/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Annullere webhandel
Fra : Hans


Dato : 27-10-03 17:38

Jeg har på nettet købt et "webhotel og domæn" og efter en uges tid, efter at
have læst indlæg rundt omkring på nettet, er det begyndt at gå op for mig at
firmaet virker uærlige/useriøse og jeg nok ikke skal forvente at få det
bestilte produkt fra dem. Jeg betalte med dankort og selvom det var et
forholdvist lille beløb(300 kr) ønsker jeg at få den retur igen. Pengene
blev hævet fra min konto dagen efter.
Jeg vil høre om der er nogen muligheder for at får pengene retur igen. Om
der overhovedet er noget jeg kan gøre i dette tilfælde?



 
 
Allan (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Allan


Dato : 27-10-03 17:50

On Mon, 27 Oct 2003 17:38:12 +0100, "Hans" <dilorjaan50@hotmail.com>
wrote:

>Jeg har på nettet købt et "webhotel og domæn" og efter en uges tid, efter at
>have læst indlæg rundt omkring på nettet, er det begyndt at gå op for mig at
>firmaet virker uærlige/useriøse og jeg nok ikke skal forvente at få det
>bestilte produkt fra dem. Jeg betalte med dankort og selvom det var et
>forholdvist lille beløb(300 kr) ønsker jeg at få den retur igen. Pengene
>blev hævet fra min konto dagen efter.
>Jeg vil høre om der er nogen muligheder for at får pengene retur igen. Om
>der overhovedet er noget jeg kan gøre i dette tilfælde?
>
Har du rent faktisk ikke modtaget din vare? Eller vil du blot
annullere handlen?

Hans (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Hans


Dato : 27-10-03 17:59

Jeg har ikke modtaget noget. Jeg har fået tilsendt en masse
brugernavn/adgangskoder til FTP som ikke fungere. Jeg kan se at den bestilte
domæne stadig står som ledigt.

"Allan" <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> wrote in message
news:h5jqpvs9te3bnd9u703rvtihccho18eoi4@4ax.com...
> On Mon, 27 Oct 2003 17:38:12 +0100, "Hans" <dilorjaan50@hotmail.com>
> wrote:
>
> >Jeg har på nettet købt et "webhotel og domæn" og efter en uges tid, efter
at
> >have læst indlæg rundt omkring på nettet, er det begyndt at gå op for mig
at
> >firmaet virker uærlige/useriøse og jeg nok ikke skal forvente at få det
> >bestilte produkt fra dem. Jeg betalte med dankort og selvom det var et
> >forholdvist lille beløb(300 kr) ønsker jeg at få den retur igen. Pengene
> >blev hævet fra min konto dagen efter.
> >Jeg vil høre om der er nogen muligheder for at får pengene retur igen. Om
> >der overhovedet er noget jeg kan gøre i dette tilfælde?
> >
> Har du rent faktisk ikke modtaget din vare? Eller vil du blot
> annullere handlen?



Povl H. Pedersen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 27-10-03 21:42

On 2003-10-27,
Hans <dilorjaan50@hotmail.com> wrote:
> Jeg har ikke modtaget noget. Jeg har fået tilsendt en masse
> brugernavn/adgangskoder til FTP som ikke fungere. Jeg kan se at den bestilte
> domæne stadig står som ledigt.

Sagen er triviel, hvis ikke dit domæne er kobt, og du ikke har
voldbrugt din serviceydelse (webhotellet), så kan du påberåbe
dig fjernsalgslovens 14 dages fortrydelsesret.

Såfremt domænenavnet er kobt, så må du nok betale en rimelig pris
for dette, svarende til markedspris.

Bertel Lund Hansen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-10-03 23:32

Povl H. Pedersen skrev:

>Sagen er triviel

Ikke for dig. Du er galt afmarcheret.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Bertel Lund Hansen (27-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 27-10-03 23:06

Hans skrev:

>Jeg har ikke modtaget noget. Jeg har fået tilsendt en masse
>brugernavn/adgangskoder til FTP som ikke fungere. Jeg kan se at den bestilte
>domæne stadig står som ledigt.

Hvis det hele havde fungeret som det skulle, ville du nu være i
den situation at du havde modtaget den bestilte vare. Det er
nemlig en tjenesteydelse, og den er specielt indrettet til dig.
Derfor er der ikke længere nogen fortrydelsesmulighed som der
ellers er ved fjernhandel.

Det skal derfor betragtes som en ydelse der er bestilt, betalt og
mangelfuldt leveret. Det giver dig som udgangspunkt fire
muligheder:

§ 78.   Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget
   mellem
1)   afhjælpning af mangelen,
2)   levering af en anden genstand, der stemmer overens med
   aftalen (omlevering),
3)   et passende afslag i købesummen eller
4)   ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.

Hvis sælger tilbyder afhjælpning (omlevering er ikke aktuelt),
kan du ikke kræve afslag eller hævet handel. Du er derfor henvist
til at lade sælger forsøge at udbedre manglerne. Hvis han ikke
kan det uden væsentlige ulemper for dig, træder pkt. 4 i kraft
igen, og så kan du hæve handelen. Der er ikke nogen bestemt frist
eller noget antal forsøg, men du vil stå dig ved at meddele
sælger en skæringsdato og forlange at det enten virker helt,
eller også skal handelen hæves med det samme.

