Ændring af forskudsopgørelse for x antal å~
Fra : Peter

Dato : 23-10-03 09:37

Hej

Har kigget lidt på retsinfo.dk, men som uvidende er det umuligt at finde
noget som helst :)

Jeg kunne godt tænke at vide om det er muligt at ændre sin forskudsopgørelse
tilbage i tiden? Hvor lang tid, hvilke forudsætninger osv. Hvis der
overhovedet er sådanne en lov...?

På forhånd tak
Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-10-03 09:50

Peter wrote:

> Jeg kunne godt tænke at vide om det er muligt at ændre sin forskudsopgørelse
> tilbage i tiden? Hvor lang tid, hvilke forudsætninger osv. Hvis der
> overhovedet er sådanne en lov...?

Forskudsopgørelsen har kun betydning for indeværende år. Det er et skøn
over indtægter mm. i indeværende år, så man kan beregne en a conto
skattebetaling. Der er derfor ingen ide i at ændre forskudsopgørelsen
for tidligere år. Men måske du mener selvangivelsen?

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-10-03 09:53

"Peter" <pm@nix.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
forskudsopgørelse
> tilbage i tiden? Hvor lang tid, hvilke forudsætninger osv. Hvis der

Der er sådan set ingen grund til at ændre forskudsopgørelsen for andet end
indeværende og næste år. I år er det vidst for sent (jeg mener grænsen er 1.
september).

Hvis du mener ændring af din skatteansættelse så kan det godt lade sig gøre.
Jeg mener man kan gå op til 5 år tilbage. Du formentlig hurtigere finde
noget på www.toldskat.dk, men allerhurtigst er nok at ringe til din kommune,
og spørge der.

/Per

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 09:59

"Peter" <pm@nix.invalid> wrote in message
> Hej

Lidt mere info:

Det er min skat jeg skal have ændret i 2001 og 2002 (har ikke tjent det som
der er opgivet). Men hvis man kan gå 5 år tilbage, så er det jo helt fint!

Mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 11:17

Peter skriblede:

> Det er min skat jeg skal have ændret i 2001 og 2002 (har ikke tjent
> det som der er opgivet). Men hvis man kan gå 5 år tilbage, så er det
> jo helt fint!

Intet problem - det er din *årsopgørelse* du skal have rettet. Skriv eller
ring til din lokale skatteforvaltning med dokumentation så går det som en
leg (er det på grund af fx tilbagebetaling af SU)?

Det er op til fem år man kan gå tilbage, men jeg kan aldrig huske om det er
regnet fra årsopgørelsen eller indkomsttidspunktet, men 2001 er så ikke et
problem nu under nogen omstændigheder.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 11:44

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> ring til din lokale skatteforvaltning med dokumentation så går det som en
> leg (er det på grund af fx tilbagebetaling af SU)?

Nej, det er pga. "sjusk", her er min post fra
dk.forbruger.offentlig-service:

Jeg har totalt rod i skatten... Det hele startede med at jeg havde et rigtig
godt job og startede ved siden af som selvstændig.

Pga. familieproblemer/for meget arbejde gik jeg psykisk ned i 2001.

Jeg er så gået arbejdsløs indtil midt 2003, hvor jeg igen fik et rigtig godt
job, og er i det hele taget kommet oven på igen.

Problemet er så, at jeg skylder en del skat for 2002 og 2003 for min
selvstændige virksomhed, de har bare taget en ca. beregning for hvor meget
jeg burde have tjent. Og pga. mine problemer fik jeg det aldrig rettet. Ja
det var dumt,- men sådan er det bare...

Mit håb er nu at jeg på en eller anden måde kan slippe for at betale! Er der
et håb? Er der noget jeg burde have styr på/undersøge inden jeg kontakter
kommunen?

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 15:50

Peter kalligraferede, i

> [...]
> meget jeg burde have tjent. Og pga. mine problemer fik jeg det aldrig
> rettet. Ja det var dumt,- men sådan er det bare...

Ok, den var værre. Har du så ikke indsendt årsregnskaber for din
selvstændige virksomhed?? Hvad med momsregnskabet halter det også?

