Salg af forældrekøbt lejl.
Fra : Gunnar007

Dato : 25-10-03 23:39

Min Kønne kone og jeg overvejer at købe den lejl. vi lejer af hendes
forældre,
som de købte for godt 2 år siden, som forældrekøbs lejl.

Vi vil jo gerne købe lejl så billigt som muligt, dog uden at forældrene
taber penge på handlen.
Forældrene driver lejl. efter virksomhedsskatteordningen.
Den ene af forældrene har haft folkeregister adresse i lejl. i godt 2 mdr.

Hvilken pris kan forældrene sælge os lejl. til UDEN at skulle beskattes på
nogen måde af salget.

Lejl. Har en ca handelsværdi på 750-800.000 kr.
Restgælden er ca 650.000
Den offentlige vurdering er på 620.000

Kan vi bare købe lejl. til restgæld, og så er den prut ude af verden.
Vi syntes reglerne er meget kryptiske

--
Hilsen G
Nu er jeg træt af 200 swen mails om dagen.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 26-10-03 09:51

"Gunnar007" <007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> skrev i en meddelelse
> Lejl. Har en ca handelsværdi på 750-800.000 kr.
> Restgælden er ca 650.000
> Den offentlige vurdering er på 620.000
>
> Kan vi bare købe lejl. til restgæld, og så er den prut ude af verden.

Ikke et decideret svar, men var den belånt 100 %, da den blev købt eller havde
dine svigerforældre penge op af lommen ved købet?
I så fald skal udbetalingen vel ligges til restbeløbet for at finde en fair
pris.

Så vidt jeg husker må man sælge til en vis % under den offentlige vurdering
til familiemedlemmer. Da de offentlige vurdering i dette tilfælde er lavere
end restgælden, kan I blot købe lejligheden for restgælden, hvis det er den
pris, som I alle finder rimelig.

Mht. til skat. Hvad var prisen for 2 år siden, da den blev købt?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Gunnar007

Dato : 26-10-03 14:27

"Morten Fruergaard" <mit.fornavn@mit.efternavn.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Lejligheden kostede 635.000 plus omkostninger for 2 år siden.

Fra : Jens Borchert Peders~

Dato : 28-10-03 15:02

"Gunnar007" <007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> wrote in

> [...]
> Restgælden er ca 650.000
> Den offentlige vurdering er på 620.000
>
> Kan vi bare købe lejl. til restgæld, og så er den prut ude af verden.

Nej ikke rigtigt.
Hvis bare i stod som ejere med ca 10%, så kan i altid købe forældrene ud
uden for mange dikkedarer.

Jeg er ikke sikker på detaljerne men det kan i jo undersøge.

Jens Borchert Pedersen
Østfyn
Mailto:jbp@vip.cybercity.junkdk

Fra : HH

Dato : 28-10-03 22:07

"Jens Borchert Pedersen" <jbp@vip.cybercity.junkdk> skrev i en meddelelse
> "Gunnar007" <007bravo@NOSPAM.teamsos.dk> wrote in

I skal være meget opmærksomme på at der kan blive tale om beskatning i
henhold til ejendomsavancebeskatningsloven. At have folkeregisteradresse er
ikke et overbevisende argument. Told & Skat kender godt den "fidus", og de
vil meget hurtigt kunne slå op at forældrene har en anden bolig, hvorfor det
må være rimligt at antage, at der et tale om proforma. Told & Skat kan
efterspørge dokumentation, i form af forsikringspapirer på lejligheden,
forbrug af div. former, enda billeder der påviser at forældrene reelt har
boet i lejligheden, ændring af telefonnumre, og et argument der altid kommer
på banen er, at de skal heslt have opgivet anden bopæl, altså solgt.

Mht. prisen er det, så vidt ejg er orienterer, vurderingen fratrukket 15 %.
Hvis forældrene er interesseret, kan der oprettes et gældsbrev, og hvert år
kan forældre så give en gave som I så anvender til at betale lånet tilbage,
der er mange muligheder.

Men de skattemæssige konsekvenser af salget, skal i nok være mere
agtpågivende overfor.

MVH

Henrik Hansen