20 eller 5 års reglen ved gæld
Fra : Henrik Petersen

Dato : 27-10-03 13:28

Hej Jura´er

Jeg var selvstændigvognmand fra 1990 - 1992 og leasede en telefon i 1990,
med en udbetaling og resten over 3 år(slut 1993) jeg lukkede så i 1992, og
kunne ikke indbetale mere til telefonen, restgæld dengang ca 7000.-, blev
indkaldt til fugderetten(1993), hvor jeg anerkendte min gæld og sagde jeg
ikke kunne betal pt.

Nu får jeg så løbende(startede 2001) breve fra Intrum der har sagen...kan de
det..?
De kan jo godt købe sagen, det ved jeg. Men er der 5 år forældelsfrist på
dette eller 20 år, hvis der er 5 år skal de så ikke indklade mig igen for
fogderettten inde de 5 år er gået....?eller er der penge tabt
(TDC-telefon)..?

Henrik

Fra : Henning Makholm

Dato : 27-10-03 23:35

Scripsit "Henrik Petersen" <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk>

> restgæld dengang ca 7000.-, blev indkaldt til fugderetten(1993),
> hvor jeg anerkendte min gæld og sagde jeg ikke kunne betal pt.

Hvis du har været i retten og anerkendt gælden og dens størrelse er
det den almindelige 20 års forældelsesfrist der gælder. Den regnes
fra dent il enhver tid seneste påmindelse fra kreditor.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."