> Mit håb er nu at jeg på en eller anden måde kan slippe for at betale!

Ja, du skal ikke betale skat af penge du ikke har tjent. Hvis det der er
tale om er at de har skønnet din indkomst fra selvst. virksh. så må du
henvende dig for at berigtige den. Som minimum må du udfærdige
årsregnskaber - det burde ikke være så svært hvis indkomsten rent faktisk
har være nul i de pågældende år.

Hvis det var mig ville jeg ringe og aftale et møde mhp. at forklare sagen og
få aftalt hvilken dokumentation der skal fremlægges osv.

Jeg har selv været i en lignende situation mht. momsindberetninger og ved en
samtale med en venlig medarbejder på told og skatteregionen blev der slået
en streg over de skønsmæssigt ansatte udeståender - inkl. en betragtelig
mængde rykkergebyrer.

> Er der et håb? Er der noget jeg burde have styr på/undersøge inden
> jeg kontakter kommunen?

Se ovst. men generelt er de til at tale med, hvis man selv er høflig i sin
henvendelse.

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 18:12

"David T. Metz" <dtm@vip.cybercity.dk.invalid> wrote in message
> Peter kalligraferede, i

> Ok, den var værre. Har du så ikke indsendt årsregnskaber for din
> selvstændige virksomhed?? Hvad med momsregnskabet halter det også?

Momsregnskabet har jeg fået styr på, så det er "bare" skatten :) Kontakter
min lokale kommune i morgen.

> [...]
> henvende dig for at berigtige den. Som minimum må du udfærdige
> årsregnskaber - det burde ikke være så svært hvis indkomsten rent faktisk

Et absolut nul, hvilket jeg håber f.eks. bankudskrifter kan bevidne?

> Hvis det var mig ville jeg ringe og aftale et møde mhp. at forklare sagen
og
> få aftalt hvilken dokumentation der skal fremlægges osv.

Det vil jeg gøre.

> Se ovst. men generelt er de til at tale med, hvis man selv er høflig i sin
> henvendelse.

Har ikke tænkt mig andet, det er mig som har problemet og skal have hjælp af
dem. Og jeg har kun mig selv at takke for de problemer jeg er rendt ind
i....

Mvh
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 19:45

Peter skriblede:

> Et absolut nul, hvilket jeg håber f.eks. bankudskrifter kan bevidne?

Ja, det er sikkert fint. Forklar dem hele situationen, så burde det gå.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-10-03 19:49

On 2003-10-23,
> [...]
> regnet fra årsopgørelsen eller indkomsttidspunktet, men 2001 er så ikke et

Jeg har ellers fået at vide det er 3 år, medmindre der er tale om
kriminelle forhold, i hvilket tilfælde T&S så kan gå 5 år tilbage.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 23-10-03 22:08

"Povl H. Pedersen" wrote:

> Jeg har ellers fået at vide det er 3 år, medmindre der er tale om
> kriminelle forhold, i hvilket tilfælde T&S så kan gå 5 år tilbage.

3 år og ca 6 mdr for begge, dog kan et genoptagelsescirkulære eller
svig bevirke en længere periode bagud.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 22:37

Erik G. Christensen skriblede:

> 3 år og ca 6 mdr for begge, dog kan et genoptagelsescirkulære eller
> svig bevirke en længere periode bagud.

Det ringer svagt en klokke, jeg svarede ud fra min fejlbarllige hukommelse.

Fra : Peter

Dato : 23-10-03 10:07

Håber jeg fik slettet den anden post...

Her er hvad jeg fandt på told&skat's sider:

Hvis du uden at have indsendt selvangivelse får meddelelse - f.eks. i form
af en årsopgørelse - om en skatteansættelse, og denne er for lav, har du
pligt til at underrette kommunens skatteforvaltning. Det skal ske inden 4
uger efter, at du har modtaget brevet/ansættelsen. Sker det ikke, kan det
medføre straf efter skattekontrollovens § 16.

Kan bare ikke finde noget om det, hvis den er forhøj og det går tilbage for
2001 og 2002....

Mvh
Peter