-03 22:51

Preben og Anette wrote:
> Vil det sige at hvis jeg har købt bilen i Juni mdr så kan jeg
ikke
> gøre noget ????
> Med hensyn til en brugtvognstest????

Næ, juni i år? Det betyder at du stadig har reklamationsret, hvis
du mener at det er en fejl, og at den har været der uden at du har
haft mulighed for at vide det.
FDM har forskellige centre rundt om i landet, hvor man kan få taget
en brugtvognstest - pris omkring 1900 kr. første gang. Får man
forhandleren til at lave den, så kan man få det checket (om det er
gjort korrekt) for det halve beløb hos FDM og endelig koster det
omkr. 400 kr. at få testet det tredie gang, hvis sælgeren stadig
har problemer med at lave de ønskede ting.

Man bør naturligvis have en brugtvognstest før man køber bil - men
gør man det efterfølgende, så har man stadig en chance for at få
ret, hvis man har en god advokat i ryggen og et værksted, med
faglig ekspertice.

Men hvis du selv er mekaniker, så er dine chancer for at vinde en
sag på "god tro" - ikke gode.

Hvis du har købt den 1. juni - så har du unægtelig et problem - med
mindre du kan få et værksted til at se på sagen i en ruf og komme
med en udtalelse. Er du medlem af FDM og er heldig så du kan komme
til test hos dem med dags varsel, så tager en sådan test næsten
hele dagen. Derefter kan du med den rapport i hånden og din
købekontrakt henvende dig til sælgeren og bede ham om at lave
tingene. Er de af slitagemæssig karakter, eller er der ikke
sikkerhedsfejl på, får du det vanskeligt at gøre noget ved det uden
at du har juridisk og faglig bistand, hvis sælger stiller sig på
bagbenene.

--
ahw