Hvilkene love omkring Webbutik
Fra : Henrik Petersen

Dato : 26-10-03 10:10

Hej Jura drenge/piger

Hvilkene love skal man kigge i, hvis man vil starte en webbutik....
Andre en købe loven og markedtingsloven......

Er der andet....?

henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 26-10-03 12:14

On 2003-10-26,
Henrik Petersen <iskoldfjern?@fjern?boparken.dk> wrote:
> Hej Jura drenge/piger
>
> Hvilkene love skal man kigge i, hvis man vil starte en webbutik....
> Andre en købe loven og markedtingsloven......
>
> Er der andet....?

Dorsalgsloven. (LBK nr 886 af 23/12/1987)
også kaldet:
Bekendtgorelse af lov om visse forbrugeraftaler

Det er denne der giver de 14 dages returret uden original
emballage, og andre postordrerelaterede problemer. Husk det er
fjernsalg hvis bestillingen foretages på nettet, uanset om varen
hentes i butikken. Husk at "bestillingsbekræftelser" er at
regne som en odrebekræftelse selvom den siger noget andet. Der
skal ihvertfald noget til at ændre dens status.

Derudover er denne nyhedsgruppe også god. Og IT Retten af
Mads Bryde Andersen ( http://www-it-retten.dk ).

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 26-10-03 15:38

"Povl H. Pedersen" <pope@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> også kaldet:
> Bekendtgorelse af lov om visse forbrugeraftaler
>
> Det er denne der giver de 14 dages returret uden original

Hvor ser du den formulering i loven
(http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_fbaftl.htm)?

Det er udelukkende forbrugerombudsmandens fortolkning, at varen er "i
væsentlig samme stand og mængde", selv om original emballagen mangler.
De færreste kunder vil vist betale fuld pris for en varer, hvor original
emballagen mangler.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-10-03 21:50

On 2003-10-26,
Allan Lund Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:
> [...]
> væsentlig samme stand og mængde", selv om original emballagen mangler.
> De færreste kunder vil vist betale fuld pris for en varer, hvor original

Korrekt. Men der er heller ikke krav om at de kan videresælge varen
til fuld pris. Både sælger og kober påtager sig en risiko ved fjernsalg.

Genindpakningsomkostningen ligger hos forretningen. Forbrugeren har
betalt 2x porto.

Hvis forbrugerombudsmanden siger det, så er der meget stor sandsynlighed
for at domstolen vil mene det samme i tilfælde af en retssag.

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 28-10-03 09:14

> Hvis forbrugerombudsmanden siger det, så er der meget stor sandsynlighed
> for at domstolen vil mene det samme i tilfælde af en retssag.

Hvis forbrugerombudsmanden mener den fortolkning, kan det undre at en meget
stor del af de e-shops han selv foretager løbende tjek af ikke overholder
den "regel" og alligevel får 5 "flueben" på
http://www.net-tjek.dk/ehandel/indh2.htm

www.billigvvs.dk (5 flueben) : "Originalemballagen skal desuden returneres i
en stand, der gør et videresalg muligt...."
www.pc-netto.dk (5 flueben) : "...vedlagt kopi af ordrebekræftelse, samt i
originalemballage."
www.photoshop.dk (5 flueben) : "....i original emballagen og med det
tilbehør du modtog ved leveringen"
www.shg.dk (5 flueben) : "...returneres i ORIGINAL EMBALLAGE, idet
manglende emballage oftest medfører en forringelse af salgsværdien"

De øvrige butikker med 5 flueben, sælger typisk tøj og bøger hvor man ikke
rigtig kan tale om original emballage

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-03 09:27

"Allan Lund Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> stor del af de e-shops han selv foretager løbende tjek af ikke overholder
> den "regel" og alligevel får 5 "flueben" på

Det har du da ret i. Specielt, når det af tjeklisten faktisk fremgår, at man
undersøger, om betingelserne for returnering lever op til lovens krav.
jeg tror faktisk jeg vil skrive et lille brev om det...

/Per

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-03 09:36

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> undersøger, om betingelserne for returnering lever op til lovens krav.
> jeg tror faktisk jeg vil skrive et lille brev om det...

Næh jeg vil da ej....

Jeg nærlæste betingelserne på PC Netto, og der står ordret:
'Det er ikke nogen betingelse, men vi opfordrer til at varen pakkes
forsvarligt og sikkert vedlagt kopi af ordrebekræftelse, samt i
originalemballage.'

Hvis du vil krydre din argumentation med citater, så er du altså nødt til at
citere ordentligt.
Jeg gider ikke engang læse på de andre betingelser for at se om dine citater
er korrekte, så din troværdighed er lidt flosset i kanten lige her hos mig.

