Erstatning for stjålet bagage
Fra : Martin Larsen

Dato : 27-10-03 10:17

Hej alle

For et par uger siden ankom vi til Københavns lufthavn efter et par
ugers ferie. Ved udpakningen af min rygsæk konstaterede jeg, at en dyr
Victorinox lommekniv med indbygget højdemåler var stjålet fra rygsækken.
Jeg havde lagt den i bagagen ved checkin fordi den ikke måtte komme med
som håndbagage.

MyTravel airways sender så en formular som jeg udfylder og returnerer.
Efter et par dage modtager jeg så et brev om at de har godkendt
erstatningen, men fastsat den til latterlige 47 kroner i henhold til lov
om luftfart! Noget med 20 USD/kilo. Kniven koster ellers 700.

Kan det virkeligt være sandt at de kan slippe så billigt? For 2-3
måneder siden så jeg i TV et indslag om hvordan de ansatte stjæler med
arme og ben fra folks bagage i lufthavnen, og jeg indser nu at
lufthavnen og flyselskaberne må være fløjtende ligeglade med disse
lyssky foretagender, når det erstatningsmæssigt næsten er gratis for
dem. Det vil være meget dyrere at stramme op på kontrollen.

Hvilke ankemuligheder har jeg?

Venlig hilsen og på forhånd tak.

Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 27-10-03 11:50

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Victorinox lommekniv med indbygget højdemåler var stjålet fra rygsækken.
> Jeg havde lagt den i bagagen ved checkin fordi den ikke måtte komme med

<Jura off>
Før den 11. september 2001.
Jeg skulle flyve til Zagreb i tjenestemedfør, og havde en lommekniv, samt
andre efekter, i min uniform. Henvendte mig til sikkerhedskontrollen i
københavn, og fortalte at jeg havde disse efekter. Disse blev lagt i en hvid
kasse, med mit navn på og sendt sammen med flyvet til Zagreb. I Zagreb
lufthavn fik jeg den så udleveret igen, i sikkerhedskontrollen.
<Jura on>

De har desværre nok retten på deres side, idet at du jo har tiltråd deres
forretningsbestemmelser (ved så også udemærket godt, at alt andet var
umuligt)

Bach

Fra : MAndersen

Dato : 27-10-03 13:45

> [...]
> lyssky foretagender, når det erstatningsmæssigt næsten er gratis for
> dem. Det vil være meget dyrere at stramme op på kontrollen.

Anmeld det til din rejseforsikring, der også dækker bortkomst. Hvis du ikke
har tegnet en til rejsen, kan du have en på din alm. private
indboforsikring.
Hvis heller ikke det, må du selv betale en ny

--
MAndersen
Dørtrinet til visdommens tempel er

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-10-03 15:00

MAndersen> Anmeld det til din rejseforsikring, der også dækker bortkomst. Hvis du ikke
MAndersen> har tegnet en til rejsen, kan du have en på din alm. private
MAndersen> indboforsikring.

Eller måske på et kreditkort.

--
Niels Elgaard Larsen