Udlejers adgang til lejemål - tidsfrist ?
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-10-03 18:42

Jeg har i dag modtaget et brev fra min boligforening. Det kollegie
jeg bor på blev renoveret for 5 år siden (1998) og skal derfor nu
gennemgå et 5-års eftersyn (noget med garanti osv.).

Gennemsynet er fastsat til mandag d. 3/11, altså næste mandag, mellem
10 og 14 - et tidsrum hvor jeg temmelig sikkert ikke er hjemme.

Det er langt fra første gang de laver sådan et nummer, måleraflæsning
og en udskiftning af en del på alle lejlighedernes toiletter blev
ligeledes varslet med knap en uges varsel.

Er det ikke korrekt at der skal være min. 3 ugers varsel for sådan
noget ?

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Tarec

Dato : 27-10-03 22:27

<
[...]
<--<
<.: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/ - http://hs235.dk/blog/ ::...
<Nerd is a word only used by those who can't pronounce 'Intellectual'.
< - http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Er ude for netop det samme i den ungdomsbolig jeg bor i. Indenfor 2 måneder
har der været 3 ting (malet vinduer, sat tyverisikring på døre og sidste
gang aflæse radiatore.)

2 ud af de 3 gange er der blevet smidt en seddel i postkassen under en uge
før. :-/

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 27-10-03 23:22

> [...]
> ligeledes varslet med knap en uges varsel.
>
> Er det ikke korrekt at der skal være min. 3 ugers varsel for sådan

Følgende er hentet fra lejeloven:
Kapitel IX

Udlejerens adgang til det lejede

§ 54. Udlejeren eller dennes stedfortræder har ret til at få eller
skaffe sig adgang til det lejede, når forholdene kræver det.

§ 55. Udlejeren kan med 6 ugers varsel iværksætte arbejder i det lejede,
når udførelsen ikke er til væsentlig ulempe for lejeren.

Stk. 2. Inden iværksættelse af andre arbejder har lejeren krav på 3
måneders varsel.

Stk. 3. Udlejeren kan dog altid uden varsel foretage uopsættelige
reparationer i det lejede.

§ 56. Ethvert arbejde, der iværksættes af udlejeren, skal udføres uden
afbrydelse og med den størst mulige hensyntagen til lejeren. Udlejeren
skal straks foretage efterreparationer.

Umiddelbart falder det under §55.

Men efter som at der måske/måske ikke (du snakker noget om et 5-års
eftersyn) skal udføres noget arbejde, kan et korter varsel vel accepteret.
Dog er en uge nok i underkanten

Bach

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 00:51

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in

> Men efter som at der måske/måske ikke (du snakker noget om et
> 5-års eftersyn) skal udføres noget arbejde, kan et korter varsel
> vel accepteret. Dog er en uge nok i underkanten

Ja eftersom jeg næppe kan få dem til at komme en anden dag og der
skal ikke laves noget arbejde - kun kigges sådan som jeg forstår
sedlen - så sker der nok ikke lige noget.
Det kan vel ikke falde under §55 når der ikke skal udføres arbejde ?

Jeg vil nærmere mene det falder under §54 der ikke angiver nogen
tidsfrist. For at opretholde garantien på den udførte renovering skal
der foretages et eftersyn af min. 33% af lejlighederne, det må da
være at "forholdene kræver det" - eller hva ?

Fra : 'Du.nk'

Dato : 27-10-03 23:43

Slap nu af med det frist pjat - du vil vel også have arbejdet udført til
alles tilfredshed - ellers ryger det jo lige på huslejen, som endnu en
renovering, når den tid kommer.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 00:47

"'Du.nk'" <09ud1med2bogstaver5her5@iname.com> wrote in

> Slap nu af med det frist pjat - du vil vel også have arbejdet
> udført til alles tilfredshed - ellers ryger det jo lige på
> huslejen, som endnu en renovering, når den tid kommer.

Til den tid bor jeg der ikke så jeg kan vel være fuldstændig ligeglad
ikke ?

Der skal ikke udføres en skid arbejde, der skal ene og alene kigges
på min. 1/33 af lejlighederne (der er 50).

Jeg spørger faktisk fordi jeg mente der var regler der angav mere end
1 uges varsel - jeg spurgte for at få noget at vide, ikke for at få
endnu en dum kommentar fra dig.

Fra : 'Du.nk'

Dato : 28-10-03 07:09

> Til den tid bor jeg der ikke så jeg kan vel være fuldstændig ligeglad
> ikke ?

Det er jo en rigtig tumpet kommentar, som bærer præg af total egoisme. Hvis
dine forgængere har udvist samme holdning forstår man godt højden på
huslejen.

> Jeg spørger faktisk fordi jeg mente der var regler der angav mere end
> 1 uges varsel - jeg spurgte for at få noget at vide, ikke for at få
> endnu en dum kommentar fra dig.

Min kommentar er ikke dum - men yderst praktisk orienteret.
Det er sgu da dumt at lægge op til retslige konfligter i et så lille indgreb
i den egoistiske ret til selvhævdelde og -retfærdighed.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-10-03 14:37

> Det er jo en rigtig tumpet kommentar, som bærer præg af total
> egoisme. Hvis dine forgængere har udvist samme holdning forstår
> man godt højden på huslejen.

Den er vel på niveau med det du skriver. Der er overhovedet ikke tale
om noget som helst arbejde der skal udføres, det er et *check*, de
skal *kigge* om tingene stadig er som de skal være.

> Min kommentar er ikke dum - men yderst praktisk orienteret.

Praktisk orienteret ? - hvordan er det praktisk orienteret at du ikke
har læst hvad der står og iøvrigt udtaler dig om min holdning til
reperationer af min lejlighed ?

> Det er sgu da dumt at lægge op til retslige konfligter i et så
> lille indgreb i den egoistiske ret til selvhævdelde og
> -retfærdighed.

Hvem har snakket om retslige konflikter ?
Det handler sådan set bare om at jeg gerne ville vide om jeg havde
ret i at den slags skulle varsles 3 uger i forvejen.

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-10-03 17:48

Scripsit Henrik Stidsen <nospamforme@hs235.dk>

> Den er vel på niveau med det du skriver. Der er overhovedet ikke tale
> om noget som helst arbejde der skal udføres, det er et *check*, de
> skal *kigge* om tingene stadig er som de skal være.

Jeg er ret sikker på at det udgør et "arbejde" i lejelovens
forstand.

Bestemmelserne om varsling af arbejder i det lejede har klart til
hensigt at beskytte lejerens privatliv og mulighed for at træffe
passende forberedelser til at give udlejer (eller hans repræsentant)
adgang under forhold som lejer er tryggest ved. Hensynet gælder i
lige stor grad hvad enten udlejers repræsentant skal have værktøj op
af lommen eller ej. Og det taler derfor for at anlægge en bred
fortolkning af "arbejde".

--
Henning Makholm "I believe there exists a secret society with
branches all over the world, working in secrecy to