Indbrud eller ej?
Fra : Gustav Nissen Søe

Dato : 23-10-03 08:12

Hej gruppe.

Jeg blev smidt ud af huset d. 23 september i år. Det var en lærerbolig, som
hun har og jeg står ikke i lejekontrakten.
Da jeg kommer til hjem d. 23. september er de fleste af mine ting flyttet ud
i garagen og låsen er skiftet og kan ikke få fat i hende eller hendes
forældre som bor tæt på.
Jeg tager adgang til huset, vi har boet der i 3år så man ved jo altid
hvordan man kommer ind selvom døren er låst.
Jeg tvang mig adgang de efterfølgende dage indtil jeg havde hentet alle mine
ting. Jeg havde forsat adresse og folkeregisteradresse der
Nu siger hendes advokat at jeg har lavet indbrud????
Jeg fik at vide af min egen advokat at jeg bare skulle gå ind.

Hvad er rigtig?

Hilsen en udsmidt x-mand og far.

Fra : bem

Dato : 23-10-03 08:43

Gustav Nissen Søe wrote:
> [...]
> Nu siger hendes advokat at jeg har lavet indbrud????
> Jeg fik at vide af min egen advokat at jeg bare skulle gå ind.

Tjah, det er vist det man kalder et godt spørgsmål. Indbrud (ulovlig
indtrængen) straffes efter straffelovens

§ 264. Med bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1) skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit tilgængeligt
sted,
2) undlader at forlade fremmed grund efter at være opfordret dertil.

Bemærk ordet "uberettiget". For at en overtrædelse er strafbar, kræves det
at indtrængen er uberettiget, og det kan man med rimelighed påstå, at din
indtrængen *ikke* er, idet eks'en jo havde låst dine ejendele inde og
nægtetde at udlevere dem.

Der kan dernæst være tale om ulovlig selvtægt efter straffelovens

§ 294. Den, som ulovligt tager sig selv til rette, straffes med bøde.

Denne bestemmelse har du muligvis overtrådt, men bestemmelsen er undergivet
privat påtale, hvilket betyder, at din eks selv skal anlægge sag ved rettet,
og det vil hun formodentlig blive frarådet at gøre, sagens omstændigheder
taget i betragtning. Hun kan således ikke anmelde forholdet til politiet -
eller rettere, politiet vil afvise hende.

Hvorfor ville hun ikke udlevere dine ejendele?

/Bo

Fra : neil danelaw [9000]

Dato : 23-10-03 14:11

"Gustav Nissen Søe" <nissensoe@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej gruppe.

Du bor på adressen. Når du har boet der i over 2 år, kan de ikke røre dig.

Få fat på en låsesmed og få låsene skiftet.

Du har jo ID med din adresse, så det burde ikke være noget problem.

Vil hun have dig ud, skal sagen først for boligretten. Hun vil sikkert
vinde, såfremt hun er lærer og har lejekontrakten etc.

Men indtil der er faldet dom, kan hun ikke bare smide dig ud.

Det er hende, der skal starte sagen.

Fra : Thomas

Dato : 23-10-03 18:58

Desværre, den regel gælder ikke mere. Hvis du ikke har en lejekontrakt og
ikke kan bevise at du har betalt specifik husleje, så har du ikke nogen
rettigheder, uanset om der er gået mere end 2 år.

-T

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 15:42

Gustav Nissen Søe kalligraferede, i news:bn7urt$2oci$1@news.cybercity.dk
> [...]
> Da jeg kommer til hjem d. 23. september er de fleste af mine ting
> flyttet ud i garagen og låsen er skiftet og kan ikke få fat i hende

Er der gået nogen form for retshandling forud, eller var låsen blot skiftet
uden varsel? Hvis låsen blot er skiftet uden varsel kan du selv skifte den
igen.

> Nu siger hendes advokat at jeg har lavet indbrud????

På hvilken baggrund siger han det? Henviser han til noget der giver grundlag
for at hævde at du ikke længere bor der?

David
--
Bo Warming: "GLISTRUP er en bornholmsk jackass"

Fra : Gustav Nissen Søe

Dato : 23-10-03 20:15

> [...]
>
> På hvilken baggrund siger han det? Henviser han til noget der giver
grundlag
> for at hævde at du ikke længere bor der?

Låsen var bare skiftet fra den ene dag til den anden, uden jeg viste noget
det.

Det er bare min x, der siger at hendes advokat siger det, jeg tror nu ikke
på det, men hun vil vist heller ikke gøre mere ved det, men jeg er bare træt
af at høre på det.

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 22:38

Gustav Nissen Søe skriblede:
> [...]
>
> Det er bare min x, der siger at hendes advokat siger det, jeg tror nu
> ikke på det, men hun vil vist heller ikke gøre mere ved det, men jeg

Ok, jeg ville ikke tage lige den påstand så tungt så. Man kan ikke sådan
uden videre smide folk ud af deres bolig.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923