Direktør, krav?
Fra : Allan

Dato : 27-10-03 17:10

Hej gruppe,

Jeg har netop oprettet enkeltmandsfirma, og modtaget mit CVR-nummer.
Må jeg kalde mig direktør i foretagendet? Evt hvilke andre titler må
bruges?

Fra : 'Du.nk'

Dato : 27-10-03 17:18

Du må kalde dig direktør alt det du vil - den titel er ikke beskyttet af
noget som helst.

Venlig hilsen
Dunk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-03 21:44

On 2003-10-27,
'Du.nk' <09ud1med2bogstaver5her5@iname.com> wrote:
> Du må kalde dig direktør alt det du vil - den titel er ikke beskyttet af
> noget som helst.

Hvilket er grunden til at gennemsnitslonnen for underdirektorer
er hojere end for direktorer :)

Fra : Henrik & Betina

Dato : 27-10-03 17:30

Hej,

Du må kalde dig lige hvad du vil, sålænge det ikke krænker 3. mand;
Direktør, President, CEO, chef, head of xxx osv...

Et godt råd; selvom det ser godt ud på visitkortet, så er det ikke alle der
i dagens danmark (janteloven) syntes det er fedt at du kalder dig direkør i
et en-mandsfirma - men det er en elt anden snak....

Fra : Allan

Dato : 27-10-03 17:31

>Et godt råd; selvom det ser godt ud på visitkortet, så er det ikke alle der
>i dagens danmark (janteloven) syntes det er fedt at du kalder dig direkør i
>et en-mandsfirma - men det er en elt anden snak....

Hvad med konsulent? Man kan jo sagtens have flere visitkort

Fra : Henrik & Betina

Dato : 27-10-03 17:45

Konsulent er et godt valg; det dækker tilstrækkelig bredt over hvadsomhelst,
og træder ingen over fødderne. Når du så en dag får en sekretær, eller
entrerer med et servicebureau til tlf m.m. så kan du "opgradere"

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 27-10-03 18:37

"Henrik & Betina" <mabehema@tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> ikke alle der i dagens danmark (janteloven) syntes det er fedt
> at du kalder dig direkør i et en-mandsfirma - men det er en elt

Man skal bare tage det med humor sådan som f.eks. Guleroden.dk gjorde
i begyndelsen. På fakturaen stod ejerens titel som
"Direktør/pakkedreng" - den er der vist ingen der kan blive jante-sur
over :)

Nerd is a word only used by those who can’t pronounce ’Intellectual’.
- http://query.dk/permlink.php?link=1058129898

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-10-03 17:39

> [...]

>i dagens danmark (janteloven) syntes det er fedt at du kalder dig direkør i
>et en-mandsfirma - men det er en elt anden snak....

En bekendt sagde engang, at der er mere prestige i at vaere
underdirektoer end direktoer. Foerstnaevnte titel signalerer
jo en vis stoerrelse af firmaet.

Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
det væk, du ikke svarer på.

--
Allan Olesen, Lunderskov

Fra : Allan

Dato : 27-10-03 18:42

>En bekendt sagde engang, at der er mere prestige i at vaere
>underdirektoer end direktoer. Foerstnaevnte titel signalerer
>jo en vis stoerrelse af firmaet.
Jow jow

>Du må i øvrigt gerne skrive under det, du svarer på, og klippe
>det væk, du ikke svarer på.
Det vil jeg gøre - er dette tilfredsstillende

Fra : Allan Olesen

Dato : 29-10-03 18:29

Allan <nospam@nospam-this-domain-does-not-exist.com> wrote:

>Det vil jeg gøre - er dette tilfredsstillende

Det er fint. Men det kan vaere en fordel at lave en tom linie,
hver gang man skifter mellem citeret tekst og egen tekst.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-10-03 02:55

Allan wrote:

> Hej gruppe,
>
> Jeg har netop oprettet enkeltmandsfirma, og modtaget mit CVR-nummer.
> Må jeg kalde mig direktør i foretagendet? Evt hvilke andre titler må
> bruges?

Tja, som andre nævner, så er det vist ikke nogen juridiske hindringer i
vejen for direktør-titlen.

Sprogligt og kontekstmæssigt måske:
Når jeg hører om en /direktør/, så forestiller jeg mig den øverste
person i et firma, der skal arbejde ud fra en bestyrelses instrukser.
Opgavemæssigt drejer det sig om, at direktøren står for den daglige
drift og Bestyrelsen udstikker de store rammer for virksomheden.

Siden der ingen bestyrelse er i et enkeltmands firma, tja så kan der vel
heller ikke være en direktør.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået

Fra : jens v

Dato : 28-10-03 09:22

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drift og Bestyrelsen udstikker de store rammer for virksomheden.
>
> Siden der ingen bestyrelse er i et enkeltmands firma, tja så kan der vel

Og antallet af Direktører i et selskab, må, i henhold til erhvervs og
selskabsstyrelsen, ikke udgøre et flertal i bestyrelsen.
Altså 3 mand i bestyrelsen = 1 direktør.
mvh jens

Fra : Thomas²°°³

Dato : 28-10-03 12:12

> [...]
> Opgavemæssigt drejer det sig om, at direktøren står for den daglige
> drift og Bestyrelsen udstikker de store rammer for virksomheden.

Så hedder det vel en adm. direktør?

> Siden der ingen bestyrelse er i et enkeltmands firma, tja så kan der vel
> heller ikke være en direktør.

Den korrekte betegnelse for et enkeltmandsfirma (ikke et selskab) må vel
være direktør.

--
MVH Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 28-10-03 12:42

"Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> "Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så hedder det vel en adm. direktør?

Der kan da fint være flere direktører end blot den adm. direktør

> Den korrekte betegnelse for et enkeltmandsfirma (ikke et selskab) må vel
> være direktør.

Jeg ville nu kalde ham for en indehaver, det er f.eks. den betegnelse der
bruges hos Told & Skat.

Fra : Thomas²°°³

Dato : 29-10-03 19:13

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> "Thomas²°°³" <flash4@it.invalid> skrev i en meddelelse
> Der kan da fint være flere direktører end blot den adm. direktør

Den øverste person i et firma der arbejder ud fra en bestyrelses instrukser
må vel være den adm. direktør? Evt. andre direktører må være under den adm.
direktør.

Fra : Martin Sand.

Dato : 29-10-03 11:12

Thomas²°°³ wrote:
> Den korrekte betegnelse for et enkeltmandsfirma (ikke et selskab) må
> vel være direktør.

Eller indehaver.

MVH Martin