PS. Nu ved du vel nok om webhoteller så du kan være sikker på at
det vitterligt ikke fungerer, og at det ikke er dig der ikke
kender nok til det?

PPS. Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med at de hævede
pengene dagen efter. Det må de gøre så snart de er gået i gang
med at gøre tingene klar til dig.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Povl H. Pedersen (28-10-2003)
Kommentar
Fra : Povl H. Pedersen


Dato : 28-10-03 23:41

On 2003-10-27,
Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote:
> Hans skrev:
>
>>Jeg har ikke modtaget noget. Jeg har fået tilsendt en masse
>>brugernavn/adgangskoder til FTP som ikke fungere. Jeg kan se at den bestilte
>>domæne stadig står som ledigt.
>
> Hvis det hele havde fungeret som det skulle, ville du nu være i
> den situation at du havde modtaget den bestilte vare. Det er
> nemlig en tjenesteydelse, og den er specielt indrettet til dig.
> Derfor er der ikke længere nogen fortrydelsesmulighed som der
> ellers er ved fjernhandel.

Et webhotel er vel ikke mere specielt indrettet end en
almindelig forsikring ? Tværtimod er der vel kun 3 typer
hoteller, hvor kunden vælger et hotel A, B eller C ?

Ligesom forsikringspolicen skal hotellet have udfyldt
info om navn. Der tilgår ingen materialer til at
lave et webhotel, ligesom der heller ikke behover at
tilgå tid udover kunderegistreringen.

Jeg vil dog mene, at bestilling af domænenavnet er en
så specialtilpaset ydelse, at de kan oplræve rimleig betaling
for dette, såfremt forbrugeren onsker at træde tilbage.

Og de 300 kr et årsabonnement koster er ikke urimeligt at
opkræve for en ydelse med manuelle forretningsgange. Der
er andre der tager mere.

Så han vil nok ikke få penge ud af at træde tilbage fra aftalen.

> PPS. Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med at de hævede
> pengene dagen efter. Det må de gøre så snart de er gået i gang
> med at gøre tingene klar til dig.

Juridisk ja. Men aftalemæssigt med PBS nej. Men denne aftale er
grundlæggende forbrugeren uvedkommende.

Bertel Lund Hansen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 29-10-03 00:21

Povl H. Pedersen skrev:

>Et webhotel er vel ikke mere specielt indrettet end en
>almindelig forsikring ?

Det primære er at det er en tjenesteydelse.

>Tværtimod er der vel kun 3 typer
>hoteller, hvor kunden vælger et hotel A, B eller C ?

Det er ligegyldigt om der så kun er én.

>Ligesom forsikringspolicen skal hotellet have udfyldt
>info om navn.

Den arbejdstid der går med at sætte tingene op, domæne,
navneserver, hjemmesideplads, mailfunktioner osv. kan ikke sælges
igen. Derfor er reglerne om tjenesteydelser anderledes end
reglerne for fysiske varer.

>Jeg vil dog mene, at bestilling af domænenavnet er en
>så specialtilpaset ydelse, at de kan oplræve rimleig betaling
>for dette, såfremt forbrugeren onsker at træde tilbage.

Forbrugeren kan ikke træde tilbage. Der er ingen returret så
snart arbejdet påbegyndes.

Fra forbrugeraftaleloven:

§ 12   ...

Stk. 2.   Ved fjernsalg af tjenesteydelser samt ved fjernsalg af
   varer, der skal fremstilles eller tilpasses efter
   forbrugerens individuelle behov, gælder den i stk. 1
   nævnte fortrydelsesret kun, indtil udførelsen,
   fremstillingen eller tilpasningen begynder, ...

>> PPS. Der er ikke nødvendigvis noget i vejen med at de hævede
>> pengene dagen efter. Det må de gøre så snart de er gået i gang
>> med at gøre tingene klar til dig.

>Juridisk ja. Men aftalemæssigt med PBS nej.

Det er træls at du hele tiden skriver noget forkert fordi du ikke
har forstået hvad det drejer sig om.

I samme øjeblik arbejdet påbegyndes, er varen i færd med at blive
leveret, og derfor er det i overensstemmelse med loven *og* med
PBS' regler at beløbet bliver trukket.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Per Christoffersen (29-10-2003)
Kommentar
Fra : Per Christoffersen


Dato : 29-10-03 09:46


"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:adutpvc227kcq6267pp58pba5mhqs1366h@news.stofanet.dk...
> Povl H. Pedersen skrev:
> >Juridisk ja. Men aftalemæssigt med PBS nej.
>
> Det er træls at du hele tiden skriver noget forkert fordi du ikke
> har forstået hvad det drejer sig om.
>
> I samme øjeblik arbejdet påbegyndes, er varen i færd med at blive
> leveret, og derfor er det i overensstemmelse med loven *og* med
> PBS' regler at beløbet bliver trukket.

Bertel har ret.
Det er endog sådan, at i forbindelse med abbonnementer og lign (feks.
kursustilmeldinger) er det nok at der gives en ordrebekræftigelse på
ydelsen.
Ydelsen skal altså ikke være slutleveret førend pengene kan trækkes. Det
ville også både være urimeligt og praktisk umuligt.

/Per



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408881
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste