Fortolkning af vedtægter
Fra : Torben Frandsen

Dato : 22-10-03 22:51

Jeg sidder og roder med et sæt (gældende) vedtægter, og kan ikke blive enig
med mig selv om en tolkningsmæssig detalje. Jeg citerer:

§ 6.3 Medlemmet er pligtig at holde sig alle bestemmelser efterrettelig
(...) Ved overtrædelse af disse bestemmelser kan der ske ophævelse af
lejemålet, jfr. nærværende vedtægts § 7.

§ 6.4 Ved ophævelse af lejemål i henhold til denne Vedtægts § 6 er medlemmet
berettiget til (...) at forlange spørgsmålet endeligt afgjort på en
generalforsamling/ekstraordinær generalforsamling.

De første 3 afsnit af § 7 omhandler bestyrelsens berettigelse til at
foretage ophævelse af lejeaftalen under forskellige omstændigheder.

1) Skal dette tolkes således at § 7 fungerer som en uddybelse af § 6.3?
2) Hvis bestyrelsen beslutter at ophæve en lejeaftale under henvisning til §
7, kan medlemmet i så fald kræve § 6.4 taget i anvendelse?

Torben

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 00:41

Torben Frandsen skriblede:

> [...]
> 6.3? 2) Hvis bestyrelsen beslutter at ophæve en lejeaftale under
> henvisning til § 7, kan medlemmet i så fald kræve § 6.4 taget i

Står der overhovedet noget direkte i § 6 om ophævelse? Hvis ikke vil jeg
gætte på at der er en fejl i § 6.4 og der skulle have stået fx § 7. I § 6.3
henvises ophævelse til § 7, så det er ikke "ophævelse i henhold til § 6",
som jeg læser det.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 21:07

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev

> Står der overhovedet noget direkte i § 6 om ophævelse?

Nej:

§ 6.1 Generalforsamlingen fastsætter ordensbestemmelser (...)
§ 6.1 Bestyrelsen er berettiget til at fastsætte supplerende bestemmelser
(...)

§ 6.4 er sidste afsnit i § 6.

> [...]
6.3
> henvises ophævelse til § 7, så det er ikke "ophævelse i henhold til § 6",

Den mulighed havde jeg ikke lige tænkt på. Så er spørgsmålet til 1 mio
naturligvis: Vil man i en tilspidset situation anerkende muligheden for en
slåfejl i vedtægterne?

Torben

Fra : Torben Frandsen

Dato : 23-10-03 21:24

"Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev

> Nej:

Og dog? § 6.3 siger jo netop at der kan ske ophævelse af lejemålet jfr. § 7.

Torben

Fra : David T. Metz

Dato : 23-10-03 22:45

Torben Frandsen skriblede:
> "Torben Frandsen" <frandsen@ret.så.privat.tele.dk> skrev

> Og dog? § 6.3 siger jo netop at der kan ske ophævelse af lejemålet
> jfr. § 7.

Ja, men så sker ophævelsen efter § 7. Det virker ærligt talt ikke som
specielt godt gennemarbejdede vedtægter. Den sætning i 6.3 virker
overflødig idet jeg går ud fra der i § 7 nærmere redegøres for
betingelserne for ophævelse, herunder fx lejers manglende efterlevelse af
de i 6.3 nævnte bestemmelser?

Jeg ville spørge en advokat med erfaring i boligret, men umiddelbart som du
fremlægger det giver 6.4 ingen mening medmindre en ophævelse som følge af
manglende efterlevelse af bestemmelserne rent faktisk kan prøves af lejeren
på en generalforsamling.