/Per

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 28-10-03 09:56

> Jeg gider ikke engang læse på de andre betingelser for at se om dine
citater
> er korrekte, så din troværdighed er lidt flosset i kanten lige her hos
mig.

Slap lige af.
At påstå at min "troværdighed er lidt flosset i kanten" er en kraftig
overreaktion.

Indrømmet, det ene citat havde jeg ikke læst ordentligt/klippet for meget i,
men de øvrige er OK.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 28-10-03 10:42

> [...]
> mig.
> >

> Slap lige af.
> At påstå at min "troværdighed er lidt flosset i kanten" er en kraftig

Nu opdagede jeg det mens jeg var igang med at skrive til net-tjek. Havde jeg
ikke selv kigget efter, så var jeg sluppet afsted med at spørge dem på en
ikke-korrekt baggrund, og det vil jeg kalde en flosset troværdighed.
Jeg referer altså min egen oplevelse, og har ikke påstået noget om din
troværdighed i øvrigt, eller hvordan andre vil opfatte den.

> Indrømmet, det ene citat havde jeg ikke læst ordentligt/klippet for meget
i,
> men de øvrige er OK.

Det er muligt, - jeg har ikke kigget efter.

/Per

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 28-10-03 23:50

On 2003-10-28,
Allan Lund Soerensen <microtec1@yahoo.com> wrote:
> Indrømmet, det ene citat havde jeg ikke læst ordentligt/klippet for meget i,
> men de øvrige er OK.

Hvad med dette fra BilligVVS ?

Originalemballagen skal desuden returneres i en stand, der gor et videresalg
muligt idet der på emballagen er anvist brugbare oplysninger om produktets
anvendelse såvel som mål/værdier som er nodvendig info for vore kunder.
OBS: Vi tager ikke varerne retur hvis der er skrevet på emballagen.

Her er det dokumentationen de eftersporger. En brun papirspose kan
de eksempelvis ikke kræve tilbage. Denne er OK.

Photoshop.dk kræver dog original emballage, og og går lidt videre
end væsentlig samme stand og mængde.

Fra : Allan Lund Soerensen

Dato : 29-10-03 09:05

> [...]
>
> Her er det dokumentationen de eftersporger. En brun papirspose kan
> de eksempelvis ikke kræve tilbage. Denne er OK.

Så burde en foto-kopi af en anden vares emballage være nok.
Jeg syntes også kravet er ok, det er faktisk det jeg argumentere for, men
det er ikke den udlægning forbrugerombudsmanden har.
Han mener det skal være et krav emballagen udgør en "ikke ubetydelig værdi"
og at emballagen "almindeligvis anvender til opbevaring af varen". Ingen af
delene er tilfældet her.

<SNIP>
Et krav om returnering i original emballage kan kun opretholdes, hvis der er
tale om emballage, som repræsenterer en ikke ubetydelig værdi for dig, og
som forbrugerne almindeligvis anvender til opbevaring af varen. Det er i
givet fald en forudsætning, at der først er givet tydelige oplysninger
herom.
</SNIP>

> Photoshop.dk kræver dog original emballage, og og går lidt videre
> end væsentlig samme stand og mængde.

Ja, og det samme gør SHG.
Igen syntes jeg det er OK, da jeg har svært ved at se at der kan
argumenteres for "væsentlig samme stand..." hvis varen efterfølgende ikke
kan sælges til fuld pris til en anden kunde.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-10-03 12:19

Henrik Petersen skrev:

>Hvilkene love skal man kigge i, hvis man vil starte en webbutik....
>Andre en købe loven og markedtingsloven......

Lov om visse forbrugeraftaler (bl.a. fjernsalg).

--
Bertel

Fra : Devast8or

Dato : 26-10-03 15:50

Henrik Petersen wrote:
> [...]
>
> Hvilkene love skal man kigge i, hvis man vil starte en webbutik....
> Andre en købe loven og markedtingsloven......

Her burde du også kunne finde noget: http://www.net-tjek.dk/

Devast8or

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-10-03 22:21

Henrik Petersen wrote:

> Hej Jura drenge/piger
>
> Hvilkene love skal man kigge i, hvis man vil starte en webbutik....
> Andre en købe loven og markedtingsloven......
>
> Er der andet....?

Hvad vil du sælge? Til hvem? Hvad er selvskabsformen?

Hvordan skal kunderne have lov til at betale?
Hvad med dine leverandører? Indlandske? Udenlandske?

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
Mennesket er det eneste pattedyr, der er nået